Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Visste inte ens att det såldes solglasögon med ej polariserande glas nuförtiden?

Jag har ett par "Ray-Ban-kopior" som jag köpte för ca 100 kr på skänninge marken för en sisådär 5 år sedan.

Ska man inte passa för att köpa billiga kopior när det gäller solglasögon? kan väl saknas UV-skydd? man ska vara rädd om sina ögon!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@zebez: + för spridning av AvE !

Förövrigt har jag beställt mig ett par slipade solbrillor ifrån en online-sida och väntar spänt på att dels få testa hela konceptet och dels testa just den polariserande effekten.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Om du klarar av att inte bli av med glasögon snabbt så kan jag bara hålla med om att det lönar sig med att skaffa ett par riktiga glasögon.
Jag köpte mina 2002 i Australien och har dessa fortfarande dagligen. De var dyra men hjälper fantastiskt utan att ta bort för mycket ljus. Mitt råd är också att det skall vara glas och inte plastlinser för att de skall hålla länge. Det jag köpte var också Maui Jim som har nämnts tidigare i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det enda jag stör mig på i dagens "skärmsamhälle" är att polariserande glas får (vissa typer?) av skrärmar att se "konstiga" ut. För mig oklart vad fenomenet kallas.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju ofta så att det är precis samma glas i de flesta märken.
Är i stort samma företag som tillverkar alla olika solglasögon

https://youtu.be/23ECSpxYLdY

Bland annat:
* Giorgio Armani.
* Brooks Brothers.
* Bulgari.
* Burberry.
* Chanel.
* Coach.
* Dolce & Gabbana.
* DKNY.
* Michael Kors
* Miu Miu
* Polo Ralph Lauren
* Paul Smith Spectacles
* Prada
* Ralph Lauren

Här är deras egen lista (inte alla märken heller tydligen)
http://www.luxottica.com/en/eyewear-brands
http://www.luxottica.com/en/retail-brands

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Bytte mina 15 år gamla Ray Ban opolariserade till ett par nya Polariserade precis. Har bara kört bil med dom en gång än så länge svårt att säga skillnaden.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det enda jag stör mig på i dagens "skärmsamhälle" är att polariserande glas får (vissa typer?) av skrärmar att se "konstiga" ut. För mig oklart vad fenomenet kallas.

Det är polarisering du pratar om, polariserande glas tar bort ljus i vissa frekvenser och blockerar detta.
Man kan t.ex. använda polariserande glas för att ta bort UV-indexet från ljus för att skydda ögonen.

Eller använda ett polariserande filter på kameran för att kunna fota vatten/genom glas utan att få några reflexer med (detta på grund av att det reflekterande ljuset har en annan frekvens än det "vanliga ljuset")
Dvs blockar man frekvensen för det reflekterande ljuset kan man se klar genom vattenytan... mycket trevligt om man skall t.ex. fiska.

Blir det problem med skärmen så beror det på att glasögonen blockerar frekvens av ljus skärmen ger ifrån sig.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

@Pimmp: Du kommer säkerligen märka av skillnaden betydligt mer vid blött väglag och eller snö.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Blev ett par RB-4255 i veckan för dryga tusenlappen.
Skarp som om man poppat in ett par nya ögon jämfört med mina gamla polariserade oakley

Permalänk
Medlem

@WarWolf.667: Glöm inte bort Essilor, de äger märkena som Luxottica inte äger Snart är dock Luxottica och Essilor dock sammansatta till ett bolag

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Vill tillägga att kopior kan skada era ögon mer än vad dem skyddar.. Vad jag fått höra hos flera synoptiker. Även läkare har sagt det, då jag är diabetiker och besöker ögon läkare för ögonbotten fotografering och dem har ingen anledning och ljuga.

Enligt dem så används fel eller billig material på kopior som skadar ögonen under tiden du tror du är uv skyddad.

Skyddet ligger i materialet, så länge brillorna är av plast rakt igenom är du ganska säker, kopior med mineralglas eller liknande borde man passa sig för. Gladpack skyddar iprincip lika bra mot uv som de bästa linserna.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Har tre Oakley holbrook bågar som jag växlar lite linser i. Köpte ett gäng linser efter rekommendation från revant tror jag de heter. Billiga ( i förhållande till original). Brukar slita ut ett par på två år circus, men bågarna håller fantastiskt bra. Lite,lite insläpp på sidorna som kan störa men väldigt sällan. Oakley har många många bågar, prova i en affär, köp begagnade, stoppa i nya linser. Behöver inte kosta så mycket 400-800 beroende på modell och linskvalitet.

Ibland kan man testa UV-skyddet på sina solisar hos optiker utan kostnad också.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Det är polarisering du pratar om, polariserande glas tar bort ljus i vissa frekvenser och blockerar detta.

Mja, polarisering tar bort ljus beroende på orienteringen på vågorna. Typiskt sätt används det för att ta bort reflektioner, då detta ljus hamnar i samma orientering (som tas bort helt) samtidigt som annat ljus som har blandad orientering bara minskas något.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Har du ens några exempel på folk som har skadats av billiga solglasögon? Och då menar jag inte att man tittar rakt på solen, utan normal användning. Det är en myt att dyrare är bättre.

Ja sa aldrig att dyrare dvs 2-3k är bättre.. då snackar vi märken.. Men kopior är inte bra dvs wish o shit..
Jag har inga exempel, och sa det från första början, fattar inte vad attackerna mot mig är för, ha hur billiga glas du än vill, spelar mig ingen roll. Sa bara att jag blivit rekommenderad att avstå från billiga kopior från optiker och läkare. Optikers kanske sa så för att sälja men läkare har ingen anledning o ljuga.

Som sagt, det är skillnad på kopior och billiga glasögon från typ ica maxi. Antar att Ica maxi t.ex. fortfarande köper "godkända" solglasögon som når en viss skydds nivå, medans kopior från Wish, te.x, är kopior.

Så att jag sa "billiga" i mitt andra inlägg, menade jag billiga kopior, vilket jag ber om ursäkt för ifall det misstolkades. Antog att det var klart att vi snackade om kopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Vill tillägga att kopior kan skada era ögon mer än vad dem skyddar.. Vad jag fått höra hos flera synoptiker. Även läkare har sagt det, då jag är diabetiker och besöker ögon läkare för ögonbotten fotografering och dem har ingen anledning och ljuga.

Enligt dem så används fel eller billig material på kopior som skadar ögonen under tiden du tror du är uv skyddad.

Skrivet av griid:

Ska man inte passa för att köpa billiga kopior när det gäller solglasögon? kan väl saknas UV-skydd? man ska vara rädd om sina ögon!

Angående "billiga" solglasögon... https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/lika-bra-sol...

Men visst lär det finnas en hel del där ute som saknar UV-skydd.

Dock är det väl inga som blockerar UV-A ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

@WarWolf.667: Glöm inte bort Essilor, de äger märkena som Luxottica inte äger Snart är dock Luxottica och Essilor dock sammansatta till ett bolag

Mjo var ett tag sen jag kollade upp detta, köpte ett par solglasögon för 4-5 år sedan.

Skrivet av e1m1:

Mja, polarisering tar bort ljus beroende på orienteringen på vågorna. Typiskt sätt används det för att ta bort reflektioner, då detta ljus hamnar i samma orientering (som tas bort helt) samtidigt som annat ljus som har blandad orientering bara minskas något.

Jo du har helt rätt, slarvigt uttryckt av mig

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Skyddet ligger i materialet, så länge brillorna är av plast rakt igenom är du ganska säker, kopior med mineralglas eller liknande borde man passa sig för. Gladpack skyddar iprincip lika bra mot uv som de bästa linserna.

Är det själva glasen på solglasögonen som ska vara av plast? På de flesta hemsidor (även optiker) nämns bara vad solglasögonen har för material men inte själva glasen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av finally:

Är det själva glasen på solglasögonen som ska vara av plast? På de flesta hemsidor (även optiker) nämns bara vad solglasögonen har för material men inte själva glasen.

Polykarbonat släpper i sig självt inte igenom uv men det finns däremot andra plaster som gör det, Polykarbonat är en stark/tålig och ganska lätt plast så den används ofta i skyddsglasögon och "sportglassögon"
Antagligen är glas det "sämsta" man kan ha eftersom det krävs att man lägger på filter för att det ska bli ett bra uvskydd då glaset i sig inte stoppar uv särskilt bra utan är beroende av att det behandlas med någon typ av uvfilter och där fuskas det nog en hel del på billigare "glas-glasögon", det är ju också så att det finns många kopior av dyrare märkesdesigner just för att de är snorbilliga att tillverka och kan säljas för tusentals kronor, det lockar till sig bedragare som bara trycker i glas utan filter så köper man nått gjort i glas så bör man kanske inte göra det från Ebay, Wish eller liknade ställen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

För en som inte är så insatt och aldrig(=läs väldigt sporadiskt,) har solglasögon(något dåligt.?) Varför? Ja det är ofta osmidigt, tex vattenskoter ramlar av brillor sjunker till botten. Fiska? liknande scenario. Köra bil? men då kör jag med solskyddet om det är irriterande. Hundra till scenarion men jag tycker sällan det är lämpligt.
Men, blir man mer utsatt av ett billigt material par glasögon än utan?

Fördelen med polariserande solglasögon när du fiskar och kör bil är att du reducerar blänk. Det blir alltså inte bara mörkare, utan du tar faktiskt bort reflektioner. Detta innebär att du ser mer ner genom vattnet eller har lättare att se vägbanan.

Rekommenderar att man prövar själv, antingen med solglasögon eller kamerafilter, så man får en uppfattning om hur stor skillnad det kan göra. Själv skulle jag aldrig vilja ha ett par solglasögon som inte är polariserande.

Med det sagt, så är givetvis solglasögon något som kan ramla av eller vara i vägen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@finally: mrqaffe har redan svarat utförligt, men du har rätt. Många dyrare, exklusivare märken, rayban etc har många modeller med mineralglas. Då krävs det som nämnt olika filter för att rensa bort UV. Fördelen är väl att dem är mer reptåliga, men det är iprincip det enda. Dem sprickor lättare, samt är tyngre.

Fejkbrillor med mineralglas bör man passa sig för, genom att sälja till ett billigt pris med vad folk tror är premium kvalité kan man lura många till att tro att dessa skulle vara bättre än ett par plastbrillor.

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Det enda jag stör mig på i dagens "skärmsamhälle" är att polariserande glas får (vissa typer?) av skrärmar att se "konstiga" ut. För mig oklart vad fenomenet kallas.

Det beror på att det sitter ett polariseringsfilter i typ alla skärmar. Kanske kan kalla det... polariseringseffekt när man kör två lager polarisering på varandra kanske?

Själv ser jag en jätterolig och bra bieffekt av det här. De flesta reklamskärmarna kring centralstationer är ställda på höjden vilket gör att de blir helsvarta med polariserade brillor på sig. Man får alltså en adblocker inbyggt i sina polariserade glasögon. Win på den haha!

Fast ja, nackdelen är att mobilen blir kolsvart när man vrider den 90 grader när man ska ta foton. Inte lika kul där...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Polykarbonat släpper i sig självt inte igenom uv men det finns däremot andra plaster som gör det, Polykarbonat är en stark/tålig och ganska lätt plast så den används ofta i skyddsglasögon och "sportglassögon"
Antagligen är glas det "sämsta" man kan ha eftersom det krävs att man lägger på filter för att det ska bli ett bra uvskydd då glaset i sig inte stoppar uv särskilt bra utan är beroende av att det behandlas med någon typ av uvfilter och där fuskas det nog en hel del på billigare "glas-glasögon", det är ju också så att det finns många kopior av dyrare märkesdesigner just för att de är snorbilliga att tillverka och kan säljas för tusentals kronor, det lockar till sig bedragare som bara trycker i glas utan filter så köper man nått gjort i glas så bör man kanske inte göra det från Ebay, Wish eller liknade ställen.

Skrivet av Maarus:

@Azzz1: mrqaffe har redan svarat utförligt, men du har rätt. Många dyrare, exklusivare märken, rayban etc har många modeller med mineralglas. Då krävs det som nämnt olika filter för att rensa bort UV. Fördelen är väl att dem är mer reptåliga, men det är iprincip det enda. Dem sprickor lättare, samt är tyngre.

Fejkbrillor med mineralglas bör man passa sig för, genom att sälja till ett billigt pris med vad folk tror är premium kvalité kan man lura många till att tro att dessa skulle vara bättre än ett par plastbrillor.

Okej men hur ska jag veta om de är gjorda av plast eller mineralglas? Inga tillverkare nämner det. Funderar på plastglas istället för mineralglas, men inga hemsidor nämner vad solglasögonen har för material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det beror på att det sitter ett polariseringsfilter i typ alla skärmar. Kanske kan kalla det... polariseringseffekt när man kör två lager polarisering på varandra kanske?

Själv ser jag en jätterolig och bra bieffekt av det här. De flesta reklamskärmarna kring centralstationer är ställda på höjden vilket gör att de blir helsvarta med polariserade brillor på sig. Man får alltså en adblocker inbyggt i sina polariserade glasögon. Win på den haha!

Fast ja, nackdelen är att mobilen blir kolsvart när man vrider den 90 grader när man ska ta foton. Inte lika kul där...

Ah såklart, duh. Borde ju fattat det själv, vriden skärm eller inte Tack.

Därför även polarens kart-plotter i hans båt blir helsvart, sjukt opraktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Fördelen med polariserande solglasögon när du fiskar och kör bil är att du reducerar blänk. Det blir alltså inte bara mörkare, utan du tar faktiskt bort reflektioner. Detta innebär att du ser mer ner genom vattnet eller har lättare att se vägbanan.

Rekommenderar att man prövar själv, antingen med solglasögon eller kamerafilter, så man får en uppfattning om hur stor skillnad det kan göra. Själv skulle jag aldrig vilja ha ett par solglasögon som inte är polariserande.

Med det sagt, så är givetvis solglasögon något som kan ramla av eller vara i vägen.

https://www.better-digital-photo-tips.com/images/Before-and-after-polarizing-filter-comparison.jpg
https://www.schneideroptics.com/images/HTC_With_Without.jpg

Precis, ett bra exempel är ju som sagt när vägbanan är fuktig eller till och med våt efter regn och du har solen framför dig, det kan ju bli väldigt störande reflektioner. Detta eliminerar polariserande glas i princip helt. Din bilkörning blir därför säkrare.

Permalänk
Skäggig legend

Jag köpte ett par Randolph Engineering "CONCORDE" solglasögon. Haft samma nu i snart 4 år. Spöar skiten ur ray-ban...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av finally:

Okej men hur ska jag veta om de är gjorda av plast eller mineralglas? Inga tillverkare nämner det. Funderar på plastglas istället för mineralglas, men inga hemsidor nämner vad solglasögonen har för material.

Seriösa säljare/tillverkare anger material så fråga eller undvik de som inte kan ange materialet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Seriösa säljare/tillverkare anger material så fråga eller undvik de som inte kan ange materialet.

T.ex. Ray-ban nämner inte på sin hemsida om de är mineral/plast. De verkar ha mest mineral men är det inte konstigt då plast skyddar mer som du säger?

Tycker du att plast eller mineral är det bättre valet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av finally:

T.ex. Ray-ban nämner inte på sin hemsida om de är mineral/plast. De verkar ha mest mineral men är det inte konstigt då plast skyddar mer som du säger?

Tycker du att plast eller mineral är det bättre valet?

Om du köper solglasögon som verkligen kommer från en stor seriös tillverkare och inte är kopior så lär de ha skydd mot uv oavsett om de är gjorda i glas eller plast, problemet är om du köper via skumma kanaler och tror du får original men får kopior som bara har färgat glas och inga filter, personligen så bryr jag mig inte om varumärken så jag använder bara skyddsglasögon när jag cyklar och då brukar jag välja de som säljs som skyddsglasögon och de är i stort sett alltid gjorda i plast så länge man inte går till en optiker och beställer nån mer udda variant för nått speciellt ändamål, glas har ju nackdelen att vara tungt och visserligen är det reptåligt men vanligt glas tål slag dåligt så det är ju inte förstahandsvalet om man vill ha skyddsfunktion, Polykarbonat däremot är en stark och elastisk plast som kan flexa mycket innan den går sönder.
Så om du köper äkta Rav Ban tillverkade av Bausch & Lomb eller nyare Luxotica versioner och inte nått som bara ser ut som dem så är de bra om än dyra solglasögon, kopior däremot är en annan sak.
B & L gjorde väl bara i glas, Luxotica tillverkar i både glas och plast ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.