Nvidias nästa generation Geforce försenas till följd av överskottslager av Pascal

Permalänk
Melding Plague

Nvidias nästa generation Geforce försenas till följd av överskottslager av Pascal

Efter ett knappt år av bristvara på grafikkort har efterfrågan sjunkit rejält, vilket istället lett till stora överskott som tvingat Nvidia ta tillbaka 300 000 grafikkretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Läser mellan raderna: Alla grafikkort slut på grund av miners + Överskottslager av Pascal = Bullshit
AMDs grafikkort kanske är slut för att de inte får tillverka så mycket de vill eller får tag i HBM minnen. nVidia kan sänka sina priser.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Känns nästan värt att vänta på en ny generation kort bara för att se de giriga svinen på nvidia lida lite.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Tips till Nvidia: Sänk priserna (rejält) på pascal så ska ni se att de korten kommer gå åt också.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Avstängd

Nu måste ju alla Nvidia fanboys som hånade AMD när de inte inte riktigt kunde konkurera i premiumsegmentet vara överlyckliga.

Grattis, nu får ni precis som ni önskar, överprisade grafikkort och hämmad utveckling!! Gratulerar er verkligen

Permalänk
Medlem

Har inga problem att invänta nästa gen ti kort, kommer säkerligen bli ett riktigt monster och 1080 ti räcker gott och väl till dagens spel.

Permalänk
Medlem

Men... Sönk priserna så är det löst? Många skulle nog glädjas och villigt köpa ett 1070 för 1500-2000Kr istället för de hutlösa priserna som vi ser idag.

Tillgång och efrerfrågan ni vet? Hallå?

Men nej... De har väl bestämt att MRSP ska ligga så högt så ingen vill köpa, och sedan skyller de uppskjutandet på överskottslager. Som sagt: Sänk priserna rejält så är problemet löst se.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

GTX 1070 och 1080 kostar fortfarande 500 - 1000:- mer än de gjorde när de var som billigast. Men självklart är det mer lönsamt för Nvidia att hålla upp vinstmarginalerna, istället för att starta ett priskrig med sig själva. Det är ju inte så att de har någon konkurrens att förhålla sig till.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Har inga problem att invänta nästa gen ti kort, kommer säkerligen bli ett riktigt monster och 1080 ti räcker gott och väl till dagens spel.

Nä, det kommer bli samma typ av medelklasskort som 1080 och 1080 Ti. Blir inga fullvärdiga kretsar om de kan komma undan med mindre. De vet att de har en närmast ohotad förstaplats, så de håller igen sina bästa kretsar och lanserar sina medelklasskretsar som om de vore high-end, till överpriser, naturligtvis.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Inaktiv

Betalade 7500:- för ett nytt 1080 ti förra sommaren, nu kostar skiten över 9k.

Sänka priserna kan man ju inte göra... bättre att skjuta upp nästa generation eftersom det ändå inte finns någon konkurrens!

Permalänk
Medlem

Man får hoppas på 2020 och att antingen AMD eller Intel (helst båda!) lyckas med sina arkitekturer som landar då. Tills dess är väl priserna som de är tyvärr. Möjligt att varken AMD eller Intel utmanar *80 Ti eller ens *80 men är det bra konkurrens i *70 och nedåt lär priserna vara klart trevligare än idag för de kort flest användare köper.

Permalänk
Medlem

De får väl sänka priserna rejält då... eller stå sitt kast..

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Nä, det kommer bli samma typ av medelklasskort som 1080 och 1080 Ti. Blir inga fullvärdiga kretsar om de kan komma undan med mindre. De vet att de har en närmast ohotad förstaplats, så de håller igen sina bästa kretsar och lanserar sina medelklasskretsar som om de vore high-end, till överpriser, naturligtvis.

Så är det. Det bästa vi får är ju "102"-kretsarna, när de bästa egentligen är "100"-kretsarna, så det är klart att folk är förbannade. Men om AMD fick kapital nog att göra ett såpass bra kort att det gick om XX80TI-varianten från Nvidia, då kan du ge dig fan på att vi "helt plötsligt" hade fått se "100"-kretsarna i konsumentkorten minsann. Men det där fattar ju inte folk utan de fortsätter att ge pengar till Nvidia "för att det är de som gör bäst kort just nu". Mycket skadligt och kortstiktigt tänk från folk.

Ja, jag har ett 1070, men det är köpt begagnat, så Nej, Nvidia får inte mina pengar, jag är enbart en kostnad för dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Då kanske man kan fynda lite på BlackFriday.. XD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu ser vi igen grafikkortstillverkarnas girighet, det handlar om att få in så mycket vinstmarginal som möjligt, nu när de gått med rekordvinstmarginal en tid så vore det ju surt att behöva sänka sina förväntningar för Q3.

Det är klart, skulle man gjort som förr då det annonserats ett prisras officiellt som en marknadsföringsstrategi, säg t.ex. GTX 1070 $349 och GTX 1070 Ti $419 (som ändå inte vore så stor skillnad) så skulle de nog få kort sålda och tror att mängden ökad försäljning skulle nog ungefär jämna ut det sänkta priset. Men då AMD inte riktig kan konkurrera så ser väl inte Nvidia vitsen med det heller då de hellre in i det sista försöker hålla kvar med sina vinstmarginaler.

Sitter själv med ett GTX 970 men vägrar ge varken Nvidia eller AMD ett öre för mycket, det är en principsak vid dethär laget med tanke på hur dåligt de hanterat sina datorspelande kunder.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Nä, det kommer bli samma typ av medelklasskort som 1080 och 1080 Ti. Blir inga fullvärdiga kretsar om de kan komma undan med mindre. De vet att de har en närmast ohotad förstaplats, så de håller igen sina bästa kretsar och lanserar sina medelklasskretsar som om de vore high-end, till överpriser, naturligtvis.

Får helt enkelt hålla på sitt nuvarande tills de bestämmer sig för att hoppa till 7nm.

Permalänk
Medlem

Någon som håller med om att nvidia skulle kunna skaffa sig lite goodwill genom att göra massa founderseditionkort av överskottskretsarna och sälja dom utan vinst samtidigt som man släpper nästa serie?

Skullebsäkert inte skada företaget i längden med tanke på hur väl mottaget deras partnerprogram blev 😊

Ekonomin har dom flr att kortsiktigt göra så. Dock är det svårare för deras partnertillverkare att göra det samma då de inte har samma marginaler.

Jag är ingeb PR expert men jag tror några skulle kunna tänka sig att se med blidare ögon på tidigare oförrätter med den strategin 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

HaHa.....right.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stänge videon så fort jag såg "anti-technology",dvs efter 1 sec, Nvidia hade inte varit där de är idag utan deras utvecklande teknologi.
O de hade inte varit ledande utan anledning, säg vad du vill, men statistik är absolut.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Ena riktiga as, dem där Nvidia.
Ge oss det senaste nu, kom igen!

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i7 8700K - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance - Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti 12GB - Fractal Design Celsius S24 240mm - Corsair RM750x 750W - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS - Fractal Design Define R6

Permalänk
Skrivet av klotim:

Stänge videon så fort jag såg "anti-technology",dvs efter 1 sec, Nvidia hade inte varit där de är idag utan deras utvecklande teknologi.
O de hade inte varit ledande utan anledning, säg vad du vill, men statistik är absolut.

Kan mista mig, men tror i detta sammanhang att det menas att deras teknologi är ofta gjord på sånt sätt att det begränsar andras teknologi (eller rättare sagt gör det mindre "smidigt" att använde andras).

Sen om det är rätt eller fel är annan femma.

Jag är för öppen standard, men ja "lärt" mig genom åren att öppenhet betyder inte att det är bättre,
det som betyder att något är bra är att... det är bra;P

Så om Nvidia gör något som är bra kan ja uppskatta det, sen om det ställer till det för andra aktörer eller användare så ser ja det som bristande, men det som gjorde i grunden kan vara bra.

Samma om AMD gör något öppet så kan ja uppskatta det, men är det inte mycket till användning så är det bristande,
och att det är öppet ger det inte en fripass.

(Jag använde Nvidia och AMD som lite av ett klassiskt exempel som ni säkert ser, så läs inte in något djup i det hela) ;D

//Håller tummarna stora rabatter på 1070/1080 korten då ja sitter på ett R9 380!

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt om den verkliga efterfrågan (det vill säga bortom krypto opportunister) störtdyker när man år efter år fortsätter med samma gamla mossiga grafikkort. Det där överskottslagret lär ligga kvar tills allt köpts upp genom pre-built-skräp från HP och ASUS.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Väldigt mycket gnäll i tråden. Ja, jag skulle önska att Nvidia handlade på ett annat sätt, helst sänkt priset rejält på Pascal generation för att tömma lagren innan de släpper nästa generation men att gnälla och skrika kraftord är löjligt. Nvidia som företag ska leverera vinst till sina ägare (detta är lagstiftat) sedan finns ett antal lagar kring vad de får göra på marknaden (lagar som de varit både nära och över vid flera tillfällen) men ingenstans så finns det någon regel som säger att bolaget är först och främst till för att serva gnälliga svenska gamers behov av omedelbar tillfredsställelse. Det är inte så heller att de deras beteende är samhällsomstörtande eller det de laverar är livsviktigt, det är en lyxprodukt som ger guldkant. Nvidia vill helt enkelt vinst maximera, det gör det inte speciellt snyggt men på grund av bristande konkurrens så kan de göra så, på samma sätt som jag använder prisjakt när jag letar billigast kort i stället för att besöka någon lokal butik. Nvidia ser till sin vinst jag ser till mina kostnader, jag har svårt att se att det skulle finnas några moraliska förpliktelser för något annat, speciellt när det gäller en lyxprodukt.

Permalänk
Medlem

Förhållandet utbud mot efterfrågan. Vi behöver en bättre konkurrens och lägre skatter. Inget mer att säga som jag kan se det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Förhållandet utbud mot efterfrågan. Vi behöver en bättre konkurrens och lägre skatter. Inget mer att säga som jag kan se det.

Det låter Nästan som att du vill att svenska välfärden ska bli ännu sämre just för att Nvidia uppskattat efterfrågan helt fel? De får väl sänka priserna och ta förlusten eller helt enkelt skrota sin kretsar de tillverkat och inte kan sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zodiaken:

Ena riktiga as, dem där Nvidia.
Ge oss det senaste nu, kom igen!

sluta köpa ifrån dem o köp AMD så kommer dem anstränga sig bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Stänge videon så fort jag såg "anti-technology",dvs efter 1 sec, Nvidia hade inte varit där de är idag utan deras utvecklande teknologi.
O de hade inte varit ledande utan anledning, säg vad du vill, men statistik är absolut.

Och hade du sett hela videon hade du varit snäppet kunnigare idag, men skämt och sido, rata något utan att ta del av informationen (även om man i slutändan inte håller med) är rent utav idiotiskt.

Statistik säger inte att den som ligger på topp också ger tillbaka mest, finns många bolag som ligger på topp i sin marknad men tillför desto mindre, man ligger i topp på andras bekostnad både kunskapsmässigt och ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Det låter Nästan som att du vill att svenska välfärden ska bli ännu sämre just för att Nvidia uppskattat efterfrågan helt fel? De får väl sänka priserna och ta förlusten eller helt enkelt skrota sin kretsar de tillverkat och inte kan sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Höga skatter är inte synonymt med en bättre fungerande och mer effektiv välvärd. Välfärden fungerar inte eftersom den inte prioriteras och för att den vansköts av usla politiker och tjänstemän. Men det är offtopic så diskutera inte detta, tack.

Den höga skatten påverkar däremot priset på alla varor i en höjande riktning. Även om man skulle tycka det är väl spenderade pengar, varför förneka detta faktum?

Permalänk
Medlem

Får hoppas amd tar tillfället i akt när draken tar en liten tupplur...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.