Rykte: Intel firar 40-årsdagen för 8086 med Core i7-8086K Anniversary Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Haha Man kan ej spara allt även om man vill Detta är min hobby och både fru och barn förstår detta, jag fick bara se till att huset vi köpte skulle ha plats nog (vilket det knappt har längre) Den lille har väldigt roligt med att spela på många av mina gamla maskiner och då framförallt mina Amiga Men jag samlar även TV-Spel och där har jag i princip alla system jag vill ha, dem uppskattas av den lille med

Men det sagt så är det framförallt inte x86 PC jag samlar på i hemdatorväg utan andra arkitekturer och allt med Commodore logga har högsta prio, men jag har ändå på tok för många x86 PC maskiner och börjat krympa den samlingen lite ^^
Har dock inrett vinden så det skall bli tänkt som hobbyrum för vad skall jag med allt till om det inte kan vara inkopplat och användas? Samt har gjort en övervåning i verkstaden/garaget där jag förvarar mycket samt källaren

Nu har jag dock elektronikverkstad med så lagar eget och åt andra samt bygger mängder med projekt i mån av tid så reservdelslagret börjar bli stort...

Men har kommit till en nivå där jag nästan har allt jag vill ha och faktiskt kan börja sortera bort en del, men vi kommer byta till en större bostad så fort rätt dyker upp då vi behöver fler sovrum då vi vill ha fler barn samt jag behöver ett större garage/verkstad

Kom just på, att det äldsta jag har kvar i datorväg är en Oric Atmos, har inte haft tankarna på den på länge, undrar vad man skall göra med en sån? Vill minnas att det fanns en livaktig Oric-klubb i Norge långt fram i tiden..., men nu vet jag inte om någon minns. Det var en väldigt avancerad maskin med den tidens mått mätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hoppas att det stämmer att intel vill fira med en CPU i begränsad utgåva.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nyutgåva av enkärnig 8-bitars dator, 5 MHz och långsamt RAM vore något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Kom just på, att det äldsta jag har kvar i datorväg är en Oric Atmos, har inte haft tankarna på den på länge, undrar vad man skall göra med en sån? Vill minnas att det fanns en livaktig Oric-klubb i Norge långt fram i tiden..., men nu vet jag inte om någon minns. Det var en väldigt avancerad maskin med den tidens mått mätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ohh Oric Atmos! Trevlig liten maskin det där, har ingen själv Men en del av de äldre finner man mindre användning för idag men lite gammalt har jag bruk för. En del har man bara för att bevara.

Har en Epson HX-20 som var den första riktiga bärbara datorn (som gick på batteri) Liten och nätt (A4 i storlek men tjock då), den har jag skrivit ett kvittoprogram till och sparat på microband och faktiskt använder den inbyggda (modul) matrisskrivaren för att skriva ut kvitton med! Med moderna batterier har den en drifttid på 180ish~ timmar utan att behöva laddaren (50h original)!

8088/8086 PC används extremt lite från tidigt 80-tal men ABC 800 knappar jag lite kod på ibland för att det är ett roligt system
har ju med intresse att göra med, tycker man det är roligt att programmera på div gamla arkitekturer så gör man

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Ohh Oric Atmos! Trevlig liten maskin det där, har ingen själv Men en del av de äldre finner man mindre användning för idag men lite gammalt har jag bruk för. En del har man bara för att bevara.

Har en Epson HX-20 som var den första riktiga bärbara datorn (som gick på batteri) Liten och nätt (A4 i storlek men tjock då), den har jag skrivit ett kvittoprogram till och sparat på microband och faktiskt använder den inbyggda (modul) matrisskrivaren för att skriva ut kvitton med! Med moderna batterier har den en drifttid på 180ish~ timmar utan att behöva laddaren (50h original)!
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d4/Epson_HX-20_in_case_-_MfK_Bern.jpg/800px-Epson_HX-20_in_case_-_MfK_Bern.jpg

8088/8086 PC används extremt lite från tidigt 80-tal men ABC 800 knappar jag lite kod på ibland för att det är ett roligt system
har ju med intresse att göra med, tycker man det är roligt att programmera på div gamla arkitekturer så gör man

För ett tag sedan när jag var inne i Webhallens butik i Sisjön kom jag i samspråk med en man i min egen ålder, det visade sig att vi båda hade samma intresse för datateknik, dessutom ungefär samma bakgrund yrkesmässigt; datakonsulter, företagare, systemutvecklare, programmerare osv..., vi blev sittande i en dryg timma (innan jag blev tvungen att bryta) och snackade "minnen". Det är en fantastisk resa, datateknikens utveckling sen 70-talet när jag startade min karriär.

Jag är rätt så ny här på SweClockers, vet inte om det finns chans till one2one-kontakt, i det fall att du skulle finna intresse för min OA?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

För ett tag sedan när jag var inne i Webhallens butik i Sisjön kom jag i samspråk med en man i min egen ålder, det visade sig att vi båda hade samma intresse för datateknik, dessutom ungefär samma bakgrund yrkesmässigt; datakonsulter, företagare, systemutvecklare, programmerare osv..., vi blev sittande i en dryg timma (innan jag blev tvungen att bryta) och snackade "minnen". Det är en fantastisk resa, datateknikens utveckling sen 70-talet när jag startade min karriär.

Jag är rätt så ny här på SweClockers, vet inte om det finns chans till one2one-kontakt, i det fall att du skulle finna intresse för min OA?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är trevligt när sådant händer, inte allt för ofta men roligt när det sker!
Har själv ofta med mig min Commodore mugg in på macken när jag köper kaffe, just för att få frågor angående den och då och då träffa på någon som reagerar att det är en C= mugg

Jo det finns det, självklart skulle det finnas intresse för din OA, sitter en 6502 i den dvs få med instruktioner för att komma ihåg dem i huvudet och använts i flera andra trevliga system (som min älskade VIC-20) Hade vart ypperligt tillskott i min samling, allt jag har blir genomgånget grundligt, det är inte många kondensatorer i en OA men de få stackarna som sitter där har nog gjort sitt nu och resterande få mätas Dock kan jag tycke att har du haft den så här länge kanske du bör spara den ändå? Chansen finns att du faktiskt saknar den när den är borta

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Shit sugen jag blir, tror ni den går att klocka?

Den borde ha spectre and meltdown va?

Men bra gaming cpu, vill ha, kommer nog inte komam en så bra gaming cpu på ett bra tag...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Vill ha (!) att hänga upp i mitt CPU-museum

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Shit sugen jag blir, tror ni den går att klocka?

Den borde ha spectre and meltdown va?

Men bra gaming cpu, vill ha, kommer nog inte komam en så bra gaming cpu på ett bra tag...

Skulle säga att det är 99% garanterat bara en golden sample 8700K som redan är överklockad, så den lär ju inte nå särskilt mycket högre (typ 5.2 som en normal 8700K gs, kanske tom 5.3 om den är ruskigt bra och man har fet kylare).

Permalänk
Medlem

Gissar att den blir lödd, cherry picked 8700K, för att inte brinna upp (eller så är Intel tokiga... hehe), kommer ha en häftg TPD och förmodligen en prislapp som endast kan motiveras av att de kallar den "Anniversary Edition"

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jo, men man kan inte räkna GHZ hit och dit längre..

En gammal IB i5 på 4GHZ hade motsvarat en P4'a på 6-7ghz i prestandavägar, om man ens hade kunnat jämföra dessa två helt olika prollar.

Ja, jo, kanske. Visst vill man ha en flerkärning cpu som kan hantera flera saker samtidigt. Men räkna inte med att allt drar nytta av flera trådar/kärnor. Vevar man igång ett gammalt lir som släpptes precis eller till och med långt efter att vi fick de första två kärniga cpuerna så kan det bli ganska svettigt för en av kärnorna på en 6 kärnig processor på 3GHz, då spelet egentligen skulle behöva en processor på 4GHz eller mer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Hade viljat gå yolo på den här. de borde haft fler trådar på den här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ELF:

Ja, jo, kanske. Visst vill man ha en flerkärning cpu som kan hantera flera saker samtidigt. Men räkna inte med att allt drar nytta av flera trådar/kärnor. Vevar man igång ett gammalt lir som släpptes precis eller till och med långt efter att vi fick de första två kärniga cpuerna så kan det bli ganska svettigt för en av kärnorna på en 6 kärnig processor på 3GHz, då spelet egentligen skulle behöva en processor på 4GHz eller mer.

Men den måste väl vara bättre än min 6700 (icke k) core för single core krävande mmo spel?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Det är trevligt när sådant händer, inte allt för ofta men roligt när det sker!
Har själv ofta med mig min Commodore mugg in på macken när jag köper kaffe, just för att få frågor angående den och då och då träffa på någon som reagerar att det är en C= mugg

Jo det finns det, självklart skulle det finnas intresse för din OA, sitter en 6502 i den dvs få med instruktioner för att komma ihåg dem i huvudet och använts i flera andra trevliga system (som min älskade VIC-20) Hade vart ypperligt tillskott i min samling, allt jag har blir genomgånget grundligt, det är inte många kondensatorer i en OA men de få stackarna som sitter där har nog gjort sitt nu och resterande få mätas Dock kan jag tycke att har du haft den så här länge kanske du bör spara den ändå? Chansen finns att du faktiskt saknar den när den är borta

Jo jag är väl medveten om det där med kondensatorer som torkat, har pysslat en del med elektronik rent hobbymässigt - byggt rörgitarrförstärkare, reparerat gamla filmprojektorer etc etc, så det har RYKT OCH SMÄLLT en del kondensatorer innan man lärde sig... Nej jag tror inte jag kommer ha någon framtida glädje av Oricen, men den får ligga där i något skåp (?) tills - ja du vet... Men det var kul med den minns jag, skrev både maskinkod och naturligtvis Basic på den, minns att jag fick rott iland ett rätt så hyfsat spel. Men sen kom ju den professionella karriären att ta den mesta av min tid i anspråk, så då blev den undanstuvad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Det är ju riktigt fint, prislappen är det enda intressanta.

Är den över 500kr dyrare än 8700k är helt waste för turbo antar jag bara är single core.

Håller inte alls med, massvis av gamers kastar pengar på Z170, 270, 370 samt 6700k, 7700k och 8700k och ALDRIG överklockar dem. Majoriteten av CPUs körs i stock speed hela deras liv.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Var 8086 också utsatt för Spectre och Meltdown?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Håller inte alls med, massvis av gamers kastar pengar på Z170, 270, 370 samt 6700k, 7700k och 8700k och ALDRIG överklockar dem. Majoriteten av CPUs körs i stock speed hela deras liv.

Vet inte va du argumenterar emot.
Jag pratar om turbo på single / alla cores

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Första modellerna av 8086 hade en klockfrekvens på upp till 5MHz, så 5GHz känns som en lämplig frekvens att lägga sig på om man ska fira just 8086.

Så på 40 år har man i frekvens nått 1000 gånger... Wow.
Ledsen men jag säger fortfarande, det är ett hån. Du kunde gjort 5Ghz för många år sedan. Och det är troligen bara 1c1t turbo frekvens också... något AMD redan har gjort med sin kaffekokare.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Vet inte va du argumenterar emot.
Jag pratar om turbo på single / alla cores

"Är den över 500kr dyrare än 8700k är helt waste för turbo antar jag bara är single core."

Högre Single eller 2-core turbo är definitivt inte waste för den massiva majoriteten som ej överklockar. Det skulle innebära en rejäl

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

"Är den över 500kr dyrare än 8700k är helt waste för turbo antar jag bara är single core."

Högre Single eller 2-core turbo är definitivt inte waste för den massiva majoriteten som ej överklockar. Det skulle innebära en rejäl

Jag pratar mot mig själv här, det är helt waste ur binnings synpunkt om den bara är för single core.

Stora massan skiter jag i för dom kommer aldrig överklocka den ändå så det är skit samma.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag pratar mot mig själv här, det är helt waste ur binnings synpunkt om den bara är för single core.

Stora massan skiter jag i för dom kommer aldrig överklocka den ändå så det är skit samma.

Jo jag håller med om vad du säger från ett entusiastperspektiv, men ser fortfarande högre turbo som något välbehövligt för många andra.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Jo jag håller med om vad du säger från ett entusiastperspektiv, men ser fortfarande högre turbo som något välbehövligt för många andra.

Jo det är nice!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så på 40 år har man i frekvens nått 1000 gånger... Wow.

En genomsnittlig frekvensökning på 18,85% per år.
Undrar hur mycket beräkningsprestandan (per kärna) ökat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

En genomsnittlig frekvensökning på 18,85% per år.
Undrar hur mycket beräkningsprestandan (per kärna) ökat?

Och undrar hur mycket av det som var första 10, eller 20 åren

(Hint 200Mhz redan 1996... 450Mhz redan innan 1998, och 1Ghz redan innan 2000)

EDIT: Så 200Mhz till 5000 på 30 år, låter det lika bra? Dvs faktor 25x på 30 år? Eller 5x på 20?

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Var 8086 också utsatt för Spectre och Meltdown?

Har för mig det var värre än så... Att många illegal ops kunde gå igenom som legal ops. Resultaten av att köra dessa ops blev general-knas.
Det var iaf vanligt på den tiden, att malformed instructions funkade. Finns liknande problem än idag (undocumented instructions), men det ska ha minskat iaf.

På C64'n kunde man dock vända dessa "trasiga" instruktioner, som inte borde finnas, till sin fördel och generera grafik eller ljud (kommer inte ihåg vilket) som annars hade varit väldigt mycket mer tungberäknat.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!