Permalänk
Inaktiv

Jag har en liten fråga angående CPU.

Temperaturen låg på 90 när jag kollade med ett program. Är det bra eller hur kan jag göra så man inte har så mycket? Ska jag ta kylpadta eller något så den inte blir så jätte varm.?!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@anon295010: Beror helt på vilken processor du har. Komplettera med mer information så skall vi se vad vi kan åstadkomma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vilket program kollade du med?
vilken processor är det?
Vilken kylare har du?
var den belastad?

nej, 90 grader är för högt. (om den inte är under 100% load)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Haptic: Beror på omständigheterna. Inte automatiskt att 90 °C är farligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@swehunter2000: Beror på omständigheterna. Inte automatiskt att 90 °C är farligt.

mja, jag skulle vilja påstå att det är för högt om processorn inte är under load.. om den går på 100% och ligger på 90 är det ok. men säg att den går på 50% så är det rätt illa, och den kommer throttla om den går högre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Haptic: Det framstår aldrig att det är under Idle och inte under Load. Som sagt, beror på omständigheterna och information saknas för att säga mer än så. Detta kallas källkritik.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@swehunter2000: Det framstår aldrig att det är under Idle och inte under Load. Som sagt, beror på omständigheterna och information saknas för att säga mer än så. Detta kallas källkritik.

därav min parentes i mitt första inlägg "(om den inte är under 100% load)"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Haptic: Då är vi överens!
Jag har inte stenkoll på Zen eller Zen+ men 95 °C är TJMax vilket garanterar ingen skada men thermal throttle.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haptic:

Vilket program kollade du med?
vilken processor är det?
Vilken kylare har du?
var den belastad?

nej, 90 grader är för högt. (om den inte är under 100% load)

Jag kollade med HWMonitor.

Intel Core i7 (7th Gen) 7700HQ / 2.8 GHz

Jag har alltså en alienware 15.

Jag rensade också min dator idag inte så mycket men det gick ner 6 grader. Så tänkte städa bort allt sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon295010:

Jag kollade med HWMonitor.

Intel Core i7 (7th Gen) 7700HQ / 2.8 GHz

Jag har alltså en alienware 15.

Idle eller Load?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Idle eller Load?

Jag är sämst på sånt här så vet inte vad idle eller load är. sry

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon295010:

Jag är sämst på sånt här så vet inte vad idle eller load är. sry

Vad gör du med datorn när du tittar på temperaturen?
Om du kollar HWmonitor, kolla på "Value" spalten, den längst till vänster.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Under belastning kortare perioder så är väl 90 grader ok, men om det inte är under någon särskild belastning skulle jag nog tittat lite mer på vad som kan tänkas vara boven till det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad gör du med datorn när du tittar på temperaturen?
Om du kollar HWmonitor, kolla på "Value" spalten, den längst till vänster.

När jag är inne på fortnite så är det 60v sen annars typ 6v. Kollade jag rätt nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon295010:

När jag är inne på fortnite så är det 60v sen annars typ 6v. Kollade jag rätt nu?

60 °C i fortnight? Låter jättebra.
6 °C i idle är inte något intressant. Idle är inte intressant.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

60 °C i fortnight? Låter jättebra.
6 °C i idle är inte något intressant. Idle är inte intressant.

Ah okey bra. Vad kan jag göra för att få mindre CPU? Hade typ 96% förut sen rensade jag datorn på damm (inte hela) och fick 90% så nu för jag inga fps dropps. Men kan man ta typ kylplatta eller nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon295010:

Ah okey bra. Vad kan jag göra för att få mindre CPU? Hade typ 96% förut sen rensade jag datorn på damm (inte hela) och fick 90% så nu för jag inga fps dropps. Men kan man ta typ kylplatta eller nåt?

Vad är 96% "CPU" och vad gör du när du tittar på "96%" CPU?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon295010:

Ah okey bra. Vad kan jag göra för att få mindre CPU? Hade typ 96% förut sen rensade jag datorn på damm (inte hela) och fick 90% så nu för jag inga fps dropps. Men kan man ta typ kylplatta eller nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Se till att inte ha några onödiga program igång (du ser dessa nere vid klockan om du klickar på den lilla pilen) samt stäng ner alla windows fönster.

Försök se till att datorn står på ett plant underlag när du spelar, så den kan suga in och blåsa ut luft ordentligt.
Jag brukar försöka rengöra utblåset med jämna mellanrum. Dammsugare med stråmunstycke

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad är 96% "CPU" och vad gör du när du tittar på "96%" CPU?

Hur varm den är. Tror jag. Har gört att det inte är bra att ha över 90 iaf.
Står CPU sen 90%
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milkab:

Se till att inte ha några onödiga program igång (du ser dessa nere vid klockan om du klickar på den lilla pilen) samt stäng ner alla windows fönster.

Försök se till att datorn står på ett plant underlag när du spelar, så den kan suga in och blåsa ut luft ordentligt.
Jag brukar försöka rengöra utblåset med jämna mellanrum. Dammsugare med stråmunstycke

Ja, vad bra. Rensade datorn idag och alla fps dropps försvann!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon295010:

Hur varm den är. Tror jag. Har gört att det inte är bra att ha över 90 iaf.
Står CPU sen 90%

% har inget med temperatur att göra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

% har inget med temperatur att göra.

Är så trött så såg fel. Står c

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

@anon295010: Beror helt på vilken processor du har. Komplettera med mer information så skall vi se vad vi kan åstadkomma.

Skrivet av anon295010:

Är så trött så såg fel. Står c

Jag citerar mitt första inlägg.
Komplettera med vad du har för datorkomponenter och vad du gör så kan du få ett ordentligt svar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

mja, jag skulle vilja påstå att det är för högt om processorn inte är under load.. om den går på 100% och ligger på 90 är det ok. men säg att den går på 50% så är det rätt illa, och den kommer throttla om den går högre.

Nu har jag inte en CPU som ska gå i 90c, så jämförelsen är inte helt relevant, men... Jag har ingen nämnvärd temperaturskillnad mellan full load, och idle. Min kylning har en måltemperatur den ska hålla, och växlar varvtal baserat på om temperaturen är stigande, eller sjunkande. Som regel betyder det att när CPU'n jobbar för fult får jag lite lägre temperatur än när den idlar, men vi pratar om 0.5-1c, enligt den externa tempgivaren, och 0 enligt den integrerade.

Sen känns det däremot som om 5c under TJmax är för högt för att jag ska sova bra på nätterna, så jag hade definitivt gjort något åt det.

Skrivet av DavidtheDoom:

6 °C i idle är inte något intressant. Idle är inte intressant.

6c är väldigt intressant. Oavsett när det inträffat. Har han inte datorn i frysboxen, känns det som en kraftigt orealistiskt siffra.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu har jag inte en CPU som ska gå i 90c, så jämförelsen är inte helt relevant, men... Jag har ingen nämnvärd temperaturskillnad mellan full load, och idle. Min kylning har en måltemperatur den ska hålla, och växlar varvtal baserat på om temperaturen är stigande, eller sjunkande. Som regel betyder det att när CPU'n jobbar för fult får jag lite lägre temperatur än när den idlar, men vi pratar om 0.5-1c, enligt den externa tempgivaren, och 0 enligt den integrerade.

Sen känns det däremot som om 5c under TJmax är för högt för att jag ska sova bra på nätterna, så jag hade definitivt gjort något åt det.

6c är väldigt intressant. Oavsett när det inträffat. Har han inte datorn i frysboxen, känns det som en kraftigt orealistiskt siffra.

Phenom II, FX Bulldozer eller Piledriver. Fullt normalt att termistorkretsen har linjäriserat för annat interval och visar 6 °C vid idle. Grundläggande mätteknik.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Tycker ni att jag ska skaffa kylpasta. Har gört att det är väldigt bra och hjälper!. Desto mindre grader desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Phenom II, FX Bulldozer eller Piledriver. Fullt normalt att termistorkretsen har linjäriserat för annat interval och visar 6 °C vid idle. Grundläggande mätteknik.

Verkar relevant:

Skrivet av anon295010:

Intel Core i7 (7th Gen) 7700HQ / 2.8 GHz

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

Verkar relevant:

Har inte stött på en kaby lake som ger så kraftigt sensorfel. Men om källan känns orimlig och otrolig så är även fallet oftast så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av anon295010:

Tycker ni att jag ska skaffa kylpasta. Har gört att det är väldigt bra och hjälper!. Desto mindre grader desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

sålänge datorn inte helt saknar kylpasta mellan heatsink och cpu så lär troligen inte ny pasta göra mer än max 3-5°c.

speciellt med tanke på att både cpu och gpu sitter på samma kylfläns som är stor som typ två tändsticksaskar så de värmer troligen varandra rätt duktigt bakvägen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon295010:

Tycker ni att jag ska skaffa kylpasta. Har gört att det är väldigt bra och hjälper!. Desto mindre grader desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte ge dig på att byta kylpasta.
Det kan du göra nä'r garantin har gått ut och datorn dör pga värme.
Innan dess, håll dig till att rengöra den från damm.