Permalänk
Medlem

Få mobilt bankid

Hej mina vänner. Jag har ett enormt problem just nu.
Tydligen så var inte Forex banks internetbank tillgänglig när jag försökte logga in och mitt mobila bankid spärrades.
Jag tog bort det och behöver ett nytt. Då Forex inte har möjlighet att skapa/ge mobilt bankid och det är min enda bank så måste jag få det på något annat sätt.
Då kommer vi till min fråga, kan jag gå in på närmsta Swedbank eller Nordea kontor och få hjälp med att få det eller är det så dött att jag måste vara kund där?
Jag tänker att det inte borde vara omöjligt om jag visar mitt idkort eller mitt flygpass?

Är det någon som vet hur det ligger till?

Tacksam för alla svar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Du bestämmer mobilt bankID via din internet bank. Hur skaffade du ens det från första början?
https://support.bankid.com/sv/bestalla-bankid/bestalla-mobilt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hej mina vänner. Jag har ett enormt problem just nu.
Tydligen så var inte Forex banks internetbank tillgänglig när jag försökte logga in och mitt mobila bankid spärrades.
Jag tog bort det och behöver ett nytt. Då Forex inte har möjlighet att skapa/ge mobilt bankid och det är min enda bank så måste jag få det på något annat sätt.
Då kommer vi till min fråga, kan jag gå in på närmsta Swedbank eller Nordea kontor och få hjälp med att få det eller är det så dött att jag måste vara kund där?
Jag tänker att det inte borde vara omöjligt om jag visar mitt idkort eller mitt flygpass?

Är det någon som vet hur det ligger till?

Tacksam för alla svar.

/Lifooz

Slå en signal och hör vetja!

https://www.bankid.com/kontakt/utfaerdare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Du bestämmer mobilt bankID via din internet bank. Hur skaffade du ens det från första början?
https://support.bankid.com/sv/bestalla-bankid/bestalla-mobilt...

Tidigare var jag kund hos Swedbank, det var på deras internetbank som jag skaffade det. Men jag är inte kund hos dem längre och har därför inte tillgång till att få det hos dem igen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tidigare var jag kund hos Swedbank, det var på deras internetbank som jag skaffade det. Men jag är inte kund hos dem längre och har därför inte tillgång till att få det hos dem igen.

/Lifooz

Tror nog du svarar på din egen fråga, även om jag bara antar. Man måste nog vara kund för att kunna skaffa mobilt bankid hos en bank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tror nog du svarar på din egen fråga, även om jag bara antar. Man måste nog vara kund för att kunna skaffa mobilt bankid hos en bank

Det ställer till rejäla problem då jag inte kommer åt mina räkningar hos Kivra ens en gång.
Och nästan allt är ju kopplat till just möjligheten att ha mobilt bankid. Nåväl, får göra ett tappert försök och ringa både Swedbank och Nordea och höra om de skulle kunna fixa det. :/

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det ställer till rejäla problem då jag inte kommer åt mina räkningar hos Kivra ens en gång.
Och nästan allt är ju kopplat till just möjligheten att ha mobilt bankid. Nåväl, får göra ett tappert försök och ringa både Swedbank och Nordea och höra om de skulle kunna fixa det. :/

/Lifooz

Borde du inte kollat upp det innan du bytte bank? Forex har väl inte ens Swish.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Lifooz:

Du har inte ICA-kort? Där har du möjlighet att få Mobilt BankID tex.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Lifooz:

Du har inte ICA-kort? Där har du möjlighet att få Mobilt BankID tex.

Satt precis och kollade Ica-banken

Iaf här är en lista över banker som utfärdar bank-id.

Permalänk
Medlem

Svar ja. Har man Forex som bank måste man även vara kund i någon av de banker banker som utfärdar BankID. Det är ju skapligt många tjänster som bygger på BankID/Mobilt BankID idag.

Det komiska är att Forex låter sina kunder koppla bankkontot till Swish. Så här skriver de själva om saken.

"För att använda och ansluta dig till Swish behöver du även ha Mobilt BankID installerat på din smartphone. Om du inte redan har Mobilt BankID så kan du beställa det hos någon av de banker som utfärdar detta. Vi är i dagsläget inte utfärdare av Mobilt BankID."

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Det är ju bara att gå in på Swedbank imorgon och öppna ett konto. Du får dosan med en gång och det finns ju inga krav på att du ska ha pengar där. Kostar 230kr per år eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Bara att gå in på slumpvald bank som erbjuder tjänsten och göra ett konto samt begära bankdosa direkt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem

Skandiabanken har bankid och swish. Kostar bara om du skaffar kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion