Permalänk
Medlem

@zetruz: Ingen fara, jag lyssnar intresserat eftersom jag själv vill göra någon lösning för att lyfta ljudet i dubbel bemärkelse.

Ang. fläktval så har jag inte funderat på att byta i nuläget. Däremot skulle det vara trevligt att koppla dom till en fläktkontroller så att jag kan leka med varvtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greve_Peter:

@roast: I feel you bro! Har sånt över hela huset, skabbigt som fan men det täcks över strax.

Tack, känns skönt att inte vara ensam med detta I-landsproblem.

Permalänk
Medlem

5/5 fullpott riktigt imponerat bygge, Bland de snyggaste man har sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

snyggt

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Tänk att det blev bättre temps med bara några in/utblås i hurtsen. Måste ha blivit ett högkoncentrerat lufttryck i burken av det. Snyggt och effektivt.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Det blev snyggt, jag har funderingar på att göra något liknande.

Inte för att det har med bygget och göra men jag gillade den lilla skärmen extremt. Vilken skärm är det och vilket stativ använder du?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Gjorde detsamma i somras, dessvärre är mitt fractal design några cm för djupt för Alex hurtsen så dörren går inte att stänga... så går det när man har bråttom

Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge!

Skrivet av roast:

... Luften letar sig bara in från dörrspringor och handtaget i skåpsdörren. Inte optimalt...
Skrivbordet står i sovrummet som blir lätt dammigt pga. klädförvaring osv. men jag tycker inte att det sugs in speciellt mycket damm i skåpet.

Skrivet av Frux:

... Jag behöll framsidan och sidorna på skåpet intakta men sågade upp jättehål i botten...

Luftintag i botten skulle jag också rekommendera. Antingen flera små, utan dammfilter, eller ett fåtal större med pollenfilter.
Då kan du dra ner fläkthastigheten och sänka temperaturen samtidigt.

Permalänk
Skrivet av xianze:

Snyggt!

Gjorde detsamma i somras, dessvärre är mitt fractal design några cm för djupt för Alex hurtsen så dörren går inte att stänga... så går det när man har bråttom

Är det ett R4?

Är inne på att bygga en sådant med, letade efter ett nytt skrivbord och på kvällen så kom detta upp. Skåpet är 58cm djup, och med sidorna så blir det väl 56cm som får plats inne. Och R4 är 53cm +kablarna där bak, så 53+5cm blir ju 58cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

Tack det värmer!

Jag kör alla 4 som utblås. Luften letar sig bara in från dörrspringor och handtaget i skåpsdörren. Inte optimalt men jag är nöjd med temperaturen som den är nu. Skrivbordet står i sovrummet som blir lätt dammigt pga. klädförvaring osv. men jag tycker inte att det sugs in speciellt mycket damm i skåpet. Datorn kommer upp en bit från golvet och det hjälper nog till, sen brukar jag ta synligt damm i skåpet med en dammvippa eller microfiberduk då och då. Om du funderar på något mer välventilerat, spana in det här galleriet som jag fick inspiration från.

Var mer jag tror om jag hade gjort det själv hade jag satsat på övertryck med filter på fläktarna. På så sätt kan man lätt torka av dammet och få bra kylning ändå, Typ 5 fläktar, 2 ut, 3 in.

Men fungerar det bra enligt dig så är det ju vad som är viktigt

Skrivet av roast:

Datorn har 2x 140mm (insug) i fronten och 2x 120mm (utblås) bak/upptil. Har inte testat på något annat sätt men det går säkert att optimera lite. Fläkten i centrum baktill i skåpet är centrerad med datorns "cpu"-utblås medans den andra fläkten i skåpet sitter i höjd med grafikkortet.

Då har du ju tänkt på att ta direkt hand om varmluften vilket är bra. Största problemet är ju om man inte tänker på hur luften utanför chassit/skåpet färdas. Inne i lådan är ju enkelt att kontrollera, men utanför är det ju helt beroende på flödet från utblås/insug och att värme stiger. Inne i lådan dock kan du ta in kallt uppe och blåsa ut varmt nere fram om du så vill... det spelar väldigt lite roll då luften pressas runt.

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig... Varför inte bygga om skåpet som datorlåda istället? Man kan ju tex skruva fast moderkortet på ett utdragbar metallskiva och göra liknande med nätdel, diskar och vattenkylning. Då kan man med fördel vrida moderkortet så att alla externa sladdar kopplas in på framsidan, lätt åtkomligt. Eller är jag helt fel ute?

Permalänk
Medlem

Blir det inte varmt i skrevet när all varmluft pumpas ut mot benen under bordet sådär? Kommer bli göttigt i sommar tror jag.

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Yes det är ett R4,
det är tyvärr "på håret" lite för stort. Skulle möjligtvis gå att köra vinklad strömkontakt men det blir även lite för tight kring skärmkablar m.m. så annat chassi är nog att föredra

Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Det blev snyggt, jag har funderingar på att göra något liknande.

Inte för att det har med bygget och göra men jag gillade den lilla skärmen extremt. Vilken skärm är det och vilket stativ använder du?

Tackarrr!

"Skärmen" är en Windowsplatta (Dell Venue 11 Pro 5130). Dess primära uppgift är att hålla koll på temps för två av mina datorer i nätverket. Lagt upp en närbild i galleriet. Stativet är ett Linocell Golvställ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

5/5 fullpott riktigt imponerat bygge, Bland de snyggaste man har sätt.

Skrivet av PierreB:
Skrivet av toboraton:

Tänk att det blev bättre temps med bara några in/utblås i hurtsen. Måste ha blivit ett högkoncentrerat lufttryck i burken av det. Snyggt och effektivt.

Tack så mycket! Kul att ni tyckte om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Snyggt bygge!

Luftintag i botten skulle jag också rekommendera. Antingen flera små, utan dammfilter, eller ett fåtal större med pollenfilter.
Då kan du dra ner fläkthastigheten och sänka temperaturen samtidigt.

Tack å tack!

I just det här bygget står datorn på en hylla i skåpet. Under hyllan är ett ormbo av kablar, USB-hubbar m.m. så det skulle bli svårt men det är en intressant lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xianze:

Snyggt!

Gjorde detsamma i somras, dessvärre är mitt fractal design några cm för djupt för Alex hurtsen så dörren går inte att stänga... så går det när man har bråttom

Tack! Det är på håret med mitt chassi också, speciellt med ljudisoleringen. Vinklade kablar är nog att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Var mer jag tror om jag hade gjort det själv hade jag satsat på övertryck med filter på fläktarna. På så sätt kan man lätt torka av dammet och få bra kylning ändå, Typ 5 fläktar, 2 ut, 3 in.

Men fungerar det bra enligt dig så är det ju vad som är viktigt
...

Det fungerar bra med den här hyfsat energisnåla hårdvaran men vill jag fläska på i framtiden så blir det nog ett nytt skåp från scratch. Sen är det ju alltid kul att optimera. Nästan lika spännande som när man trimmade moppen i sina yngre dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Blir det inte varmt i skrevet när all varmluft pumpas ut mot benen under bordet sådär? Kommer bli göttigt i sommar tror jag.

Det trodde jag också att det skulle bli men mitt högerben hamnar precis under fläkten. Bygget är från i höstas men det kan säkert adderas några grader under sommaren. Tur att jag redan har barn och inte ska ha fler.

Permalänk
Entusiast

Stiligt gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Stiligt gjort

Tack, tack! Kul att höra!

Permalänk
Medlem

Mycket roligt bygge att se 5/5!

Du har dragit igång mina dåliga köpvanor nu så håller på att göra en liknade lösning. Har börjat handla saker från höger och vänster.

En sak som jag hittade efter lite efterforskning är denna länk, tror att den tillsammans med en fläktkontroller som jag har fått över får bli lösning för fläktarna i skåpet. Hittade även denna som jag inte visste fanns som jag kommer nog att använda mig av länk, så får man en automatisk avstängning av fläktar och skärm på samma gång som man stänger av datorn.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

I just det här bygget står datorn på en hylla i skåpet. Under hyllan är ett ormbo av kablar, USB-hubbar m.m. så det skulle bli svårt...

Jag skulle säga att det underlättar!

Bottenplatta:
Ett flertal borrade hål 2-3 cm diameter.
På insidan av bottenplattan en (eller två sida vid sida) utrullad bit pollenfilter av den typ som säljs till ventilationsfönster.
Ovanpå pollenfiltret härvan av kablar som håller fast filtret med sin vikt.

Hylla:
Ett stort hål, förslagsvis 15x20 cm eller vad som ser rimligt ut, med framkanten ganska direkt bakom datorlådans framfötter.
Om datorlådan har separat luftintag i botten för nätaggregatet kan ett mindre ventilationshål i hyllan under detta också göra nytta.

Påminner om den lösning jag använde till min egen specialbyggda låda för ~15 år sedan.

Det man ser som botten här är en hylla. Datorchassit, kraftigt strippat och nibblat för att tillåta luftflöde, ställdes på de uppstickande fötterna.
Under hyllan fanns ett hålrum (klätt med ljudabsorberande material) och i botten på detta två större insugshål med pollenfilter.

Syns en del även på denna bild framifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Mycket roligt bygge att se 5/5!

Du har dragit igång mina dåliga köpvanor nu så håller på att göra en liknade lösning. Har börjat handla saker från höger och vänster.

En sak som jag hittade efter lite efterforskning är denna länk, tror att den tillsammans med en fläktkontroller som jag har fått över får bli lösning för fläktarna i skåpet. Hittade även denna som jag inte visste fanns som jag kommer nog att använda mig av länk, så får man en automatisk avstängning av fläktar och skärm på samma gång som man stänger av datorn.

Tack för det fina betyget!

Aj då, sorry! Men kul att bygget inspirerar. Du slänger väl upp en bygglogg så vi andra får se?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag skulle säga att det underlättar!
...

Intressant, ska absolut ha det i åtanke om jag behöver bättre luftflöde framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

Tack för det fina betyget!

Aj då, sorry! Men kul att bygget inspirerar. Du slänger väl upp en bygglogg så vi andra får se?!

Hehe jag hade gått i tankarna att göra något liknade förut, men detta galleri fick mig att börja

Ska handla lite saker som jag behöver imorgon och sätta igång. Kanske gör ett första galleri när man ändå är igång.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

@roast: Prydlig setup! Är det en USB-mic som sitter i USB-hubben? Vad är för modell och tycker du den är bra? Är själv ute efter en bra minimalistisk mic...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

@roast: Prydlig setup! Är det en USB-mic som sitter i USB-hubben? Vad är för modell och tycker du den är bra? Är själv ute efter en bra minimalistisk mic...

Nej tyvärr, på några av bilderna är det en trådlös adapter till Xbox One handkontroll och några andra ett trådlöst nätverkskort.

Lycka till i jakten på mic!

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt. Kan man få länk till wallpaper:n? Tack!

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Väldigt snyggt. Kan man få länk till wallpaper:n? Tack!

Tack så mycket! Här hittade jag bakgrunden.