Permalänk
Medlem

Misstänker Router problem

Hej Sweclockers användare!

Till problemet direkt

Det är nämligen så att jag fått problem med mitt hemmanätverk som jag byggt upp själv 2017 sommaren.
Problemet påbörjade för ca 2 veckor sedan. Alla mina enheter tappar internet anslutning, stationära enheter så väl som de trådlösa. Jag måste helt enkelt starta om routern manuellt.
Följande enheter används;

Routern: ASUS RT-AC 3200 (2 år gammal)
Switch: 2 x Ubiquiti 8-60W PoE
AP: Ubiquiti AC PRO som körs via PoE via vägguttag som är vidare kopplad till centralen vidare till PoE port på Main Switchen.

Kopplingen är följande;
Internet — routern — Main switch — Switch 2 — AP via PoE

När allt slåss ut innebär det att min stationära dator som är kopplad till ett vägguttag som går vidare till centralen och vidare i main switchen får IP adressen ”169.256.xxx.xxx” dvs Windows tilldelar ett eget IP som har ingen kontakt med varken routern eller internet. Bärbara datorerna eller andra trådlösa enheter hittar inte ens routern eller AP då jag har döpt om alla SSID till samma (slagit ihop trådlösa nätet). Kollar jag på routerns lampor lyser alla lampor som de ska dvs internet lampan är i gång så väl som lampan där Main switchen är kopplad och de trådlösa lampan. Länkarna är aktiva.
Enda lösning är att jag startar om routern. Detta får jag göra minst 3-4 gånger / dag .

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Hej Sweclockers användare!

Till problemet direkt

Det är nämligen så att jag fått problem med mitt hemmanätverk som jag byggt upp själv 2017 sommaren.
Problemet påbörjade för ca 2 veckor sedan. Alla mina enheter tappar internet anslutning, stationära enheter så väl som de trådlösa. Jag måste helt enkelt starta om routern manuellt.
Följande enheter används;

Routern: ASUS RT-AC 3200 (2 år gammal)
Switch: 2 x Ubiquiti 8-60W PoE
AP: Ubiquiti AC PRO som körs via PoE via vägguttag som är vidare kopplad till centralen vidare till PoE port på Main Switchen.

Kopplingen är följande;
Internet — routern — Main switch — Switch 2 — AP via PoE

När allt slåss ut innebär det att min stationära dator som är kopplad till ett vägguttag som går vidare till centralen och vidare i main switchen får IP adressen ”169.256.xxx.xxx” dvs Windows tilldelar ett eget IP som har ingen kontakt med varken routern eller internet. Bärbara datorerna eller andra trådlösa enheter hittar inte ens routern eller AP då jag har döpt om alla SSID till samma (slagit ihop trådlösa nätet). Kollar jag på routerns lampor lyser alla lampor som de ska dvs internet lampan är i gång så väl som lampan där Main switchen är kopplad och de trådlösa lampan. Länkarna är aktiva.
Enda lösning är att jag startar om routern. Detta får jag göra minst 3-4 gånger / dag .

När en dator får en adress som börjar med 169. innebär det att den inte fått kontakt med DHCP-servern. Det bästa är ju att låna en annan router och testa med. Fungerar det då så vet man.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att återställa din router och se om problemen återkommer, men jag misstänker att det är din router som är döende, rekomenderar att du skaffar en Unifi Security Gateway, Edgerouter, eller kör pfsense om problemen fortsätter.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

169* får du när datorn inte når DHCP.
DHCP i ditt fall är routern.

Problemet kan ligga mellan din dator och router, om du sitter på 1 eller två switchar.

Fabriksåterställ router, uppgradera firmware på den också (fabriksåterställ efter uppdatering, så slipper du göra det två gånger).

När du har detta problem, testa anslut dator direkt till router så inte du har något felkonfat i switcharna. När du tappar anslutning kommer du fortfarande åt router om du sätter statisk adress på dator? Du får troligen 192.168.1.X med DHCP, så sätt statisk adress 192.168.1.200 tex på dator, pinga sen 192.168.1.1 (router).

Eftersom du har så pass många tusen spenderat på ett unifi nätverk så hade du lika gärna kunna köpa en USG (unifi router) och hantera allt i din unifi controller. Annars är Edgerouter X eller Lite ett bra alternativ för under tusingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

När en dator får en adress som börjar med 169. innebär det att den inte fått kontakt med DHCP-servern. Det bästa är ju att låna en annan router och testa med. Fungerar det då så vet man.

Tänkte faktiskt göra det som första alternativ. Tack för tipset. Återkommer med resultatet efter den 10 juni då jag är utomlands just nu 👍🏼

Skrivet av ponanmsi:

Du kan testa att återställa din router och se om problemen återkommer, men jag misstänker att det är din router som är döende, rekomenderar att du skaffar en Unifi Security Gateway, Edgerouter, eller kör pfsense om problemen fortsätter.

Har redan fabrikatåterst. Routern uppgraderat FW samt provat med Asus Merlin FW oxå samma problem.
Tänker på pfsense dock har jag en dator liggandes med J1800 chipset som inte har ngn AES-NI stöd. 😔

Skrivet av boibo:

169* får du när datorn inte når DHCP.
DHCP i ditt fall är routern.

Problemet kan ligga mellan din dator och router, om du sitter på 1 eller två switchar.

Fabriksåterställ router, uppgradera firmware på den också (fabriksåterställ efter uppdatering, så slipper du göra det två gånger).

När du har detta problem, testa anslut dator direkt till router så inte du har något felkonfat i switcharna. När du tappar anslutning kommer du fortfarande åt router om du sätter statisk adress på dator? Du får troligen 192.168.1.X med DHCP, så sätt statisk adress 192.168.1.200 tex på dator, pinga sen 192.168.1.1 (router).

Eftersom du har så pass många tusen spenderat på ett unifi nätverk så hade du lika gärna kunna köpa en USG (unifi router) och hantera allt i din unifi controller. Annars är Edgerouter X eller Lite ett bra alternativ för under tusingen.

Testat sätta allt på statiskt i routern. Men på datorn har jag inte hunnit ska faktiskt göra det och återkommer ifall det är lösningen.

Routern hade jag innan jag skaffade APn och Switchar 😉. Som du själv säger spenderat många tusen just den anledningen som hindrade mig att byta ut/uppgradera till en Ubiquiti router. Kör just nu Unifi controller på raspen.

Permalänk
Medlem

Sedan jag har byt routern kan jag med glädje säga att det var lösningen på just mitt nätverksproblem. Nu flyter allt på som vanligt. Tacksam för all feedback och hjälp!

Permalänk
Medlem

@stanikz: jag hoppas det blev en usg eller usg pro 4 med tanke på övrig utrustning

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@stanikz: jag hoppas det blev en usg eller usg pro 4 med tanke på övrig utrustning

Nej faktiskt inte testade med en gammal DLink - DIR655 som jag hade liggandes.

Dock vet jag inte ifall man ska köra med USG eller EdgeRouter eller om man ska fixa en pfsense box med AES-NI support.
Läst och sett att EdgeRouter har en del fördelar gentemot USG t.ex. om man kollar på Youtube-Länk.
Vill ha en stabil VPN-server vilket är viktigt för min del då jag vill komma åt mina enheter hemma. Då faller båda dessa routrar ur bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Nej faktiskt inte testade med en gammal DLink - DIR655 som jag hade liggandes.

Dock vet jag inte ifall man ska köra med USG eller EdgeRouter eller om man ska fixa en pfsense box med AES-NI support.
Läst och sett att EdgeRouter har en del fördelar gentemot USG t.ex. om man kollar på Youtube-Länk.
Vill ha en stabil VPN-server vilket är viktigt för min del då jag vill komma åt mina enheter hemma. Då fal ler båda dessa routrar ur bilden

Vänta lite nu, du vill ha en stabil vpn men använder konsument saker som är väldigt ostabila
Nu orkade inte jag kolla på videon (får göra det i morgon) men att det skulle vara ostabilt på usg/usg pro4 kan jag personligen säga, inte en chans, sköter ett antal siter med usg/usg pro 4, enda gånger det varit strul är när det varit lager 8, (någon varit och pillat på) inställningarna.
har just nu fyra vpn som varit aktiva länge (är nog en bit över 1 år), den ena ansluter till en annan för att ta sig runt brandväggen på den platsen (sekundärt nät) dom övriga är för media servrar och filservrar, samma sak här, enda gången dom gått ner är vid uppdatering av mjukvaran,
den jag har har hemma (usg pro4) har väldigt hög belastning då den hostar åt föreningar.

När det gäller Edgrouter vet jag det varit rapporter om värme, Vet bara att många gastade om att enheterna blev värma, dock tro jag inte det påverkade själva funktionen. jag undviker dom helt enkelt för jag gillar interfacet som usg använder, och skulle jag sakna en funktion så går det i värsta fall göra det via konsol. (saknar inget än dock)

Jag gick från pfsense: i3,16gig ram, ssd,10gig nic, vattenkyld till usgpro4, ångrar inte det för en sekund, visst pfsense är kul, i några veckor.... sedan tappar man det roliga och vill bara skiten ska vara stabil och inte strula varje gång det kommer en uppdatering.

Men alla upplever saker olika, ta bara en sak som dlink/netgear switchar , vissa har super stora problem med den ena, men inga med den andra, att det sedan beror på användaren är det ytterst få som inser (även jag) ps:hatar netgear switchar fanskapen bara strular för mig //

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hey.

Jag sitter med samma problem här hemma. Fast jag har enbart Fiberboxen -> Router -> PC

Sitter på Com Hem fiber och fick problemet med min förra Com Hem router så dom skickade ut en nyare modell vilket uppvisar samma problem.

Kopplar jag rakt ut till Fiberboxen så har jag internet så det är routern.

Jag kan inte komma åt routern för att logga in å göra inställningar via LAN...

Dock funkar WiFi... Där får jag full hastighet och allt är guld å gröna skogar.

Kan även tillägga att jag bara kopplat in allt enligt anvisningar med medföljande kablar och kört utan att ändrat något precis så som det ska funka enligt Com Hem.

Några tips eller idéer?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Nej vi hade inte samma problem enda vi har gemensamt att routern är problemet hos mig var DHCP delen på routern problemet och där av tappade alla mina nätverksenheter så väl som trådlösa anslutningen. Det problemet du har att Wifi fungerar konstant dock inte om du har kabel anslutning? Du måste kunna komma åt router har du kollat upp vad du har för ip när problemet uppstår? Komma åt router ska du väl kunna? Bara skriv in gateway ipn i webbläsaren om du inte har användarnamn eller lösenord kolla med com hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick hux flux ett meddelande om att ny router fanns att hämta hos närmaste postombud. Och senare samma dag ringde de en servicetekniker och frågade om jag va hemma nästkommande dag så han kunde komma och kolla fiberomvandlaren. De va tydligen fel på jordningen ( "kall lödning"? ) eller va teknikern sa till Lan portarna i routern.

Men nu funkar allt som de ska efter att ha fått NY Fiberbox, Router, och TiVo box och allt är installerat av utskickad tekniker som kollat och testat allt.

Så nu ska jag bara uppdatera programvaran i min Samsung smart tv så den kan hitta nätverk så är allt prima liv. För av någon anledning så funkade den tillsammans med den gamla Technicolor TG799 routern men inte med den nya Com Hem WiFi Hub L1. Men de ska tydligen lösas med en programuppdatering enligt Samsungs support.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]