Fråga angående blocketpaketet

Permalänk
Medlem

Fråga angående blocketpaketet

Tjena!

Jag börjar fundera på om jag är dum i huvudet, har trots allt druckit en liten whisky.

Jag och en köpare av min dator ska använda blocketpaketet, vi valde den dyraste varianten (han betalar). Men vart får jag paketet? ska jag släpa med mig alla prylar till schenker och paketera det på plats? Det framgår INGENSTANS var jag får lådan att paketera laptopen i. Det finns ju ett alternativ som heter "eget paket", men det valde vi inte.

Mvh

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att du får hämta det tomma paketet på samma ställe som du ska lämna in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Skulle gissa att du får hämta det tomma paketet på samma ställe som du ska lämna in det.

Det gissar jag också på, det kostar trots allt 199:-. Men det är väldigt lustigt att det inte framgår någonstans alls. Måste jag då ta med en rulle tejp så jag kan stänga det etc? Dumma frågor, men det är väldigt frustrerande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av felleton:

Jag och en köpare av min dator ska använda blocketpaketet, vi valde den dyraste varianten (han betalar).

Du är modig du, hoppas det inte slutar i tingsrätten.

I vilket fall, du kan ju skriva ut fraktsedel och paketera själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Du är modig du, hoppas det inte slutar i tingsrätten.

I vilket fall, du kan ju skriva ut fraktsedel och paketera själv.

Vad menar du med att jag är modig? Är det inte bra med blocketpaketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felleton:

Vad menar du med att jag är modig? Är det inte bra med blocketpaketet?

kort svar nej

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av felleton:

Vad menar du med att jag är modig? Är det inte bra med blocketpaketet?

Haha! Nej. Blocketpaket är skrämmande bedrägligt.

Köparen betalar blocket som håller dina pengar, du skickar och köparen tar emot varan, han godkänner och allt är frid och fröjd.

Köparen betalar blocket som håller dina pengar, du skickar och köparen tar emot men denna gången så pillas det och skicket försämras, sedan väljer att inte godkänna och därmed returnera.

Du tar emot din vara som nu är i ett sämre skick än du skickade och väljer att bestrida, vad sker?
Blocket kommer inte att hjälpa er utan det är en tvist ni måste ta upp i tingsrätten för att lösa vem som har rätt till pengarna.

Du utsätter dig för en enorm risk. Blocket tar enorma summor men kommer INTE hjälpa er vid en tvist.
Om någon lägger upp annons på blocket och bedrägeri sker så hänvisar endast blocket till polis, dom gör INGET åt det.

Blocket skriver även på sin sida, "Skicka aldrig pengar i förskott" men även "skicka aldrig vara utan betalning".

Dom vill alltså tjäna pengar på sin otroligt dyra tjänst såklart! 200kr för blocketpaket?!?!? Gynnar endast köparen fullt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

kort svar nej

Hade gärna velat höra det långa svaret!

Jag har aldrig använt det förut och tänkte att det kan väl vara fair, jag hade gärna haft blocketpaketet om jag var köpare av något dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Haha! Nej. Blocketpaket är skrämmande bedrägligt.

Köparen betalar blocket som håller dina pengar, du skickar och köparen tar emot varan, han godkänner och allt är frid och fröjd.

Köparen betalar blocket som håller dina pengar, du skickar och köparen tar emot men denna gången så pillas det och skicket försämras, sedan väljer att inte godkänna och därmed returnera.

Du tar emot din vara som nu är i ett sämre skick än du skickade och väljer att bestrida, vad sker?
Blocket kommer inte att hjälpa er utan det är en tvist ni måste ta upp i tingsrätten för att lösa vem som har rätt till pengarna.

Jo såklart att det kan bli så, men då låser ju köparen upp sina pengar i en tvist också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av felleton:

Hade gärna velat höra det långa svaret!

Jag har aldrig använt det förut och tänkte att det kan väl vara fair, jag hade gärna haft blocketpaketet om jag var köpare av något dyrt.

Klart du hade velat för som köpare tar du inga risker.
Du kan hämta ut varan, pilla hur mycket du vill och sedan antingen returnera eller godkänna.

Säljaren tar enorm risk som riskerar få sin vara tillbaka i mycket sämre skick.

Skrivet av felleton:

Jo såklart att det kan bli så, men då låser ju köparen upp sina pengar i en tvist också.

Ja, men vem i hela världen vill göra upp i tingsrätten för en andrahandsaffär? Det är ju rent ut sagt sjukt.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig sälja via blocketpaket, vilket jävla skit det e. Katastrof för säljaren.
Säljer inte en pinal utan pengar först.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har både köpt och sålt via Blocketpaketet och har alltid fungerat utan problem. Självklart kollar oftast båda parterna upp varandra oavsett.

Har returnerat ett grafikkort 1 gång för att det var defekt och berättade hur man kunde framkalla felet till säljaren som lämna in kortet och fick ut ett nytt från butiken.

Kommer fortsätta använda blocketpaketet och kräva detta om det ska skickas och är dyrare annars står jag hellre över varan om den ej kan hämtas på plats.

Många scammers som vägrar blocket paketet för då kan dom inte hova in pengarna och sedan skippa att skicka varan som händer en hel del på alla sajter, Blocket, Tradera och Facebook och råkat ut för detta själv på Blocket och Tradera.

Betalat i förskott ej fått varan därav kravet på Blocketpaketet som är grymt bra och säkert.

Ni som är så negativa någonsin använt denna tjänst ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag drar mig ur, blir riktigt nojig nu. Tack för era svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Betalat i förskott ej fått varan därav kravet på Blocketpaketet som är grymt bra och säkert.
Ni som är så negativa någonsin använt denna tjänst ??

Många köpare älskare blocketpaket för det låter dom hantera varan riskfritt och påstå att säljaren luras.

Betala aldrig i förskott, skicka aldrig varan utan betalning <- Direkt från blocket ;).

Nej, fy på dyra tjänster som inte ger någon säkerhet alls för båda partner! Det är ensidigt och bedrägligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Köparen betalar blocket som håller dina pengar, du skickar och köparen tar emot varan, han godkänner och allt är frid och fröjd.

Köparen betalar blocket som håller dina pengar, du skickar och köparen tar emot men denna gången så pillas det och skicket försämras, sedan väljer att inte godkänna och därmed returnera.

Heller det som hände mig för ett par år sen.

Säljer och skickar en vara för runt 900:- samma dag som bet kommer in (ej blocket) använder dock internetgirot.se (som är samma skit då blocket äger båda).
Jag skickar paketet med varan i som då väger runt 1,5kg (kommer ej ihåg exakt) enligt posten.
Köparen får paketet 1-2 dagar senare och 2 dagar efter det påstår att paketet var tomt dvs enbart en kartong med lite paketerings materiel i och jag vill då ha tillbaks paketet (vilket jag får betala för).

Får efter över en vecka paketet som nu vägde runt 150-200 gram (kommer ej ihåg exakt men MARKANT lägre vikt var det).
Och paketet är ju då givetvis tomt dvs köparen har behållt varan och skickat mig ett tomt paket som vägde över 1kg mindre än vad jag skickade.

Tar kontakt med internetgirot och lägger fram alla bevis/info jag har som tex vikt/sändningsnummer där dom kan kolla postens egna uppgifter där vikt är en uppgift dom kan kolla.
Och säger samtidigt att det är ju solklart att köparen har behållit något ifrån paketet då vikt skiljer enormt mycket och då köparen sa att paketet var tomt och ej innehöll felaktig vara/nåt annat som tex sten/etc så är det ju rätt klart att denne har behållit varan.
Dagen efter jag tog kontakt med internetgirot så betalar dom tillbaks allt till köparen och nån timme efter det får jag ett mail som säger att jag inte ska skicka toma paket utan skicka det köparen har köpt.

Efter det fick jag aldrig mer nåt svar på varken mail/tele/post.

Och jag har sett liknande händelser med blocketpaket.
Har även sett där det gått åt andra hållet att trots att köparen ej godkänner "köpet" antingen genom felaktig/frånvarande/trasig vara och har film/bild bevis men säljaren får pengarna i alla fall.

Det vanligaste är dock att dom behåller pengarna tills ett domslut finns.
Dvs en polisanmälan/tingsrätten men då måste ju tex polisanmälan ej hamna i runda arkivet 3sek efter den är gjord tyvärr så är ju den risken nästintill obefintlig för dom flesta anmälningar idag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Heller det som hände mig för ett par år sen.

Säljer och skickar en vara för runt 900:- samma dag som bet kommer in (ej blocket) använder dock internetgirot.se (som är samma skit då blocket äger båda).
Jag skickar paketet med varan i som då väger runt 1,5kg (kommer ej ihåg exakt) enligt posten.
Köparen får paketet 1-2 dagar senare och 2 dagar efter det påstår att paketet var tomt dvs enbart en kartong med lite paketerings materiel i och jag vill då ha tillbaks paketet (vilket jag får betala för).

Får efter över en vecka paketet som nu vägde runt 150-200 gram (kommer ej ihåg exakt men MARKANT lägre vikt var det).
Och paketet är ju då givetvis tomt dvs köparen har behållt varan och skickat mig ett tomt paket som vägde över 1kg mindre än vad jag skickade.

Tar kontakt med internetgirot och lägger fram alla bevis/info jag har som tex vikt/sändningsnummer där dom kan kolla postens egna uppgifter där vikt är en uppgift dom kan kolla.
Och säger samtidigt att det är ju solklart att köparen har behållit något ifrån paketet då vikt skiljer enormt mycket och då köparen sa att paketet var tomt och ej innehöll felaktig vara/nåt annat som tex sten/etc så är det ju rätt klart att denne har behållit varan.
Dagen efter jag tog kontakt med internetgirot så betalar dom tillbaks allt till köparen och nån timme efter det får jag ett mail som säger att jag inte ska skicka toma paket utan skicka det köparen har köpt.

Efter det fick jag aldrig mer nåt svar på varken mail/tele/post.

Och jag har sett liknande händelser med blocketpaket.
Har även sett där det gått åt andra hållet att trots att köparen ej godkänner "köpet" antingen genom felaktig/frånvarande/trasig vara och har film/bild bevis men säljaren får pengarna i alla fall.

Det vanligaste är dock att dom behåller pengarna tills ett domslut finns.
Dvs en polisanmälan/tingsrätten men då måste ju tex polisanmälan ej hamna i runda arkivet 3sek efter den är gjord tyvärr så är ju den risken nästintill obefintlig för dom flesta anmälningar idag.

Så pengar plus vara... blocketpaket är fanimej julafton... för svindlaren

Permalänk
Medlem

Går att använda blocketpaketet utan ha annons ute på blocket? Om jag vill köpa en vara här på sweclockersmarknaden.

https://www.blocket.se/blocketpaketet/boka.htm - ser inget att en måste lista sin annons?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vixo90:

Går att använda blocketpaketet utan ha annons ute på blocket? Om jag vill köpa en vara här på sweclockersmarknaden.

https://www.blocket.se/blocketpaketet/boka.htm - ser inget att en måste lista sin annons?

Ja det går bra.

Skulle även ha i åtanke hur länge personen du gör affär med varit medlem etc för det är lätt att man blir blåst om man använder blocketpaketet både som säljare och köpare.

Permalänk
Medlem

Ni som är så emot blocketpaketet, vilken "skicka" tjänst rekommenderar ni då som är säker?
Blocketpaketet måste väl ändå ses som en av dom säkraste på marknaden??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Ni som är så emot blocketpaketet, vilken "skicka" tjänst rekommenderar ni då som är säker?
Blocketpaketet måste väl ändå ses som en av dom säkraste på marknaden??

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för säljaren. För säljaren är det bäst att få varan betald (Swish, internetbank etc) innan man skickar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Ni som är så emot blocketpaketet, vilken "skicka" tjänst rekommenderar ni då som är säker?
Blocketpaketet måste väl ändå ses som en av dom säkraste på marknaden??

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ingen säkerhet överhuvudtaget för säljaren med Blocketpaketet, fortfarande lika förvånande att folk verkligen betalar för den skiten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Så vilken säkerhet har köparen när man betalar i förskott?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Brukar alltid köra med postförskott, bästa för både säljare och köpare. Finns även tillägstjänst hos posten här i Finland att mottagaren får öppna och granska så det är korrekt produkt hos posten. Självklart kan produkten vara sönder men det är nog det säkraste man kommer efter att hämta på plats.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Brukar alltid köra med postförskott, bästa för både säljare och köpare. Finns även tillägstjänst hos posten här i Finland att mottagaren får öppna och granska så det är korrekt produkt hos posten. Självklart kan produkten vara sönder men det är nog det säkraste man kommer efter att hämta på plats.

Finland????

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Finland????

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är rätt säker på att han syftar på grannlandet i öst, han bor nog där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Jag är rätt säker på att han syftar på grannlandet i öst, han bor nog där.

Fast vi diskuterar väl vilket som är det säkraste sättet att skicka paket i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Fast vi diskuterar väl vilket som är det säkraste sättet att skicka paket i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det stod inget om att man bara fick prata om Sverige, även om det var landet det gäller.
Och postförskott finns i Sverige så vitt jag vet, och han skrev att i Finland fanns en tjänst så man kunde öppna paketet redan på posten, antagligen som ett tips att det kanske finns i Sverige med.

Han vill nog bara vara hjälpsam skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Skulle aldrig sälja via blocketpaket, vilket jävla skit det e. Katastrof för säljaren.
Säljer inte en pinal utan pengar först.

... och om vi antar att du använder ett mobilnr. som råkar - så där - inte verka vara förknippad med något namn, svarar på en köpes-annons på Blocket, och begär direkt betalning, så är enligt dig helt normalt, berättigat och inga problem med att köparen skall betala direkt, och vara helt hundra på att hen skall få varan ? Även (sic!) om varan erbjuds till ett väldigt bra (lågt) pris, dessutom ? (ja, sic! typ nu igen).

Att förtydliga, vad skriver Blocket om att skicka pengar först, osv. , osv. ?

Permalänk
Medlem

@felleton: Du kan ju som säljare filma när du paketerar din sak på plats i butiken, klistrar på fraktsedel (filma mottagare/avsändare) och lämnar in paketet. Som köpare kan du göra likadant (du kan även öppna paketet utanför butiken förutsatt att du filmar kontinuerligt så att ingen börjar påstå att du switchade paket).

Det skulle vara bra om Schenker erbjöd postförskott till lågt pris (10-25 kr) då skulle fler våga köpa och sälja med frakt (förutsatt att man får filma och kolla paketet i butiken före betalning/före sändning).

Permalänk

Jag blev blåst som säljare via blocketpaketet. Sålde en telefon som var i nästan nyskick, en iPhone 7.

Han anmälde att den var trasig och det hela slutade med att han fick tillbaka sina pengar och sen skickade han inte tillbaka min lur, utan sin trasiga iPhone 7.

Så han bytte sin helt trasiga iPhone 7 mot min nya helt gratis. Blocket tror att det var jag som försökte blåsa honom.

Nästa gång blir det avhämtning eller förskotssbetalning.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11