Nvidias nästa generation Geforce försenas till följd av överskottslager av Pascal

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

sluta köpa ifrån dem o köp AMD så kommer dem anstränga sig bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte AMD:s kort varit slut i lager i stort sett halva denna generationen?
Jag minns själv att jag kikade efter ett AMD kort men de var stört omöjligt att få tag och de få som fanns var till det dubbla priset.

Permalänk
Medlem

Jag vägrar betala 1000kr+ mer för ett 1080 än vad det kostade strax efter launch och få ett två år gammalt kort, jag återupprepar, jag vägrar att bidra till att stärka Nvidias monopol. Jag slutar hellre spela än att betala ockerpriser för gammal hårdvara. Jag önskar av hela mitt hjärta att Intel kommer med världens käftsmäll mot Nvidia så att det blir konkurrens igen, detta är ohållbart när inte AMD har ekonomin att matcha Nvidia.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Har inte AMD:s kort varit slut i lager i stort sett halva denna generationen?
Jag minns själv att jag kikade efter ett AMD kort men de var stört omöjligt att få tag och de få som fanns var till det dubbla priset.

det har nvidias kort också varit dubbla priset o svåra att få tag i så vad är poängen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Vilket gnäll.... ett 1080ti skulle pigga upp min gamla dator även om kretsen är "gammal" så är den ju det bästa som finns i dagsläget. För 1080-gaming räcker det och blir över. Prisdump incoming, bra för mig!

Permalänk
Avstängd

På tal om Nvidia och "måste gå med vinst"

Dum man var som inte köpte aktier för 3-4år sedan ingen dålig utveckling:
https://www.shareville.se/aktier/nvidia-corporation

(får klicka på 3 eller 5år för att se lite längre perspektiv)

Permalänk
Medlem

För Nvidia har ju verkligen inte börjat sälja en ny generation kort när den tidigare generationen fyllt upp lager. Nej då.. Det är ju nästan nyligen man slutat kunna få tag i GTX 9XX kort retail t.ex.

Nej Nvidia håller på dessa grafikkort. Orsaken är antagligen för att kunna mjölka marknaden lite till. För om de velat bli av med sina lager så kan de ju sänka priset..

Skrivet av Zipparn:

Höga skatter är inte synonymt med en bättre fungerande och mer effektiv välvärd. Välfärden fungerar inte eftersom den inte prioriteras och för att den vansköts av usla politiker och tjänstemän. Men det är offtopic så diskutera inte detta, tack.

Den höga skatten påverkar däremot priset på alla varor i en höjande riktning. Även om man skulle tycka det är väl spenderade pengar, varför förneka detta faktum?

Skatt på enstaka elektronik är dock vad den varit i många år. Så att ha det som en faktor till det ökade priset går ju inte. Bättre att titta på värdet av kronan kontra dollarn samt vad Nvidia själva sitter och gör.

Skrivet av _Merc_:

det har nvidias kort också varit dubbla priset o svåra att få tag i så vad är poängen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det där stämmer dock inte riktigt. Det har varit betydligt enklare att få tag i Nvidiakort än AMD kort det senaste året.

Skrivet av superpwnguin:

Vilket gnäll.... ett 1080ti skulle pigga upp min gamla dator även om kretsen är "gammal" så är den ju det bästa som finns i dagsläget. För 1080-gaming räcker det och blir över. Prisdump incoming, bra för mig!

Yes. Bättre att sitta och vara tyst och låta Nvidia utnyttja marknaden helt. Det kommer ju verkligen göra under för priset. Prisdump incoming? Inte om man ska tro Nvidia.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Om det finns överskott varför är priserna ändå långt över vad jag betalade för två år sedan? De borde väl rea ut dem då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Amatörer. Dumpa priserna och ta hem en mindre vinst men bli av med lagret och framför allt låt inte konkurrenter hinna ifatt. Businesss 101.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det har nvidias kort också varit dubbla priset o svåra att få tag i så vad är poängen?

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen var att AMD:s kort har varit slut och obefintliga halva generationen alltså inte ens köpbara.
Om vi släpper AMD, eller Nvidia fanboys för en stund så kan vi ju föra diskussionen lite mer opartiskt.
rx 570, rx580 kikade jag en hel del på men de var stört omöjligt och få tag på så jag slog till sist till på ett 1060 för under 2000kr.
Samma med vega 56 och 64 var det också här väldigt svårt att få tag på.

Spolar vi fram till 2018 så har ju de flesta grafikkort blivit ruggigt dyra och inte speciellt prisvärda, nu fortfarande kostar korten mer än vad det har gjort historisk trots att det är flera år sedan de kom ut.

Vid det här laget borde både rx 580 och 1060 krypa ner under 2500, inte ligga på priser kring 3500kr.
En faktor som också kan vara avgörande att priserna ligger högre kan ju också vara att denna generationens kort helt enkelt har gjort ett så pass rejält prestandahopp att priserna därför inte är helt omotiverat högre än vad vi är vana vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Betalade 7500:- för ett nytt 1080 ti förra sommaren, nu kostar skiten över 9k.

Sänka priserna kan man ju inte göra... bättre att skjuta upp nästa generation eftersom det ändå inte finns någon konkurrens!

Samma här, betalade 7600:- för mitt, samma kort ligger nu på 9700:-. Det var dyrt då, nu är det bara löjligt.

Permalänk
Medlem

Meanwhile kostar mitt kort fortfarande 1500kr mer idag än när jag köpte det för kort efter lanseringsdagen. Så nu när man köper ett 1000-kort tillkommer ett fint lager damm, underbart!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Poängen var att AMD:s kort har varit slut och obefintliga halva generationen alltså inte ens köpbara.
Om vi släpper AMD, eller Nvidia fanboys för en stund så kan vi ju föra diskussionen lite mer opartiskt.
rx 570, rx580 kikade jag en hel del på men de var stört omöjligt och få tag på så jag slog till sist till på ett 1060 för under 2000kr.
Samma med vega 56 och 64 var det också här väldigt svårt att få tag på.

Spolar vi fram till 2018 så har ju de flesta grafikkort blivit ruggigt dyra och inte speciellt prisvärda, nu fortfarande kostar korten mer än vad det har gjort historisk trots att det är flera år sedan de kom ut.

Vid det här laget borde både rx 580 och 1060 krypa ner under 2500, inte ligga på priser kring 3500kr.
En faktor som också kan vara avgörande att priserna ligger högre kan ju också vara att denna generationens kort helt enkelt har gjort ett så pass rejält prestandahopp att priserna därför inte är helt omotiverat högre än vad vi är vana vid.

1060 3g eller 6gb? För det är rätt så stor skillnad. 1060 3gb är steget under 570 och dem 3gb vram är en fet flaskhals för krävande spel.

Du kunde få tag på vega 56 för 4k o 64 för 5k förra året. Med ref kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Amatörer. Dumpa priserna och ta hem en mindre vinst men bli av med lagret och framför allt låt inte konkurrenter hinna ifatt. Businesss 101.

Såvida man inte redan har monopol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Nä, det kommer bli samma typ av medelklasskort som 1080 och 1080 Ti. Blir inga fullvärdiga kretsar om de kan komma undan med mindre. De vet att de har en närmast ohotad förstaplats, så de håller igen sina bästa kretsar och lanserar sina medelklasskretsar som om de vore high-end, till överpriser, naturligtvis.

Problemet idag är ju faktiktiskt att deras medel kretsar är high end idag och high end kretsarna är entusiast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Poängen var att AMD:s kort har varit slut och obefintliga halva generationen alltså inte ens köpbara.
Om vi släpper AMD, eller Nvidia fanboys för en stund så kan vi ju föra diskussionen lite mer opartiskt.
rx 570, rx580 kikade jag en hel del på men de var stört omöjligt och få tag på så jag slog till sist till på ett 1060 för under 2000kr.
Samma med vega 56 och 64 var det också här väldigt svårt att få tag på.

Spolar vi fram till 2018 så har ju de flesta grafikkort blivit ruggigt dyra och inte speciellt prisvärda, nu fortfarande kostar korten mer än vad det har gjort historisk trots att det är flera år sedan de kom ut.

Vid det här laget borde både rx 580 och 1060 krypa ner under 2500, inte ligga på priser kring 3500kr.
En faktor som också kan vara avgörande att priserna ligger högre kan ju också vara att denna generationens kort helt enkelt har gjort ett så pass rejält prestandahopp att priserna därför inte är helt omotiverat högre än vad vi är vana vid.

Orsaken för AMD verkar fortfarande vara tillgången som håller uppe priserna. Nvidia däremot har fyllda lager och ändå envisas med dessa priser.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

1060 3g eller 6gb? För det är rätt så stor skillnad. 1060 3gb är steget under 570 och dem 3gb vram är en fet flaskhals för krävande spel.

Du kunde få tag på vega 56 för 4k o 64 för 5k förra året. Med ref kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Du missar poängen. Om en som inte bryr sig om märke går till en affär och vill köpa en produkt. Produkten finns i utförande A och utförande B, varvid A finns att köpa i lager medan B får man vänta på i ex antal månader. Då köper personen som inte bryr sig om märke produkten som finns i lager medan den som bryr sig om märke ev gör på annat sätt. Detta förutsätter dock att produkt A och produkt B är nått sånär lika i prestanda.

Jag vet inte ifall det finns någon bra sida där man kan se lagerstatus över tid?

Skrivet av Xinpei:

Orsaken för AMD verkar fortfarande vara tillgången som håller uppe priserna. Nvidia däremot har fyllda lager och ändå envisas med dessa priser.

Ja detta ifrågasätter jag inte. Idag är det inte prisvärt att köpa grafikkort varken nytt eller begagnat. Jag såg en drive med 1050ti för 1499kr de tog slut relativt snabbt och det är väl det närmaste "prisvärda" kort jag har sett på senare tid.
Även om prestandan inte är imponerande och inte heller priset men sen till dagens läge så finns det ju inte så mycket val när det kommer till kort i prisklass 2000kr.

Permalänk
Medlem

Alltså priserna blev ju galna på grund av Mining hysterin och nu när de lagt sig så sjunker priserna ändå inte,

Permalänk
Medlem

Från nvidias hemsida:
GEFORCE GTX 1080 Ti
Founders Edition
7.599,00 kr

Founders skall kosta mer än vanliga 1080ti, självklart kostar custom kylnings korten mer men är det rätt att betala 10tusen för ett kort som skall kosta 7-8tusen? Är det verkligen överskott på kretsar eller har sverige bara inte fått in fler kort då det är slut på många ställen vissa modeller.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Det låter Nästan som att du vill att svenska välfärden ska bli ännu sämre just för att Nvidia uppskattat efterfrågan helt fel?

Om inte ett av världens högsta skattetryck duger för bra välfärd kan du förhoppningsvis snart inse att det är slöseriet med skattepengar som är problemet. Inte för lite skatteintäkter.

Jag gav för övrigt 3300 kr för mitt 1080ti. Ett av mina bästa köp, i hård konkurrens med en gratis gamingstol och en X34A för 5700 kr.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 1080Ti för 6500Kr när det var helt nytt, galen prisutveckling ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men... Sönk priserna så är det löst? ...

Skrivet av dagas:

Om det finns överskott varför är priserna ändå långt över vad jag betalade för två år sedan?

Finns ju en naturlig förklaring till detta:
När efterfrågan ökade brant kunde såväl tillverkare som distributörer höja sina priser.
Återförsäljarna sitter nu med dyra kort i lager, och kan inte sänka priserna utan att göra förlust.
Att omedelbart sänka tillverkarnas försäljningspris med 20% eller så skulle snedvrida hela marknaden och straffa de återförsäljare som redan har kort i lager.

Enda sättet att nu sänka priset till kund skulle vara om såväl tillverkare som distributörer minskade sina marginaler (försäljningspriser) retroaktivt på de kort som nu finns i lager hos återförsäljare, och ge mellanskillnaden till dessa så att de kan sänka sina priser till slutkund. (Skulle säkert bli en del strul i momsredovisningen...)

Permalänk
Medlem

Ni skriver som att detta är officiellt bekräftat, än så länge så är det bara ett rykte, och jag har motsatta uppgifter som pekar på en lansering i slutet av juli.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=UBbyACygmAs

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Vilket gnäll.... ett 1080ti skulle pigga upp min gamla dator även om kretsen är "gammal" så är den ju det bästa som finns i dagsläget. För 1080-gaming räcker det och blir över. Prisdump incoming, bra för mig!

Bara för att just kretsen 1080 ti skulle pigga upp specifikt just DIN gamla dator, innebär det väl inte att andra är gnälliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Såvida man inte redan har monopol

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen med mitt inlägg är just att du kan förlora din marknadsledande ställning med ett sådant agerande som Nvidia nu tycks göra.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Poängen med mitt inlägg är just att du kan förlora din marknadsledande ställning med ett sådant agerande som Nvidia nu tycks göra.

Omöjligt om de är de enda tyvärr. Och patenten har de kvar vilket som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

På tal om Nvidia och "måste gå med vinst"

Dum man var som inte köpte aktier för 3-4år sedan ingen dålig utveckling:
https://www.shareville.se/aktier/nvidia-corporation

(får klicka på 3 eller 5år för att se lite längre perspektiv)

Allt går upp i pris så vad du än köpte för 3-4 år sedan hade du gjort vinst på, etherium,lägenheter olika aktier(tesla/amd/nvidia mm)

Men helvete vad dyrt allt blivit idag med alla miljöskatter för att finansera massinvandringen samt starkare dollar och brist på grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kommer stödköpa AMD även om de är sämre i nästa gen.

Skrivet av klotim:

Stänge videon så fort jag såg "anti-technology",dvs efter 1 sec, Nvidia hade inte varit där de är idag utan deras utvecklande teknologi.
O de hade inte varit ledande utan anledning, säg vad du vill, men statistik är absolut.

Du säger att statistik är absolut men vägrar kolla på videon som tar upp en massa statistik.
Då går helt och hållet på åsikt här.

"Nvidia hade inte varit där de är idag utan deras utvecklande teknologi."
Ja, för att de knyckte ingenjörerna från sina konkurrenter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Inte undra på att de har stora överskott när priserna så förbannat höga!
Ett 1080 TI för över 9000:-...nej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Omöjligt om de är de enda tyvärr. Och patenten har de kvar vilket som.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är dom inte den enda aktören på marknaden och patenten har dom självklart all rätt till att ha.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Det där tramset länkades nyligen av Jalle64 och sablades ner så grundligt att han raderade tråden.