Permalänk
Medlem

Gav kärran en välförtjänt rekond (rubbing, polering & vax), samt lite bromskärlek. Nya hålborrade skivor & EBC-belägg, riktigt go bromseffekt nu!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rahkapaska:

Min 2011 Alfa Romeo Giulietta 1.4. Något vässad Original 120hk / 205nm, nu cirka 250hk / 350nm. Även mängder av andra modifikationer, mestadels mekaniska. Framtida modifikationer blir antagligen främst på utseendet, sidokjolar, framläpp etc.

https://i.imgur.com/IwdYfoFl.jpg
https://i.imgur.com/FRZOAxCl.jpg

Vad har du gjort med bilen för att dubbla effekten?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Mercedes-benz cls 320 2008.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk

@SAnDis:

TD04-13T Turbo
Custom Grenrör
Downpipe utan katalysator
2.5" rör med "free flow" ljuddämpare.
Bosch 380cc spridare från Ferrari 599gtb.
Större intercooler.
Laddtrycks sensorer + map från Abarth 500 EsseEsse
Kamaxlar från Fiat 1.4 16v N/A
Mappad, laddtryck 1.2 bar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rahkapaska:

@SAnDis:

TD04-13T Turbo
Custom Grenrör
Downpipe utan katalysator
2.5" rör med "free flow" ljuddämpare.
Bosch 380cc spridare från Ferrari 599gtb.
Större intercooler.
Laddtrycks sensorer + map från Abarth 500 EsseEsse
Kamaxlar från Fiat 1.4 16v N/A
Mappad, laddtryck 1.2 bar.

Måste vara ett rent jävla nöje att få köra en sådan bil! kan tänka mig att den går som satan

Permalänk

@criscros: Den är otroligt rolig att köra med, även original. Tappar nästan aldrig grepp, en LSD skulle ta bort "nästan", vilket står näst på min lista. Kostar inget att äga heller, förutom att bilen är något okomfortabel är den nästintill perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rahkapaska:

@criscros: Den är otroligt rolig att köra med, även original. Tappar nästan aldrig grepp, en LSD skulle ta bort "nästan", vilket står näst på min lista. Kostar inget att äga heller, förutom att bilen är något okomfortabel är den nästintill perfekt.

Tror coilovers+väldigt lätta fälgar skulle vara en grym uppgradering till bilen eller?

Kan man fråga ang förbrukningen och vikten på bilen?

Permalänk
Skrivet av criscros:

Tror coilovers+väldigt lätta fälgar skulle vara en grym uppgradering till bilen eller?

Kan man fråga ang förbrukningen och vikten på bilen?

Har novitec fjädrar nu, skulle behöva köpa bilstein b8 dämpare alternativt då coilovers. Detta skulle fixa både komfort (bilstein) och lite mer stabilitet, trötta 165xxx km medkörda originaldämpare gör den väldigt "crashy". Fälgarna skulle jag gärna byta till lättare, men hittar inga lätta med "oem-look".

Bilen väger runt 1350kg har jag för mig, förbrukar ca 10l/100km med en onödigt tung gasfot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rahkapaska:

Har novitec fjädrar nu, skulle behöva köpa bilstein b8 dämpare alternativt då coilovers. Detta skulle fixa både komfort (bilstein) och lite mer stabilitet, trötta 165xxx km medkörda originaldämpare gör den väldigt "crashy". Fälgarna skulle jag gärna byta till lättare, men hittar inga lätta med "oem-look".

Bilen väger runt 1350kg har jag för mig, förbrukar ca 10l/100km med en onödigt tung gasfot.

Skickades från m.sweclockers.com

vad för dimensioner tänkte du använda på fälgarna? finns enkei fälgar som är riktigt fina och inte nått blingbling skräp.. Kanske inte oem look men ganska fina oavsett. Dom väger ju runt 5kg för 16tum om jag minns rätt. Är rätt säker på att de skulle ge en ganska stor skillnad på bilens köregenskaper
Coilovers har fördelen att de nog väger mindre än org och ger en betydligt sportigare karaktär och "handling".
Kanske även lättare bromsok ?

haha gör den till en ren racing maskin

Permalänk
Skrivet av criscros:

vad för dimensioner tänkte du använda på fälgarna? finns enkei fälgar som är riktigt fina och inte nått blingbling skräp.. Kanske inte oem look men ganska fina oavsett. Dom väger ju runt 5kg för 16tum om jag minns rätt. Är rätt säker på att de skulle ge en ganska stor skillnad på bilens köregenskaper
Coilovers har fördelen att de nog väger mindre än org och ger en betydligt sportigare karaktär och "handling".
Kanske även lättare bromsok ?

haha gör den till en ren racing maskin

18x8 5x110 med ch 65,1 och et runt 40. Har för mig det inte finns enkei ex. rpf1 i dessa specs. Problemet med att göra den brutal är att den blir svårbesiktad. Måste redan byta original intercooler, avgasrör och downpipe för att ha en chans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rahkapaska:

18x8 5x110 med ch 65,1 och et runt 40. Har för mig det inte finns enkei ex. rpf1 i dessa specs. Problemet med att göra den brutal är att den blir svårbesiktad. Måste redan byta original intercooler, avgasrör och downpipe för att ha en chans.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här med besiktningen alltså.. jävligt märkligt att du nehöver byta IC.. köper att du behöver lägga in org dp men resten? Nää.. fattar inte vad dom vill då..

Permalänk
Skrivet av criscros:

Det här med besiktningen alltså.. jävligt märkligt att du nehöver byta IC.. köper att du behöver lägga in org dp men resten? Nää.. fattar inte vad dom vill då..

Om man går by the book i Finland så räknas IC byte som motorbyte av någon anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rahkapaska:

Om man går by the book i Finland så räknas IC byte som motorbyte av någon anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Lol'ed

Permalänk
Medlem

@Rahkapaska
@criscros:

Skippa coilovers, det har ju länge varit en "inne-sak" utan egentlig orsak. Snarare nackdelar för vanliga gatbilar (med en reservation, se nedan).

Coil-overs är bra om man bygger (om) en bil med coilovers i åtanke. Att bara trycka dit CO på sin vanliga bil utan modifikationer och sedan skryta med att man kan justera höjden själv är ju vansinne (tänker inte på er utan folk överlag). Man flyttar ju massor av vikt/kraft till stötdämparfästena samt att hjulinställningarna blir helt off om man börjar höja/sänka bilen på känn på en grusväg.
Men visst har man tillgång till att göra 4-hjulinställningar efter varje ändring så kör!

Inte meningen att det skall bli en diskussion...

@Rahkapaska - Bilsteins B8 är riktigt fina! De finns i olika modeller (som verkar byta namn lite då och då) så ta de som passar din bils avsedda höjd. Vet att det finns B8:or som inte är "upp och ner vända". Minns inte om det var tidiga versioner eller om det är instegsmodellen. Skippa dessa och kör på dom upp och nervända. Gäller nog bara i fram, bakdämparna brukar vara reguljära.

Kan vara bra för förstärka tornen till dämparna så de inte spricker. Matcha med passande fjädrar och du är goood to go.
Kör själv Bilstein Performance Plus (hette Sprint tidigare) med matchade HR fjädrar på beemern. Jag bytte i och för sig typ allt i upphängningsväg men Stötdämpare och fjädringen var den största kännbara förändringen.

Tänk på en sak bara... när du byter till något som är så pass mycket styvare, se FÖR HELVETE upp med returerna (sladdar) då det tenderar att bli mycket värre ju hårdare upphängning man har. Visst man kan jobba på att minska det men de går lite hand i hand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

@Rahkapaska
@criscros:

Skippa coilovers, det har ju länge varit en "inne-sak" utan egentlig orsak. Snarare nackdelar för vanliga gatbilar (med en reservation, se nedan).

Coil-overs är bra om man bygger (om) en bil med coilovers i åtanke. Att bara trycka dit CO på sin vanliga bil utan modifikationer och sedan skryta med att man kan justera höjden själv är ju vansinne (tänker inte på er utan folk överlag). Man flyttar ju massor av vikt/kraft till stötdämparfästena samt att hjulinställningarna blir helt off om man börjar höja/sänka bilen på känn på en grusväg.
Men visst har man tillgång till att göra 4-hjulinställningar efter varje ändring så kör!

Inte meningen att det skall bli en diskussion...

@Rahkapaska - Bilsteins B8 är riktigt fina! De finns i olika modeller (som verkar byta namn lite då och då) så ta de som passar din bils avsedda höjd. Vet att det finns B8:or som inte är "upp och ner vända". Minns inte om det var tidiga versioner eller om det är instegsmodellen. Skippa dessa och kör på dom upp och nervända. Gäller nog bara i fram, bakdämparna brukar vara reguljära.

Kan vara bra för förstärka tornen till dämparna så de inte spricker. Matcha med passande fjädrar och du är goood to go.
Kör själv Bilstein Performance Plus (hette Sprint tidigare) med matchade HR fjädrar på beemern. Jag bytte i och för sig typ allt i upphängningsväg men Stötdämpare och fjädringen var den största kännbara förändringen.

Tänk på en sak bara... när du byter till något som är så pass mycket styvare, se FÖR HELVETE upp med returerna (sladdar) då det tenderar att bli mycket värre ju hårdare upphängning man har. Visst man kan jobba på att minska det men de går lite hand i hand...

Aa du har helt rätt dock är coilovers en riktigt bra uppgradering om man vet vad man gör(som du nämner). Köper man coilovers för att enbart justera höjden fram o tillbaka så har man nog inte alla hästar i stallet

EDIT: kan tillägga; Håller på med coilovers montering till min f31a som var standard utr och har enbart hunnit med främre, kan säga att bilen uppför sig helt annorlunda. Dock tar den i riktigt hårt vid ojämnheter och har nästan blivit för låg. Har inte hunnit med hjulinställning än dock är det påväg. Men än så länge är jag nöjd.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

@Rahkapaska
@criscros:

Skippa coilovers, det har ju länge varit en "inne-sak" utan egentlig orsak. Snarare nackdelar för vanliga gatbilar (med en reservation, se nedan).

Coil-overs är bra om man bygger (om) en bil med coilovers i åtanke. Att bara trycka dit CO på sin vanliga bil utan modifikationer och sedan skryta med att man kan justera höjden själv är ju vansinne (tänker inte på er utan folk överlag). Man flyttar ju massor av vikt/kraft till stötdämparfästena samt att hjulinställningarna blir helt off om man börjar höja/sänka bilen på känn på en grusväg.
Men visst har man tillgång till att göra 4-hjulinställningar efter varje ändring så kör!

Inte meningen att det skall bli en diskussion...

@Rahkapaska - Bilsteins B8 är riktigt fina! De finns i olika modeller (som verkar byta namn lite då och då) så ta de som passar din bils avsedda höjd. Vet att det finns B8:or som inte är "upp och ner vända". Minns inte om det var tidiga versioner eller om det är instegsmodellen. Skippa dessa och kör på dom upp och nervända. Gäller nog bara i fram, bakdämparna brukar vara reguljära.

Kan vara bra för förstärka tornen till dämparna så de inte spricker. Matcha med passande fjädrar och du är goood to go.
Kör själv Bilstein Performance Plus (hette Sprint tidigare) med matchade HR fjädrar på beemern. Jag bytte i och för sig typ allt i upphängningsväg men Stötdämpare och fjädringen var den största kännbara förändringen.

Tänk på en sak bara... när du byter till något som är så pass mycket styvare, se FÖR HELVETE upp med returerna (sladdar) då det tenderar att bli mycket värre ju hårdare upphängning man har. Visst man kan jobba på att minska det men de går lite hand i hand...

Har funderat på bilsteins b8 just eftersom dom är "out of the box" anpassade för exakt denna bil etc. Säljs också i paket med Eibach fjädrar, B14 kallas det då har jag för mig. Finns inte egentligen så många valmöjligheter förutom dessa till Giuliettan. Har även bytt krängsningshämmare bak till en ställbar grövre och styvare + ställbara krängningshämmarstag. Överstyr lite nu dock, vid vått väglag kan man få bakändan att tappa grepp lite onödigt enkelt. Har även installerat strutbars bak och fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min bil

Ska bli intressant vad bilintresserade människor tycker om min bil
Jag köpte bilen för att den var ovanlig och udda.

Det är en Renault Laguna Coupe GT. Det är en 2.0 liters turbo med 205 hk och 6vxl manuell, ganska hårt sportchassi med 4-hjulsstyrning som är en kul gimmick. I övrigt en skönt fullutrustad bil med skinnsäten, grym bose-stereo mm. Kostade mig halva priset mot vad en motsvarande Audi A5 går för.

Skulle vilja modda bilen som många av er gör men vet knappt var man ska börja. Har ingen parkering eller garage att mecka på och har inga vänner som är intresserade av bilar.

Permalänk
Medlem

@criscros:

Byta till CO fram är ju inte jättefarligt iom att fjäder och dämpare oftast är hoppressade fram. Men förstår att det känns annorlunda med CO fram och "gamla" original bak =).

@Rahkapaska

Låter vettigt!
hellre en överstyrd bil än tvärt om

Jag "behöver" dock byta däck+fälgar. Älskar dock mina fälgar (19") men vill gå ner till 18 med en högre profil på däcken. Blir dock en jävla kostnad för den där ensamma tummen Får se hur jag gör. Tror dock att denna sommarbil får bli sambons... planerar ett nytt litet projekt men det är seeeecreeet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

https://i.imgur.com/xDWdxOX.jpg

Ska bli intressant vad bilintresserade människor tycker om min bil
Jag köpte bilen för att den var ovanlig och udda.

Det är en Renault Laguna Coupe GT. Det är en 2.0 liters turbo med 205 hk och 6vxl manuell, ganska hårt sportchassi med 4-hjulsstyrning som är en kul gimmick. I övrigt en skönt fullutrustad bil med skinnsäten, grym bose-stereo mm. Kostade mig halva priset mot vad en motsvarande Audi A5 går för.

Skulle vilja modda bilen som många av er gör men vet knappt var man ska börja. Har ingen parkering eller garage att mecka på och har inga vänner som är intresserade av bilar.

Gällande moddning...
205 hästar på en normal gatkärra är helt ok!
Jag är typen som gillar att hålla bilarna i "original-look". Dvs så att de ser ut som att bilen är designad i denna kostym från grunden. Ex, byta fälgar och lite saker som speglar osv är är helt ok (typ att modellen året efter släpptes med snyggare speglar).

Att slänga på världens vinge, luftintag på varje panel och dekaltrimma bilen är inget för mig.

Det finns ju undantag, ex om man gör modifikationerna för faktiskt prestanda/ökad hållbarhet.
Dekalaler är ok OM du är sponsrad! Klart jag hade klistrat på en lapp från företag X om de gav mig tex en kompressor med tillhörande mappning.

OM du nu vill sätta en personlig touch på bilen (vilket jag inte tycker du behöver):

*Byt till svarta fälgar (japp jag gillar svarta fälgar... Vroom-vroom, bromsdamm på svart ser bättre ut än på vitt/silver).

Du behöver inte byta fälgar (dyyyrt) utan du kan plastidippa dem. Färgen blir som en gummifilm du kan ta bort om du vill. Man kan spraya med däcket på men blir så mycket lättare med det av. Byt till vinterdäck bär hem sommardäcken. Maskera av insidan av fälgen (trumman) där du inte vill ha färg. Maskera framsidan på däcken in till fälgen. Spraya fälgen. Låt torka!

Dippa fälgar brukar bli ganska bra då färgen är "mjuk" och tål stenskott. Annars är jag inget fan av dippade bilar. Tyvärr ser man väldigt nya bilar med en konstig halvmatt dippning i en vanligt förekommande kulör. Då är det snyggare med fel kulör fast originallack. Men det är klart vill man ha sin volvo 850 i papaya-orange så är det ju mer ekonomiskt med dipp. BMW ala 500k, nejeee... Köp en annan eller lämna in för omlackering.

*Lacka/dippa Renault märket på huven i svart eller vitt.

*Lacka/dippa de silvriga framsidorna på grillen (för att slippa "leende-mun-looken".

*Lacka/dippa/byt silverlisterna runt fönsterna. OBS dessa liser brukar kosta masssor och clips osv går ofta sönder bara man tittar på dem. Så rör bara dessa om du absolut absolut vill byta färg på dem. Dippa är ett alt då det bara är att dra bort.

Dessa "tips" är bara om du absolut vill göra något. De går att utföra utan garage osv. Skillnaden blir väldigt diskret men du ser skillnad på din och en annan bil.

Jag tycker bilen se jättebra ut som den gör!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

https://i.imgur.com/xDWdxOX.jpg

Ska bli intressant vad bilintresserade människor tycker om min bil
Jag köpte bilen för att den var ovanlig och udda.

Det är en Renault Laguna Coupe GT. Det är en 2.0 liters turbo med 205 hk och 6vxl manuell, ganska hårt sportchassi med 4-hjulsstyrning som är en kul gimmick. I övrigt en skönt fullutrustad bil med skinnsäten, grym bose-stereo mm. Kostade mig halva priset mot vad en motsvarande Audi A5 går för.

Skulle vilja modda bilen som många av er gör men vet knappt var man ska börja. Har ingen parkering eller garage att mecka på och har inga vänner som är intresserade av bilar.

Jag gillar den som fan, jag älskar udda, konstiga och "fula" bilar.
Jag har nog aldrig sett en sån bil som du har i verkligheten.

Det enda jag kan tänka att du kan göra med bilen är att sänka den lite och sätta på lite fetare fälgar (absolut inte svarta fälgar, det är så otroligt tråkigt) i övrigt är den perfekt, helt rätt färg och allt.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Inget speciellt, men har precis hämtat den

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Min Vectra C OPC.
Mycket bil för pengarna.

Permalänk
Medlem

Volvo XC90 T6 R-design -18.

Permalänk
Permalänk
Medlem

MG ZT 190.
-03 med 5300 mil på mätaren.

(På nedersta bilden syns även min Ford Escort Mk. IV CL 1.6 -88 med ...fler... mil på mätaren.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

100D inne på garanti, roligt med gratis lånebil

P90DL = Väldigt väldigt snabb!

Permalänk
Medlem

205 GTi 1.9 -89

Projekt som aldrig tyckas ta slut!

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem

En bild jag tog på pärlan för två år sen när jag rekade platsen för att fota en polares bil.

Audi A4 1.8T -05

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Vila i frid

Skänkte S60T5'an till brorsan och köpet en till sommarbil. -94 Pontiac firebird sur-6'a för 36k. Här utlånad till en skolavslutning.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Demtrest:

205 GTi 1.9 -89

Projekt som aldrig tyckas ta slut!

Äntligen en bil värd namnet i den här tråden.

Ser fin ut från bilden att döma, håll hårt i den i några år till så blir du en rik man.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.