Permalänk
Medlem

Uppgradering av befintlig dator

Halloj Sweclockers,

Har gått och grunnat över att min nuvarande dator känns lite slö och allmänt trött. Har en del som rullar i bakgrunden i stort sätt hela tiden så är nog därför. Så nu känns det som att det är dags att byta ut lite delar. Spelar mest på datorn i 1080p (SW Old Republic o Transport Fever) men även gör bokföring och agerar som server vid tävlingar (Resultatprogram via Xampp). Har musik eller stream igång också. Datorn agerar även som media-server.

Har inte jättestor budget så är därför ute efter lite mer åt prestanda/krona men utan att dumsnåla allt för mycket. ca 6k-7k kanske.
Satt ihop en början på lista som jag skulle kunna tänka mig och vill få någon kommentar:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3650799&view=m

Många av delarna från nuvarande kommer jag att återanvända. Som chassi, grafikkort, kylning, SSD, HDD och PSU.

Nuvarande dator:
Moderkort: ASUS Z97-P
CPU: Intel I5-4690K klockad till 4,3Ghz med EKWB
GPU: MSI GTX 1070 8Gb Aero med EKWB
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8Gb
PSU: EVGA 600W 80Plus Bronze
SSD: 3st 250Gb av olika märken
HDD: Toshiba 4Tb 5200rpm
Chassi: Fractal Design Define S

GPU och CPU är vattenkylda.

Tack i förväg för all input!

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

Är inte inte så insatt i allt det du beskriver att du brukar göra, men min första tanke av det du skrivit gällande vad du har nu och använder datorn till var "Här behövs 16 GB ram och en 6 kärnig processor" något som du redan slängt ihop på prisjakt.
Ser bra ut tycker jag

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk
Medlem

@tragath: Du tolkar det rätt. Det jag gör med datorn kort o gott är att jag har den till att spela med i 1080p, lyssnar på musik eller ser en film. Kanske streamar nån gång ibland. Gör bokföring eller har den som en server för antingen media eller resultatprogram.

Och som du sa, det tolkas som minst 16Gb Ram och 6 Cores. Att gå från 4c4t till 6c12t borde göra bra skillnad samt mer o snabbare ram.

Correct?

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

@COith90: det gör det

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig längre.

Beställde precis en AMD Ryzen 2600X med Asus Prime X470-Pro och G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHz.
Kommer nog bli riktigt bra.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"