Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

JA!

Fan ta alla som sprider missuppfattningar om att högtalare "kräver" ditten eller datten i förstärkarväg. Motsatsen är så pass ovanlig och ett så litet problem att frågeställning sällan eller aldrig ens bör yppas.

Okej gott! Har KLIPSCH bra rykte?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Okej gott! Har KLIPSCH bra rykte?

Många påstår att Klipsch är speciella på så sätt att du antingen gillar dom eller så tycker du inte om dom alls. Jag har själv inte en aning om hur mycket sanning det ligger i det påståendet.

Permalänk
Medlem

@alteam:
Köp http://cdon.se/hemelektronik/yamaha-rxv683-svart-p40384803 med koden xYopMeS9 det blir 4584:-
Sedan ang Klipsch så är det väldigt "amerikanskt" ljud mera bas och diskant dåligt mellanregister typ, lite som en hängmatta när man kollar på frekvensrespons.

Jag gillar det inte utan vill ha ett mera "dankst/brittiskt" ljud med en jämn frekvensrespons eller vad den svenska översättningen blir av frequency response.
Allt beror på vilken musik man lyssnar på, när jag var yngre funkade cerwin vega och klipsch för då lyssnade jag mera på psy-trance hardcore, dubstep osv men idag när jag föredrar att dra på dire straits eller någon skön klassisk rock så tycker jag att mina Monitor Audio spelar i så många mera dimensioner.

Allt handlar ju om personliga preferenser och när man väljer högtalare måste man verkligen lyssna på vad man gillar eller ej.
Mitt tips är att faktiskt låna hem högtalare en vecka det brukar gå bra i flera affärer.

Men om du säger vilken musik du föredrar och om du gillar mera bas före ljudkvalitet så är det ju lättare.
Många kan ju uppleva att högtalare med mycket detaljer kan låta lite "skrikiga" innan man vant sig men sedan blir ju musiken mera "levande". En bose högtalare kan alla lyssna på men det finns ju inga detaljer alls att prata om.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@alteam:
Köp http://cdon.se/hemelektronik/yamaha-rxv683-svart-p40384803 med koden xYopMeS9 det blir 4584:-
Sedan ang Klipsch så är det väldigt "amerikanskt" ljud mera bas och diskant dåligt mellanregister typ, lite som en hängmatta när man kollar på frekvensrespons.

Jag gillar det inte utan vill ha ett mera "dankst/brittiskt" ljud med en jämn frekvensrespons eller vad den svenska översättningen blir av frequency response.
Allt beror på vilken musik man lyssnar på, när jag var yngre funkade cerwin vega och klipsch för då lyssnade jag mera på psy-trance hardcore, dubstep osv men idag när jag föredrar att dra på dire straits eller någon skön klassisk rock så tycker jag att mina Monitor Audio spelar i så många mera dimensioner.

Allt handlar ju om personliga preferenser och när man väljer högtalare måste man verkligen lyssna på vad man gillar eller ej.
Mitt tips är att faktiskt låna hem högtalare en vecka det brukar gå bra i flera affärer.

Men om du säger vilken musik du föredrar och om du gillar mera bas före ljudkvalitet så är det ju lättare.
Många kan ju uppleva att högtalare med mycket detaljer kan låta lite "skrikiga" innan man vant sig men sedan blir ju musiken mera "levande". En bose högtalare kan alla lyssna på men det finns ju inga detaljer alls att prata om.

Tack för svar. Då får ja nog hoppa dom högtalarna. Vill inte ha någon hängmatta här inte. jag lyssnar på precis allt

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Tack för svar. Då får ja nog hoppa dom högtalarna. Vill inte ha någon hängmatta här inte. jag lyssnar på precis allt

Angående Klipsch så har jag ett system som backup, Primare i20 och Reference 82ll tror jag dem heter, och skulle säga att det är precis tvärtom. Lyssnar en hel del på metal och mellanregistret, dvs gitarrer har ett jädra riv med en fin topp men lite tunna i basen. Röster återges naturtroget etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Angående Klipsch så har jag ett system som backup, Primare i20 och Reference 82ll tror jag dem heter, och skulle säga att det är precis tvärtom. Lyssnar en hel del på metal och mellanregistret, dvs gitarrer har ett jädra riv med en fin topp men lite tunna i basen. Röster återges naturtroget etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Äger också ett par Klipsch Reference RF-82 II och skulle också vilja påstå att de gör sig väldigt bra till gitarrer och så vidare.

Men som tidigare personer nämnt är bra ljud väldigt subjektivt. Jag köpte mina högtalare på 50% rea för 6-7 år sedan och är fortfarande mycket nöjd med dem.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av Klipsch så provlyssna dem innan är min rekommendation. Jag har inte hört en enda modell av dem som jag gillat, och då har jag hört de flesta förutom Klipschorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@alteam:
Köp http://cdon.se/hemelektronik/yamaha-rxv683-svart-p40384803 med koden xYopMeS9 det blir 4584:-
Sedan ang Klipsch så är det väldigt "amerikanskt" ljud mera bas och diskant dåligt mellanregister typ, lite som en hängmatta när man kollar på frekvensrespons.

Jag gillar det inte utan vill ha ett mera "dankst/brittiskt" ljud med en jämn frekvensrespons eller vad den svenska översättningen blir av frequency response.
Allt beror på vilken musik man lyssnar på, när jag var yngre funkade cerwin vega och klipsch för då lyssnade jag mera på psy-trance hardcore, dubstep osv men idag när jag föredrar att dra på dire straits eller någon skön klassisk rock så tycker jag att mina Monitor Audio spelar i så många mera dimensioner.

Allt handlar ju om personliga preferenser och när man väljer högtalare måste man verkligen lyssna på vad man gillar eller ej.
Mitt tips är att faktiskt låna hem högtalare en vecka det brukar gå bra i flera affärer.

Men om du säger vilken musik du föredrar och om du gillar mera bas före ljudkvalitet så är det ju lättare.
Många kan ju uppleva att högtalare med mycket detaljer kan låta lite "skrikiga" innan man vant sig men sedan blir ju musiken mera "levande". En bose högtalare kan alla lyssna på men det finns ju inga detaljer alls att prata om.

Och jag håller absolut inte med. Klipsch är inte alls likt cerwin vega för fem öre i min bok. Klipsch tycker jag snarare framhäver gitarrer och annat i rock, dvs passar för rock/metal och annat som man gärna vill kräma på lite extra med. Jag har MA bx6 och dessa låter absolut "finare" men de är inte alls lika roliga att verkligen trycka på ljudet med enligt mig.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

@sebbeharry: Vi alla tycker ju olika men Klipsch själva skriver ju tom. "How do you define Klipsch sound? Crisp highs, deep bass and a full, encompassing sound? That’s a good start, but it doesn’t completely answer the question."

Och även de grafer jag hat tittat på visar samma beteende sedan är ju alla högtalare olika.
Ta denna som expempel
https://hometheaterreview.com/assets_c/2015/09/Klipsch-Atmos-...
Jämför det med tex Minitor Audio Silver 8
https://www.stereophile.com/images/115MAS8fig4.jpg

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Tack för svar. Då får ja nog hoppa dom högtalarna. Vill inte ha någon hängmatta här inte. jag lyssnar på precis allt

Först Argon...
Sen Cerwin Vega
Sen Dynavoice
Nu Klipsch?

2.0 ? 2.1 ? Reciever? Hemmabio? Atmos?

Det är ungefär som att du hoppar mellan en Ford Fiesta och en Scania.

Har du en tight budget och vill ha bra ljud skall du absolut strunta i både surround och atmos. Focusera på att få ut
kvalitet per krona...

Mitt tips är. Att vill du göra en så bra affär för din egen skull, ta ett steg tillbaka, lyssna lite på vad du är efter.
Du har lång väg kvar till du ska hosta upp 10.000kr för något.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Först Argon...
Sen Cerwin Vega
Sen Dynavoice
Nu Klipsch?

2.0 ? 2.1 ? Reciever? Hemmabio? Atmos?

Det är ungefär som att du hoppar mellan en Ford Fiesta och en Scania.

Har du en tight budget och vill ha bra ljud skall du absolut strunta i både surround och atmos. Focusera på att få ut
kvalitet per krona...

Mitt tips är. Att vill du göra en så bra affär för din egen skull, ta ett steg tillbaka, lyssna lite på vad du är efter.
Du har lång väg kvar till du ska hosta upp 10.000kr för något.

Vad menar du med att jag hoppar mellan fiesta och scania? Högtalarna jag pratat om ligger ju ungefär i samma prisklass?

Problemet är att jag behöver massa HDMI och airplay och lite nätverks funktioner så det lär ju bli en bioreceiver och då får man ju atmos och surround inbakat. Jag vill kunna utöka till surround osv i framtiden. En receiver kan ju hänga med ett bra tag så ser ingen anledning till att snåla på den fronten.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Vad menar du med att jag hoppar mellan fiesta och scania? Högtalarna jag pratat om ligger ju ungefär i samma prisklass?

Problemet är att jag behöver massa HDMI och airplay och lite nätverks funktioner så det lär ju bli en bioreceiver och då får man ju atmos och surround inbakat. Jag vill kunna utöka till surround osv i framtiden. En receiver kan ju hänga med ett bra tag så ser ingen anledning till att snåla på den fronten.

Såhär skrev du först:

"Jag ska ha systemet kopplat till TVn och streama via bluetooth från mobilen/datorn.

Kanske några andra högtalare?

Detta kommer bli mitt första hifi system och jag kan absolut inget om ljud så kom gärna med förslag

Två högtalare, golvhögtalare

Enbart digital musik kommer spelas"

Nu snackar du om mängden HDMI ? Som sagt, jag säger det av vänlighet igen. Lyssna och fundera lite innan du köper. För jag tror inte du riktigt bestämt dig.
Sen på påståendet "en bioreceiver och då får man ju atmos och surround inbakat" - Nej det får du inte, du får Atmos och surround till avkall på ljudkvalite för musiken.

En gammal tumregel hos hifi-handlare var att sourround kostar 3ggr mer än motsvarande stereo (och det var på 5.1 tiden.. idag är det värre).

Kollar man på prisjakt just så kostar en Yamaha RX-A 2070 ca 14.990:- Den hemmabio receivern får pisk av en Yamaha A-S701 eller HK 3770 med marginal. I princip alla parametrar i ljudet blir bättre med dessa 2-kanal... de ligger på 4.990/ 5.490kr

Så nej. Inget finns som man "får"

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@AkUs: Det var detta jag var ute och fiskade efter tidigare i tråden, alla som jag känner som köpt lite finare receiver slutar det ändå med att de köper separata steg till sina frontar men köper man en 2 kanals för 5000 så funkar det aldeles utmärkt att driva ett par golvare.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Precis, köp en rimlig stereoförstärkare så kan du använda den som slutsteg till ett par frontare i en framtida hemmabiosetup sen istället. Ska du bara spela digital musik så behöver du ingen HDMI eller liknande.

Jag har en NAD DAC 1050 som tar mot musik digitalt från datorn via en lång optisk kabel som jag dragit längs golvsockeln runt hela rummet samt från TVn via en kortare optisk kabel. Sedan kör jag balanserade XLR-kablar till min SAT Amplifix (en rejäl stereoförstärkare från sent 90-tal/tidigt 2000-tal). Har spotify app på min smart-tv så kan spela musik därifrån men tyvärr så är det bara 192 eller om det var 256kbit/s så när jag vill ha lite bättre kvalitet så kör jag via datorn. Kan fortfarande styra musiken via min smartphone. Går ju såklart också att komplettera med t.ex en Chromecast Audio om man vill prylböga sig ännu mer men jag tycker att jag klarar mig med min nuvarande setup. Finns absolut inget behov för en hemmabioförstärkare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag har personligen gått från Klipsch till B&W till Totem och nu är jag tillbaks till Klipsch igen. Jag tycker horndiskanter är helt magiska och det finns ingen av dom andra högtalarna som jag känner ger musik lika stor närhet som Klipsch. Att säga att dom enbart är till för EDM eller rock tycker jag är snävt också. Klipsch gör bra allround högtalare som slår sjukt många högtalare i samma prisklass.

Jag gillade dom inte första gången jag hörde dom då jag tyckte diskanten var ganska vass. Nu älskar jag dom

Permalänk
Inaktiv

Kom också ihåg XTZ. Dom gör mycket prisvärda högtalare
https://www.fyndborsen.se/hogtalare/golvhogtalare/xtz-95-44-mattvit-par

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maiooo:

Jag har personligen gått från Klipsch till B&W till Totem och nu är jag tillbaks till Klipsch igen. Jag tycker horndiskanter är helt magiska och det finns ingen av dom andra högtalarna som jag känner ger musik lika stor närhet som Klipsch. Att säga att dom enbart är till för EDM eller rock tycker jag är snävt också. Klipsch gör bra allround högtalare som slår sjukt många högtalare i samma prisklass.

Jag gillade dom inte första gången jag hörde dom då jag tyckte diskanten var ganska vass. Nu älskar jag dom

Hehe, högtalare är nog det svåraste att hitta rätt jämfört med det mesta. Grattis till att hittat dit. Inget fel med horndiskanter om rummet passar. Anledningen till att folk säger att vissa högtalarna låter dåligt är kan nog ibland vara pg.a. akustiken som gör att dom inte lirar ihop. Vissa högtalare behöver mycket mer luft omkring sig än andra för att låta bra också.

När jag syssla med hifi länge sen blev jag helt skogstokig på hur svårt det var att få det att låta bra. Tyvärr kass akustik i det rummet lyckades inte hitta en kombo som jag var helt nöjd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Såhär skrev du först:

"Jag ska ha systemet kopplat till TVn och streama via bluetooth från mobilen/datorn.

Kanske några andra högtalare?

Detta kommer bli mitt första hifi system och jag kan absolut inget om ljud så kom gärna med förslag

Två högtalare, golvhögtalare

Enbart digital musik kommer spelas"

Nu snackar du om mängden HDMI ? Som sagt, jag säger det av vänlighet igen. Lyssna och fundera lite innan du köper. För jag tror inte du riktigt bestämt dig.
Sen på påståendet "en bioreceiver och då får man ju atmos och surround inbakat" - Nej det får du inte, du får Atmos och surround till avkall på ljudkvalite för musiken.

En gammal tumregel hos hifi-handlare var att sourround kostar 3ggr mer än motsvarande stereo (och det var på 5.1 tiden.. idag är det värre).

Kollar man på prisjakt just så kostar en Yamaha RX-A 2070 ca 14.990:- Den hemmabio receivern får pisk av en Yamaha A-S701 eller HK 3770 med marginal. I princip alla parametrar i ljudet blir bättre med dessa 2-kanal... de ligger på 4.990/ 5.490kr

Så nej. Inget finns som man "får"

Menade givet vis till avkall på ljudkvalitet. Verken Yamanhan eller HK har det jag söker :/.

Skrivet av lasseTM:

@AkUs: Det var detta jag var ute och fiskade efter tidigare i tråden, alla som jag känner som köpt lite finare receiver slutar det ändå med att de köper separata steg till sina frontar men köper man en 2 kanals för 5000 så funkar det aldeles utmärkt att driva ett par golvare.

Varför gör man detta? Vad är fördelen? Tanken med att köpa en bioreceiver är att koppla in allt i den. Funkar det inte så?

Skrivet av Kalium:

Precis, köp en rimlig stereoförstärkare så kan du använda den som slutsteg till ett par frontare i en framtida hemmabiosetup sen istället. Ska du bara spela digital musik så behöver du ingen HDMI eller liknande.

Jag har en NAD DAC 1050 som tar mot musik digitalt från datorn via en lång optisk kabel som jag dragit längs golvsockeln runt hela rummet samt från TVn via en kortare optisk kabel. Sedan kör jag balanserade XLR-kablar till min SAT Amplifix (en rejäl stereoförstärkare från sent 90-tal/tidigt 2000-tal). Har spotify app på min smart-tv så kan spela musik därifrån men tyvärr så är det bara 192 eller om det var 256kbit/s så när jag vill ha lite bättre kvalitet så kör jag via datorn. Kan fortfarande styra musiken via min smartphone. Går ju såklart också att komplettera med t.ex en Chromecast Audio om man vill prylböga sig ännu mer men jag tycker att jag klarar mig med min nuvarande setup. Finns absolut inget behov för en hemmabioförstärkare.

Hur menar du? Jag behöver mina HDMI för konsollen och min Apple TV samt datorn med mera. Sedan är WIFI ett måste då jag vill slippa så mycket sladdar jag bara kan. Kanske lite motsägelsefullt om vi pratar om HIFI men men.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@alteam: Det är som jag sagt tidigare - majoriteten av tvåkanals systemen är avskalade medan hemmabioreceivers har ganska mycket funktioner och lull-lull. Jag har också sagt att man där med ofta betalar för saker man inte använder - exempelvis tre slutsteg om du "bara" kör 2.0. Det är dock en grov förenkling att säga att man sparar in här eller tjänar extra där, för i slutändan ska anläggningen passa dina behov och dina ideal. Att du vill ha wifi på din receiver köper jag, dock har jag sagt - och säger igen - att det är bättre att titta på externa tillbehör, så som en Chromecast istället som inte bara erbjuder wifi-möjligheterna utan även ett enormt app-utbud med appar som uppdateras och det kommer också mer appar.

Permalänk
Inaktiv

@alteam: Skulle definitivt tittat på den här om du vill ha en hemmabioförstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Menade givet vis till avkall på ljudkvalitet. Verken Yamanhan eller HK har det jag söker :/.

Varför gör man detta? Vad är fördelen? Tanken med att köpa en bioreceiver är att koppla in allt i den. Funkar det inte så?

Hur menar du? Jag behöver mina HDMI för konsollen och min Apple TV samt datorn med mera. Sedan är WIFI ett måste då jag vill slippa så mycket sladdar jag bara kan. Kanske lite motsägelsefullt om vi pratar om HIFI men men.

För att få mera effekt att driva ett par golvare så att de låter som de ska göra och inte göra avkall på ljudet.
Om du tittar på effektsiffrorna på en 7.1 reciver tex Denon AVR-X3400H som jag nämde tidigare i tråden eller vilken reciver du vill så ser du att det nästan alltid står 1-kanal eller 1 channel driven. Varför gör man då detta? Jo för att i billigare nu pratar vi sub 15-20000 typ så delar alla kanaler på samma strömkälla och det ser ju trevligare ut med 170W inte sant? och gärna med 1% THD eller tom 10% THD.
Men tänk istället att 7 kanaler ska dela på samma strömkälla så inser du snabbt att du aldrig kommer få ut någon vidare effekt om du tar 170/7 eller ännu värre vid 0,1% THD har du kanske bara 100W på en klass A+B 100/7=14,3W per kanal!

Visst pratar du om att köra 2st högtalare men du förstår säkert vart jag är på väg. Tittar du på Yamaha R-N602 som väger ungefär lika mycket som Yamaha RXV683 men ska bara driva 2 kanaler så bör man inse att något är knas. För i en klass A+B så är ju strömkällan det som väger och rent generellt så är en tyngre klass A+B bättre än en lättare just för att du har mera ström att tillgå.

Klass D gäller detta inte för.
Sedan måste man ju faktiskt räkna med att allt extra lull lull i en reciver kostar pengar samt att det är mera utveckling bakom en reciver än en förstärkare och därför måste man även hålla högre marginaler.

Kan inte din TV sköta dina HDMI prylar? Jag kör en billig automatisk HDMI switch från kina för 50:- som göra detta galant och sedan kör en vanlig förstärkare. Det finns ju förstärkare som har wifi tex Yamaha R-N602.

Jag är ingen watt junkie men jag har aldrig hört en reciver som är i närheten av en förstärkare i ljud och ljudkvalitet för samma pengar utan jag är snarare på det AkUs sa att det kostar nog 3ggr så mycket att köpa en reciver för något man kan fixa själv relativt billigt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

För att få mera effekt att driva ett par golvare så att de låter som de ska göra och inte göra avkall på ljudet.
Om du tittar på effektsiffrorna på en 7.1 reciver tex Denon AVR-X3400H som jag nämde tidigare i tråden eller vilken reciver du vill så ser du att det nästan alltid står 1-kanal eller 1 channel driven. Varför gör man då detta? Jo för att i billigare nu pratar vi sub 15-20000 typ så delar alla kanaler på samma strömkälla och det ser ju trevligare ut med 170W inte sant? och gärna med 1% THD eller tom 10% THD.
Men tänk istället att 7 kanaler ska dela på samma strömkälla så inser du snabbt att du aldrig kommer få ut någon vidare effekt om du tar 170/7 eller ännu värre vid 0,1% THD har du kanske bara 100W på en klass A+B 100/7=14,3W per kanal!

Visst pratar du om att köra 2st högtalare men du förstår säkert vart jag är på väg. Tittar du på Yamaha R-N602 som väger ungefär lika mycket som Yamaha RXV683 men ska bara driva 2 kanaler så bör man inse att något är knas. För i en klass A+B så är ju strömkällan det som väger och rent generellt så är en tyngre klass A+B bättre än en lättare just för att du har mera ström att tillgå.

Klass D gäller detta inte för.
Sedan måste man ju faktiskt räkna med att allt extra lull lull i en reciver kostar pengar samt att det är mera utveckling bakom en reciver än en förstärkare och därför måste man även hålla högre marginaler.

Kan inte din TV sköta dina HDMI prylar? Jag kör en billig automatisk HDMI switch från kina för 50:- som göra detta galant och sedan kör en vanlig förstärkare. Det finns ju förstärkare som har wifi tex Yamaha R-N602.

Jag är ingen watt junkie men jag har aldrig hört en reciver som är i närheten av en förstärkare i ljud och ljudkvalitet för samma pengar utan jag är snarare på det AkUs sa att det kostar nog 3ggr så mycket att köpa en reciver för något man kan fixa själv relativt billigt.

Denon brukar ändå visa siffror för allt från (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) till (6 ohm, 1 kHz, 10% 1ch Drive)

Permalänk
Inaktiv

Om du vill ha golvare och förstärkare för 10tkr med bästa möjliga ljud för pengarna så kör då istället på en grym stereoförstärkare och bygg ut mera sen.
Högtalare bör provlyssnas på, det går inte komma ifrån, då ju ljudsmaken är subjektiv.
Underskatta heller inte betydelsen av akustik i rummet du sitter, mattor, gardiner, kuddar, tavlor etc kan göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag är ingen watt junkie men jag har aldrig hört en reciver som är i närheten av en förstärkare i ljud och ljudkvalitet för samma pengar utan jag är snarare på det AkUs sa att det kostar nog 3ggr så mycket att köpa en reciver för något man kan fixa själv relativt billigt.

Du vet att skillnaden mellan en receiver (mottagare) och en förstärkare är att den tidigare har en radiomottagare och en förstärkare har det inte?

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Absolut är definitionen så men idag så innehåller ju nästan alla recivers hdmi och massa annat lull lull.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Om det är mest musik du är intresserad av borde du köpa en stereo förstärkare och två stativhögtalare.
Det räcker långt och jag är väldigt nöjd med ljudbilden när jag tittar på film också.
Som andra har tipsat om skulle jag säga begagnat marknad.

En idé skulle vara en Hegel H80, de är billigare sen den nya modellen har kommit.
http://www.ljudochbild.se/test/hegel-h80/
Om du inte hittar en begagnad kan du kolla på Marantz PM6006.

Och kanske ett par Dynaudio, såsom dm 2/7 eller M20.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Alla, jag repeterar ALLA nätverks funktioner o trams som är integrerade har ett bäst före datum.

Bra ljud har det inte.

Köp bra ljud, resten löser du med Chromecast eller motsvarande. Alla dessa hemmabio recivevrar är bara fördärv, såfort din HDMI standard är ute = kasta....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Mitt tips skulle vara att titta på hifi-freaks.dk, skapligt bra priser på diverse.

Jag skulle nog gått loss på detta:
2x https://hifi-freaks.dk/webshop//b-stock-lager-mission-mx-3-b-...

samt denna förstärkare
https://hifi-freaks.dk/webshop//lagersalg-september-marantz-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kan inte din TV sköta dina HDMI prylar? Jag kör en billig automatisk HDMI switch från kina för 50:- som göra detta galant och sedan kör en vanlig förstärkare. Det finns ju förstärkare som har wifi tex Yamaha R-N602.

Precis detta. Jag har en optisk kabel från TVn till min DAC och sedan vidare till stereoförstärkaren. Funkar galant. Har redan Youtube, Spotify, Netflix, HBO, och allt annat i tvn redan. Har jag något på datorn jag vill spela upp så kan jag streama det till TVn över nätverket och ljudet går då via optiska kabeln till DACen och sedan till förstärkaren. Funkar galant! Jag tycker det är en dum idé att satsa på en hemmabioförstärkare med en massa inbyggda funktioner osv för som @AkUs säger så har dom funktionerna ett bäst före datum och om några år så kommer dom vara utdaterade och då kommer du känna ett behov av att uppgradera igen. Köper du en vettig stereoförstärkare och dac så håller det betydligt längre. En stereoförstärkare blir inte gammal på 20 år och en bra DAC kommer stå sig länge också. Alla dina streamingbehov kan du sköta via TVn eller via Chromecast, Apple TV, eller andra såna produkter. Finns absolut inget behov av att ha det i förstärkaren. Ska du koppla någon bildkälla så gör det direkt till TVn med HDMI. Är det bara ljud du vill ha så kör optiskt/koaxialt till DACen. Sedan har du en optisk/koaxial kabel från TVn till förstärkaren och så ställer du in i TVn att allt ljud ska gå via den kabeln och inte via TVns högtalare så behöver du inte tänka nå mer på det sen.

Du kan t.ex få tag på en Cabridge Dacmagic Plus begagnad för 1500-2000kr och då har du två digitala ingångar (en från TVn, en från en annan källa). Den har även Bluetooth om du nu tycker det skulle vara intressant.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk