Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Inaktiv

En bra grill, kol eller gasol, har tjock material, inget skrammel, samt bra lack.

Det finns mer att tänka på med brännare, ventiler osv, men för det mesta om en grill har rejält gods, så är det iaf inte urkass, de flesta bra grillarna har rätt ventiler och ask sammlare.. Känn på en Landman, sedan en Weber, man brukar känna skrammel vs stumhet. Fast även en Landman kan vara rätt för de som inte grillar så ofta kanske?

Gasol eller kol, spelar egentligen ingen roll, rök ger smak, inte värmekälla. Fett/köttsafter ger os, oavsett om de landar på heta kol eller heta brännare, rökkassetter går att använda i både och.

Briketter är bra om man ska köra långgrill, kol är bra om man ska ha direkt hetta. Gasol är nog minst mek, men jag började med kol/briketter och föredrar den känslan. Samt, långa "ormar" med briketter är enkelt för 12h+ grill pass (kör helgris 3 ggr per år iaf i mitt ånglok.. ).

Här är min älskling:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51beuTveYVL....

27 kg gris är det största jag haft i. :=)

Permalänk
Medlem

@anon173292: Hur kör du helgris i smokern?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Grillspett med fint kött och svamp, grönsaker och en god marinad <3 Sen en potatissallad på detta.

I sommar ska jag testa att grilla lite vildsvin för första gången, aldrig smakat vildsvin förr.. ska bli spännande

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kör en Weber gasolgrill, största i Q-serien och är nöjd. Visst saknar man röken, och värmen blir inte på samma sätt som med kol, mindre strålningsvärme än från glödande kol men mer konvektionsvärme och värme från gjutjärnsgallret, men resultatet blir finfint! Bra kontroll och jämnt resultat, framförallt är det så smidigt att jag brukar grilla i snitt varannan dag ungefär, riktigt skönt att komma hem från jobbet och spontant kunna grilla med 5 minuters varsel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Har varit medlem på Swec ett bra tag, sällan eller aldrig sett en tråd om mat. Men det här var intressant och berikande. Om man ska börja grilla, allvarligt nu, hur ska man göra då? Jag SUGER i köket, alltså tokdålig.

Hur mycket ska man lägga för en instegsgrill (gärna liten, liten, för har inte så mkt plats)? Kol? Vad ska man köpa för något att grilla, om man går till typ ica, citygross eller nåt? Hur började ni? Bästa tips? Jag är 100% noob. Men ska bli pappa och inser att jag snart måste ta mitt ansvar för att det ska ätas eldade, döda djur i familjen.

Det ”sämsta” du borde köpa som instegsgrill är en weber 57 med riktig askkopp under (dvs inte modellen med ett fat där istället) om du vill vara allvarlig

Varför, jo pga alla tillbehör som finns.

Kol = varmare men kortare brinntid än briketter.
Beror på vad du ska grilla.

Gasol, det är smidigt och går snabbt men är inte lika kul. Inte riktigt att rekommendera om du vill in BBQ världen med långkörningar.

Sen söker du på bbqlovers på Facebook och kikar efter inspiration.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Har varit medlem på Swec ett bra tag, sällan eller aldrig sett en tråd om mat. Men det här var intressant och berikande. Om man ska börja grilla, allvarligt nu, hur ska man göra då? Jag SUGER i köket, alltså tokdålig.

Hur mycket ska man lägga för en instegsgrill (gärna liten, liten, för har inte så mkt plats)? Kol? Vad ska man köpa för något att grilla, om man går till typ ica, citygross eller nåt? Hur började ni? Bästa tips? Jag är 100% noob. Men ska bli pappa och inser att jag snart måste ta mitt ansvar för att det ska ätas eldade, döda djur i familjen.

Det va därför jag starta denna tråd , jag har redan fått några tips inför kommande helg. Men först blir det duva
Riktigt kul att se att det finns sån variation bland grill mästarna
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valonen:

@Liljagare: Hur kör du helgris i smokern?

Det är en kombi, i stora tunnan har du grillkolshållare med.. Bästa grill n smoke jag haft.

Permalänk
Medlem

@anon173292: Tänkte mer på om inte grisen ska rullas runt? Senaste grill jag var på, var med ett vildsvin på spett som gick runt. Hur hanterar du grisen i tunnan, vända efter schema kanske?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Liljagare: Tänkte mer på om inte grisen ska rullas runt? Senaste grill jag var på, var med ett vildsvin på spett som gick runt. Hur hanterar du grisen i tunnan, vända efter schema kanske?

På en sån brukar det eldas i lilla tunnan.
Då behöver inget rullas runt.

Vildsvinet gissar jag att ni körde direkt över en kolbädd?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Ah då är jag med. Ja vildsvinet var över en kolbädd....var inte med och stod för grillandet. Tror det var igång 8 timmar kanske? . I mitt tycke hade det fått vara på nån timme till.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag gissar att det bara är jag här som vill ha kött riktigt well done? Inte minsta tillstymmelse till rött tack, gärna lite bränt utanpå och segt... med jäkligt mycket salt på. Det är det bästa.Jag är inte ironisk. Jag skulle kunna äta det som godis.

Gillar också välstekt, fattar inte varför folk äter äckligt rått kött. Människan upptäckte elden av en anledning och det var inte för att äta rått

Skrivet av Vituraz:

Testa att göra ett foliepaket av aborren, fyll med smör, salt, gräslök, persilja osv, lägg även in skivad potatis i folien, stäng och lägg på grill/eld, blir gudomligt gott!

Tack för tipset! (:

Permalänk
Avstängd

Nuff said

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Gillar också välstekt, fattar inte varför folk äter äckligt rått kött. Människan upptäckte elden av en anledning och det var inte för att äta rått

Nej, det var för att ge köttet en vacker och god yta, inte för att göra det till en kolbit

Jag fattar lite motsatt inte hur folk kan vilja ha en torr köttbit.
Jag är helt med på att alla inte vill ha rare men börjar bli tveksam när de vill gå över medium och helt oförstående till de som vill ha mer än well.

Edit:
Btw, ni som vill ha överkört kött, beställ aldrig kött i Frankrike.
En kollega beställde well, fick in medium rare, skickade till baka den och vette fan om de inte lyckats få den mer åt rare hållet
Vart med om en annan beställning där med lite varierande stekgrader, alla blev likadana.
Kocken bestämmer tydligen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Alotiat: Efter varje grillning. Kör gasol (Weber Q300, föregångare till Q3000) och när jag grillat klart drar jag på brännarna på max och efter 5-10 min (beroende på hur grisigt gallret är) öppnar jag locket och borstar rent gallret.
Några gånger per säsong borstar jag lite extra i baljan under brännarna. Droppskålen under baljan töms vid behov. Varje vår tar jag ner grillen från uteplatsen och spolar ur den med högtryckstvätten.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Jag bryr mig inte så mycket om vad jag lägger på grillen utan mer om grillen i sig.
Just nu håller jag på att övertala mig själv att jag verkligen behöver en Big Green Egg.
https://bagarenochkocken.se/grillar/big-green-egg/big-green-e...

Såg att Webbhallen sålde ut konkurrenten Kamado Joe 24 (61cm:arn) för 14015 kr (17990 kr ordinarie)
Hett tips! och länk

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@Json_81: Kom att tänka på en stekgradsrelaterad historia. Var på kurs med jobbet och det var folk i varierande ålder och för stora delar av landet. På kvällen satt vi på hotellets restaurang och en unge kille som inte brukade äta ute på annat än den lokala pizzerian på orten där han bodde fick frågan om hur han vill ha köttet på sin Bookmaker Toast. Svaret dröjde lite med kom sedan:
-Stekt..?

Ett allmänt tips, Ica har tillsammans med Holy Smoke BBQ tagit fram några produkter. Har testat Ica Selection Holy Smoke BBQ Pork belly. Enkelt att fixa och blev riktigt gott. Hittade ingen länk hos Ica men Grillbloggen har ett inlägg.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EyeNEye:

Såg att Webbhallen sålde ut konkurrenten Kamado Joe 24 (61cm:arn) för 14015 kr (17990 kr ordinarie)
Hett tips! och länk

Väldigt fin grill detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Ni som grillar lite oftare än snittet: Hur ofta gör ni rent grillen? Behöver man ens städa den? Vad gäller?

Man rengör inte en grill mer än att man kör gallret hett i 5-10 minuter och sedan skrapar med en riktig metallborste (OBS ingen skräpborste som tappar metallstrån) . Mer behövs inte.

Typ en sån här skall man ha: https://www.icahemma.se/grillborste-trekantig-53cm-weber-p-20...

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Favoriten på grillen är rostbiff-biffar.
Köp en hel rostbiff, skiva den själv efter smak och grilla den medium rare.
Bästa köttet enligt mig, om man får tag på bra kvalitet då.

Det finns en brasiliansk variant av rostbiff heter pinhaca, men då ska det vara med kappa, kan vara svårt att få tag på om man inte kan be styckaren fixa denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

@Json_81: Kom att tänka på en stekgradsrelaterad historia. Var på kurs med jobbet och det var folk i varierande ålder och för stora delar av landet. På kvällen satt vi på hotellets restaurang och en unge kille som inte brukade äta ute på annat än den lokala pizzerian på orten där han bodde fick frågan om hur han vill ha köttet på sin Bookmaker Toast. Svaret dröjde lite med kom sedan:
-Stekt..?

Ett allmänt tips, Ica har tillsammans med Holy Smoke BBQ tagit fram några produkter. Har testat Ica Selection Holy Smoke BBQ Pork belly. Enkelt att fixa och blev riktigt gott. Hittade ingen länk hos Ica men Grillbloggen har ett inlägg.

Haha, härlig historia.

Pork bellyn är fin och deras st louis ribs är nog de bästa ribs jag ätit.

Och om någon reflekterar över priset, det är rejält mycket mer kött på dem än vanliga tunna revben.
Jag brukar lätt klämma ett rack, men det här fick jag dela på tre.

Korvarna är hyggliga med, de andra produkterna har jag inte testat än,

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Såg att Webbhallen sålde ut konkurrenten Kamado Joe 24 (61cm:arn) för 14015 kr (17990 kr ordinarie)
Hett tips! och länk

Inte längre verkar det som, men de brukar rea den några gånger om året.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inte längre verkar det som, men de brukar rea den några gånger om året.

Ah, du är förmodligen inte inloggad/fel nivå. Står som 14015 kr för mig nu, kollade precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ah, du är förmodligen inte inloggad/fel nivå. Står som 14015 kr för mig nu, kollade precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt, provade logga in för säkerhets skull innan jag svarade.

Testade igen nu, samma sak, men testade trycka refresh efter inloggningen och då visas 15 470 kr

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Man rengör inte en grill mer än att man kör gallret hett i 5-10 minuter och sedan skrapar med en riktig metallborste (OBS ingen skräpborste som tappar metallstrån) . Mer behövs inte.

Typ en sån här skall man ha: https://www.icahemma.se/grillborste-trekantig-53cm-weber-p-20...

Ok tack för tipset! Gäller detta även om man varit lite slarvig? Säg att jag grillade för en vecka sedan men glömde borsta. Kan jag nu värma upp grillen och borsta av gallret? Eller är det försent?

Permalänk
Medlem

Kan behöva ta i lite mer när man borstar bara, men så länge man bränner av så försvinner eventuella bakterier å sånt. Hur noga man är sen är väl lite smaksak

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Ok tack för tipset! Gäller detta även om man varit lite slarvig? Säg att jag grillade för en vecka sedan men glömde borsta. Kan jag nu värma upp grillen och borsta av gallret? Eller är det försent?

Jag bränner kanske på lite efter varje grillning, låter stå (ibland i en vecka eller två i värsta fall). Sen innan varje grillning kör jag gallret varmt och borstar. Allt dör i värmen och du får bort det mesta med borsten. Gallret kommer aldrig se ut som nytt, men det är precis som det skall vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Vad ska man välja? Har en kolgrill idag, men vill ha något man bara kan dra igång när man känner för det.
Kommer stå ute året om, med överdrag. Flyttar den in mot husväggen under vintern, så lite skydd får den, men inte mycket.
Vill att den ska hålla sig rostfri och fin många år. Har goda erfarenheter av Weber men kan man motivera mer än dubbla priset?

Finns lite alternativ till Landmann, t.ex. Bluegaz, Broil King, men Landmann känns vanligare.

Weber Genesis II E-310 GBS ~8000kr

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3997044

Weber Spirit Original E-310 ~6000kr

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1591647

Landmann Triton PTS 3.0 ~3000kr

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2432979

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy: Har ingen erfarenhet utav Webers gasolgrillar men köpte för en dryg månad sen en Landmann Triton PTS 3.0 och är helnöjd än så länge. Vissa recensioner på nätet påstod att värmen är för dålig men är inget jag har märkt av. Kör mest på ca 1/3 utav effekten på brännarna och har passat fint till att grilla både karré, flintastek, majs, halloumi och hamburgare. Det sistnämnda är dock lätt att bränna på den effekten.

Kände väl att det inte gick att motivera dubbla priset för en Weber heller efter att ha klämt på båda i butik.
Köpte för övrigt en överdragshuv från Landmann också för 179:- som ska skydda den mot väder och vind.

MVH

Visa signatur

5900x ][ MSI B550 Tomahawk ][ 32 GB@3200C14 ][ Asus 3060ti ][ Samsung 980Pro 1TB + 2x Crucial MX300 1TB ][ Corsair HX1000i ][ Corsair 400Q ][ Asus MG278Q ][ Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

@glemmy: Jag har hört att Landmann ska ha blivit bättre, men de är ju ökända för att rosta sönder på ett par år.
Webers rykte har dock blivit sämre så de återstår att se hur de nya modellerna klarar sig. Vet att många byter regulator för att få upp effekten. Min gamla Genesis E330 har dock stått ute några år utan problem och fixar pizzatemp utan att ha bytt regulatorn.

Jag skulle kikat på Napoleon eller Broil King.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Recept och spännande tillagningsmetod - kyckling!

Här följer en spännande metod för tillagning av kyckling. All framgång där hemma!

:edit: äsch, vad synd att man ser videons titel..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8