Postnord skickar tillbaka 400 000 paket efter obetalda importavgifter

Permalänk
Melding Plague

Postnord skickar tillbaka 400 000 paket efter obetalda importavgifter

Efter att nya importavgifter införts har mängden paket till Sverige från utanför EU minskat markant. Samtidigt uppgår nu antalet paket som ska skickas tillbaka till 400 000.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det går bra för Sverige.

Permalänk
Medlem

Vore kul att veta hur retur kostnaden för 400k paket står sig jämfört med perioder innan där dom inte tog ut fast avgift på 75kr.

Hoppas det kostar dom mer lol.

Permalänk
Medlem

Enda felet med detta är att paketbeställarna kan smita från avgiften genom att strunta i och hämta ut sitt skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om de tycker det är bra, eller om det kostar dem ännu mera pengar vilket det antagligen gör haha

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Skickar väl tillbaka mitt också fast jag har betalat. Noll koll.

Skrivet av henkiii:

Enda felet med detta är att paketbeställarna kan smita från avgiften genom att strunta i och hämta ut sitt skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska beställa saker för 1kr varje dag och aldrig hämta ut, som protest.

Permalänk
Medlem

Så kan det gå när man gapar efter mycket så mister man oftast hela stycket

Permalänk
Master of Overkill

Sjukt nice!
Få ner onödiga paket!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Enda felet med detta är att paketbeställarna kan smita från avgiften genom att strunta i och hämta ut sitt skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Man smiter inte från avgiften eftersom Postnord gått ut och sagt att det är tillåtet att göra på det viset.

Permalänk
Medlem

"Det går alltid sämre innan det går bättre". Detta händer bara i början för de som beställt sina varor precis innan reglen infördes tänker jag.

Permalänk
Medlem

Har för mig posten sagt att det är Kina som står för returerna. Så kostar bara peronalkostnaden att faktiskt skicka tillbaka paketen.

Och till er som tycker det är många paket och en jäääääättestor grej. Nej... DHL, Schenker o Posten hanterar ca 100 000 paket per dag i normala fall. Så fyra dagars backlogg. Inte så extremt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Enda felet med detta är att paketbeställarna kan smita från avgiften genom att strunta i och hämta ut sitt skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan du se det som ett fel? Det är ju en given rättighet, speciellt med take på hur leveranstiden från Kina ser ut, den kassa varningen i tid innan detta påhitt trädde i kraft och det faktum att paket som kom in sådär en vecka innan avgiften skulle träda i kraft av oklara anledninger hölls kvar så att avgiften kunde tas ut....
Att inte betala för att få sitt "skräp" som du så vackert beskriver, det är väl i detta fall det enda man kan göra i form av att markera hur vi som folk tycker om detta, för andra sätt att påverka har vi inte då de är helt immuna mot all form av kritik och bara nyligen kommit fram till att de har ett ganska dåligt förtroende hos folket!

Permalänk
Administrativ avgift

@thomson: Har du ens koll på varför postnord var tvingade att införa kostnaden? Troligtvis inte med tanke på hur du formulerar dig....

OT: Bra att det tar stopp så slipper vi slösa massor av pengar över en längre tid, Skattepengar. Iallafall så är inte 75kr något värre fara bara man drar ihop allt i en beställning så för mig är det lite skitsamma. Behöver jag beställa kabeldragningsgrejor osv så blir det billigare än Svenska priser iaf

Och alla idioter som säger att ni ska beställa saker i protest, DET ÄR ERA SKATTEPENGAR NI SLÖSAR. Postnord är inte ett vinstdrivande företag.....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Sjukt nice!
Få ner onödiga paket!

Köper samma skräp för det tredubbla priset från svenska ÅF istället.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Lego Master

Hade beställt ett paket strax före de nya reglerna trädde i kraft, men när det kom till Sverige så fastnade det i tullhanteringen på Posten ganska länge.
Fick den 20e mars ett brev daterat till den 6e mars, där de ville att jag skulle betala innan den 23e mars. Fine.

Deras Swish-betalning är faktiskt riktigt smidig.

Sen kom inte paketet, och trackingen ändrades inte från tullhanteringen. Så jag fick ringa dem. Köplats 48. Ungefär 50 minuter senare fick jag svar av en kille som inte heller kunde hitta paketet, och jag frågade lite skämtsamt om det möjligen kunde vara ett av de (då) 200'000 paketen som skulle skickas tillbaka. Jag kunde riktigt höra honom svettas genom telefonen när han sa "nej, det tror jag inte". Höhö. Men han skulle lägga ner ett ärende till några på lagret och ett par dagar senare dök faktiskt paketet upp.

Så, ingen perfekt hantering (försenade betalningsbrev och borttappade paket), men överlag rätt okej. 77kr och nåt öre fick jag betala totalt, ovanpå de 178kr paketet i sig kostade.

Jag kommer nog inte beställa nåt från herr Kines framöver, för det är inte längre så billigt så det är värt den halvdassiga kvaliteten.

Så jag antar att detta trots allt är en positiv utveckling; mindre utsläpp för meningslösa transporter (som ändå måste göras om åt andra hållet) samt mer välproducerade (well...) grejjor sålda.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Fliz:

Hur kan du se det som ett fel? Det är ju en given rättighet, speciellt med take på hur leveranstiden från Kina ser ut, den kassa varningen i tid innan detta påhitt trädde i kraft och det faktum att paket som kom in sådär en vecka innan avgiften skulle träda i kraft av oklara anledninger hölls kvar så att avgiften kunde tas ut....
Att inte betala för att få sitt "skräp" som du så vackert beskriver, det är väl i detta fall det enda man kan göra i form av att markera hur vi som folk tycker om detta, för andra sätt att påverka har vi inte då de är helt immuna mot all form av kritik och bara nyligen kommit fram till att de har ett ganska dåligt förtroende hos folket!

Är det här något försök till humor eller?

Det ska ha varit moms och avgifter på samtliga paket men eftersom Posten haft som praxis att inte gå igenom paket dör under 220kr så har detta smitit igenom men eftersom handels exploderade kunde man inte fly längre.

Helt rätt givetvis. Folk beställer en massa krimskrams bara för att det är billigt, inte för att personen egentligen vill ha det.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför det är 75kr + moms.
Moms är ok då det är procentuellt. Men 75kr? Köper man nå skräp från wish för 5kr, då känns 75kr väldigt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Inga problem med 75 SEK + moms, men varför skall det ta flera veckor för tullklrarering? Om de ändå tar 75SEK så förväntar jag mig mycket bättre service. Har en paket hos Postnord sedan veckor tillbaks som väntar på "tullklarering". Först så räknar de att ta in millioner i sin kassa men sedan har de inte resurserna för det. Tycker det är helt OK att straffa de på det viset när de ändå inte kan få tummen ur och leverera bättre service ...

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Hade vart roligare om det var som förut. Få paketet och sedan betala hanteringsavgiften, dvs 400 000 ärenden till kronofogden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Fattar inte varför det är 75kr + moms.
Moms är ok då det är procentuellt. Men 75kr? Köper man nå skräp från wish för 5kr, då känns 75kr väldigt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt paket som gick för 10:- från Wish åkte igenom, det hade ''value 0''.

Var en carbonvinyl.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Självklart ska min inte ha rätt till sitt paket om man inte betalar avgiften, men att skicka tillbaka dem känns inte så miljövänligt. Bättre i så fall att man lottar ut innehållet till fattiga familjer eller något.

Det viktiga är dock att mängden onödiga paket går ner, vilket det ju verkar göra nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Helt rätt givetvis. Folk beställer en massa krimskrams bara för att det är billigt, inte för att personen egentligen vill ha det.

Källa på det?
Oavsett så betalar man både varans pris samt frakt. Så du tror folk betalar det utan att man vill ha varan i fråga?
Mycket underligt resonemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Mitt paket som gick för 10:- från Wish åkte igenom, det hade ''value 0''.

Var en carbonvinyl.

Jaha, det låter ju bra iofs. Finns det nån minimumgräns för att det ska åka igenom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Källa på det?
Oavsett så betalar man både varans pris samt frakt. Så du tror folk betalar det utan att man vill ha varan i fråga?
Mycket underligt resonemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Var betalar du frakt? Inte är det från aliexpress och andra sidorna.

Källa? För att folk inte tycker det är värt avgiften. Då är man inte tillräckligt intresserad av prylen.
Enkelt resonemang faktiskt.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Synd att behöva skicka tillbaka skiten, men avtal är ju avtal. Detta blir bra i längden med mindre skräp paket. Förstår faktiskt inte alla som är så upprörda över avgifterna, ärligt behöver ni verkligen dem där 5kr:s produkterna ?. Alla skyller på postnords dåliga hantering hela tiden, klart som fasen att det inte är lätt med så mycket paket.

Det kommer ta lite tid innan allt faller på plats. Men det kommer bli bättre, hanteringen för tull paket osv kommer bli snabbare när allt skräp som vi har nu städats bort.

Personligen tycker jag alla borde läsa på lite mer om hur det funkar i Kina, hur arbetarna har det. En stor anledning till att allt är så billigt där är hur arbetarna har det, samt att dem skiter i alla miljö regler vi har i resten av världen. Dem håller även ner värdet på sin valuta för att hålla exporten uppe. Tanken från väst världen var god när man gav dem möjligheterna till fri export. Det skulle ju öka landets bnp samt öka levnads standarderna, nu är det som hänt istället att vi hjälpt Kinas regering att skapa en slav stat. Arbetarna har det lika dåligt som innan, men kinas regering drar in stora pengar och jobb försvinner från väst. Vi har ingen chans att konkurrera på lika villkor.

I slutet är det vi, du och jag som förlorar på detta ! Vill vi att våra barn ska behöva jobba 20 timmar om dygnet för att ha råd med hyran ?. Det kommer hända till slut när alla jobb försvinner, då kommer vår enda chans att hänga med är kraftigt sänka löner osv för att ha kvar jobben här.

Kolla bara hur det gått för USA sen avtalen med kina infördes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Skickar väl tillbaka mitt också fast jag har betalat. Noll koll.

Ska beställa saker för 1kr varje dag och aldrig hämta ut, som protest.

Borde skriva ett skript eller bot som fixar det automatiskt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VadSaDu:

Köper samma skräp för det tredubbla priset från svenska ÅF istället.

Du kan fortsätta köpa ditt "skräp" men se till att köp för över 1000kr så det blir värt
^

"Mitt paket som gick för 10:- från Wish åkte igenom, det hade ''value 0''.

Var en carbonvinyl."

Och exakt detta som jag tycker är helt sjukt hålla på med köpa.
Men fortsätt gärna!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har saknat 3 paket som lämnade Kina 3/2 (med flyg) över alltså 2 månader sedan. Nu i helgen fick jag ett SMS att betala Postmord för ett? av dessa paket nästan 2,5 månader sedan. Det är inte OK tycker jag.

Man kan dock konstatera att hotet med avgiften har lyckats. jag är rätt säker på att man inte hade ett system för att hantera detta på plats utan man räknande med kaos när man införde detta och att antalet paket skulle minska drastiskt.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Skrivet av pecesithon:

Var betalar du frakt? Inte är det från aliexpress och andra sidorna.

Källa? För att folk inte tycker det är värt avgiften. Då är man inte tillräckligt intresserad av prylen.
Enkelt resonemang faktiskt.

Alla grejer på alieexpress och andra sidor är faktiskt inte gratis frakt, har beställt flera gånger och betalat frakt. Beror på säljaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Avstängd

Hade det här gällt hela eu hade det varit bra. Men som vanligt så är det bara sverige som spelar motvals.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.