Canon 500D - Depth of Field? // Objektiv?

Permalänk

Canon 500D - Depth of Field? // Objektiv?

Tja! Införskaffade mig för 2 dagar sen min första riktiga "kamera".

Jag skaffade mig en Canon 500D med ett objektiv på 18-55mm (tror det är det man får med? Köpte begagnat)

Jag tänkte kolla hur jag får "shallow depth of field" så att det jag har i fokus är det enda som inte är "blurred out". Med andra ord så vill jag ha bakrunden suddig, förutom det som är i fokus (mitt ansikte)

Främst letar jag efter en sådan setting för video, då jag använder min DSLR Kamera som en webcam. Mvh

Permalänk
Medlem

Kort skärpedjup fås med stor bländaröppning och lång brännvidd samt kort avstånd.

Tex. för porträtt med FF-sensor brukar en 85-105mm glugg med bländare runt 2.8 ge fin bokeh (=blurr).

För att få motsvarande med APS-C behöver du en glugg mellan 55 och 70mm med bländare 2.0.

Permalänk

@jookeer: Tack för svar, men jag har lärt mig det mesta i engelska termer (youtube). Aperture osv osv. Får väl lära mig svenska termer oxå antar jag!

Permalänk
Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Zooma in så mycket du kan med ditt objektiv (55mm), använd största bländaren/aperture (troligtvis f/5,6) och sitt så nära kameran du kan för att få kortaste skärpedjupet.

Om du filmar så brukar det rekommenderas att sätta kamerans "shutter speed" till 2x frame raten. Så t ex 1/48s för 24fps eller 1/60s för 30fps.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Som asphyxie skriver så bör du välja så lång brännvidd som möjligt för att få ett perspektiv som ger så stor förstoring som möjligt av bakgrunden. Så stor bländare som möjligt ger kortare skärpedjup och även så kort avstånd som möjligt mellan dig och kameran. Brännvidden och avståndet tillsammans ger något som kallas avbildningsskala. Avbildningsskalan tillsammans med bländaren bestämmer skärpedjupet.
Skärpedjupet och perspektivet avgör hur suddig bakgrunden blir.

Edit:
Långt avstånd mellan dig och bakgrunden ger såklart åxå suddigare bakgrund.

Skrivet av jookeer:

Kort skärpedjup fås med stor bländaröppning och lång brännvidd samt kort avstånd.

Rent praktiskt påverkas inte skärpedjupet särskilt mycket av brännvidden som sådan. Det finns en liten skillnad som är mer av akademisk art i de flesta verkliga applikationer men på lite längre fokusavstånd än för tex porträtt så får man något kortare skärpedjup med längre brännvidd.
Skärpedjupet blir även förskjutet närmare kameran. Man får faktiskt MER skärpedjup "hitom" motivet men mindre på andra sidan med längre brännvidd.

Längre brännvidd ger suddigare bakgrund men inte pga att skärpedjupet är kortare. Det är främst pga perspektivet.

Permalänk
Skrivet av freddan11:

@jookeer: Tack för svar, men jag har lärt mig det mesta i engelska termer (youtube). Aperture osv osv. Får väl lära mig svenska termer oxå antar jag!

Skrivet av asphyxie:

Zooma in så mycket du kan med ditt objektiv (55mm), använd största bländaren/aperture (troligtvis f/5,6) och sitt så nära kameran du kan för att få kortaste skärpedjupet.

Om du filmar så brukar det rekommenderas att sätta kamerans "shutter speed" till 2x frame raten. Så t ex 1/48s för 24fps eller 1/60s för 30fps.

Skrivet av dumbo:

Som asphyxie skriver så bör du välja så lång brännvidd som möjligt för att få ett perspektiv som ger så stor förstoring som möjligt av bakgrunden. Så stor bländare som möjligt ger kortare skärpedjup och även så kort avstånd som möjligt mellan dig och kameran. Brännvidden och avståndet tillsammans ger något som kallas avbildningsskala. Avbildningsskalan tillsammans med bländaren bestämmer skärpedjupet.
Skärpedjupet och perspektivet avgör hur suddig bakgrunden blir.

Edit:
Långt avstånd mellan dig och bakgrunden ger såklart åxå suddigare bakgrund.

Rent praktiskt påverkas inte skärpedjupet särskilt mycket av brännvidden som sådan. Det finns en liten skillnad som är mer av akademisk art i de flesta verkliga applikationer men på lite längre fokusavstånd än för tex porträtt så får man något kortare skärpedjup med längre brännvidd.
Skärpedjupet blir även förskjutet närmare kameran. Man får faktiskt MER skärpedjup "hitom" motivet men mindre på andra sidan med längre brännvidd.

Längre brännvidd ger suddigare bakgrund men inte pga att skärpedjupet är kortare. Det är främst pga perspektivet.

Tack allihopa, får titta runt lite, är väldigt ny till alla inställningar osv. Som sagt använder jag kameran som "webcam" till streaming och då sitter kameran på min andra skärm, vilket gör att jag måste ha kameran rätt "utzoomad" för att jag ska få plats i bilden. Lösning? Någon av er nämnde att jag borde ha den så mycket inzoomad som möjligt nämligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan11:

Tack allihopa, får titta runt lite, är väldigt ny till alla inställningar osv. Som sagt använder jag kameran som "webcam" till streaming och då sitter kameran på min andra skärm, vilket gör att jag måste ha kameran rätt "utzoomad" för att jag ska få plats i bilden. Lösning? Någon av er nämnde att jag borde ha den så mycket inzoomad som möjligt nämligen

Det enkla svaret är väl att flytta kameran längre bort. Vill man ha bakgrunden suddig är det enklaste och billigaste att välja en längre brännvidd och ha kameran på ett längre avstånd.
Man kan, som sagt, åxå kolla om det går att få bakgrunden längre bort men detta påverkar inte resultatet lika mycket.

Man kan såklart även angripa problemet med ett ljusstarkare objektiv. Du skriver inte ungefär vilken brännvidd du använder som det är nu men generellt kan man säga att ljusstarka vidvinklar är lite dyrare.
För vidvinkel skulle du nog behöva minst f/1.8 för att få bakgrunden att börja släppa. Så gissningsvis är det något i stil med en 20/1.8 eller 24/1.8 som du skulle behöva isf. Bakgrunden bli ju ändå alltid lite "busy" med vidvinkel, så även om den blir suddig så kommer det ju vara med rätt mycket saker i den så den blir ju inte sådär lugn och fin som med lite längre brännvidder.
Värt att notera är ju att skärpedjupet då åxå blir kortare så flyttar du huvudet kommer fokus att flyttas från ögat till örat till en bit framför näsan till...

Som sagt är ovanstående lite spekulationer utifrån att det är svårt att veta utan att ha alla detaljer.