Köpa ny iMac kan vara gammal och utgående modell?

Permalänk

Köpa ny iMac kan vara gammal och utgående modell?

Det jag retar mig på är att man vet aldrig om ny iMac är gjord på våren, sommaren eller på hösten som min tidigare iMac som var gjord mid 2011 som också står tydligt "Om denna dator"

Min nya iMac står bara årtalet 2017. Det innebär att min nya iMac jag köpte i mars 2018 kan vara drygt ett år gammal.

Hade dessutom Apple meddelat att nya iMacs kommer den 30/4/2018 då hade jag naturligtvis väntat 7 veckor.

Det känns som att jag köpt en utgående modell av iMac för 25000:- fast Apple visste att det skulle komma sprillans nya iMac den 30/4/2018.
Jag känner mig faktiskt lurad.

Vad tycker ni.

Permalänk
Medlem

Sida man bör hålla koll på då man tänkt köpa Apple-produkter.
https://buyersguide.macrumors.com

Apple är ett fult företag med en fin image så räkna med att alltid bli lurad på något plan.

Permalänk
Medlem

Man bör väl kunna kika på komponenterna för att sedan göra en bedömning om man tycker att det är värt. Bör väl även få ett hum om när den är gjord antar jag.

Jag har rätt dålig koll på Apple när det kommer till det mesta förutom telefonerna dock så vet inte hur de gör med komponenter riktigt.

Permalänk
Medlem

Känner du dig teoretiskt lurad för att det skulle kunnat släppts en den 30:e för det har ju inte hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Det jag retar mig på är att man vet aldrig om ny iMac är gjord på våren, sommaren eller på hösten som min tidigare iMac som var gjord mid 2011 som också står tydligt "Om denna dator"

Min nya iMac står bara årtalet 2017. Det innebär att min nya iMac jag köpte i mars 2018 kan vara drygt ett år gammal.

Hade dessutom Apple meddelat att nya iMacs kommer den 30/4/2018 då hade jag naturligtvis väntat 7 veckor.

Det känns som att jag köpt en utgående modell av iMac för 25000:- fast Apple visste att det skulle komma sprillans nya iMac den 30/4/2018.
Jag känner mig faktiskt lurad.

Vad tycker ni.

Den datumbeteckning du får upp under "Om denna dator" anger bara när den modellen introducerades på marknaden första gången. Det är alltså inte tillverkningsdatum. Tillverkningsdatum kan man få reda på genom serienumret (det finns webbsidor som avkodar detta så man får fram tillverkningsvecka).

Apple förannonserar aldrig nya datormodeller (utom i vissa specialfall som t ex när de nyligen gick ut och sa att nya modulära MacPro INTE kommer i år). Däremot kan man ibland få tillbaka pengar om man köpt en dator precis före en prissänkning t ex. Oklart om detta gäller 7 veckor.

Modern elektronik blir ALLTID bättre och billigare med tiden och vill man göra ett bra köp så får man söka info själv om vad som kan tänkas komma framöver. Många Mac-sidor ger rekommendationer om vilka modeller som man bör undvika pga kommande uppdateringar.

Var har du sett att Apple kommer med nya iMacar idag? Du kan ju definitivt vänta med att känna dig lurad tills det verkligen kommer en ny modell och du ser vilka specar den har. (Ibland innebär en ny modell bara att man höjer klockfrekvensen 0,1GHz och en prisjustering...)

Permalänk

Nya iMac:s

Skrivet av nisse33:

Den datumbeteckning du får upp under "Om denna dator" anger bara när den modellen introducerades på marknaden första gången. Det är alltså inte tillverkningsdatum. Tillverkningsdatum kan man få reda på genom serienumret (det finns webbsidor som avkodar detta så man får fram tillverkningsvecka).

Apple förannonserar aldrig nya datormodeller (utom i vissa specialfall som t ex när de nyligen gick ut och sa att nya modulära MacPro INTE kommer i år). Däremot kan man ibland få tillbaka pengar om man köpt en dator precis före en prissänkning t ex. Oklart om detta gäller 7 veckor.

Modern elektronik blir ALLTID bättre och billigare med tiden och vill man göra ett bra köp så får man söka info själv om vad som kan tänkas komma framöver. Många Mac-sidor ger rekommendationer om vilka modeller som man bör undvika pga kommande uppdateringar.

Var har du sett att Apple kommer med nya iMacar idag? Du kan ju definitivt vänta med att känna dig lurad tills det verkligen kommer en ny modell och du ser vilka specar den har. (Ibland innebär en ny modell bara att man höjer klockfrekvensen 0,1GHz och en prisjustering...)

Jag läste artikeln i MacWorld

https://s26.postimg.cc/uoze4nlzt/Sk_rmavbild_2018-04-30_kl._0...

På alla mina tidigare iMac:s har det angetts kvartal när datorn är gjord Late 2011 exempelvis och då är det väl inte så konstigt om jag undrar varför det bara står årtal 2017 på nya iMac:s.

Permalänk
Medlem

@iMacKalle: Beställ direkt från Apples sida och konfigurera själv, många gånger så byggs den åt dig, nyare än så blir det inte. Men å andra sidan, om den har samma huvudkomponenter så spelar det väl ingen roll vilket datum den sattes ihop. På samma sätt som alla andra produkter som står utan bäst före-datum.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

@iMacKalle: Publicerad 2017-06-05...

Ingen ny iMac har lanserats idag.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.683930/nya-imac-battre-grafi...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@iMacKalle: Varför länka till en bild och inte artikeln..?

När det kommer till Apple så blir du ALLTID lurad så måst du absolut ha en Imac är det lika bra att du vänjer dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Dagens artikel med gammalt datum.

Skrivet av Gorian:

@iMacKalle: Publicerad 2017-06-05...

Ingen ny iMac har lanserats idag.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.683930/nya-imac-battre-grafi...

När jag läser dagens DN så är jag bergsäker på att artiklarna är från dagens datum, således borde dagens artiklar i MacWorld som ligger framför näsan på en vara dagsfärska och inte ett år gamla.
Inte konstigt att läsarna blir förvillade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Jag läste artikeln i MacWorld

https://s26.postimg.cc/uoze4nlzt/Sk_rmavbild_2018-04-30_kl._0...

På alla mina tidigare iMac:s har det angetts kvartal när datorn är gjord Late 2011 exempelvis och då är det väl inte så konstigt om jag undrar varför det bara står årtal 2017 på nya iMac:s.

WWDC 2018 har inte varit än, det är över en månad kvar (4-8 juni).

Varför skulle Apple (eller något företag öht) berätta långt i förväg att de har nyss produkter på gång? Enda effekten blir ju att alla potentiella köpare väntar. Titta på bilföretagen, det är ett rackarns hyschhysch innan en ny modell har blivit officiell, man maskerar bilarna med plast och zebraränder för att det inte skall synas hur de ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Jag läste artikeln i MacWorld

https://s26.postimg.cc/uoze4nlzt/Sk_rmavbild_2018-04-30_kl._0...

På alla mina tidigare iMac:s har det angetts kvartal när datorn är gjord Late 2011 exempelvis och då är det väl inte så konstigt om jag undrar varför det bara står årtal 2017 på nya iMac:s.

Late 2011 betyder inte att den är gjord Late 2011 utan att modellen är från sent 2011.
Är du osäker på om du köper en äldre modell eller den senaste modellen så kan du köpa den direkt från Apple och få den senaste modellen.

Ska du köpa från exempelvis Elgiganten/Mediamarkt får du själv hålla koll på alla beteckningar.

Permalänk
Sötast

Som tidigare sagts i tråden:
https://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Är ett måste om man tänker köpa en Mac och inte vill köpa 2-3 generationer gammalt skräp till fullpris X)

Permalänk

Vilseledande gamla artiklar

Skrivet av Curemylife:

@iMacKalle: Beställ direkt från Apples sida och konfigurera själv, många gånger så byggs den åt dig, nyare än så blir det inte. Men å andra sidan, om den har samma huvudkomponenter så spelar det väl ingen roll vilket datum den sattes ihop. På samma sätt som alla andra produkter som står utan bäst före-datum.

Exakt, det gjorde vi också. Vi byggde ihop min iMac tills jag var nöjd med konceptet och detta gjorde vi i början av mars 2018. Ingen skall inbilla mig att hon tog prylar som var gjorda första kvartalet i 2018 vilket hon borde gjort eftersom jag köpte prylarna då, utan hon prackade på mig gamla prylar från 2017 som kanske var gjorda i första kvartalet, alltså ett helt år gamla. Att Apple slutat ange kvartal är för att kunderna inte skall se att Apple prackar på dom gamla prylar. Dålig stil från Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Exakt, det gjorde vi också. Vi byggde ihop min iMac tills jag var nöjd med konceptet och detta gjorde vi i början av mars 2018. Ingen skall inbilla mig att hon tog prylar som var gjorda första kvartalet i 2018 vilket hon borde gjort eftersom jag köpte prylarna då, utan hon prackade på mig gamla prylar från 2017 som kanske var gjorda i första kvartalet, alltså ett helt år gamla. Att Apple slutat ange kvartal är för att kunderna inte skall se att Apple prackar på dom gamla prylar. Dålig stil från Apple.

Imac 2017 lanserades på WWDC i juni 2017 och innehåller samma komponenter idag som då. Dvs köper du en imac idag får du en likadan maskin som du skulle fått om du köpte den förra sommaren. När dessa komponenter tillverkats är helt irrelevant, Apple uppdaterar bara sina datorer en gång om året i genomsnitt så att ange kvartal säger ingenting. De är inte som HP, Dell, Lenovo mfl som spottar ur sig nya modeller oftare än du byter underkläder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Exakt, det gjorde vi också. Vi byggde ihop min iMac tills jag var nöjd med konceptet och detta gjorde vi i början av mars 2018. Ingen skall inbilla mig att hon tog prylar som var gjorda första kvartalet i 2018 vilket hon borde gjort eftersom jag köpte prylarna då, utan hon prackade på mig gamla prylar från 2017 som kanske var gjorda i första kvartalet, alltså ett helt år gamla. Att Apple slutat ange kvartal är för att kunderna inte skall se att Apple prackar på dom gamla prylar. Dålig stil från Apple.

Jag förstår inte riktigt. Du vet ju exakt när komponenterna är ifrån. Visst om de legat några månader men komponenterna är ju fortfarande likadana om det är samma modell. Du vet ju exakt vad du köper innan du köper det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Exakt, det gjorde vi också. Vi byggde ihop min iMac tills jag var nöjd med konceptet och detta gjorde vi i början av mars 2018. Ingen skall inbilla mig att hon tog prylar som var gjorda första kvartalet i 2018 vilket hon borde gjort eftersom jag köpte prylarna då, utan hon prackade på mig gamla prylar från 2017 som kanske var gjorda i första kvartalet, alltså ett helt år gamla. Att Apple slutat ange kvartal är för att kunderna inte skall se att Apple prackar på dom gamla prylar. Dålig stil från Apple.

Som andra har försökt förklara, det har inte kommit mer än en modell av iMac under 2017, alltså har du en iMac 2017 tills nästa kommer. När "delarna" i din dator är tillverkade spelar ingen roll då det är likadana delar om den är tillverkad 2017 eller 2018 och du har fortfarande din garanti från inköpsdatum.

Om det kommer fler uppdateringar under ett år så kan de då vara t.ex. Early 201x och Late 201x. Inga uppdateringar under året så finns det bara en modell. Det baseras alltså på när det kommer en uppdatering av produkten och den får ett nytt artikelnummer, inte när den är tillverkad.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av iMacKalle:

På alla mina tidigare iMac:s har det angetts kvartal när datorn är gjord Late 2011 exempelvis och då är det väl inte så konstigt om jag undrar varför det bara står årtal 2017 på nya iMac:s.

Nej det har det inte alls. Late 2011 innebär att det är den revisionen/modellen. Det betyder att det under 2011 fanns två versionen. Den behöver däremot inte alls ha tillverkats just då. Hade du köpt en dator som var tillverkar mars 2012 hade det fortfarande stått "late 2011" eftersom den är av samma revision.

Du har missförstått hur Apple döper sina revisioner.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om en i7 7700k är tillverkad 2017 eller 2018 spelar väl ingen roll, är samma processor ändå. Du köper ju datorn efter de specifikationer den har, inte när den tillverkades.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.