AMD: "Tillverkning på 7 nanometer sker hos både Globalfoundries och TSMC"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Tillverkning på 7 nanometer sker hos både Globalfoundries och TSMC"

Nästa stora tillverkningstekniska steg för AMD blir 7 nanometer, och nu bekräftar företaget att de anlitar Globalfoundries och TSMC för detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett mycket spännande år framöver!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vega? Den arkitekturen har vi ju redan sett. Satsar man inte på Navi i 7nm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri0n3:

Vega? Den arkitekturen har vi ju redan sett. Satsar man inte på Navi i 7nm?

Ja eller så satsar man på båda. Navi för spel. Vega 7nm för machine learning/AI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Nu kan de även satsa på grafikkort för miners så vi andra slipper betala 2000kr extra för ett vanligt grafikkort..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@IcedEarth:
Lyssnar man på eftersnacket till kvartalsrapporten så svarar VD Lisa Su att AMD satsar extra resurser specifikt på mjukvara för machine learning. Man ser tydligen detta som ett stort område att växa inom. I ljuset av det är det rimligt att de fokuserar de första Vega på 7nm mot machine learning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

@IcedEarth:
Lyssnar man på eftersnacket till kvartalsrapporten så svarar VD Lisa Su att AMD satsar extra resurser specifikt på mjukvara för machine learning. Man ser tydligen detta som ett stort område att växa inom. I ljuset av det är det rimligt att de fokuserar de första Vega på 7nm mot machine learning.

inom 5-10år kommer alla bilar kunna köra själv. Kommer bli lika naturligt i säkerhets tängket som krockkuddar är i bilar idag. Vilket betyder en gigantisk marknad som är på väg att öppnas för AMD och Nvidia (Finns en anledning till att Intel anställer folk som kan bygga grafikkort)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Wow... AMD har hittat stort last med kol och eldar på bra i RnD avdelningen nu... låter kul.

Sen 7nm... vad i helvete betyder det idag? 7 fåglar? 7 stenar? för mått att jämföra med är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Nu kan de även satsa på grafikkort för miners så vi andra slipper betala 2000kr extra för ett vanligt grafikkort..

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet idag har inte och göra med att det inte finns ett kort som är dedikerat för miners, utan att efterfrågan är så sjukt hög att AMD/Nvidia inte hinner med att tillverka kort. Skulle det funnits ett "minerkort" idag så är enda skillnaden att detta kort skulle ta slut först, sedan hade de vanliga konsumentkorten tagit slut i vilket fall som helst. Den totala produktionen av antal kort är ju fortfarande densamma oavsett om det finns ett dedikerat minerkort eller inte.

Det AMD och Nvidia behöver göra är att bygga fler fabriker och/eller förfina sin tillverkningsprocess så att de får högre "yields" per batch och på så sätt kunna möta efterfrågan lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

inom 5-10år kommer alla bilar kunna köra själv. Kommer bli lika naturligt i säkerhets tängket som krockkuddar är i bilar idag. Vilket betyder en gigantisk marknad som är på väg att öppnas för AMD och Nvidia (Finns en anledning till att Intel anställer folk som kan bygga grafikkort)

Kan garantera dig att jag och Über hade inte gjort upp utanför rätten... Det jävla skitsnacket med hela deras system som kan se allt... tydligen inte kan se något... bull shit. Stackars Elaine... vad skulle hon göra, skrika "Stanna"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan garantera dig att jag och Über hade inte gjort upp utanför rätten... Det jävla skitsnacket med hela deras system som kan se allt... tydligen inte kan se något... bull shit. Stackars Elaine... vad skulle hon göra, skrika "Stanna"?

Har du sett videon när hon går ut? Inte många skulle klarat av den situationen. (tyvärr så var Volvos system avstängt men enigt säkra källor så skulle deras system undvikit olyckan men det var en extrem situation) som du ser i videon har du inte lång tid på dig att reagera.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Problemet idag har inte och göra med att det inte finns ett kort som är dedikerat för miners, utan att efterfrågan är så sjukt hög att AMD/Nvidia inte hinner med att tillverka kort. Skulle det funnits ett "minerkort" idag så är enda skillnaden att detta kort skulle ta slut först, sedan hade de vanliga konsumentkorten tagit slut i vilket fall som helst. Den totala produktionen av antal kort är ju fortfarande densamma oavsett om det finns ett dedikerat minerkort eller inte.

Det AMD och Nvidia behöver göra är att bygga fler fabriker och/eller förfina sin tillverkningsprocess så att de får högre "yields" per batch och på så sätt kunna möta efterfrågan lättare.

Jag trodde att problemet var minne?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har du sett videon när hon går ut? Inte många skulle klarat av den situationen. (tyvärr så var Volvos system avstängt men enigt säkra källor så skulle deras system undvikit olyckan men det var en extrem situation) som du ser i videon har du inte lång tid på dig att reagera. https://www.youtube.com/watch?v=ufNNuafuU7M

Har du sett hur andra filmat på samma ställe på samma tidpunkt och visat att det är satans mycket bättre ljus?

Har du sett Ubers demos om hur den 360 radarn skannar allt runt om bilen och borde sett henne i mörkret långt innan?
https://techcrunch.com/2018/03/19/heres-how-ubers-self-drivin...

Och det enda du och andra visas är... en halvdålig film, som inte ens datorn borde bry sig om?

Om Lidar kan se detta i mörkret:
https://techcrunch.com/wp-content/uploads/2017/02/pointcloud....
Förklara då hur den kan missa det?

Eller varför den inte ens bromsade alls?

För systemet failade. Helt.
Och uber kämpar hårt för att få folk att tro den videon är det enda den hade att gå efter, trots att de visat presentationer på att den ska klara både mörker och personer med radarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har du sett hur andra filmat på samma ställe på samma tidpunkt och visat att det är satans mycket bättre ljus?

Har du sett Ubers demos om hur den 360 radarn skannar allt runt om bilen och borde sett henne i mörkret långt innan?
https://techcrunch.com/2018/03/19/heres-how-ubers-self-drivin...

Och det enda du och andra visas är... en halvdålig film, som inte ens datorn borde bry sig om?

Om Lidar kan se detta i mörkret:
https://techcrunch.com/wp-content/uploads/2017/02/pointcloud....
Förklara då hur den kan missa det?

Eller varför den inte ens bromsade alls?

För systemet failade. Helt.
Och uber kämpar hårt för att få folk att tro den videon är det enda den hade att gå efter, trots att de visat presentationer på att den ska klara både mörker och personer med radarn.

Ja det var folk som vägrade 3 pungtsbälte också. Och folk som var livrädda för krockkuddar då det finns sprängämne i varje kudde. Oavsett vad du tycker så kommer det bli lagkrav inom ett antal år.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

inom 5-10år kommer alla bilar kunna köra själv. Kommer bli lika naturligt i säkerhets tängket som krockkuddar är i bilar idag. Vilket betyder en gigantisk marknad som är på väg att öppnas för AMD och Nvidia (Finns en anledning till att Intel anställer folk som kan bygga grafikkort)

Förstår inte vitsen med självkörande bilar. Är ju roligare att köra själv.
Kan man ju snart skippa körkorten helt då XD
Jag skulle dock inte vilja sitta i en bil som kör själv. Trevligt den dagen elektroniken går sönder och alla bilar bara kör in i varandra haha

Skynet är framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Har du sett videon när hon går ut? Inte många skulle klarat av den situationen. (tyvärr så var Volvos system avstängt men enigt säkra källor så skulle deras system undvikit olyckan men det var en extrem situation) som du ser i videon har du inte lång tid på dig att reagera. https://www.youtube.com/watch?v=ufNNuafuU7M

Dog personen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dog personen?

Ja

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dog personen?

tyvärr ja. Att titta innan man går över vägen är något alla ska göra för det kan komma en bil.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikaelmannen:

Synd.

Vet inte hur lagen är i USA men cykel saknar reflex och ljus och personen saknar reflex.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Förstår inte vitsen med självkörande bilar. Är ju roligare att köra själv.
Kan man ju snart skippa körkorten helt då XD
Jag skulle dock inte vilja sitta i en bil som kör själv. Trevligt den dagen elektroniken går sönder och alla bilar bara kör in i varandra haha

Skynet är framtiden

I första hand så kommer jag köra själv även om jag har bil som kan köra helt på eget bevåg utan förare. Men skönt med möjligheten om man är riktigt trött eller om man t.ex har druckit alkohol och inte får köra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har du sett hur andra filmat på samma ställe på samma tidpunkt och visat att det är satans mycket bättre ljus?

Har du sett Ubers demos om hur den 360 radarn skannar allt runt om bilen och borde sett henne i mörkret långt innan?
https://techcrunch.com/2018/03/19/heres-how-ubers-self-drivin...

Och det enda du och andra visas är... en halvdålig film, som inte ens datorn borde bry sig om?

Om Lidar kan se detta i mörkret:
https://techcrunch.com/wp-content/uploads/2017/02/pointcloud....
Förklara då hur den kan missa det?

Eller varför den inte ens bromsade alls?

För systemet failade. Helt.
Och uber kämpar hårt för att få folk att tro den videon är det enda den hade att gå efter, trots att de visat presentationer på att den ska klara både mörker och personer med radarn.

Har du länk till de här filmerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

I första hand så kommer jag köra själv även om jag har bil som kan köra helt på eget bevåg utan förare. Men skönt med möjligheten om man är riktigt trött eller om man t.ex har druckit alkohol och inte får köra.

Jojo det kan ju vara bekvämt och så men vill nog hellre köra själv hehe

https://www.youtube.com/watch?v=_47utWAoupo
Tyckte denna var bra med volvos självkörande bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ja det var folk som vägrade 3 pungtsbälte också. Och folk som var livrädda för krockkuddar då det finns sprängämne i varje kudde. Oavsett vad du tycker så kommer det bli lagkrav inom ett antal år.

Heh... så du tycker man ska lagföra farlig teknik, innan den ens är färdig, pålitlig eller redo?
Är personer som tänker så som orsakar olyckor ffs...

Skrivet av Nästrimmarmannen:

Har du länk till de här filmerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa sammanfattade infon har du faktiskt på EEVBlog, finns både video och kommentarer om systemen, och även kommentarer från folk som jobbar på de systemen som används.

Där har du analys om själva olyckan, och tekniken i bilen. Och som många påpekar... INGEN reagerar. Föraren? Nej... Bilen? Nej. Tom en uppmärksam bilist kunde ffs hunnit börja bromsa (även om du kanske inte hunnit stanna, så minskat hastigheten iaf). Och med de system den har borde den sett det... men bilen gör inget. Titta tom på synkade videon med "föraren".. som tom hann reagera innan ens bilen gjorde det...?!?!?

Sen har du analysen av volvos system, och förklaring till kamera systemen, samt video på hur ljust det verkligen är där...

Hur många tror du inte hade sett henne där?

Uber har antingen en sabla dålig kamera, eller ett icke fungerande system.
Och hela poängen är som sagt... den ska inte ens vara beroende på videon. Den ska se henne långt innan, utan reflexer, med LIDAR systemet. Det är hela poängen som ska göra dessa bilar säkra.

Kan säga att de har inte direkt perfekt historia heller:
https://youtu.be/_CdJ4oae8f4?t=10
Här kör en Uber för rött... framför gående.

Min poäng är... jag ser gärna detta som hjälpmedel, som volvos bromssystem mm. Men vi lägger inte bara våra liv i en dator, som kan krascha, eller en programmerare... utan vi lägger alla andras liv, som inte ens har något att göra med dessa bilar... i deras händer.

Är alla mänskliga förare bra? Helvete heller... Men vem bär ansvaret när ens släkt, barn eller förälder blir påkörd av en av dessa och dör? Föraren? Kan föraren ens reagera när de är produktionsbilar sen? Eller kommer de bara se olyckan ske rakt framför sig som denna gjorde? Där finns saker som en förare kan bedöma och göra, som en maskin inte kan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

I första hand så kommer jag köra själv även om jag har bil som kan köra helt på eget bevåg utan förare. Men skönt med möjligheten om man är riktigt trött eller om man t.ex har druckit alkohol och inte får köra.

Det känns ändå väldigt korkat att en full ensam förare/passagerare sitter i självkörande bil. Systemet kan få fel och då måste förare/passagerare ingripa. Likaså är man trött kanske man ska lägga sig i en säng och sova istället. Folk allmänt är tyvärr nuförtiden så stressade och beroende så man kan inte göra annat än att pilla på klösbrädan dygnet runt. Jag stör mig på beteendet ganska rejält.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Tekniken kanske inte är mogen ännu. Men en dag så är den det och en dag senare så är självkörda bilar säkrare än människor. Då kommer manuell bilkörning vara förbehållet småvägar, parkeringar och andra mer komplexa situationer där det är inte finns eller är svårt att skapa en karta för bilen kan utgå ifrån.

Visst kan en dator få fel. Men det kan en människa också. Hur många olyckor händer inte dagligen för att förare är fulla, trötta, sitter med mobilen, feltolkar vägmärken, skiter i trafikregler eller är helt enkelt ouppmärksamma? Det är bara en tidsfråga som sagt innan datorn går om människan. Antagligen behöver bilarna både bättre mjukvara men också en hel del beräkningskapacitet för att datorn ska kunna tolka saker som vi människor kan tolka på en halv sekund.

Tills dess borde vi släppa ut bilarna i vanlig trafik. Riktiga människor här inte hemma i ett jävla beta-test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Tekniken kanske inte är mogen ännu. Men en dag så är den det och en dag senare så är självkörda bilar säkrare än människor. Då kommer manuell bilkörning vara förbehållet småvägar, parkeringar och andra mer komplexa situationer där det är inte finns eller är svårt att skapa en karta för bilen kan utgå ifrån.

Visst kan en dator få fel. Men det kan en människa också. Hur många olyckor händer inte dagligen för att förare är fulla, trötta, sitter med mobilen, feltolkar vägmärken, skiter i trafikregler eller är helt enkelt ouppmärksamma? Det är bara en tidsfråga som sagt innan datorn går om människan. Antagligen behöver bilarna både bättre mjukvara men också en hel del beräkningskapacitet för att datorn ska kunna tolka saker som vi människor kan tolka på en halv sekund.

Tills dess borde vi släppa ut bilarna i vanlig trafik. Riktiga människor här inte hemma i ett jävla beta-test.

Ja det är nog ett tag tills självkörda bilar fixar 100+ km/h efter små grusvägar där man nornalt håller 40-50, men tror inte heller rallyförare brukar behöva bry sig om folk mitt på vägen

Tillbaka till det artikeln faktiskt handlade om så undrar jag om vilken produkt detta kommer handla om, vi alla vet redan att skillnader i processen mellan olika företag mest troligt kommer göra att kretsar kommer prestera olika. Och om man kan lita på wikichip ska skillnaden mellan "7nm" från TSMC och GLOFO finnas där (om än inte så stora), om de inte har pratat under bordet för att få processerna högt kompatibla (kanske inte helt troligt dock).

Som alltid blir det intressant att se hur detta kommer spela ut sig!

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

inom 5-10år kommer alla bilar kunna köra själv. Kommer bli lika naturligt i säkerhets tängket som krockkuddar är i bilar idag. Vilket betyder en gigantisk marknad som är på väg att öppnas för AMD och Nvidia (Finns en anledning till att Intel anställer folk som kan bygga grafikkort)

Inte en chans, som ett komplement som förarstöd på motorväg och vissa väl definierade trafikmiljöer, ja. Men helt självkörande överallt, kommer inte att hända så snart.
Inte de mest avancerade systemen idag klarar sig helt själv, gör matten.

OnT: 7nm kommer troligtvis med växtvärk...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Wow... AMD har hittat stort last med kol och eldar på bra i RnD avdelningen nu... låter kul.

Sen 7nm... vad i helvete betyder det idag? 7 fåglar? 7 stenar? för mått att jämföra med är det inte.

Det säger enbart hur tjock 3D-transistorn är i toppen av konan, men jag har för mig att basen krymper till 10-14nm.
På 14/16nm är basen 20nm.
En rejäl boost av transistorer per kvadradmillimeter ska det bli iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det säger enbart hur tjock 3D-transistorn är i toppen av konan, men jag har för mig att basen krymper till 10-14nm.
På 14/16nm är basen 20nm.
En rejäl boost av transistorer per kvadradmillimeter ska det bli iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Lustiga är ju att 7nm inte är samma på de båda, vilket var min poäng.

Permalänk
Medlem

Till er som säger att LIDAR-systemet skulle ha sett den gående: Helt korrekt. LIDAR-systemet hade förmodligen förhindrat olyckan, men det systemet var avstängt.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5