Postnord skickar tillbaka 400 000 paket efter obetalda importavgifter

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett paket som ligger och väntar, men vet faktiskt inte om jag ska betala även om det inte är pengarna i sig som är problemet. Det är fortfarande billigt även med den extra avgiften. Dock så verkar det som att Postnord dessutom slarvat bort ett antal betalda paket och sedan tycker att man ska kontakta säljaren för att reda ut det. Det tycker jag är skamligt. Bevisligen har de tagit emot paketet och jag vill att de levererar det till mig om jag betalar.

Bara för att göra det tydligt så kommer jag att betala för paketet och hoppas att jag har bättre tur än några av mina kompisar som inte fått sina. Men hade mycket hellre betalat när jag hämtade ut det som det var tidigare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Inkompetens bekräftat

Nu har vi officiellt (SVT) fått höra att det inte var Postnords fel, dom blev tillsagda att utföra ett uppdrag dom (visste) inte kunde klara av inom en given tid.
Tydligen så finns det inkompetenta tjänstmän, beslutsfattare (oklart var ansvaret ligger) som tagit fram en tids/aktivitets plan som var en katastrof för alla inblandade.
Kanske var det vinsten 160.000 paket/dag x 75 sek som hägrade och man kunde inte vänta tills systemet som skulle hantera detta kommit på plats.
Kostnaden för paket som inte tagits ut fanns troligtvis inte med som en konsekvens, något man kunnat undvika om man flyttat fram införande datum 2 månader, en riktig kanonblunder !!!
Om det skall kosta 75 sek, där vill vi gärna se ett underlag från Postnord om hur man räknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Varför skulle det inte vara rätt? Rent praktiskt har denna lag gällt från 1992.

Inte för att jag kan Sveriges lag utantill men jag är väldigt säker på att det inte finns en lag som säger att paket ska ligga utanför tullen ohanterade i 2,5 månader.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Sjukt nice!
Få ner onödiga paket!

Varför? Bra ju att de får betala för sin girighet

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

1992? Tvivlar att paket legat på Posten sedan dess.

Om jag inte missat något så var det väl momsen och ej avgiften på 75 som trädde i kraft 1992..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon67440:

Om jag inte missat något så var det väl momsen och ej avgiften på 75 som trädde i kraft 1992..

Skickades från m.sweclockers.com

PostNord hade sedan tidigare en avgift på 125kr. Skillnaden är att de inte tog ut avgift plus moms alls lika ofta. Men egentligen har det alltså blivit billigare för oss.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon67440:

Om jag inte missat något så var det väl momsen och ej avgiften på 75 som trädde i kraft 1992..

Skickades från m.sweclockers.com

Inte riktigt. Även avgiften att räkna ut tull och moms fastställdes då. Skillnaden var att det var 125:- och inte 75:- som det är nu. Det enda som skiljer idag är summan man tar ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Följdfråga... Varför skulle PN och dess roll som vinstdrivande vara något negativt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Följdfråga... Varför skulle PN och dess roll som vinstdrivande vara något negativt?

Har ej sagt att det är negativt eller positivt, villa bara påpeka att de är vinstdrivande eftersom att andra94 sa att de ej är vinstdrivande.

Permalänk
Medlem

Beställde en grej i fredags förmiddag från UK-ställe, skickades som Royal Mail international signed, ut från Heathrow på lördagen, ett antal stopp reggade på tracking mellan. "Handed to delivery partner." "Continue tracking" står det m länk till Postnords trackingsida.

Tyvärr översätter inte Postnord offentligt utländska tracking# till de svenska så värst ofta, tycks det, så det Postnords tracking i det här fallet visar (på det brittiska tracking#) är det första Royal Mails tracking visar, när paketet lämnades in.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Doug9000: #burgoise rule, så många ouppriktiga subjektiva argument här, mest humoristiska är de som omfattar larpande miljö aktivister med skellett i garderoben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytech:

Nu har vi officiellt (SVT) fått höra att det inte var Postnords fel, dom blev tillsagda att utföra ett uppdrag dom (visste) inte kunde klara av inom en given tid.
Tydligen så finns det inkompetenta tjänstmän, beslutsfattare (oklart var ansvaret ligger) som tagit fram en tids/aktivitets plan som var en katastrof för alla inblandade.
Kanske var det vinsten 160.000 paket/dag x 75 sek som hägrade och man kunde inte vänta tills systemet som skulle hantera detta kommit på plats.
Kostnaden för paket som inte tagits ut fanns troligtvis inte med som en konsekvens, något man kunnat undvika om man flyttat fram införande datum 2 månader, en riktig kanonblunder !!!
Om det skall kosta 75 sek, där vill vi gärna se ett underlag från Postnord om hur man räknat.

Tvivlar på att det är särskillt mycket vinst i att bara få 75kr i betalt för att skicka paket från Kina till Sverige så i slutändan är det nog fortfarande en ren förlustaffär för skattebetalarna som tvingas subventionera postnord. Precis som innan avgiften infördes. Enda skillnaden nu är att det finns ett system som efter denna initiala baksmällan ser till att vi skattebetalare inte subventionerar wishs fraktavgifter utan att det faktiskt är köparen av skräpvaran som får göra detta, precis som det borde fungera även om vissa fått för sig att det är en rättighet att staten betalar frakten vilket är helt befängt.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om vi vänder på det. Om Svenskarna inte alls beställt produkter från exempelvis Wish, tror du då att det blivit färre eller fler transporter, eller oförändrat? Jag tror absolut att det blivit färre, och jag är absolut för devisen "många bäckar små". Det går att avkräva av alla att de alltid ska göra sitt yttersta efter bästa förmåga för att rädda miljön. Bara för att det kanske är en piss i havet att jag har "gammelglödlampor" istället för LED så ger det inte mig rätt till det, för om alla tänker så, jag då har det faktiskt en påverkan, och därför ska man absolut inte tänka att det man själv gör eller inte gör inte har någon påverkan. Det är ett sluttande plan och den dåliga attityden kan sprida sig till andra formbara icke-tänkande individer och då har vi snart ett sopberg med folk som skiter i miljön, och det vill jag absolut inte ha.

falsk ekvivalens, om jag bemyndigar kastrering av hela befolkningen kommer det lösa miljöfrågan? principen av ''rättvis'' eller ''orättvis'' förtryck av handel är vad frågan gäller. att sitta och diskutera om hur man ska förtycka symptomen av handel från utlandet är oproduktivt och idiotisk på en helt ny nivå. ingen sitter och möter frågan om handelsavtal eller avsaknad av inrikes leverantörer för produkterna i frågan, billiga kablar? jovisst jag kan ge er det argumentet, men moraliska och subjektiva argument om vad som är onödigt och vad som är nödvändigt? Folk köper av behov punkt slut. miljö är inget argument när vi är beroende av logistik, vill ni ha mindre påverkan så får ni självklart sätta plånboken var munnen är och donera till forskning inom energi, kanske vi skulle kunna ta bort burgoise skatter som går statlig kontrollerad ''kultur'' och annat överbärande trams till att säkra framtiden i ett mer teknokratiskt samhälle.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Inte riktigt. Även avgiften att räkna ut tull och moms fastställdes då. Skillnaden var att det var 125:- och inte 75:- som det är nu. Det enda som skiljer idag är summan man tar ut.

Men skillnaden där var att man inte tog ut den avgiften för paket som kostade mindre än en högre summa, som jag ej har koll på iofs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon67440:

Men skillnaden där var att man inte tog ut den avgiften för paket som kostade mindre än en högre summa, som jag ej har koll på iofs.

Före 1 juli 1992 var tröskelvärdet 100 kr, efter/från 1 juli 1992 så har de tagit ut moms från första kronan moms. Speditionsavgift hade vi 1992 också, givetvis lägre än idag dock p.g.a. inflation.

PostNord tog ut 125 kr per försändelse för de fåtal procent som de importdeklarerade innan 1 mars, och gjorde så mellan 1 januari 2015 och till och med 28 februari 2018. Avgiften har de tagit ut när de importdeklarerat varor, från vissa länder var det lite 50/50, men det gällde inte någon viss nivå. Från Kina så gick över 99 % av försändelserna igenom oavsett värde. Faktum är att EU-direktivet som nämner 10-22 EUR (valbart för postorder, i Tullverkets föreskrifter motsvarar 22 EUR 300 SEK) började gälla först 2010, och de struntade i att importdeklarera försändelser innan dess också. Att de skulle släppt igenom en viss summa är en efterhandskonstruktion, du kunde även tidigare få momsa på försändelser under 300 kr. All information PostNord/Posten publicerat under åren har varit tydlig med att postorder inte har något tröskelvärde, så de har inte missförstått lagen och förordningarna.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Hade det här gällt hela eu hade det varit bra. Men som vanligt så är det bara sverige som spelar motvals.

Polen och Kina (ej med i EU) spelar också motvals, i alla fall på pappret.

Skrivet av zeagan:

Borde inte denna avgift vara inkluderad när man beställer för att undvika dessa problem?
Personligen skulle jag inte vilja betala administrationskostnad på hundratals procent av värdet på varan.

Amazon brukar inkludera den i fraktkostnaden.

Skrivet av Klubba:

Fått betalkrav på ett brev från Estland.

Har mailat kundtjänst och berättat att Estland är med i EU.
Har även klickat att jag ville ha mer information om mitt paket via email, stod på sidan att det kan ta upp till ett dygn.

Det har nu gått över en vecka och får ingen kontakt alls.
Vet inte riktigt hur man ska göra, betala ändå och hoppas man får det? känns ju fel

Postnord måste vara ett av världens sämsta bolag, antar de bara anställer massa socialfall för att få ner arbetslöshets-siffrorna lite. Inkompetensen hos det bolaget är bortom alla gränser

Betalar du inte, finns det ju risk att Postnord skickar tillbaka försändelsen till Estland om du inte får tag på kundtjänst, vilket förstås medför problem för dig. Du kan reklamera saker på Postnords hemsida och betalar du med kort kan du se vad som händer om du reklamerar hos banken. Betalar du med swish, är det kanske svårare att reklamera via banken, så undvik swishbetalning. Om Postnord hävdar att de ändå ska ha de 75 kronorna för att de fått behandla din försändelse, kan ju du kontra med att i så fall ska du ta ut en administrativ avgift av Postnord för allt besvär du haft med försändelsen för att Postnord inte skickade den direkt utan skickade den via tullagret.

Skrivet av infigo:

Det jag tycker är märkligt är att jag beställt brådskande grejer från kina efter allt detta men med bland annat DHL så tar de BARA ut skatten INTE några 75kr i "vi vet inte hur man hanterar paket så du får betala för våra fel" avgift.

DHL tar ju också ut en avgift för förtullning.

Skrivet av anon257891:

Ja, tyvärr blir det ofta så (beroende på vilken DHL frakt som väljs), ofta mellanlandar det i tyskland (när de kommer från USA) och då blir det ibland att Postnord tar över leveransen vid "gränsen".

Så även om du aktivt försöker välja bort postnord genom att välja DHL så hamnar det ändå hos postnord när det landar i Sverige.

DHL ägs av tyska posten och varumärket DHL används ibland av tyska posten för vanliga posttjänster. Det gör att det är svårt att veta om någon i Tyskland använt en posttjänst (som hanteras av Postnord Sverige) eller av en DHL-tjänst (som hanteras av DHL i Sverige). Den där DHL-tjänsten från USA kanske är utformad på så vis att DHL lämnar över försändelserna till Postnord som om de vore vanliga tyska försändelser.

Skrivet av Dimman:

Smidigaste hade ju varit om eBay och liknande sajter skötte momsbetalningen direkt vid köp precis som de gör vid köp från USA...

Det är fortfarande speditören som ansvarar för att betala in momsen till Magdalena Andersson. Det enda är att Ebay och Amazon ordnar så att pengarna skickas till speditören på ett annat sätt.

Skrivet av Xinpei:

1992? Tvivlar att paket legat på Posten sedan dess.

Tja, ibland hittas det ju någon borttappad försändelse som man trodde försvann för åratal sedan.

Skrivet av giplet:

PostNord hade sedan tidigare en avgift på 125kr. Skillnaden är att de inte tog ut avgift plus moms alls lika ofta. Men egentligen har det alltså blivit billigare för oss.

Du måste titta på avgiftens väntevärde. Beloppet (75 kr eller 125 kr) multipliceras med sannolikheten att avgiften tas ut. Sannolikheten att avgiften tas ut har ökat, så väntevärdet är nog högre nu än tidigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Före 1 juli 1992 var tröskelvärdet 100 kr, efter/från 1 juli 1992 så har de tagit ut moms från första kronan moms. Speditionsavgift hade vi 1992 också, givetvis lägre än idag dock p.g.a. inflation.

PostNord tog ut 125 kr per försändelse för de fåtal procent som de importdeklarerade innan 1 mars, och gjorde så mellan 1 januari 2015 och till och med 28 februari 2018. Avgiften har de tagit ut när de importdeklarerat varor, från vissa länder var det lite 50/50, men det gällde inte någon viss nivå. Från Kina så gick över 99 % av försändelserna igenom oavsett värde. Faktum är att EU-direktivet som nämner 10-22 EUR (valbart för postorder, i Tullverkets föreskrifter motsvarar 22 EUR 300 SEK) började gälla först 2010, och de struntade i att importdeklarera försändelser innan dess också. Att de skulle släppt igenom en viss summa är en efterhandskonstruktion, du kunde även tidigare få momsa på försändelser under 300 kr. All information PostNord/Posten publicerat under åren har varit tydlig med att postorder inte har något tröskelvärde, så de har inte missförstått lagen och förordningarna.

Haha jag får ses som överkörd. Tack för din förklaring, litar på att den stämmer! 👍

Men faktum kvarstår, av de 400K paket som ska skickas tillbaka är förmodligen majoriteten av paketen beställda innan Postnord började med den "nya" avgiften. Fr.o.m. 1 Mars så är min gissning att det ej beställs lika mycket "skit" längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Källa? För att folk inte tycker det är värt avgiften. Då är man inte tillräckligt intresserad av prylen.
Enkelt resonemang faktiskt.

Eller så kanske det helt enkelt inte är värt att betala 100% mer för varan.. men man vill fortfarande he skiten då man faktiskt betalat för den. herregud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ska göra samma sak, köpa 3kr saker, kan lätt waste:a typ 3000 för att ta upp postnords lager och tillsätta kostnader

Haha, samma här. Ska beställa som aldrig förr och inte hämta ut det. Hoppas många hakar på så de går i konkurs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon67440:

Haha jag får ses som överkörd. Tack för din förklaring, litar på att den stämmer! 👍

Men faktum kvarstår, av de 400K paket som ska skickas tillbaka är förmodligen majoriteten av paketen beställda innan Postnord började med den "nya" avgiften. Fr.o.m. 1 Mars så är min gissning att det ej beställs lika mycket "skit" längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är det beställt sen innan, för att folk hoppades på att slippa så passade de på att beställa allt billigt de hade i sina önskelistor och liknande. Volymen av inkommande försändelser från tredje land har minskat kraftigt, så så småningom kommer de flesta betala för sina försändelser. Kommer det in ~20 000 om dagen finns det inte 800 000 i månaden att skicka tillbaka längre, utan det var ju för den första månaden. Volymen kommer dock gå upp igen när folk börjar lägga nya beställningar och hanteringstiden går ner, men det gäller förhoppningsvis volymen folk betalar för.

Permalänk
Medlem

@xcluzive: Kina har också moms och speditionsavgift på all postorder från utlandet. Finns inget att uppnå genom att föra oredligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@xcluzive: Kina har också moms och speditionsavgift på all postorder från utlandet. Finns inget att uppnå genom att föra oredligt.

För att inte prata om problemen för arbetare hos PN som inte har med saken att göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

falsk ekvivalens, om jag bemyndigar kastrering av hela befolkningen kommer det lösa miljöfrågan? principen av ''rättvis'' eller ''orättvis'' förtryck av handel är vad frågan gäller. att sitta och diskutera om hur man ska förtycka symptomen av handel från utlandet är oproduktivt och idiotisk på en helt ny nivå. ingen sitter och möter frågan om handelsavtal eller avsaknad av inrikes leverantörer för produkterna i frågan, billiga kablar? jovisst jag kan ge er det argumentet, men moraliska och subjektiva argument om vad som är onödigt och vad som är nödvändigt? Folk köper av behov punkt slut. miljö är inget argument när vi är beroende av logistik, vill ni ha mindre påverkan så får ni självklart sätta plånboken var munnen är och donera till forskning inom energi, kanske vi skulle kunna ta bort burgoise skatter som går statlig kontrollerad ''kultur'' och annat överbärande trams till att säkra framtiden i ett mer teknokratiskt samhälle.

Ved menar du? Det går åt bränsle för att frakta saker, alltså har det en miljöpåverkan. Kastrering har ingenting med miljöpåverkan att göra. Sen kan man såklart diskutera om det är så att staten har rätt att bestämma åt folk ifall de ska hjälpa till att minska miljöpåverkan eller ej, och det tycker jag absolut att staten har rätt att ingripa och bestämma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Ja du måste verkligen vara rätt man för att avgöra vad som är onödigt och inte!

Det är knappast att livsviktiga saker för några kronor beställs från Kina.

Att de flesta är indoktrinerade i att tro att bara konsumtion kan göra de lyckliga betyder inte att dessa saker är viktiga eller nödvändiga. Med tanke på hur mycket skräp folk slänger varje år är det ganska enkel statistik att komma fram till att det mesta vi köper är knappast överdrivet nödvändigt.

Permalänk

Postnord och regeringen luggar folket på deras paket

Skrivet av Nyhet:

Efter att nya importavgifter införts har mängden paket till Sverige från utanför EU minskat markant. Samtidigt uppgår nu antalet paket som ska skickas tillbaka till 400 000.

Läs hela artikeln här

Postnord gick ut med meddelandet att de skulle börja debitera 75 kr i administrativ avgift med så kort varsel och med så långa egna hanteringstider att de visste att våra systrar och bröder skulle komma att drabbas. Före 16 februari tillämpades ingen moms eller tull eftersom EU-direktiv säger att "Medlemsstater får tillåta befrielse för införsel av varor med ett sammanlagt värde om högst 22 ecu" (undantag gäller för alkohol, parfym och tobak).

Det här sker samtidigt som Postnord slarvar bort ett stort och ökande antal försändelser. Regimens kontrollorgan, PTS, gör som vanligt ingenting för att förbättra kommunikationerna i vårt land - tvärtom. PTS driver aktivt att Världspostunionen skall ålägga Kina att betala högre porto.

Regingeringen hade chansen att få Amazon till Sverige. Det hade gett Sverige massor i momsintäkter. Om Amazon är kloka, så har de nu gett upp etablering i Sverige.

Regeringen borde istället uppmuntra till att Sverige tillämpar EU-direktivet på samma sätt som Tyskland, Spanien, Italien, Holland, Belgien, .... gör.

Pengar och bojkott är det enda fredliga språk den svenska regimen förstår. Vi har makten att påverka dess legitimitet, inflöde och utflöde. Vi kan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Skickar väl tillbaka mitt också fast jag har betalat. Noll koll.

Ska beställa saker för 1kr varje dag och aldrig hämta ut, som protest.

Because fuck miljön, right?

Det är jättebra att de skickar tillbaka så mycket, det betyder förhoppningsvis att folk kommer beställa hem mindre mängd skräp.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det är fortfarande speditören som ansvarar för att betala in momsen till Magdalena Andersson. Det enda är att Ebay och Amazon ordnar så att pengarna skickas till speditören på ett annat sätt.

Jo men det är totalt ointressant för mig som slutkund vem som sköter vad bakom kulisserna. Jag betalar gärna moms direkt vid köp av prylar på eBay om det innebär att paketen inte fastnar i tullager och jag slipper 75kr avgift. Postnord ville få till en sådan lösning för att slippa nuvarande system med avgifter men fick inte till det i tid. De jobbar fortfarande på att lösa det med de stora plattformarna för e-handel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Beställde en X3430 från aliexpress, tog först lite mindre än en månad för paketet att komma till Sverige, sen en ytterligare månad för tullklarering.
Processorn kostade ca 8 USD, sen kom avgiften + momsen som dubblade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GettingFree:

Postnord gick ut med meddelandet att de skulle börja debitera 75 kr i administrativ avgift med så kort varsel och med så långa egna hanteringstider att de visste att våra systrar och bröder skulle komma att drabbas. Före 16 februari tillämpades ingen moms eller tull eftersom EU-direktiv säger att "Medlemsstater får tillåta befrielse för införsel av varor med ett sammanlagt värde om högst 22 ecu" (undantag gäller för alkohol, parfym och tobak).

Det här sker samtidigt som Postnord slarvar bort ett stort och ökande antal försändelser. Regimens kontrollorgan, PTS, gör som vanligt ingenting för att förbättra kommunikationerna i vårt land - tvärtom. PTS driver aktivt att Världspostunionen skall ålägga Kina att betala högre porto.

Regingeringen hade chansen att få Amazon till Sverige. Det hade gett Sverige massor i momsintäkter. Om Amazon är kloka, så har de nu gett upp etablering i Sverige.

Regeringen borde istället uppmuntra till att Sverige tillämpar EU-direktivet på samma sätt som Tyskland, Spanien, Italien, Holland, Belgien, .... gör.

Pengar och bojkott är det enda fredliga språk den svenska regimen förstår. Vi har makten att påverka dess legitimitet, inflöde och utflöde. Vi kan!

Svenska regimen? Okej. Sedan är det intressant.. och högst ironiskt att Holland och Tyskland har liknande avgifter som Sverige. Men detta kanske har undgått herrn?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontenten/b...

http://www.zoll.de/EN/Private-individuals/Postal_consignments...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |