Fick någon annans paket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Panzerfister:

Skapade du en extra profil för att ställa denna fråga?

Med den attityden som TS har skulle jag inte heller våga ställa frågan i mitt eget namn

Permalänk
Medlem

skulle du säga att du av misstag eller tillfällighet kommit i besittning av den extra varan (eller varorna?).

Kika då på till exempel Brottsbalkens 10:e kapitel 4§ och 8§.

"8 § Fullgör man ej vad i lag är föreskrivet om skyldighet att tillkännagiva hittegods eller annans sak som man av misstag eller tillfällighet fått i besittning, dömes för fyndförseelse till böter. Underlåter man att fullgöra sådan skyldighet med uppsåt att tillägna sig godset eller förfar man eljest med godset på sätt i 4 § sägs, skall gälla vad där är stadgat."

Om du inte bryr dig om att ens försöka lägga lite energi på att skicka tillbaka varan, eller se till så att den kommer personen som har äganderätt, måste du i alla fall lämna in det till Polisen som hittegods.

annars riskerar du att dömas för olovligt förfogande eller fyndförseelse.

Gällande skadestånd i dessa frågor gäller faktiska ekonomiska förlust. Man kan inte ta betalt för "arbetstid", men om man måste betala frakt, bensin eller bussbiljetter till exempel så får du ingå ett avtal med rättmätig ägare eller avsändaren (troligast avsänder så klart eftersom köparen knappast kommer vilja betala extra frakt). Finns en extra fraktsedel blir ju det så klart billigast.

Men lägg inte bara undan varan och vänta, då det kan vara straffbart

Permalänk
Medlem

Om TS behåller paketet är det stöld eller möjligtvis bedrägligt beteende. Tror inte det ens räknas som hittegods då TS själv hämtat ut det.

Har varit med om att någon annan hämtat ut mitt paket, ingen ville ta ansvar och tjuven lämnade inte tillbaka det trots att han knappast hade något nytta av det heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Inet lyckades med en liknande situation för mig. Jag fick en annan persons vara i mitt paket. Fick gott gå och lämna in paketet hos posten, med korrekt fraktsedel på som Inet skickat och jag fick skriva ut. Fick 100kr i presentkort som tack för hjälpen.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Lite som att fråga "varför man ska vara snäll?". Spontan brainstorming här: ööh, typ moral och sånt kanske?

Vad blir det nästa? Kösystem är ingen lag, det är ok att tränga sig?

Du missa poängen eftersom du bara fetmarkerar hälften av min mening, poängen är ju att butiken vill att han ska betala ur egen ficka så att paketet hamnar rätt, det tycker jag är väldigt oprofessionellt agerande.

Säg om det handlat om en försändelse som kostar flera tusen kronor i frakt, tycker du även då att TS ska bita i det sura äpplet och bara betala så att paketet hamnar rätt för att butiken ber honom om det, för det är rätt ur din moraliska synvinkel?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om TS behåller paketet är det stöld eller möjligtvis bedrägligt beteende. Tror inte det ens räknas som hittegods då TS själv hämtat ut det.

Har varit med om att någon annan hämtat ut mitt paket, ingen ville ta ansvar och tjuven lämnade inte tillbaka det trots att han knappast hade något nytta av det heller.

Nej, som Cirap skriver ovan så räknas det rimligen som fyndförseelse alternativt olovligt förfogande.

Stöld kräver uppsåt, TS har av misstag fått paketet och inte stulit det. Bedrägligt beteende existerar inte längre utan har ersatts av ringa bedrägeri. Men oavsett så har inte TS vilselett någon (då uthämtningen var ett misstag).

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du missa poängen eftersom du bara fetmarkerar hälften av min mening, poängen är ju att butiken vill att han ska betala ur egen ficka så att paketet hamnar rätt, det tycker jag är väldigt oprofessionellt agerande.

Säg om det handlat om en försändelse som kostar flera tusen kronor i frakt, tycker du även då att TS ska bita i det sura äpplet och bara betala så att paketet hamnar rätt för att butiken ber honom om det, för det är rätt ur din moraliska synvinkel?

Nej, men det stämmer ju inte, butiken ville att han skulle lämna in det på den andra fraktetiketten som satt på paketet.
Dvs han behöver bara lämna in det och inte betala en krona.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ts har fått svaren han behövde och tråden har tagit en tråkig vändning.

*Tråd Låst*

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin