Temp vid överklockning 8600k noctua nh d15

Permalänk
Medlem

Temp vid överklockning 8600k noctua nh d15

Tjena, har behövt lite åsikter. byggde ihop en dator förra veckan med z370 rogstrix -E moderkort, i5 8600k och en noctua nh d15 i ett define S chassie med 2 originalfläktar i. Klockade cpun till 5ghz vid 1.29 volt ställd i bios (1.28-1.294) visar den som min-Max i hwmonitor har llc på 6 och avx på 3. Kört prime95 i ca 2h och allt är stabilt, fått temperaturer kring 85grader på samtliga kärnor. Är detta något att oroa sig för? Är kylpastan dåligt applicerad, gjorde enligt instruktion men har aldrig gjort det förut. Eller är detta normala temperaturer? När jag lirat Pubg går tempen upp till ca 60-65 grader på kärnorna.

Permalänk
Medlem

borde vara okej temp tanke på att du kör med 6 kärnor och 5ghz och högre vcore så det är ok.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om du kör senaste (eller en relativt ny version av) Prime95, så använder den sig av AVX instruktioner i processorn. Det är instruktioner som ger en helt orealistisk belastning på processorn, och inte används förutom i väldigt specifika fall, och så vitt jag vet, aldrig i spel. En dator kan vara 24/7 stabil i åratal men inte klara av Prime95 med AVX. Du kanske vet allt det här redan, men skriver det ändå.

Temperaturen kan bli 5 grader celcius högra, minst jämfört med "worst case scenario" vid vanlig 100% CPU belastning. Så den allmäna rekommendationen brukar vara att köra version 26.6 av Prime95. Den använder sig av SSE instruktioner och ger en mycket mer realistisk belastning (fortfarande worst case, jämfört med vad datorn utsätts för vid spelande.).

Du kan ladda ned den versionen här:

http://www.mersenneforum.org/showthread.php?t=15504

Sen kör du: "In place large FFTs" såklart.

Men med AVX offset så kan du ju jämföra temperaturen med Prime95 med AVX, och med versionen utan. Behöver inte köra 2h, räcker med någon minut för att se temperatur. Sedan ställa in Offset så att temperaturen när AVX körs blir lika låg, eller lägre som när SSE körs.

Du överklockar ju inte för att få bättre prestanda när AVX instruktioner används ändå.

Själv har jag stängt av AVX med:

"bcdedit /set xsavedisable 1"

i PowerShell.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

@Linuswe:

Låter högt. Jag har i princip en 8600K och när jag kör den i 4.8Ghz med 1.27V så går den i princip aldrig över 65 grader. Ligger 60-65 i Prime95 och då kör jag inte ens fläktarna på max. Den är stabil i 5GHz också men jag kör den i 4.8 för lite lägre värme och ljud.

Dock så har jag den här kylpastan: https://www.inet.se/produkt/5320121/thermal-grizzly-kryonaut-... och har jobbat rätt mycket med luftflödet i lådan. Flera 140mm Noctua fläktar.

Skulle gissa att kylpastan inte är optimalt applicerad, men du kan även behöva förbättra luftflödet genom lådan. När jag bygger ny dator brukar jag köra prime95 med sidan av lådan öppen och ställa in alla fläktkurvor manuellt i bios.

Permalänk
Medlem

@emil_fh: nu har jag tagit hem 26.6 versionen utan avx och kört den. Den krascha efter några minuter inställd på 5ghz och 1.29 volt. Fick den stabil i 1.32 volt kört prime 95 fft test i 30min. Temperaturer ligger mellan 75-80 grader på kärnorna, vilket jag skulle anse som okej?

Ska montera 2st till fläktar i chassit och se om temperaturerna sjunker något.