Microsoft lägger till 120 Hz-stöd för Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger till 120 Hz-stöd för Xbox One

Som en del av en större satsning på bildupplevelsen för Xbox One tillkännager nu Microsoft att samtliga konsoler ska få stöd för en uppdateringsfrekvens på 120 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

coolt.... blir dock intressant att se om folk vill ha 120 Hz när det innebär att man kommer kunna räkna pixlarna som är som fotbollar.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Känns mest som en marknadsföringsgrej. Finns väl ändå inga spel som man kommer kunna komma upp i 120FPS med ett Xbox?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur detta ska kunna utnyttjas. Xbox one scorpio visst, men vanliga som inte ens kan hålla 30 fps i spel.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Känns mest som en marknadsföringsgrej. Finns väl ändå inga spel som man kommer kunna komma upp i 120FPS med ett Xbox?

Fifa borde ju kunna nå 120 fps de har ju ändå optimerat det spelet med årliga patchningar sedan 1993. Det är i alla fall bra att möjligheten finns för de som gör spelen. Och kan konsolerna spela i 120FPS kanske vi får se fler tv apparater med riktiga 120Hz.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nästan samtliga tredjepartspel drivs i 30-fps är lite spel för galleriet med andra ord. Kanske att de kan driva UI-et i 120 fps.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

Känns mest som en marknadsföringsgrej. Finns väl ändå inga spel som man kommer kunna komma upp i 120FPS med ett Xbox?

Kanske, de har ju ändå ett RX 580 baserad kort, men deras Jaguarprocessor lär ju flaska en del.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

15-30fps 120hz gaming.

Permalänk
Medlem

Äntligen, nya God of War i 120Hz. Det var på tiden.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av voleyro:

Äntligen, nya God of War i 120Hz. Det var på tiden.

Förutom att God of War är Playstation exklusivt.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av voleyro:

Äntligen, nya God of War i 120Hz. Det var på tiden.

Det spelet kommer nog aldrig att köras högre än 30FPS dock

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Console Master Race

if only

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Kanske, de har ju ändå ett RX 580 baserad kort, men deras Jaguarprocessor lär ju flaska en del.

nej dem har ett 7850le i xbox o ps4an har ett 7870.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

nej dem har ett 7850le i xbox o ps4an har ett 7870.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde det var om endast Xbox X.

Men om det gäller det vanligt Xbox 1 så är det ju ganska långdraget att försöka nå 120FPS i de tyngre spelen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Ett spel med 40 fps skulle flyta mycket bättre i 120 Hz än i 60 Hz, och de flesta lägre fps-tal skulle ge mindre upplevt judder.

Det hade varit trevligt om MS hade kunnat lägga till HDMI CEC i Xbox One, om de nu vill att man ska använda konsolen med en TV.

Permalänk
Medlem

Blir väl inte mycket som kan använda 120Hz ändå? Processor som flaskhals. Jaguar är ju inte riktigt något prestandamonster direkt trots 8 kärnor.

Min tanke går till hur det var på PC sidan med FX-8 serien. Inga höjdare för mer än 60 fps.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Ja då kanske ID kan porta Quake Champions till konsol de sa ju att det var avsaknad av 120hz som det var pc exklusivt. Indie titlar kan jag tänka mig kommer men att annars misstänker jag det kommer vara få som stödjer det hela, dessvärre. Fler möjligheter är däremot inte fel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

@VadSaDu: Xbox one X har en krets som baserad på polaris och även PS4 pro har det. vanliga Xbox one är ganska bedrövlig då inte bara CPUn flaskhalsar den utan även Ram minnet som är DDR3 som även grafikdelen använder.

du har halft rätt att det är en Radeon 580 i Xbox one X. Jag tänkte dock direkt på Vanliga Xbox one som alldrig kommer ge 120hz och det är inte PGA CPUN det är Ram/grafik minnet som är den stora halsen där.

Artiklen Nämner även att detta skall komma för Samtliga Xbox one modeller.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Känns mest som en marknadsföringsgrej. Finns väl ändå inga spel som man kommer kunna komma upp i 120FPS med ett Xbox?

Är väl vettigt att de spel som ”vill” ha som mål att köra i 120 fps också kan göra det.

Själv har jag ingen xboxone. Men dock finns det väl lämpliga kandidater i deras play(?)-butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är väl vettigt att de spel som ”vill” ha som mål att köra i 120 fps också kan göra det.

Själv har jag ingen xboxone. Men dock finns det väl lämpliga kandidater i deras play(?)-butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det finns nog många mindre krävande spel som kan må bra av hög FPS typ Gitarr hero som var populärt runt 2009.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Väntar bara på första spelet som marknadsför 120hz-stöd som 120FPS till folk som köper det för 50/60hz-tvapparater. Då är missförståndscirkeln sluten.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Ganska meningslöst till allt utom X versionen, skulle vara kul att köra 120hz på tv:n men då kan jag inte köra 4k, och det funkar nog inte till nått spel på min Xbox one S.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

60Hz till 120Hz oavsett FPS är stort kliv i bildupplevelse och bildflyt.

Minns ju när jag spelade BF3 på ett GTX 580 och hade i snitt under 60FPS och spelade då på traditionell 60Hz och sedan köpte mig min första 120Hz skärm och flytet blev enormt som natt och dag. Och det var fortfarande trots under 60FPS men bildflytet blev klart bättre.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Märker att många inte förstår bredden av förbättring som 120hz skärmar ger.
Det är inte bara en enda fördel, som vissa verkar tro, att spel i 61+ hz kan visa alla frames.

Även Spel i låg fps drar även rejäl nytta av detta, just för att skärmen är redo att rita bild 120 ggr i sekunden.
Det minskar delayen på många frames avsevärt, även i spel som bara uppnår 20-40 fps.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Märker att många inte förstår bredden av förbättring som 120hz skärmar ger.
Det är inte bara en enda fördel, som vissa verkar tro, att spel i 61+ hz kan visa alla frames.

Även Spel i låg fps drar även rejäl nytta av detta, just för att skärmen är redo att rita bild 120 ggr i sekunden.
Det minskar delayen på många frames avsevärt, även i spel som bara uppnår 20-40 fps.

Det fungerar bara bra om det är adaptiv synk, ser förjävligt ut om man kör lägre FPS än uppdateringsfrekvensen.

Nu är ju freesync eller någon variant av det på väg till Xboxen men ändå värt att nämna då mer Hz inte alltid betyder bättre upplevelse.

Stötte på detta själv en dag då någon MS update gjorde så att Freesync slutade fungera, märkte inget förrän jag startade PUBG som flöt på runt 90-110 FPS ( med 144Hz ) men kändes som det hackade eller flimrade, helt ospelbart i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Tycker det borde räcka med några stycken stöd, inte 120 stycken. Vad ska man med hela 120 stycken olika Hz-stöd till? O_o

Permalänk
Medlem

Så TV med XBOX...
30Hz TV:... Bild 1 ... --- ... Bild 2 ... --- ... Bild 3 ... --- .... Bild 4 ...

60 Hz TV: Bild1 - Bild1 - Bild2 - Bild2 - Bild3 - Bild3 - Bild4 - Bild4.

120Hz TV: B1,B1,B1,B1-B2,B2,B2,B2-B3,B3,B3,B3-B4,B4,B4,B4

Wow... 120Hz av exakt samma bilder 4+ gånger är sååå mycket bättre.

För de som tror Hz är något magiskt... gå tillbaka till ritbordet. Om du matar 30Hz i 120Hz, får du ingen fördel. Du får exakt samma latens. Exakt samma respons, och exakt samma "delay", för du får exakt samma antal bilder... Om du kör 120FPS bilder på en 60Hz skärm... DÅ får du ev lägre latens, även om du bara ser 1/2 av bilderna.

Matar du dock tex 37Hz med adaptive sync... så ja.. då får du fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja då kanske ID kan porta Quake Champions till konsol de sa ju att det var avsaknad av 120hz som det var pc exklusivt.

Har du källa på det? Tror snarare dom menade både mus/tangentbord/hög uppdateringsfrekvens(och prestandan för den), flera olika saker som hör till pc snarare än konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har du källa på det? Tror snarare dom menade både mus/tangentbord/hög uppdateringsfrekvens(och prestandan för den), flera olika saker som hör till pc snarare än konsol.

Citat:

"I guess theoretically there's a chance [it could come to consoles]. Who knows what future consoles look like? But this is full stop a PC product: 120Hz, unlocked frame rate. That's the experience we want folks to have."

https://www.gamespot.com/articles/why-quake-champions-isnt-co...

Xbox One har ju för övrigt stöd för mus/tangentbord numera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

nej dem har ett 7850le i xbox o ps4an har ett 7870.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska man vara noga så motsvarar grafikdelen i One närmast Boniare (används av 7790) och i PS4 ligger Pitcairn (används av både 7850 och 7870) närmast.