NetOnNet hade sönder min mobil vid garantiärende - vägrar ta ansvar

Permalänk
Medlem

@mixxo Kan du svara på det som @MultiMan skrev tidigare, hur såg baksidan ut när du lämnade in telefonen? Var den helt perfekt?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@MultiMan: Och en felanmälan är väl precis det? Man anmäler vilka fel som finns inte rabblar upp allt som är som det ska? Har den som tar emot telefonen något att anmärka på så har den som tar emot och sedan har ansvar för telefonen i sitt intresse att påpeka alla synliga fel. Du lämnar t.ex in ett tangentbord för att 3 knappar fungerar dåligt. T.ex "A", "S" och "W". Börjar du ta upp alla knappar som fungerar? Tar du upp att batteriet sitter bra i sin hållare på baksidan. Batteriet fungerar bra. Strömknappen på baksidan fungerar som den ska. Inga repor på framsidan. Inga repor på baksidan. Sladden har inga skador. Osv osv. Självklart tar man enbart upp den som det är fel på. Mottagaren får påpeka om det är något annat fel som den vill ha klargjort om den anser att det behövs.

Ehh, du har aldrig haft hand om reklamationer någon gång det märks rätt tydligt. Så varför ens bry dig kommentera?

Om vi leker vidare på ditt exempel på tangentbordet och detta skall skickas in på service/kontroll. Butikspersonalen tar emot tangentbordet och skriver ner det kunder nämner är felaktigt. Efter detta har gjort görs ett ärende i butikens system. Det som händer efteråt är att butikspersonalen gör sin egna bedömning på produkten och antecknar detta. Exempelvis "Full av fettfläckar", "G" och "H" tangenten är väldigt trög att trycka ner, "2st skruvar saknas på undersidan".

Sedan skickas tangentbordet iväg. Servicepersonalen som undersöker varan läser igenom både kundens och butikens felbeskrivning/anteckningar och gör en kontroll på produkten. Det visar sig att kunden har ätit framför tangentbordet och fettfläckar har hämnat överallt. Vid en isärtagning så syns det tydliga tecken att cola eller annan läsk har hamnat i tangentbordet och förstör kretskortet och är anledning till varför "A" "S" och "W" inte fungerar.
orsak: Kunden har spillt cola i tangentbordet

Skall vi gå mer ontopic så kan vi ta ytterligare ett exempel som är liknande situation som för TS.

En kund kommer in med en mobiltelefon som inte laddar, telefonen är över 6 månader gammal.
Butikspersonalen antecknar felet.
Butikspersonalen antecknar då även skick på telefonen. "smutsigt ladduttag" "Spricka på baksida" "skrapmärken i övre högra ramen" (inget som kunder ser utan förtaget interna anteckningar)

Sedan skickas mobilen iväg, servicepersonalen konstaterar att det inte är något fel på produkten, att orsaken beror på smuts som har gjort att det inte blev någon kontakt mellan laddaren och telefonen.

Kunden kommer sedan in och hämtar varan och ser då att det är en spricka på backsidan och hävdar att det inte fanns där när den lämnades in. Men då har butikspersonalen redan konstaterat att det var där när det lämnades in och således bleir det ord mot ord.

Det som händer är att bevisbördan hamnar på kunden att bevisa att sprickan ej fanns där när den lämnades in då produkten är mer än 6 månader, förtaget har nekat garanti vilket dem har full rätt till då garantivillkoren är frivilliga, det kunden nu har kvar är reklamationsrätten på 3 år. dock skiftas detta vid 6 månader att det ligger på kundens ansvar.

Netonnet har bevisat att det är en spricka på telelfonen och hävdar till sina anteckningar att detta har registrerats i deras system. Hävdar kunden annorlunda så skall isåfall detta bevisas och ansvaret ligger nu på kunden.

Skrivet av mixxo:

Jag menar självklart inte att det ligger i NoN intresse att ha sönder saker, men om olyckan är framme kommer NoN aldrig ta ansvar och alltid säga att det har varit på detta sättet från första början. Om de tar ner synliga skador, varför skulle man någonsin INTE lägga in detta i inlämningsbeviset om man ändå för in det i sitt egna system som inte har någon tidsstämpel? Hur skevt är inte det och vad sänder det för signaler? Tycker ni det verkar som ett seriöst system? Alltid kunna skuldlägga kunden om inga andra alternativ återstår.

skall nog säga med 100% säkerhet att alla butiker har ett fält där fritext kan skrivas in som inte syns för kunden. Detta för att undvika konflikter och onödiga diskutioner direkt i butiken samt för att personen i buitken och personen som kontrollerar produkten är inte samma personer, kasnke inte ens samma förtag och då kan butikspersonen vidareförmedla kunden ur sitt egna perspektiv. t.ex. "jag tycker denna ser tappskadad ut" "snäll kund, garantin gick ut för 1 månad sen, kan vi lösa något" "otrevlig kund, hotade med polisanmälan".

Ni som inte tror detta sker, det sker på alla arbetsplatser...

Summa: vid en reklamation av en känslig vara (telefon, digitalkamera, surfplatta m.m.) ta 2 bilder med datum innan den lämnas in. beskriv felet noggrant och var saklig och trevlig. börjar du hota med något är du körd och bara allmänt pinsam. Var inne i en ICA butik där en kund hade köpt 1L mjölk som han märke att datumet gick ut om 1 dag och var förbannad och hotade med allt möjligt, polis, livsmedelsverket och gud vet vad. alla som gick förbi bara skrattade..

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Mobilen har inte varit skadad innan inlämning till er som undrar, därav tråden.

Varför skulle det finnas ett fält med ytterligare information som kunden inte får ta del av? Finns absolut ingen logik i det. Nu verkar det tydligen finnas det. Låter det troligt att servicepersonalen antecknar fel som på direkten ogiltigförklarar garanti/reklamation men Fortfarande skickar iväg produkten? Även det låter extremt illa.

Jag har själv tidigare jobbat i butik där försäljning av elektronik var det primära. Om vi inte kunde konstatera någon yttre åverkan skickades produkten vidare på reparation, annars gjorde vi inte det. Säg att man skulle hitta onaturliga skador och åverkan på insidan är det en helt annan historia som jag helt och hållet köper. Hittar man coca cola eller en gammal råtta som fastnat i grafikkortet i en dator förklarar det en hel del, och ogiltigförklarar en eventuell garanti. Nu handlar det inte om insidan, utan utsidan, något man ser på direkten och inte efter att ha öppnat upp och undersökt insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Ehh, du har aldrig haft hand om reklamationer någon gång det märks rätt tydligt. Så varför ens bry dig kommentera?

Om vi leker vidare på ditt exempel på tangentbordet och detta skall skickas in på service/kontroll. Butikspersonalen tar emot tangentbordet och skriver ner det kunder nämner är felaktigt. Efter detta har gjort görs ett ärende i butikens system. Det som händer efteråt är att butikspersonalen gör sin egna bedömning på produkten och antecknar detta. Exempelvis "Full av fettfläckar", "G" och "H" tangenten är väldigt trög att trycka ner, "2st skruvar saknas på undersidan".

Sedan skickas tangentbordet iväg. Servicepersonalen som undersöker varan läser igenom både kundens och butikens felbeskrivning/anteckningar och gör en kontroll på produkten. Det visar sig att kunden har ätit framför tangentbordet och fettfläckar har hämnat överallt. Vid en isärtagning så syns det tydliga tecken att cola eller annan läsk har hamnat i tangentbordet och förstör kretskortet och är anledning till varför "A" "S" och "W" inte fungerar.
orsak: Kunden har spillt cola i tangentbordet

Skall vi gå mer ontopic så kan vi ta ytterligare ett exempel som är liknande situation som för TS.

En kund kommer in med en mobiltelefon som inte laddar, telefonen är över 6 månader gammal.
Butikspersonalen antecknar felet.
Butikspersonalen antecknar då även skick på telefonen. "smutsigt ladduttag" "Spricka på baksida" "skrapmärken i övre högra ramen" (inget som kunder ser utan förtaget interna anteckningar)

Sedan skickas mobilen iväg, servicepersonalen konstaterar att det inte är något fel på produkten, att orsaken beror på smuts som har gjort att det inte blev någon kontakt mellan laddaren och telefonen.

Kunden kommer sedan in och hämtar varan och ser då att det är en spricka på backsidan och hävdar att det inte fanns där när den lämnades in. Men då har butikspersonalen redan konstaterat att det var där när det lämnades in och således bleir det ord mot ord.

Det som händer är att bevisbördan hamnar på kunden att bevisa att sprickan ej fanns där när den lämnades in då produkten är mer än 6 månader, förtaget har nekat garanti vilket dem har full rätt till då garantivillkoren är frivilliga, det kunden nu har kvar är reklamationsrätten på 3 år. dock skiftas detta vid 6 månader att det ligger på kundens ansvar.

Netonnet har bevisat att det är en spricka på telelfonen och hävdar till sina anteckningar att detta har registrerats i deras system. Hävdar kunden annorlunda så skall isåfall detta bevisas och ansvaret ligger nu på kunden.

skall nog säga med 100% säkerhet att alla butiker har ett fält där fritext kan skrivas in som inte syns för kunden. Detta för att undvika konflikter och onödiga diskutioner direkt i butiken samt för att personen i buitken och personen som kontrollerar produkten är inte samma personer, kasnke inte ens samma förtag och då kan butikspersonen vidareförmedla kunden ur sitt egna perspektiv. t.ex. "jag tycker denna ser tappskadad ut" "snäll kund, garantin gick ut för 1 månad sen, kan vi lösa något" "otrevlig kund, hotade med polisanmälan".

Ni som inte tror detta sker, det sker på alla arbetsplatser...

Summa: vid en reklamation av en känslig vara (telefon, digitalkamera, surfplatta m.m.) ta 2 bilder med datum innan den lämnas in. beskriv felet noggrant och var saklig och trevlig. börjar du hota med något är du körd och bara allmänt pinsam. Var inne i en ICA butik där en kund hade köpt 1L mjölk som han märke att datumet gick ut om 1 dag och var förbannad och hotade med allt möjligt, polis, livsmedelsverket och gud vet vad. alla som gick förbi bara skrattade..

Jag håller inte riktigt med dig. Jag har visserligen aldrig jobbat med att ta emot reklamationer i butik, däremot så har jag lämnat in mobiltelefoner och andra elektronikprylar för reklamationer/garantiärenden åtskilliga gånger. Vid varenda tillfälle så har servicepersonalen antecknat min felbeskrivning, samt att de har kollat igenom telefonen för att hitta skador som tyder på yttre åverkan. Har sådana funnits så har de antecknats!

Eftersom de rent juridiskt tar över ansvaret för produkten när den lämnats in, så ligger det ju på dem att säkerställa att produkten ankommer verkstaden i oförändrat skick. Att sitta och skriva ner produktens skick i sitt interna system bevisar ju ingenting.

Det känns som att du blandar ihop 6 månaders-regelns syfte. Det handlar om vem som har bevisbördan för att ett fel är ursprungligt, inte huruvida produkten skadats efter att den lämnades in på service eller inte. Även om telefonen bara är en vecka gammal, så kan ju verkstaden utan problem peka på denna skada och därmed säga att garanti/reklamation inte godkänns då telefonen utsatts för yttra åverkan.

I detta läge så hävdar ju dock inte TS att sprickan är ursprunglig, utan att den uppkommit efter att telefonen lämnades in på service. Eftersom NoN i det här fallet är juridiskt ansvariga för telefonen efter att kunden har lämnat in den, så är det även de som måste bevisa att telefonen var i det skickat när den kom in. Detta kan till exempel göras genom att de tar bilder på telefonen (med tidsstämplar) vid mottagandet, alternativt att de, efter en okulärbesiktning, skriver ner uppenbart synliga skador på kundens inlämningskvitto och därmed eliminerar alla frågetecken om varans skick vid ansvarsövergången.

Vi kan ta ett annat relevant exempel. Jag går in på Mobilbutiken AB, där jag köpt min iPhone, och klagar på att volymknapparna inte fungerar. Servicepersonalen provar i bästa fall att göra en systemåterställning och testar sedan om problemet kvarstår (för att undvika att skicka produkten till verkstaden för ett enkelt mjukvarufel, eller om kunden blandat ihop till exempel kameraknappen för volymknappen och det helt enkelt handlar om ett handhavandefel). Om felet kvarstår så antecknar servicepersonalen felet och skapar ett serviceärende. Vad skulle då hända om de nu, som du säger, inte gör någon som helst anteckning om telefonens synbara skick, utan ger mig ett inlämningskvitto med min felbeskrivning, och sedan så råkar denna person tappa telefonen i marken när han går in på lagret för att hämta en bubbelplastpåse? Är det då upp till mig som kund att bevisa att han faktiskt tappade den i marken och sedan försökt dölja felet genom att använda sig av "interna kommentarer" utan tidsstämplar eller dokumenterat på kundens kvitto? Det låter ju helt befängt! Alltså har Mobilbutiken AB noll och inget som helst ansvar för produkten under pågående service (om jag såklart inte haft en GoPro och filmat själva överlämnadet)! För även om jag tagit bilder innan jag åkt till butiken, så finns det ingen som helst garanti för att jag inte tappat mobilen på vägen till butiken. Därför ska alltid synbara skador antecknas och godkännas av båda parterna -> Problem solved!

Permalänk
Inaktiv

Ungefär vad jag förväntade mig skulle stå i detta. Det som gjorts är att en felanmälan är inlämnad av dig och det har då tagits emot av NoN.

I inlämningsbeviset så framgår även att stötskador inte täcks av garanti. Du kan mao få ett avslag redan över disk visar det sig att produkten är stött till den grad som NoN idag hävdar.
Jag tycker du har ditt på det torra och bör anmäla detta vidare mot ARN.

Skrivet av MultiMan:

@mixxo: Står ju ingenstans att telefonen inte skulle vara skadad, bara vilka fel du anmäler. Fick uppfattningen av dig tidigare att det stod med.

Har du skrivit på det är du nog rökt.

Edit: Nästa gång du reklamerar, se till att det står: "Telefonen har inga synliga skador".

Om jag frågar så här, hade baksidan några skador öht (även mindre) när du lämnade in den eller har du alltid använt skal? Honor 8 med sin glasbaksida kan spricka lite när som helst om telefonen hade en skada sedan tidigare, speciellt om en reparatör ska öppna luren.

Nej det är han inte och ja det är väl alltid bra att ta det säkra före det osäkra men det är sällan folk är åt det paranoida hållet utan förutsätter att rutiner och dylikt ska fungera som det skall.

@TS - Har du bild på mobilen?

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt skumt detta , hoppas att det löser sig för TS.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mixxo:

Nu var det min tur att stöta på patrull gällande ett garantiärende. Jag har sett liknande trådar där många har fått hjälp av duktiga sweclockare som har varit insatta, men inga problem av just det här slaget. Jag ska försöka sammanfatta allting så gott det går och det jag är ute efter är råd på hur jag ska gå vidare med det här.

Jag lämnade in min mobil hos NetOnNet på ett garantiärende. Killen som tog emot mobilen inspekterade den och skrev ner felen. Jag fick sedan ut ett Inlämningsbevis som jag skrev på där det står vilka fel som uppenbarade sig, och att NetOnNet numera har ansvar för min mobil.

Jag får senare ett sms från verkstaden NetOnNet använder sig av att mobilen "är böjd och bakstycket krossat” och är därmed inte ett garantiärende. Följande kostnadsförslag:

-
Kostnadsförslaget godkännes, reparera apparat. Pris: 2 959 kr

Kostnadsförslaget avböjes, åter till kund/ägare. Pris: 590 kr

Kostnadsförslaget avböjes, skrotas av verkstad. Pris: 0 kr ”
-

Jag kontaktar NoN kundtjänst och påpekar att bakstycket inte har varit krossat och om det hade varit det borde rimligen killen hos NoN som tog emot mobilen påpekat samt noterat detta. Svaret jag får är att det är rätt så vanligt att verkstaden hittar fel som servicepersonalen inte gör.

Jag svarar att det är märkligt att deras servicepersonal skulle ha missat något så tydligt som ”telefonen är böjd och bakstycket krossat”, och sedan tvinga mig betala 590 kr för att få tillbaka min numera krossade mobil. Jag frågar även om servicepersonalen har skyldighet att påpeka om mobilen hade haft några synliga skador. Ber också om att få en bild på min mobil. Svaret jag får är att deras servicepersonal tar ner de synliga skador de kan konstatera.

Jag svarar att om personalen tar ner de synliga skadorna borde det rimligen stå i inlämningsbeviset vilket det inte gör, och att verkstaden har skrivit att bakstycket är krossat, dvs inte en liten spricka bara. Hur missas det? Svaret jag får är att man skulle kunna tycka att servicepersonalen borde ha tagit med det, men att i vissa fall kan det missas. Får också en bifogad bild på mobilen där det tydligt syns att den är skadad.

Jag svarar att skadan har missats för att den inte var där till att börja med. Jag påpekar också att det i inlämningsbeviset står att NoN har ansvar för min mobil efter att jag har lämnat in den, och att mobilen inte är i samma skick längre som när jag lämnade in den. Svaret jag får är att kundtjänstmedarbetaren nu har varit i kontakt med personen som tog emot min mobil och att skadan har varit noterad från första början.

Jag ber om att få en kopia där det framgår att min mobil var skadad vid inlämningstillfället. Jag får ett urklipp från en skärmdump där det i ett fält står att min mobil är skadad.

Jag ber om att få hela dokumentet för det framgår ingenstans när noteringen är skriven. Svaret jag får är att det inte går för att det är en del från deras system och inte i en fil eller liknande.

Jag tycker NoN agerande är riktigt smutsigt. Det hela går från att kundtjänsten påstår att skadan har missats till att det ska ha varit noterat från första början. Om skadan har varit noterad från första början skulle det ha stått i Inlämningsbeviset som jag fick ut, och som jag skrev under samt påpekats vid inlämningstillfället. Kundtjänsten borde rimligen också ha börjat med att skicka deras (urusla) urklipp direkt, och inte efter 10 dagars mejlväxling.

NetOnNet hävdar själva alltså att de medvetet tar emot varor som de ser är trasiga och där garantivillkoren inte gäller för att kunna debitera en hög avgift och tjäna pengar.

För de som orkat läsa, hur går jag vidare? Jag får nu bara kalla handen och ovilja att ta ansvar från NetOnNets sida. Jag har ett inlämningsbevis där mobilen i fråga inte längre stämmer överens med beskrivning som de själva har skrivit, och som jag har skrivit på. De har ett urklipp på en textruta där någon har skrivit att mobilen är skadad.

Jag har varit med om något som delvis liknar detta fast hos Telia i mitt fall.
Lämnade in mobilen för att få framsidan utbytt som var spräckt, är rätt säker på att detta var det enda felet, men fick besked av de som skulle reparera mobilen att det även fanns en buckla på baksidan som medförde att även denna måste bytas.

Lärdomen är att kolla mobilen NOGGRANT och ta foton av den innan den lämnas in så vet man sedan och kan visa om reparatören försöker med en fuling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Kunden kommer sedan in och hämtar varan och ser då att det är en spricka på backsidan och hävdar att det inte fanns där när den lämnades in. Men då har butikspersonalen redan konstaterat att det var där när det lämnades in och således bleir det ord mot ord.

Det som händer är att bevisbördan hamnar på kunden att bevisa att sprickan ej fanns där när den lämnades in då produkten är mer än 6 månader

Om sprickan inte finns upptagen som skada på det dokument kunden får av butiken, så är det inte fråga om något "ord mot ord", och det hamnar verkligen inte någon bevisbörda på kunden. Bevisbördan ligger helt och hållet på butiken. Skulle det vara som du säger, kan ju butiken hitta på vad dom vill, och så fungerar det inte i verkligheten.

De 6 månader som du pratar om i ovanstående exempel, är över huvud taget inte intressanta det sammanhanget.

Och slutligen, innan du ifrågasätter min erfarenhet av garantier och reklamationer, jag har tagit emot ett par stycken under mina dryga 20 år i elektronik-handeln.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i butik och om NoN inte har en rad på sina service kvitton som avser skick på telefon så är det väldigt dåligt. I butiken jag jobbar i så finns där fält för skador som tex märken stötskador och dylikt ska skrivas och missa det så är det vi som tar kostnaden för ev skador som inte är dokumenterade.

Permalänk
Medlem

Har ställt ytterligare frågor till kundtjänsten. Jag frågade om de kunde utveckla på vilket sätt de tar ansvar efter att en produkt lämnas in, och om de kunde ge exempel på ett liknande fall där de faktiskt har tagit ansvar. Frågade även varför medarbetaren skulle ha skickat vidare mobilen om skadan var dokumenterad från första början när det klart och tydligt just står att ovarsamhet inte täcks av garanti.

Fick inte svar på några frågor utan bara svammel om att verkstaden har tagit beslut om att detta har med yttre åverkan att göra och att kundtjänsten står bakom verkstadens beslut (vilket inte var poängen överhuvudtaget). Kundtjänsten förklarade också för mig att inlämningsbeviset inte är annat än just ett bevis på att produkten har lämnats in.

Såhär ser mobilen ut nu: https://imgur.com/a/gjpcYdo

Sammanfattningsvis kan man väl säga att NetOnNet inte tar ansvar efter att en produkt har lämnats in. Dessutom skapas mer jobb för alla parter för att man inte har med en simpel ruta i inlämningsbeviset där det yttre skicket framgår – MEN, man har det i sitt interna system utan tidsstämpel. Vilken överraskning.

Tar detta till ARN så återkommer jag när det har löst sig.

Permalänk
Skrivet av mixxo:

Har ställt ytterligare frågor till kundtjänsten. Jag frågade om de kunde utveckla på vilket sätt de tar ansvar efter att en produkt lämnas in, och om de kunde ge exempel på ett liknande fall där de faktiskt har tagit ansvar. Frågade även varför medarbetaren skulle ha skickat vidare mobilen om skadan var dokumenterad från första början när det klart och tydligt just står att ovarsamhet inte täcks av garanti.

Fick inte svar på några frågor utan bara svammel om att verkstaden har tagit beslut om att detta har med yttre åverkan att göra och att kundtjänsten står bakom verkstadens beslut (vilket inte var poängen överhuvudtaget). Kundtjänsten förklarade också för mig att inlämningsbeviset inte är annat än just ett bevis på att produkten har lämnats in.

Såhär ser mobilen ut nu: https://imgur.com/a/gjpcYdo

Sammanfattningsvis kan man väl säga att NetOnNet inte tar ansvar efter att en produkt har lämnats in. Dessutom skapas mer jobb för alla parter för att man inte har med en simpel ruta i inlämningsbeviset där det yttre skicket framgår – MEN, man har det i sitt interna system utan tidsstämpel. Vilken överraskning.

Tar detta till ARN så återkommer jag när det har löst sig.

Bra att du står på dig så NoN kanske lär sig en läxa efter detta, och så att detta inte sker fler gånger där personer kanske ger med sig och står där med en trasig vara man själv inte åstakommit.
//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Tyvärr tråkigt råd i efterhand men man får se till att fota allting man släpper ifrån sig.
Jag hade problem med NoN som vägrade ta sitt ansvar i ett garantiärende och det var inte förens jag hotade med ARN som dom gav sig och löste situationen.

Känns tyvärr som att vissa ÅF idag satt i system att köra över / hopps på att kunden ger sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Mobilen har inte varit skadad innan inlämning till er som undrar, därav tråden.

Varför skulle det finnas ett fält med ytterligare information som kunden inte får ta del av? Finns absolut ingen logik i det. Nu verkar det tydligen finnas det. Låter det troligt att servicepersonalen antecknar fel som på direkten ogiltigförklarar garanti/reklamation men Fortfarande skickar iväg produkten? Även det låter extremt illa.

Logiken är ju givetvis att man ska kunna anteckna saker som kan användas emot kunden. Butikens jobb är INTE, som många tror, att se till att kunden får en gratis reparation utan att se till att reklamationen hanteras korrekt. Det är ju inte personalen i butiken som avgöra statusen på dessa reklamationer utan en utomstående serviceverkstad.
Sen ska man vara medveten om att en stor del av alla reklamationer beror just på att kunden omedvetet har skadat sin produkt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att svensk lag ger dig rätten att spela in samtal du är delaktig i, och att man inte behöver berätta att man gör det för de andra du bandar.

Så man kan spela in hela inlämnadet av produkten, och med fördel så kan man då ställa frågor vars svar man vill ha dokumenterat, tex om de kan se några andra skador på produkten.

Permalänk
Medlem

Essä följer: Knepigt det där med service. Jag lämnade in en 15" Macbook Pro för installation av SSD (inte på netonnet), tänkte starta den i butiken för att visa att den funkade innan inlämning, men tänkte, njaeä, det ska väl inte behövas.

Ett par dagar senare fick jag ett samtal från teknikern, "öh...var det bara SSD du skulle byta...för datorn är helt död...den startar inte alls". Jag såg i min inre blick hur tusenlappar började flyga iväg, moderkortsbyte, på en Macbook är det ju allt förutom skärm och tangentbord som måste bytas, typ... Jag hävdade att datorn funkade, de fick börja felsöka, och efter ett tag ringde det igen, tydligen hade de råkat pilla till nån kabel på powerknappen så den inte funkade. Men det kunde de ju fixa. Fast man kände sig helt utlämnad, för det hade ju blivit ord mot ord om datorn hade visat sig vara paj. Så, därefter försöker jag dokumentera i den mån det går.

Angående netonnet så har jag personligen upplevt personalen i butik som trevlig, jag har lämnat in en använd (1 vecka) mobil och fått pengarna tillbaks utan problem (telefonen var inte så bra som jag hade hoppats och en sensor visade fel värde). En annan gång lämnade jag in en trasig produkt precis innan 2-årsgarantin gick ut och fick pengarna tillbaks även då. Dock ville jag hellre få produkten lagad, men de ville inte laga så gamla grejor, billigare att ge kunden pengarna tillbaks antar jag. Funderar på vilka rättigheter man har egentligen.

Dock, när det gäller min Canon "Full HD"-kamera tänker jag fortsätta vara sur på Netonnet, då personal i butik och utsidan av kartongen hävdas att den spelar in i full hd 1920x1080, men sensorn vid videoinspelning registrerar bara ca 1.56MP, så...att interpolera upp räknar inte jag som att "spela in" i en viss upplösning. Jaja, det hjälpte inte att klaga efter att köpet var gjort. Bitter? Tja...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Första sidan av servicekvittot står det skrivet någonstans i mitten angående synliga skador på produkten som kund har lämnat in på service hos NoN. Så kika gärna där vad som skrivits vid inlämningen, sen är det bara gå in i en NoN butik och jämföra vad som står skrivet i deras system för ditt service ärende. Har de ändrat eller lagt till något så är det en avvikelse ifrån det du skrev under och godkände. Andra sidan av servicekvittot är för att informera om eventuella avgifter som kan tillkomma vid ett icke garanti fel samt summera felbeskrivningen.

TLDR. Kolla första sidan av servicekvittot, där står det noterat klart och tydligt om det var någon skada vid inlämnade av produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K 3,4Ghz@4.4Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | Corsair 16GB 1600MHz/CL9/VENG | Gigabyte Windforce GTX 970 G1 | Corsair 750W | 2x Samsung 840 128GB | 9 TB HDD |
Laptop: Lenovo Yoga 3 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Dock, när det gäller min Canon "Full HD"-kamera tänker jag fortsätta vara sur på Netonnet, då personal i butik och utsidan av kartongen hävdas att den spelar in i full hd 1920x1080, men sensorn vid videoinspelning registrerar bara ca 1.56MP, så...att interpolera upp räknar inte jag som att "spela in" i en viss upplösning. Jaja, det hjälpte inte att klaga efter att köpet var gjort. Bitter? Tja...

Jodå, framgår det inte någonstans i produktbeskrivningen att den inte faktiskt spelar in i "full-HD" (utan 1.56MP) så är det tillräckligt för att häva ett gjort köp.
Det är ju som att man skulle köpa ett 200GB minneskort som visar sig ha 156GB (som inte beror på hur det läses av apparater)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@mixxo Har du någon uppdatering? Är väldigt intresserad av hur NoN hanterar detta!

Permalänk
Medlem

Har inte @netonnet någon kommentar på detta?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@toobypls: inte varit hemma mycket på sistone och ska utomlands idag. Tar upp kampen igen när jag kommit hem. Uppdaterar när något nytt har hänt!

Permalänk
Medlem

@mixxo Fortfarande inga nyheter?

Permalänk
Medlem

@ThisIsDansk: Har fortfarande inte haft tid att kontakta arn, men oroa er inte. Har mycket på gång privat och i arbetet men när det är avklarat ska jag styra upp det här.

Permalänk
Medlem

Hur går det med ärendet @mixxo?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Hej gott folk,

Har äntligen fått tummen ur och kontaktat ARN. Återkommer när jag får svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

@Netonnet

Detta bolaget är kungligt duktiga på att försöka svindla folk.
Kan ju vara så att den skadas i frakten. Om de inte tar tag i det här så är ARN det enda att hoppas på.

Jepp. Hade samma problem med min LG G3. En skada jag själv inte kunde orsakat (metall på insidan av telefonen som var böjd och ingen yttre åverkan). Skulle ha 2500 spänn för att reparera. Riktiga skojare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8755:

Om du tittar på någon annans konto som föreslår Facebook detta som en ”möjlig” vän. Var så jag såg det. Var även samma namn på personen som ringde och i hennes profil stod det att hon var anställd av Netonnet.

Dvs jag hade inte något som kunde länka till henne inte ens telefonnummer stämde (ringde från annat nr)

Dvs ingen metadata fanns att hämta data ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nog ha gissat på att facebook har sett via era mobilers GPS att ni har varit nära varandra några gånger, tycker mig notera att tinder och snapchat gör så iaf

Permalänk
Medlem

Låter förfärligt! Efter att ha läst tråden så anser jag inte att inlämningsintyget bevisar någonting då bara din felbeskrivning står där, DOCK så håller jag starkt med dig om att dom borde inte ha tagit emot telefonen ens från början. Verkar som att dom bara gjorde det nu för att kunna debitera dig 600:- ... ser lite sådär ut att dom har vart intaggade i tråden i över en månad och inte ens skrivit en liten kommentar om att dom håller på med det eller liknande.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd

Förstår om de inte går in och svarar i enskilda fall; finns inget att vinna på det. Presenterar de sin sida av saken så blir det ändå negativt då många inte tror på det alternativt ändå tycker att ALLT skall gå på goodwill om kunden nu klantat till det. Ett "lose/lose"-läge för företaget.

Permalänk
Medlem

Sitter på jobbet så hinner bara ge snabb feedback. Men jag har varit med om ett liknande fallför säkert 10 år sen när jag hade handlat på Onoff. I det fallet rörde det en iPod som hade slutat fungera. Vid mottagandet antecknade den anställda att "baksidan är lite smårepig". Verkstaden vägrade sedan laga telefonen eftersom baksidan enligt dem var "bucklig". Onoff menade att det felet måste ha funnits redan vid inlämnandet och vägrade ersätta iPoden. Jag stod dock på mig och hävdade att om den var bucklig vid inlämnandet borde den anställda ha antecknat det i inlämningskvittot och inte enbart anteckna att den är "lite smårepig". Till slut efter en del tjat ersatte Onoff mig med en ny iPod då skadan måste skett efter inlämnandet.

Har inte detaljstuderat denna tråd, men det verkar som att situationen är liknande men med skillnaden att du i detta fall inte har något kvitto eller dylikt där skicket är antecknat. Jag tycker dock att du ska stå på dig och hävda att om den var skadad vid inlämnandet borde NoN i) ha antecknat skadan, ii) meddelat att det inte kommer gå som garantiärende. Det hade dock, ur en bevissynpunkt, varit bättre om skicket vid inlämnandet varit antecknat av NoN men jag tror ändå att du har ett hyfsat case. Att ta det vidare till ARN är en bra start.

Slutligen tycker jag att personer här borde sluta spekulera och agera låtsasjurister, eller åtminstone vara tydliga med att de bara spekulerar och faktiskt inte vet. Som det är nu skapas och sprids det en massa felaktigheter i denna typ av trådar vilket inte hjälper någon.

Lycka till TS!

/Jurist vid en av landets största affärsjuridiska advokatbyråer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebastian383:

Sitter på jobbet så hinner bara ge snabb feedback. Men jag har varit med om ett liknande fallför säkert 10 år sen när jag hade handlat på Onoff. I det fallet rörde det en iPod som hade slutat fungera. Vid mottagandet antecknade den anställda att "baksidan är lite smårepig". Verkstaden vägrade sedan laga telefonen eftersom baksidan enligt dem var "bucklig". Onoff menade att det felet måste ha funnits redan vid inlämnandet och vägrade ersätta iPoden. Jag stod dock på mig och hävdade att om den var bucklig vid inlämnandet borde den anställda ha antecknat det i inlämningskvittot och inte enbart anteckna att den är "lite smårepig". Till slut efter en del tjat ersatte Onoff mig med en ny iPod då skadan måste skett efter inlämnandet.

Har inte detaljstuderat denna tråd, men det verkar som att situationen är liknande men med skillnaden att du i detta fall inte har något kvitto eller dylikt där skicket är antecknat. Jag tycker dock att du ska stå på dig och hävda att om den var skadad vid inlämnandet borde NoN i) ha antecknat skadan, ii) meddelat att det inte kommer gå som garantiärende. Det hade dock, ur en bevissynpunkt, varit bättre om skicket vid inlämnandet varit antecknat av NoN men jag tror ändå att du har ett hyfsat case. Att ta det vidare till ARN är en bra start.

Slutligen tycker jag att personer här borde sluta spekulera och agera låtsasjurister, eller åtminstone vara tydliga med att de bara spekulerar och faktiskt inte vet. Som det är nu skapas och sprids det en massa felaktigheter i denna typ av trådar vilket inte hjälper någon.

Lycka till TS!

/Jurist vid en av landets största affärsjuridiska advokatbyråer

Tjat kan löna sig, oavsett om man har rätt eller inte. Kostnaden för att ersätta en produkt även om kunden har fel kan understiga kostnaden för jobbet som uppstår med en uppenbart krånglig kund. Att skriva det på "goodwillkontot" kanske blir det enklaste.