Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, skärm startar ej.

Hej!

Byggt min första dator och den startar upp men min skärm vägrar. No signal! Inkopplat i ett 1070 grafikort som ser ut att lysa inne i chassit! Vad kan jag ha missat? Har 2x 8gb RAM, i5 8400, bara ssd lagring

Permalänk
Medlem

input på skärmen? testat med en annan skärm? eller tv?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

input på skärmen? testat med en annan skärm? eller tv?

Funkar med gamla datorn. Det är dvi men testade öven med en gammal vga med samma resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Då startar datorn men bootar troligen ej. Kolla igenom alla kablar igen.
Kolla så att psu kablarna är rätt inkopplade till gpun

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk

Troligtvis någon kabel som inte sitter där den ska komma igenom alla strömkablar, kolla så att alla fläktar snurrar när du startar datorn också

Visa signatur

AMD Phenom II X4 9556- kylls av Cooler Master V8 - Windows 7 64BIT - 8 GB 1600Mhz Corsair DDR3 - Radeon HD 6800 - Cooler Master Scout - Silver Power SP-SS620M 620W PSU - Corsair SSD Force Series F60A, 60GB - Western Digital Caviar Black 1,5TB 7200RPM-

Permalänk
Medlem

ASUS Prime H310-Plus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Folke93:

ASUS Prime H310-Plus

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Jag tryckte på fel länk, det ska nog passa

Permalänk

Är du säker att du kopplat mot grafikkortet? Ofta är dom portarna skyddade med plastlock.

Den synliga porten är en blindmina och går till.. moderkortet?

Förklarande bild vart grafikkortet rad ofta är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urbanbeach:

Är du säker att du kopplat mot grafikkortet? Ofta är dom portarna skyddade med plastlock.

Den synliga porten är en blindmina och går till.. moderkortet?

Förklarande bild vart grafikkortet rad ofta är.

https://goo.gl/images/vXbXf7

Får kolla ikväll efter jobbet, ser dock inte bilden...?

Permalänk
Medlem

Min brukar bete sig likadant vid kallstart, men det är förmodligen bildskärmskabeln som ibland inte känner signal från datorn när jag startar den. Funkar alltid att stänga av skärmen och sätta på den igen så det är inget fel på datorn.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Har precis haft samma problem! Köpte nytt nätagg, moderkort, processor och ramminne. Fick inte signal till skärmen. Men skärmen fungerade (provade koppla till macen). Har hållt på i 3 tim att hitta en lösning.

Det sista jag gjorde var att sätta mina två ramminnen på rått plats. Satte dom bredvid varandra först men såg i manualen att det var fel. Sen tog jag ur 24-pin kontakten och satte i den igen. Kändes lite knölig att få dit och att den första vändan kanske inte hamnade helt rätt.

Vilket av det som var felet vet jag inte men nu funkar det iaf!

Värt att prova.

Permalänk
Medlem

Blir inte riktigt klok på detta... Gpu lyser och fläkten snurrar, datorn startar och fläktarna i chassit snurrar. När jag kopplar in dvi så reagerar skärmen med att gå från "no cable" till "no signal".

Mitt nätagg har en fast kabel till pci express och så finns det en port för pci express...vilken ska användas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in ström kablarna ordentligt till gpun ? Prövat att sätta in annan gpu ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aines:

Har du kopplat in ström kablarna ordentligt till gpun ? Prövat att sätta in annan gpu ?

Skickades från m.sweclockers.com

Asså det är väl bara att dra 6+2pinnen till gpu från nätagget? Det lyser och snurrar så tror inte det är fel

Permalänk
Medlem

Testat med vga direkt från moderkortet och skärmen fortsätter att inte hitta signal...då borde det inte vara gpu det är fel på?
Kan några av de små kontakterna sitta fel, typ power sw/led mm? Kan det påverka bootningen?

Permalänk
Medlem

Edit: Hade rekommenderat att börja om och koppla in alla delar från början och ta det steg för steg. Piper datorn någonting när du sätter igång den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aines:

Edit: Hade rekommenderat att börja om och koppla in alla delar från början och ta det steg för steg. Piper datorn någonting när du sätter igång den ?

Får nog testa det igen när jag får tid. Nej det piper inget

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att testa att resetta cmos. Jag fick ingen bild ur mitt 1070, trots att det integrerade funkade fint, innan jag gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Folke93:

Testat med vga direkt från moderkortet och skärmen fortsätter att inte hitta signal...då borde det inte vara gpu det är fel på?
Kan några av de små kontakterna sitta fel, typ power sw/led mm? Kan det påverka bootningen?

Eftersom du skriver att du är nybörjare kanske du missat att koppla in ATX12V kontakten till sin port brevid CPU. Vissa lyckas dessutom forcera in PCI strömkablar med mycket dåligt resultat.

Permalänk
Medlem

Lägg upp lite kort på hur det ser ut?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Lägg upp lite kort på hur det ser ut?

Hur lägger man upp bilder på forumet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Eftersom du skriver att du är nybörjare kanske du missat att koppla in ATX12V kontakten till sin port brevid CPU. Vissa lyckas dessutom forcera in PCI strömkablar med mycket dåligt resultat.

Är ganska säker på att den är rätt, 4pins. Står atx12v står det brevid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Folke93:

Hur lägger man upp bilder på forumet?

Skickades från m.sweclockers.com

T.ex. imgur

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Testa ta i och ur ramminena och se till att dom sitter i ordentligt 😊 krävs ganska bra kraft nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

Testa ta i och ur ramminena och se till att dom sitter i ordentligt 😊 krävs ganska bra kraft nuförtiden.

Testat, har bara 2 platser så de kan ju inte sitta på fel ställe... Klickar i fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Folke93:

Ser inte ut som att 4-pin ATX 12v är ikopplad, eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ser inte ut som att 4-pin ATX 12v är ikopplad, eller?

Den sladden har 2 st 4pin (till större moderkort?) en är ikopplad den andra hänget löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Folke93:

Testat med vga direkt från moderkortet och skärmen fortsätter att inte hitta signal...då borde det inte vara gpu det är fel på?
Kan några av de små kontakterna sitta fel, typ power sw/led mm? Kan det påverka bootningen?

Du kommer att vara tvungen att ta bort grafikkortet för att testa detta och kunna få någon bild är jag ganska säker på.