Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Permalänk

Äntligen! Som jag väntat. (inte ironi alltså)
Bara så alla foliehattar fattar att det fortfarande finns dom som uppskattar SR.. OCH betalar för alla friåkare.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Nej, jag har naturligtvis ingen källa på att det är "till 99% SD:are som gnäller på public service på nätet" - det är ju en omöjlig sak att reda ut, men det är ju klara intrycket jag får när man ser vad folk klagar på och hur de resonerar.
Gällande ditt "För då måste ju jag vara SD:are till 99% sannolikhet, något jag kan lova dig att jag inte är." så kan jag ju säga så här, att enligt min mångåriga empiriska erfarenhet i kommentarsfälten så är andelen personer som stödjer SD i sin retorik men vägrar att medge att de är SD:are hela 100%.

Jag har aldrig NÅGONSIN stött på en enda person i ett kommentarsfält som medgivit att de röstar på SD. ALLA jag nånsin diskuterat med eller läst inlägg av och som lägger timmar på att försvara SD:s politik, har samtidigt hårdnackat vägrat säga att de faktiskt röstar på dem. Lustigt det där.

Gällande dina siffror på partisympatier och din tilltro till Janne Josefsson så är vi nere i tyckar-träsket direkt då.

Men det är alltså så att vi har mediaforskare som likt alla experter är experter på just sitt område för att de läst in sig och kan mycket mer än du eller jag - och de säger då att nej, det finns inget belägg för att public service skulle vara vänstervridet.

Det är så vi besvarar frågor i vårt sekulära, demokratiska samhälle - vi lyssnar på de som faktiskt är experter på frågan det handlar om.

Och dina siffror om journalisters partisympatier ( som ooooofta återges av de som anklagar public service för att vara vänstervridet) kommer då från en svensk mediaforskare som heter Kent Asp, som studerat SVT i 40 år och som gjort den där studien av deras journalisters partisympatierna i många år.

Men säger han - eller någon annan mediaforskare - att SVT eller public service pga detta är vänstervridet?

Nej, det gör de inte - för i en demokrati får även journalister tycka vad de vill, så länge det inte påverkar deras arbete - och det finns det då inget belägg för att det gör.

Om det gjorde det skulle mediaforskare som Kent Asp naturligtvis rapportera det och då skulle du och andra som redan tycker att det är så naturligtvis istället glatt sprida det budskapet - men nu får ni nöja er med att peka på SVT:s journalisters partisympatier och felaktigt hävda att det skulle vara ett bevis på att SVT skulle vara vänstervridet.

Eller som du också gör - stapla ett antal olika anekdoter och hävda att de bevisar vad ni tycker.

Så nej, det saknas objektiva belägg för att public service skulle vara vänstervridet och det är ju därför inget parti heller vågar påstå det öppet - inte ens SD. Istället antyds det en massa och enskilda SD (och i vissa fall borgerliga) -politiker tillåter sig att sprida den konspirationsteorin - men det är fortfarande allt det är.

Ang dina övriga kommentarer är det ju knappast som att jag hittat på begreppet "mörka" - det är ju standardförklaringen från rasistsidorna till varför de aldrig kan bevisa den stora konspiration de hävdar existerar. Alla bevisen de behöver "mörkas" ju tyvärr.

Att punkt för punkt bemöta dina anekdoter är meningslöst, eftersom det ändå aldrig kan svara på den övergripande frågan om public service skulle vara vänstervinklat eller inte.

Ingen har nånsin påstått att inte även public service ibland gör fel - de fälls som sagt titt som tätt av Granskningsnämnden. Men där de flesta av oss ser dessa överträdelser som enskilda händelser, så ser ju de som tror på en konspiration bara toppen av ett gigantiskt isberg som de "vet" är den "egentliga sanningen".
Dessutom skulle det ofta säkert bara sluta i skilda uppfattningar - det en ser som en tydlig vinklig ser den andra som harmlöst, så det blir återigen bara en massa löst tyckande från kreti och pleti som dig och mig.

Och nej, public service granskas absolut inte enbart av Granskningsnämnden - det är ju din egen kommentar här ett exempel på.
Få om någon institution i Sverige får ju så mycket åsikter kastade mot sig som dem - praktiskt taget alla har ju en åsikt om dem, och de flesta har en väldigt stark sådan.
Mediaforskarare, journalisthögskolorna, mediagranskande journalister, alla våra politiska partier och större intresseorganisationer osv osv - alla är de ju snabba med att kritisera public service så snart de tycker de gör nåt fel.

Granskningsnämnden tar ju månader på sig att utreda en fråga och lämna ett utlåtande, medan PRO kan aktivera tusentals arga pensionärer som ringer och klagar från en dag till en annan om "GoKväll" säger upp kontraktet med nån folkkär programledare eller säger nåt i ett nyhetsinslag som retar PRO.

Så nog är public service väldigt påpassat alltid.

Det kan mycket väl vara så att folk förnekar deras sympatier till SD i kommentarsfält, jag har ingen som helst koll på detta och brukar inte vistas i kommentarsfält vare sig på facebook eller webtidningar. Jag vet inte om syftet med ditt förra inlägg var att ge mig titeln som SD sympatisör för att på så sätt antyda att mina argument är konspirationsteorier som passade in i den bild du målade upp eller om du syftade på andra personer generellt, på samma sätt vet jag inte om du nu antyder att jag skulle ljuga om min politiska åskådning, i vilket fall kan jag säga att inte ljuger om mina politiska åsikter på detta forum.

Menar du att Janne Josefsson är opålitlig och att hans berättelse är falsk? Han är en rutinerad journalist med lång erfarenhet och min uppfattning är att han har större integritet än att ljuga om hans upplevelse, således tror jag på hans vittnesmål och den bild han målar upp är oroväckande. Ta mig dock inte som någon som avgudar Janne eller liknande, han har gjort vissa inslag som varit riktigt dåliga och där jag tyckte han gav en helt felaktig bild gentemot verkligheten, ett av dessa inslag fick priset Skämskudden.

Som jag skrev i mitt inlägg så implicerar inte SVT:s partisympatier att även deras rapportering framför dessa åsikter men att vittnesmålet ovan samt länkarna jag hänvisat till (som du inte vill bemöta) utgör argument för att rapporteringen lutar åt vänster mellan varven och inte är opolitiskt bunden, som är dess syfte. Du får gärna hänvisa till studierna av bl.a. Kent Asp, jag läser dem gärna. Det är mycket möjligt att det stämmer det du påstår men utan hänvisning blir det svårt att kontrollera. Som sagt, jag har i.a.f. hänvisat till olika källor, kan du inte lägga ned några minuter extra och göra detsamma? Visst, det är inget parti som gått ut officiellt och kallat public service för vänstervridna av de större partierna (vad jag vet), det vore väldigt magstarkt eftersom det skulle antyda att all rapportering är vänstervinklad, vilket den inte är. Däremot finns (som jag hänvisat till) flera fall där rapporteringen inte varit objektiv utan legat åt vänster. Har du någonsin hört någon anklaga SVT för att rapporteringen lutat för mycket åt höger? Att SVT endast bjudit in politiska kommentatorer som är höger eller att de intervjuat "vanliga" människor som är politiskt aktiva i ett högerparti? Jag har då aldrig bevittnat detta (motbevisa mig gärna) men däremot bevittnat flertalet händelser där rapporteringen lutat åt andra hållet och således är uppfattningen att det finns ett vänsternarrativ inte obefogad.

Jag menade inte att du hade hittat på det begreppet utan använde "mörkas" i syfte av att citera ditt inlägg. Åsikten att media mörkar saker är inte heller helt obefogad (se fallet med DN och sexuella övergrepp på We Are Sthlm) men klart överdriven hos vissa. Min uppfattning är att detta är något public service inte gör i alltför stor utsträckning men som jag länkade till (som du inte vill kommentera) så ville de inte gå ut med polisens fullständiga signalement vid en våldtäkt vilket jag tycker är mycket konstigt om man vill gripa gärningsmannen. Detta beteende har blivit kritiserat av bl.a. Leif GW, t.ex. här: https://www.youtube.com/watch?v=IPhe3IWe6r4

Nej jag har märkt att du inte har avsikten att bemöta mina argument som jag lagt fram dem i sin helhet, vidare tycks du inte vilja komma med några källor som motbevisar min ståndpunkt, med undantag forskningen du hänvisade till som jag väntar på att få en referens till. Att det skulle vara meningslöst att bemöta dessa är felaktigt, som jag sagt ovan, finner du situationer som implicerar ett påstående och inga motbevis för påståendet, ja då finns det skäl till att tro att påståendet stämmer. Att du inte bemöter dessa utan avfärdar dem direkt visar på att du redan har en bestämd uppfattning och har inte för avsikt att ändra denna, om du anser att din ståndpunkt är korrekt kan du väl trivialt motbevisa argumenten jag lagt fram? Kom med länkar till tillfällen då public service rapporterat med ett högernarrativ så är jag villig att ändra min uppfattning.

Att public service blir emellanåt fällda av GRN är inget märkvärdigt i sig, det intressanta ligger i huruvida de rapporterade felaktigheternas karaktär upprepar sig över tid. Även om inte public service blir fällda av GRN märkvärdigt ofta så vore det problematiskt ifall de blir fällda för att ha brutit objektiviteten och rapporterat åt vänster upprepade gånger men aldrig fällda för att ha rapporterat för mycket år höger, det skulle tyda på en emellanåt vinklad rapportering.

Jo visst finns det fler än GRN som granskar public service, kritiken hos folket verkar växa då public service fortsätter att sjunka i förtroende:
http://medieakademien.se/wp-content/uploads/2018/03/Presentat...

Det jag tror du förbiser vad gäller kritik mot public service är att även om de kommer förmodligen lyssna på medborgarna ifall det kommer in många klagomål (som vid beslutet att inte sända studentsången från Lund på valborg) så är det fortfarande skattefinansierad media. Därav har de inte samma behov av att anpassa sig efter konsumenternas åsikter som dagsmedia som är beroende av konsumenterna för att gå runt. Förtroendet för public service sjunker men jag har inte sett att de bemött detta på något sätt, ska bli mycket intressant att se hur rapporteringen ser ut i år vad gäller riksdagsvalet och ifall förtroendet återställs.

Inlägget blev längre än jag tänkte, ledsen för detta men det är lätt att man glömmer tiden med fredag och allt.

Permalänk
Medlem

@aragon: Jag betalar gärna om jag kunde påverka programutbudet (man måste inte titta). Fam. Wahlgren/Ingrosso lever gott på gaget (av vad annat?) och Patrik Sjöberg har väl inte ätit/druckit så mycket (!) gratis tidigare.
Klart att det skall till reklamavbrott hela tiden, någon måste ju finansiera då licensen knappast täcker.
Pensionärer och ensamstående är vinnare. Skolkare, bluffmakare är förlorare.
Gör som skotten - köp 5 TV apparater och "tjäna" ännu mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Sällan så har jag skådat så mycket butthurt som i denna tråd, med panikartade utspel om vänsterpropaganda och vinklade nyheter.

Ingen har varken då eller nu förhindrat eller förnekat era möjligheter att konsumera vinklade nyheter och artiklar från högerpropagerande sidor, att betala svenska skatter får ni göra ändå eftersom ni bor i Sverige.

Vad det berör skatten i sig så vill jag, som skattebetalare, veta vad pengarna kommer gå till, för om dessa pengar skall öronmärkas enbart för svensk public service så ställer jag mig mot ett sådant förslag då jag anser välfärden är i ett mer skriande behov än kulturkoftorna i Stockholm.

Jag håller inte med dig om din beskrivning av oss som protesterar mot att vi tvingas betala för vänsterpropaganda men jag håller med dig om att det är bättre om pengarna går till något som vi alla vill ha. Bättre välfärd till svaga grupper till exempel LSS och fattigpensionärer. Jag betalar gärna till sådant men inte till några djävla kommunister.

Då skulle vi kunna vara överens trots att vi har olik uppfattning om PS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedman18:

Men någon måste ha gett dig uppgifter som tyder på att de mörkar och förvränger, vilka var de? Och vad säger att de själva är inte vinklade?

Jag tittar på SVT-play ibland och där förvanskar de nyheterna ganska ofta.

Du kan även kolla de olika grupperna på nätet som ständigt publicerar exempel.

Det är ganska enkelt att konstatera att SVT är vänstervridet. Det är bara att titta på nyheterna några gånger för att se vad de utelämna och hur de vinklar.

Det är också ganska lätt att konstatera att de flesta på SVT är vänster eller miljöpartister. Det är bara att titta på vilka de anställer.

Därför har jag svårt att förstå att så många kan förneka att det är så.

Permalänk
Medlem

Arbete leder inte till frihet i Sverige i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Jag tycker att de har gått för långt och de mörkar och förvränger för ofta. Därför bör man göra något så fort som möjligt. Jag vill inte betala för en kanal som i princip ljuger för mig.

Enligt vilka mörkar och förvränger de för ofta?
Oftare än de som anklagar SVT för att förvränga?

Skrivet av anon286564:

Jag håller inte med dig om din beskrivning av oss som protesterar mot att vi tvingas betala för vänsterpropaganda men jag håller med dig om att det är bättre om pengarna går till något som vi alla vill ha. Bättre välfärd till svaga grupper till exempel LSS och fattigpensionärer. Jag betalar gärna till sådant men inte till några djävla kommunister.

Då skulle vi kunna vara överens trots att vi har olik uppfattning om PS.

Bättre med högerpropaganda?
Eller är det sk. "högern" som säger att SVT är vänsterpropaganda?
Fattigpensionärer, räknas dit förtide sjukersatta också? "dvs sjukpensionärer"
Hej från en sjukersatt, som betalar % mer skatt än de som jobbar, lite udda va?

Skrivet av anon286564:

Jag tittar på SVT-play ibland och där förvanskar de nyheterna ganska ofta.

Du kan även kolla de olika grupperna på nätet som ständigt publicerar exempel.

Vilka grupper på nätet publicerar dessa exempel?
Och hur ofta förvanskar DESSA sina exempel?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skonky:

Tillåt mig då vara den första.

Jag är Sverigedemokrat, och kommer att rösta SD i höst.

Nej du har ingen källa på det för att det är fel. Ca Hälften av KD väljare och M väljare är också kritiska mot Public Service samt en stor del av L och C väljare också.

Det är väl inte så konstigt om det är många SD:are som är kritiska till att SVT är vänstervridet. SVT är väldigt negativa till SD men det bör de inte vara om de skall vara neutrala. Public Service skall inte tala om för oss vilka politiska åsikter vi skall ha.

Vänstermupparna skulle vara lika "gnälliga" och kritiska om SD fick makten och tog kontrollen över SVT men de klagar givetvis inte nu när de själva har kontrollen. Men då har vänstern redan skapat praxis. Hur ska vi då kunna klandra SD om de gör precis det som vänstern gör nu?

Permalänk
Medlem

Tror att majoriteten av unga i Sverige aldrig kollar på public service kanalerna, faktum är att de allra flesta nog inte alls kollar på vanlig tv då man numera kan se allt online utan reklamen Tror 99% hellre lägger 1200 på Netflix istället för att se "Vem vet mest"...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D_River:

Enligt vilka mörkar och förvränger de för ofta?
Oftare än de som anklagar SVT för att förvränga?

Bättre med högerpropaganda?
Eller är det sk. "högern" som säger att SVT är vänsterpropaganda?
Fattigpensionärer, räknas dit förtide sjukersatta också? "dvs sjukpensionärer"
Hej från en sjukersatt, som betalar % mer skatt än de som jobbar, lite udda va?

Vilka grupper på nätet publicerar dessa exempel?
Och hur ofta förvanskar DESSA sina exempel?

Jag skulle kunna radda upp en massa exempel här men det skulle bli tjatigt eftersom man behöver se hur vanligt dessa övertramp är för att förstå.

Jag vill varken ha högerpropaganda eller vänsterpropaganda men det är vänstern som kontrollerar SVT nu och det är därför dem man bör kritisera.

https://www.facebook.com/groups/svt.sr/

De brukar ha bra exempel även om de diskuterar mycket annat. Om man är lite källkritisk kan man kontrollera att exemplen verkligen stämmer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sirfalk:

Varför ska någon utan barn betala för andras barn? Varför ska någon som aldrig använder sig av sjukvården betala för det? Jag kan fortsätta...

För att Sverige har ett "välfärd" system, sen att du ogillar att Sverige som helhet utbildar den generela massan så att Sverige och Svenskar inte är inkompetenta är ju din åsikt.

Sen att du tycker att SVT (en TV kanal....) är likvärdigt med utbildning, Sjukvård etc DET är för mig vansinnigt och förstår inte att det finns de som fösöker säga att det ens kan jämföras.

Om man tycker om sitt land och vill att det ska bli bättre, så vore det ju en bra början att lyffta alla dess invånare till en högre standard, utbildningsviss och inom allt annat.

Om SVT försvinner imorgon vad händer?: vette fan, protester från de som frekvent tittar på dess utbud?

Om gratis utbildning åk 1-9+gymnasie försvinner vad händer då?: En ny generation av lågutbildade som kommer känna sig utanför nuvarande samhälle då de flesta har åtminstone gymnasie kompetens, vilket kommer att leda till att Sverige blir tvungen till att importera kompetens då dess egna invånare inte längre kan ta högutbildade jobb i framtiden när de tidigare generationerna pensioneras, och problemet ligger ju inte bara i det utan att hela Sverige påverkas som helhet i alla sektioner till det sämre.

Om "gratis"(allt är inte gratis inom sjukvård i dagens läge, dock stora ingrep betalar man bara självrisken ist för att behöva betala hela summor som kan gå up till 20,000+ beroende på vad det är som behöver göras) sjukvård försvinner vad händer då?: Ungefär som i USA, folk som inte har råd kommer inte att kunna få vård förutom på gratiskliniker och genom fonder.

P.S: SVT har bra program så som Kunskapskanalen och diverse dokumentärer, men det rättfärdigar inte att man ska bli tvingad till att betala för underhållning, hade det bara varigt rapport och debatter hade det lätt varigt värt 1-200 om året för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Jag skulle kunna radda upp en massa exempel här men det skulle bli tjatigt eftersom man behöver se hur vanligt dessa övertramp är för att förstå.

Jag vill varken ha högerpropaganda eller vänsterpropaganda men det är vänstern som kontrollerar SVT nu och det är därför dem man bör kritisera.

https://www.facebook.com/groups/svt.sr/

De brukar ha bra exempel även om de diskuterar mycket annat. Om man är lite källkritisk kan man kontrollera att exemplen verkligen stämmer.

Förlåt mig, men för mig så låter du som en från "högern" som har vänsterfobi.
Inte som en mittimellan som har vänsterfobi.

Beror på vilka källor som granskas.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har bott i london för 10 år sedan och redan då var det bra mycket mer än TVn som räknades som licenspliktig kan jag upplysa om.

Här är en lista på deras nuvarande upplägg:
http://www.tvlicensing.co.uk/check-if-you-need-one

Du behöver alltså uppge att du inte heller har en dator, spelkonsol, tablet eller smartphone eller annan enhet som man kan kolla på rörlig bild i så fall.

Är vad jag tolkar ur det här, altså att jag har fortfarande rätt, så opplysde jag dom när jag bodde där, och jag fick inga licens.

You need to be covered by a TV Licence to

watch or record live TV programmes on any channel
download or watch any BBC programmes on iPlayer – live, catch up or on demand.

Så om du inte tittar på live TV program då är det ingen licens, även om du har dator etc medräknat för deras licens är förstås BBC iPlayer, som jag kan forstå då senast jag kollade på den var det tilgång till live tv.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Tråden har fastnat i SVTs grad av neutralitet i nyhetsrapporteringen.
Kanske för att nyhetsrapporteringen är det enda som motiverar att Public Service media överhuvudtaget existerar.

Men nyhetsrapporteringen är inte mer än att vilken dagstidning som helst gör ett betydligt bättre arbete. Jag har för mig att det var Sydsvenskan som hade ofinheten att en gång trycka allt som rapporterades på Rapport. Det blev mindre än en halv sida i tidningen....

Och en tidningsredaktion kostar bara en liten liten bråkdel av vad SVT kostar. Dra ner Public Service till det som verkligen är kärnverksamheten och den struntsumma det kostar skulle inte besvära någon, och sådana som jag som inte vill finansiera opium för folket skulle också vara nöjda.

Sedan får den kvarvarande verksamheten upprätthålla sin relevans om den kan. Hyfsad neutralitet är ju en förutsättning för trovärdighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D_River:

Förlåt mig, men för mig så låter du som en från "högern" som har vänsterfobi.
Inte som en mittimellan som har vänsterfobi.

Beror på vilka källor som granskas.

Då måste de som klagar på Ungern ha högerfobi?

SVT gjorde allt de kunde för att mörka att den det afghanska ensamkommande "barnet" som knivhögg en polis på medborgarplatsen var en av demonstranterna och att han vr betydligt äldre än han påstod.

Nu vill givetvis vänstern att allt som är negativt för demonstranterna skall mörkas och SD vill att allt skall komma fram.

Personligen vill jag veta vad som hänt och jag blir lite irriterad när SVT tar ställning för demonstranterna och mörkar om allt som är negativt för dem.

SVT är rädda för att om sanningen kommer ut kommer folk att bli mer negativa till dem men det kan inte vara PS uppgift att filtrera nyheterna på det sättet.

Folk skall inte behandlas med sådan förmyndarmentalitet. Folk måste få hela sanningen och kunna bilda sina egna åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här tror jag det finns en utbredd missuppfattning om nautralitet och objektivitet.
För dessa går inte att uppnå. Alltså verkligen.
Det här lär man sig om man gräver lite i budskapsförmedling och medieutbildningar.
Det går inte att förmedla något objektivt eller utan vinkel. Är en mottagare inblandad så behöver budskapet anpassas för mottagaren. Är en avsändare inblandad så kommer avsändaren sätta prägel på innehållet. Mediet som överför budskapet sätter sin prägel och var detta överförs påverkar också. Det här gäller alltid.
Alltså verkligen.
Vi kan ta ett klassiskt exempel med en så banal och enkel sak som en varningsskylt för älgar. Den är väl ändå neutral och inte vinklad.
Så fan heller säger jag.
Varningsskyltar är också avgänsade, vinklade och anpassade utifrån vem som vill säga något och till vem man ska säga det.
Är avsändaren av budskapet andra älgar så kanske man inte skulle valt skyltar utan luktmarkeringar. Vidare hade kanske inte avsändaren varnat för älgar generellt då älgar inte alltid är fiender. Man kanske bara hade varnat för älgtjurar medan älgkor kanske hade visats med annat än varningsskyltar.
Är mottagaren tyska älgturister istället för bilister så hade kanske inte heller varningsfärger varit det rätta valet. Mer text och i en broschyr. Men ja, mycket text och roliga bilder passar ju dåligt på varningsskyltar för snabbt passerande bilister.

Man har alltså vinklat informationen för älgskylten så att den ej innehåller population, utbredning, information om hur gamla älgar blir eller ens skrivit någon text alls. Trots att det finns så mycket mer information om älgar. Vinklad information som är anpassad utifrån vad trafikverket vill säga till just bilister.

Och det här gäller bara för en jädra älgskylt. Ta till något så magstarkt som ett gratulationskort så ska du få se på vinkling. Alltså verkligen!
Än så länge har vi inte ens börjat sniffa på idén om att försöka beskriva en nyhet opartiskt/neutralt.

Ingen kan berätta allt om allt. Dels för att det inte får plats. Dels för att avsändaren inte ens har en total bild av hela världen men även för att mottagaren inte är inställd på vilken information som helst.
Så precis all information vi får till oss är vinklad. Det är alltid perspektiv anpassad av både avsändare, begränsningar i vilket medie som överförs (film är svårt att förmedla i tal exempelvis) och även att mottagaren inte är mottaglig för vad som helst.

Såhär ser det alltså ut. Neutral medieöverföring finns inte. Det behöver man i grunden förstå. Alltså även om man inte kan uppnå utopisk perfektion av objektivitet så innebär det inte att vi behöver upphöra med all typ av kommunikation. Och inte heller med public service även om de inte är utopiskt perfekta. För det är ingen rimlig kravställning.

Så här långt håller jag med dig. Det är vi många som gör. Du har rätt.

Skrivet av Söderbäck:

Vad massmedia däremot kan sträva efter är att vara så neutrala eller objektiva de kan inom rimliga gränser. Ingen kan uppnå utopin men alla kan jobba efter den.
Ja men då kommer följdfrågan vad är "neutral nog" eller "inom rimliga gränser". Ja däri finns det ju inget färdigt svar. Man kan tycka olika beroende på uppfattning om omvärlden. Men all rapportering kommer oavsett utföras utifrån en viss vinkel med ett perspektiv.

För att förstå andra kan man därför fråga andra om vad de anser vara neutral nyhetsrapportering. Det är ett sätt att försöka förstå vad som kan verka anses normalt eller balanserat. Så frågan som @Frispel ställer om vilken media ni kan tänkas vara objektiv/neutral i sin rapportering är inte så dum för att försöka förstå situationen bättre. Men framförallt är det en fråga om vilken nivå man som minst måste hålla för att man ska anses vara godkänt och "kvala in". Säger man att SVTs rapportering inte duger så behövs kanske ett vägledande exempel för att man ska förstå varandra.

Det är detta som är problemet. Sändningstillståndet som SVT och SR har är detta när det gäller opartiskhet:

"Opartiskhet
Gäller: Public service-företagen (SVT, SR och UR)

[i]Att vara opartisk är att ha ett neutralt förhållningssätt till något utan att blanda in vinklade åsikter. För en programverksamhet innebär opartiskhet i huvudsak tre saker.[/i]

Om någon blir klart utpekad och kritiserad ska denne få möjlighet att bemöta kritiken.
Kontroversiella ämnen eller händelser får inte behandlas på ett ensidigt sätt.
En representant för programföretaget får inte ta ställning i en kontroversiell fråga.
Kravet på opartiskhet hindrar inte att ett inslag kan ha en kritisk utgångspunkt eller särskild vinkel. Public service-företagen är skyldiga att kommentera olika händelser, stimulera till debatt och granska företag, myndigheter och organisationer. Med public service-företagens skyldighet att kommentera följer också ett visst utrymme för värderande omdömen.

Kritik mot en klart utpekad part
Om en klart utpekad part utsätts för stark kritik eller allvarliga anklagelser bör han eller hon som regel få möjlighet att försvara sig i samma program. Det kan ske genom att den utpekade medverkar i programmet eller genom en kommentar från honom eller henne. Att någon vägrar att medverka hindrar inte att programmet får sändas. I sådana fall bör den utpekades uppfattning redovisas på annat sätt, om det är möjligt.

Ensidig behandling av ett ämne eller en händelse
Kontroversiella ämnen eller händelser får inte behandlas ensidigt så att endast en parts version eller synpunkter klart dominerar. Det är dock tillåtet att skildra ett ämne från en speciell utgångspunkt, om det klart framgår av programmet eller programpresentationen. En ensidig framställning i ett program kan balanseras av ett annat program.

Ställningstagande i en kontroversiell fråga
Programledare, reportrar och andra som kan uppfattas som företrädare för programföretaget får inte göra värderande uttalanden eller ta ställning i kontroversiella frågor. I krönikor, kåserier och recensioner finns dock ett utrymme för kritiska och värderande omdömen, förutsatt att inslagets karaktär kan antas stå klar för publiken."

https://www.mprt.se/sv/att-sanda/krav-och-regler/

Problemet är att detta regelbundet bryts mot. Granskningsnämnden slår ner på SVT rätt ofta, och generellt sätt har de en vänstervinkling på många av sina program. Inte allt och alla, men många. Detta är inte en konspiration av att någon bakom styr spakarna etc. Utan att de flesta inom SVT/SR/UR har en viss politisk inriktning och de har väldigt svårt att inte vinkla rapporteringen efter deras egna åsikter. Detta problem kommer delvis av att de inte anställer efter kompetens utan efter deras mångfaldskriterier. De viktigaste för dem är inte att ha den mest kompetenta och bästa reportrar och journalister.

När man då visar på exempel hävdar alla (de flesta) att "det där är bara enstaka exempel..." Men när det händer om och om och om igen visar det på ett mönster och skapar ett problem. Det är därför som på 8 år har förtroendet för Public service dykt från 86% 2010 till 58% 2018. Det är ett problem!

Sen förstår jag vad ni menar när ni frågar vad är då neutralt nog. Problemet är att i många fall försöker de inte ens vara neutrala! Det är det som är problemet. De försöker inte ens. Det är så uppenbart för så många nu mer att det blir extremt komiskt att höra människor från vänsterkanten som inte förstår vad man menar. Att man är så blind för det. Sen frågar många efter exempel, men ignorerar när man ger dem exempel. De vägrar till och med att kolla upp länkar etc och menar på att de inte kan tro på dem eftersom de inte är neutrala och opartiska källor... *Suck* Kan du förstå att man blir uppgiven?

Jag gav flera exempel på nyhetersmedium som jag menade var opartiska eller neutrala. Problemet var helt plötsligt att då var jag tvungen att ta fram liknande lista på just svenska nyhetsmedium som var mer neutrala än just SVT/SR annars räknades det inte. Det blir lite tragiskt i en sådan diskussion. Man ger dem vad de vill ha, men det är aldrig tillräckligt. De ska alltid ha mer för att tro på det.

Jag kan respektera en person som säger att de gillar nyheterna från SVT/SR etc men som förstår att de är vinklade åt ett visst håll. Men personer som inte ens kan se det... Det är ett problem. Det visar på att vi har många som har svårt att vara källkritiska bara för att de ser på ett medium som hävdar att de är opartiska och ovinklade.

Så vad menar jag då med neutrala och opartiska nyhetsrapporteringar.

Jag vill ha båda sidor av en story. Inte bara en sida. Annars är det inte neutralt.

Om vi tar SVTs nyhetsrapportering av valet i USA. Det var så extremt uppenbart att reportern verkligen hatade Trump och alla hans väljare. De var extremt partiska för Hillary. Den visade mest kritiska inslag om trump, och var delvis varför så många i Sverige blev så tagna på sängen när Trump faktiskt vann. För de hade inte förstått att Trump hade ett stort stöd bland folket för man visade det inte.

Läs BBC, läs reuters, läs Wall street journal etc etc etc. Där har ni mer neutrala rapporteringar.

De är inte heller perfekta, men de drar åt båda hållen och kan vara kritiska mot allt och alla.

Generellt sätt är inte SVT och SR det.

Permalänk
Medlem

Intressant, här står man på vänstersidan och tycker att SVT är ganska högervridet...

/V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nr42:

Intressant, här står man på vänstersidan och tycker att SVT är ganska högervridet...

/V

När journalisterna vinklar och mörkar är det illa oavsett vilket håll de skarvar. De måste glömma sina egna åsikter och hålla sig till fakta utan att mörka och och välja bort det som de inte vill att vi skall få veta.

Ni som står långt ut på vänsterkanten kanske är besvikna för att SVT inte är mer vänstervridet än det är. Men det innebär knappast att att de är högervridna.

Permalänk
Skrivet av Nr42:

Intressant, här står man på vänstersidan och tycker att SVT är ganska högervridet...

/V

Oj. Över 50% av anställda på SVT sympatiserar med V + MP. Så du diggar Pol Pot då eller? Stödjer kanske Venezuelas nya styre? Läser du proletären?
Iaf givetvis är det nya sättet att ta ut avgiften på genomvidrigt. Argument innan som att dagstidningar är partiska håller inte eftersom du kan välja bort dagstidningar du inte vill läsa. I det här fallet blir det ju obligatoriskt för alla att betala för något man kanske från början inte ens vill ha.

Visa signatur

AsRock z87 Extreme3 ATX, Samsung SSD 120GB, 3TB Toshiba HDD, 16GB Crucial 1600Mhz, MSI Radeon 7950 Twin Frozr,
i5 4670K, be quiet! 680W 80+ Gold Modulär, Fractal Design R4,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Intressant, här står man på vänstersidan och tycker att SVT är ganska högervridet...

/V

Intressant. Vill du ge ett exempel på när du tyckt att SVT gjorde en högervriden rapportering av något?

Jag är inte sarkastiskt, jag är helt seriös. Det skulle vara intressant att se ett sådant fall för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Och var exakt ska dem bo?

Ett bekymmer i taget.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Det har stöd av 100% av riksdagen - ALLA parti stödjer det.
Eller alla partier har iaf stött principen att tv-avgiften skall läggas på skatten i de olika utskott som berett frågan i flera år.

Men det hindrar ju absolut inte att SD eller nåt borgerligt parti nu eventuellt går ut och kritiserar regeringen, bara för att plocka billiga poäng ett valår.

Mjo men att alla partier stödjer det innebär inte att 100 % av alla riksdagsledamöter röstar för det.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

This^ En skatt bör vara rättvis. Vilket i mina ögon betyder att man ska betala lika stor eller liten andel per person, procentuellt.

Håller verkligen med om detta. Helt sjukt att samhället tar mer procentuell skatt av sk. "höginkomsttagare".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kermit_Mupp:

Det har stöd av 100% av riksdagen - ALLA parti stödjer det.
Eller alla partier har iaf stött principen att tv-avgiften skall läggas på skatten i de olika utskott som berett frågan i flera år.

Men det hindrar ju absolut inte att SD eller nåt borgerligt parti nu eventuellt går ut och kritiserar regeringen, bara för att plocka billiga poäng ett valår.

Skrivet av Barak:

Mjo men att alla partier stödjer det innebär inte att 100 % av alla riksdagsledamöter röstar för det.

Varför skulle det vara "billiga poänger" att kritisera förslaget? Tvärt om vore det välkommet. Då skulle jag kanske kunna få ett parti som jag kan rösta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Bra, det är så man anger en korrekt källa - inte "kolla igenom det här 27 minuter långt talet, för nånstans i det finns belägg för vad jag påstår", eller ännu värre "googla själv!" som en del verkar tro är en källhänvisning.

Skrivet av Skonky:

Valkonferensen hölls nästan en månad innan regeringen la fram sitt förslag. Alltså bytte de inte hållning över en dag. Detta har också diskuterats internt väldigt länge. Ända sedan SD officiellt var för detta förslag. Majoriteten av SD väljare är emot förslaget. Därför visar denna ändring att de inte alls är toppstyrda utan faktiskt lyssnar på sina medlemmar och väljare. Tvärtemot det du hävdar.

Landsdagarna hölls i november förra året, och då var SD:s partiledning emot den (eller de) motion/er som lämnades in om public service.
Du kan inte hävda att majoriteten av medlemmarna var för motionen/erna, för det vet du inget om.
Vad man kan säga är att om SD är ett demokratiskt parti så röstade iaf uppenbarligen en majoritet av medlemmarnas ombud för partiledningens linje och avslog motioner/na. Och partiledningen linje då var alltså att likt alla andra partier stödja att tv-avgiften läggs på skatten och att i övrigt inte ställa några egna krav på public service.

Sen ändrade sig partiledningen uppenbarligen nån gång mellan november och när talet du länkar till hölls (klippet är publicerat 17 mars iaf).

Då gick man alltså plötsligt emot den linje man själv drivit på landsdagarna - och som man fått en majoritet av ombuden att rösta för.

Så jo, detta visar visst att partiet är toppstyrt, eftersom partiledningen ju här själva beslutar sig för att skita i vad de ett halvår tidigare fått en majoritet av medlemmarnas ombud att rösta för.

Att det sen finns en massa medlemmar som säkert gillar beslutet, och ännu fler som aldrig skulle komma på tanken att nånsin kritisera partiledningen, är en helt annan sak - men toppstyrt är ju SD definitivt när partiledningen kan ignorera vad partiets högsta beslutande församling har sagt så här.

Skrivet av Skonky:

De enda som hävdar att partiet är toppstyrt till den grad du hmenar är personer som lämnar partiet för att de är missnöjda eller vänstermänniskor som dig som inte har en aning om hur verkligheten ser ut.

Verkligheten är ju då som sagt att partiet är toppstyrt - men det är ju uppenbarligen en majoritet av medlemmarna helt ok med än så länge, iaf.
Vissa är det inte och har lämnat partiet i protest - men de är ju knappast några "vänstermänniskor", för såna finns ju inte i SD alls, utan tvärt om de som står ännu längre till höger om partiledningen och vill att partiet skall vara ännu mer öppet rasistiskt.

Skrivet av Skonky:

Detta är ingen ko-vänding därför att deras initiala hållning står fast. De vill ha kvar public service, och de vill ändra den till att vara skattefinansierad. Däremot inte i den formen den är idag. Därför kommer de att motsätta sig att lägga den på skattesedeln tills public service möter den kvalité och opartiskhet som man efterstävar samt satt in ett flertal kontrollorgan som ska se till att de uppfyller dessa kriterier. Eftersom idag dessa inte finns.

Som du själv skrev tidigare i samma inlägg:

Skrivet av Skonky:

Alla visste vad regeringens förslag skulle vara då det är det förslag som kultur och medieutskottet har gett. Detta förslag stöttades av SD tidigare.

Så SD:s partiledning har väldigt länge vetat hur huvuddragen i den här propositionen skulle komma att se ut, och trots det har de alltså i flera år stött det - liksom alla andra partier.
Det visste de även i november i förra året, då de på sina landsdagar talade emot motioner som ville ställa anda krav på public service - och de fick med sig en majoritet av medlemmarnas ombud på den linjen.

Sen har partiledningen alltså plötsligt bytt fot och därför är ju detta visst en ko-vändning.

Inget har ju förändrats under hela denna tid - det är ju inte som att partiledningen plötsligt blev överraskad av att regeringen lagt en helt annan proposition, för regeringen hade ju inte ens lagt sin proposition när de ändrade sig!

Istället är ju det som hänt här att SD:s partiledning nu gör en helt annan analys av exakt samma förutsättningar som existerat i flera år - och som alla känt till.

Så dels är det toppstyrt, som vi kunde konstatera tidigare - eftersom detta är helt beslutat av partiledningen och inte medlemmarna. Och dels är det ju helt opålitligt för alla andra partier att SD nu plötsligt ko-vänder - eftersom ju inget förändrats från när de stödde samma idé. Vilket ju då bara återigen minskar SD:s värde som en potentiell samarbetspartner, eftersom det inte går att lita på att de håller en konsekvent linje.

Sen skall det ju sägas att nog ingen var jättechockad att SD:s partiledningen gjorde så här - jag förutspådde ju det tom själv i tidigare kommentarer i den här tråden, som jag skrev innan jag visste att de gjort det.

För det är ju då ett välkänt faktum med SD - det är ett toppstyrt parti som kan vända på en femöring när det passar partiledningen - och det är ju då en av flera anledningar till varför de inte kan hitta nåt parti som vill samarbeta med dem.

Skrivet av Skonky:

De är inte SD som vänder kappan efter vinden baserat på hur majoriteten av väljare svänger år ut och år in. De har hållit fast vid sin politik i många år nu utan att svänga. De har däremot omvärderat sin position i ett antal frågor och därför ändrat sig. Väl motiverat till varför de gör som de gör. Tror det är ca 3-4 frågor inklusive public service skatten. Dessa har aldrig varit extrema förändringar eller hållningar utan några graders svängning för att bättre möte verkligheten. Eftersom SD är ett pragmatiskt parti. Det måste vara förankrat i verkligheten.

Ja, det låter ju bättre att säga att man "omvärderat sin position" än att säga att man vänder kappan efter vinden - det håller jag ju med om. Men i realiteten är det ju samma sak.
Pragmatiskt är ju det sista SD är - i så fall hade de ju öppnat upp för samarbete med nåt av blocken i utbyte mot att få igenom någon liten obetydlig symbolfråga för att på så sätt bli mer accepterat som samarbetspartner, vilket på sikt skulle gett dem ett ökande inflytande.

Men istället har de ju gjort tvärt om - ställt ultimativa krav till alla andra partier om att de måste acceptera stora delar av SD:s hela politik för att få deras stöd - vilket ju bara lett till att de fått absolut noll reellt inflytande istället.

Åkesson och SD:s partiledning är ju otroligt oskickliga politiker när det handlar om att faktiskt få igenom sin politik - men det spelar ju uppenbarligen ingen roll för dem, när de har sina säkra riksdagsplatser.

Skrivet av Skonky:

De riktiga kappvändarna är Stefan Löfven och Socialdemokraterna. De håller fast vid saker och ting tills tungan blir blå sen kan de från en dag till en annan svänga och hävda att de alltid har tyckte på detta sättet. Du övertygar ingen med dina vilseledande retorik. Du har inget att komma med i detta.

Jag noterar att du inte gillar sossarna. Så förvånande.

Skrivet av Skonky:

Menar du att nyheteridag som drivs av en invandrare är en rasistsida? Lol! Men detta visar bara hur svårt du har att separera verkligheten från dina politiska glasögon.

För en invandrare kan inte vara rasist då menar du, eller hur tänkte du där?

Permalänk
Inaktiv

För mig är det viktigaste att SVT blir en kanal för alla och inte en propaganda kanal för en minoritet.

Om de blev neutrala skulle det inte känna som en stöld om man tvingas betala. Tänk på att 1300 SEK om året kan bli 80 000 under en livstid. Det är mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

När anmälde du detta till granskningsnämnden?

Du har lite att göra innan du får svar på det.
"Du får gärna visa att detta skett omvänt någonsin när det gäller SVT."

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kermit_Mupp:

Bra, det är så man anger en korrekt källa - inte "kolla igenom det här 27 minuter långt talet, för nånstans i det finns belägg för vad jag påstår", eller ännu värre "googla själv!" som en del verkar tro är en källhänvisning.

Landsdagarna hölls i november förra året, och då var SD:s partiledning emot den (eller de) motion/er som lämnades in om public service.
Du kan inte hävda att majoriteten av medlemmarna var för motionen/erna, för det vet du inget om.
Vad man kan säga är att om SD är ett demokratiskt parti så röstade iaf uppenbarligen en majoritet av medlemmarnas ombud för partiledningens linje och avslog motioner/na. Och partiledningen linje då var alltså att likt alla andra partier stödja att tv-avgiften läggs på skatten och att i övrigt inte ställa några egna krav på public service.

Sen ändrade sig partiledningen uppenbarligen nån gång mellan november och när talet du länkar till hölls (klippet är publicerat 17 mars iaf).

Då gick man alltså plötsligt emot den linje man själv drivit på landsdagarna - och som man fått en majoritet av ombuden att rösta för.

Så jo, detta visar visst att partiet är toppstyrt, eftersom partiledningen ju här själva beslutar sig för att skita i vad de ett halvår tidigare fått en majoritet av medlemmarnas ombud att rösta för.

Att det sen finns en massa medlemmar som säkert gillar beslutet, och ännu fler som aldrig skulle komma på tanken att nånsin kritisera partiledningen, är en helt annan sak - men toppstyrt är ju SD definitivt när partiledningen kan ignorera vad partiets högsta beslutande församling har sagt så här.

Verkligheten är ju då som sagt att partiet är toppstyrt - men det är ju uppenbarligen en majoritet av medlemmarna helt ok med än så länge, iaf.
Vissa är det inte och har lämnat partiet i protest - men de är ju knappast några "vänstermänniskor", för såna finns ju inte i SD alls, utan tvärt om de som står ännu längre till höger om partiledningen och vill att partiet skall vara ännu mer öppet rasistiskt.

Som du själv skrev tidigare i samma inlägg:

Så SD:s partiledning har väldigt länge vetat hur huvuddragen i den här propositionen skulle komma att se ut, och trots det har de alltså i flera år stött det - liksom alla andra partier.
Det visste de även i november i förra året, då de på sina landsdagar talade emot motioner som ville ställa anda krav på public service - och de fick med sig en majoritet av medlemmarnas ombud på den linjen.

Sen har partiledningen alltså plötsligt bytt fot och därför är ju detta visst en ko-vändning.

Inget har ju förändrats under hela denna tid - det är ju inte som att partiledningen plötsligt blev överraskad av att regeringen lagt en helt annan proposition, för regeringen hade ju inte ens lagt sin proposition när de ändrade sig!

Istället är ju det som hänt här att SD:s partiledning nu gör en helt annan analys av exakt samma förutsättningar som existerat i flera år - och som alla känt till.

Så dels är det toppstyrt, som vi kunde konstatera tidigare - eftersom detta är helt beslutat av partiledningen och inte medlemmarna. Och dels är det ju helt opålitligt för alla andra partier att SD nu plötsligt ko-vänder - eftersom ju inget förändrats från när de stödde samma idé. Vilket ju då bara återigen minskar SD:s värde som en potentiell samarbetspartner, eftersom det inte går att lita på att de håller en konsekvent linje.

Sen skall det ju sägas att nog ingen var jättechockad att SD:s partiledningen gjorde så här - jag förutspådde ju det tom själv i tidigare kommentarer i den här tråden, som jag skrev innan jag visste att de gjort det.

För det är ju då ett välkänt faktum med SD - det är ett toppstyrt parti som kan vända på en femöring när det passar partiledningen - och det är ju då en av flera anledningar till varför de inte kan hitta nåt parti som vill samarbeta med dem.

Ja, det låter ju bättre att säga att man "omvärderat sin position" än att säga att man vänder kappan efter vinden - det håller jag ju med om. Men i realiteten är det ju samma sak.
Pragmatiskt är ju det sista SD är - i så fall hade de ju öppnat upp för samarbete med nåt av blocken i utbyte mot att få igenom någon liten obetydlig symbolfråga för att på så sätt bli mer accepterat som samarbetspartner, vilket på sikt skulle gett dem ett ökande inflytande.

Men istället har de ju gjort tvärt om - ställt ultimativa krav till alla andra partier om att de måste acceptera stora delar av SD:s hela politik för att få deras stöd - vilket ju bara lett till att de fått absolut noll reellt inflytande istället.

Åkesson och SD:s partiledning är ju otroligt oskickliga politiker när det handlar om att faktiskt få igenom sin politik - men det spelar ju uppenbarligen ingen roll för dem, när de har sina säkra riksdagsplatser.

Jag noterar att du inte gillar sossarna. Så förvånande.

För en invandrare kan inte vara rasist då menar du, eller hur tänkte du där? Eller tänkte du alls?

Om SD byter fot här blir de det enda parti som försvarar demokratin i den här frågan. Är inte det lite märkligt?

De flesta vet väl att sossarna är det riksdagsparti som är mest toppstyrt men det hör väl egentligen inte hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Håller verkligen med om detta. Helt sjukt att samhället tar mer procentuell skatt av sk. "höginkomsttagare".

Skickades från m.sweclockers.com

Helt sjukt att jag ska betala lika mycket i tv skatt som en direktör!
Iofs... om jag skippade afa försäkring, då skulle jag hamna under nivån att betala fullt ut.
Nej vänta.... Gränsen är före skatt, inte det man får i handen?
Jaja... om jag lever tills jag får pension, då hamnar jag under gränsen.

Sjukersatta betalar mer skatt än arbetande.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Intressant. Vill du ge ett exempel på när du tyckt att SVT gjorde en högervriden rapportering av något?

Jag är inte sarkastiskt, jag är helt seriös. Det skulle vara intressant att se ett sådant fall för mig.

Jag skulle gärna vilja ha ett exempel på när SVT är vänstervriden
Sure, att SVT ogärna nämner etnicitet kan jag köpa, men det har ju inget att göra med huruvida SVT är höger eller vänstervinklad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500