Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Säg att det kanske är 2 miljoner hushåll som betalar i dagsläget (Innefattar cirka 8 miljoner människor om det är 2 föräldrar + 2 barn), det blir 4608 miljoner eller 4,6 miljarder per år.

Nu ska alla (utom studenter och folk med socialbidrag) betala 1300 per år (och några med sänkt). Höfta på att det kanske är 6 miljoner individer? Det är 7800miljoner eller 7,8 miljarder.

Därtill tillkommer att de inte behöver ha några som ringer från radiotjänst eller knackar dörr samt fakturaavgiften som Alice-som-viker-ut-sig-i-tidning tycker är en sån ypperlig fördel vilket borde spara in en hel del pengar. Så varför i hela helsike behöver avgiften vara så jädra hög? Ta bort skiten. Två föräldrar med två vuxna barn som jobbar men bor hemma, var så god 5200kr per år istället för tidigare 2304kr per år.

För att det ska vara ungefär samma peng som tidigare (Ej räknat vad de sparar in på mindre personal, fakturaavgift etc.) så borde avgiften ligga på cirka 658kr med 7 miljoner som betalar det via skatten. Men jag står kvar vid att ta bort skiten.

Om du söker på internet så betalade 3,5 miljoner hushåll tv-licens 2016.
Det fanns sista december 2016 precis under 10 miljoner invånare i sverige. 2,3 miljoner av dom var under 20 år. 1,98 över 65. 6,7% arbetslösa 2017 (ej inräknat studerande) (10-2,3-1,98)*(100-6,7)%=5,34miljoner
Källa SCB.
Alla över 18 som tjänar över en viss summa ska betala skatten. De som studerar, arbetslösa och vissa pensionärer faller alltså bort. Alltså personer som har ett jobb eller studerar oavsett sysselsättningsgrad mellan 20-65 är 5,34 miljoner. Delar av den gruppen kommer tjäna mindre än kravet och delar av de andra grupperna ha tillräckligt stor inkomst.

Skillnaden mellan reglerna:
2,3 tusen*3,5miljoner=8,05 miljarder
8,05miljarder/1,3 tusen=6,19 miljoner behöver betala avgiften för samma intäck.

Det känns inte helt orimligt med 1,3 tusen i skatt då istället för licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge det inte blir en kvarskatt så fine... dra 0.01% skatt till

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Anledningen till att ingen velat kommentera är att din fråga är så dåligt genomtänkt. Varför skulle den fria pressen vara bunden av samma krav som Public Service.

Om PS inte klara av sitt uppdrag bör vi lägga ner den helt och bara förlita oss på fri press och fria medier.

Samtidigt vet vi att absolut neutralitet inte går att åstadkomma. Således är det inte det som menas med formuleringen i uppdraget. Det är en generell syftning och är inget som går att motbevisa genom att lyfta fram enskilda inslag som är mer eller mindre partiska. För mig är det faktum att ingen vill ge exempel på (svensk) media som anses mer neutral ett tecken på att PS faktiskt är hyfsat neutrala. Om det är tillräckligt neutrala är något som går att diskutera, men att hävda att de inte följer sitt uppdrag då de inte är absolut neutrala blir bara absurt.

Skrivet av Skonky:

Du säger ju själv att det inte finns några opartiska medier. Så vilka ska vi lita på? Ska vi bara lyssna och läsa det som återspeglar vår egen ideologi och de som vi känner oss bekväma med eller ska vi gå utanför vår comfort-zone och se vad andra kan tycka och se vilka bevis de har?

Något för dig att tänka på. Du frågar hela tiden efter exempel men godtar inte ett enda exempel för att det är ju bara enstaka fall. Jag ger dig en sida med massor av exempel och du ber om en neutral sida som granskar public service. Efter att du själv erkänt att det inte finns någon ovinklad media i Sverige. Det blir argumentationsrundgång och väldigt märkligt. Du har alltså inget att komma med.

Men så är det ofta med människor som har kognitiv dissonans.

Nej. Argumentationsfel. Fakta är fakta. Du kan inte ändra på fakta. Du välja hur du ska presentera det. Men du kan inte ändra på fakta. Då är det lögn.

SVT är inte neutral eller opartisk alls. Det är bara ord.

Så om nyheteridag imorgon skriver att de är opartiska, oberoende, och hädanefter kommer att alltid vara neutrala i sin rapportering, ska vi lita på det? Vi har ju inga andra nyhetssidor som är mer opartiska/ovinklade som kan granska dem och komma fram till något annat eftersom alla andra är partiska och vinklade. Enligt din egen retorik.

Den funkar inte.

Nej, men kan du visa ett enda exempel som de ger som är felaktigt?

Är allts om står på internet sant? Betyder det att vi inte kan lita på någonting?

Är allt som står i böcker sant? Betyder det att vi ska bränna alla böcker och ignorera det som finns i alla böcker för att det finns någon bok som inte är sann?

Är allt som vi lär oss i skolan sant? Betyder det att vi inte kan ta in någon information vi får därifrån.

Skrev inte du tidigare att "Detta blir min sista replik till dig"? Ljög du då?!?

Det blir som sagt lite absurt när man ska diskutera något som är generellt formulerat som ett absolut mål.

Skrivet av anon286564:

Du tjatar om samma felaktiga jämförelse om och om igen. Förstår du inte vad Public Service innebär?

Förklara för mig vad det är du uppfattar att jag missförstått. Att bara påskina att jag inte förstår för inte diskussionen framåt.

Skrivet av Skonky:

Svar nej. Kognitiv dissonans. Har håller flera motsägelsefulla tankar i huvudet och vet inte hur han ska tänka eller argumentera. Det blir rundgång. Ignorera trollet.

Och detta är något jag verkligen avskyr i diskussionsforum. Värsta typen av härskarteknik där man pratar förbi någon och ryggdunkar varandra i att de minsann har rätt och den som argumenterar emot inte förstår bättre.

Usch och fy!

Jag förväntar mig klart bättre av de flesta som faktiskt väljer att argumentera med mer än bara one-liners.

Skärpning!

Men nu ska jag iväg till jobbet och har inte möjlighet att fortsätta diskussionen. Ha det så trevligt i ryggdunkarklubben. Jag förstår att det är jobbigt när någon ifrågasätter ens ståndpunkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Samtidigt vet vi att absolut neutralitet inte går att åstadkomma. Således är det inte det som menas med formuleringen i uppdraget. Det är en generell syftning och är inget som går att motbevisa genom att lyfta fram enskilda inslag som är mer eller mindre partiska. För mig är det faktum att ingen vill ge exempel på (svensk) media som anses mer neutral ett tecken på att PS faktiskt är hyfsat neutrala. Om det är tillräckligt neutrala är något som går att diskutera, men att hävda att de inte följer sitt uppdrag då de inte är absolut neutrala blir bara absurt.

Skrev inte du tidigare att "Detta blir min sista replik till dig"? Ljög du då?!?

Det blir som sagt lite absurt när man ska diskutera något som är generellt formulerat som ett absolut mål.

Förklara för mig vad det är du uppfattar att jag missförstått. Att bara påskina att jag inte förstår för inte diskussionen framåt.
Och detta är något jag verkligen avskyr i diskussionsforum. Värsta typen av härskarteknik där man pratar förbi någon och ryggdunkar varandra i att de minsann har rätt och den som argumenterar emot inte förstår bättre.

Usch och fy!

Jag förväntar mig klart bättre av de flesta som faktiskt väljer att argumentera med mer än bara one-liners.

Skärpning!

Men nu ska jag iväg till jobbet och har inte möjlighet att fortsätta diskussionen. Ha det så trevligt i ryggdunkarklubben. Jag förstår att det är jobbigt när någon ifrågasätter ens ståndpunkt.

Det är ganska meningslöst att diskutera med dig eftersom du inte bemöter mina argument. Om vi fortsätter kommer det bara att urarta totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Och detta är något jag verkligen avskyr i diskussionsforum. Värsta typen av härskarteknik där man pratar förbi någon och ryggdunkar varandra i att de minsann har rätt och den som argumenterar emot inte förstår bättre.

Usch och fy!

Jag förväntar mig klart bättre av de flesta som faktiskt väljer att argumentera med mer än bara one-liners.

Skärpning!

Men nu ska jag iväg till jobbet och har inte möjlighet att fortsätta diskussionen. Ha det så trevligt i ryggdunkarklubben. Jag förstår att det är jobbigt när någon ifrågasätter ens ståndpunkt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik

Du väljar att ignorera de bevis vi lägger fram genom att vifta bort dem med dåliga bortförklaringar.

Det går inte att argumentera med en person som inte har argument.

Ditt enda argument är whataboutism, vilket inte är ett argument vilket jag förklarat för dig.

Permalänk
Medlem

Titta på denna video. Han för fram allt väldigt sakligt och med bevis och källor.

Allt detta har redan argumenterats här, men som av andra lättvindigt har ignorerats.

Rekommenderar alla att ta kvarten det tar att se och lyssna.

Det går inte att ignorera. Om man gör det väljer man att vara naiv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon286564:

Det verkar som om du inte läser det jag skriver

Det som förvånar mig du argumenterar tydligen med påståendet att objektiv och neutral Public Service är något omöjligt . Men om det stämmer faller ju hela iden Public Service och då är enda lösningen att man lägger ner SVT helt och hållet.

Här tror jag det finns en utbredd missuppfattning om nautralitet och objektivitet.
För dessa går inte att uppnå. Alltså verkligen.
Det här lär man sig om man gräver lite i budskapsförmedling och medieutbildningar.
Det går inte att förmedla något objektivt eller utan vinkel. Är en mottagare inblandad så behöver budskapet anpassas för mottagaren. Är en avsändare inblandad så kommer avsändaren sätta prägel på innehållet. Mediet som överför budskapet sätter sin prägel och var detta överförs påverkar också. Det här gäller alltid.
Alltså verkligen.
Vi kan ta ett klassiskt exempel med en så banal och enkel sak som en varningsskylt för älgar. Den är väl ändå neutral och inte vinklad.
Så fan heller säger jag.
Varningsskyltar är också avgänsade, vinklade och anpassade utifrån vem som vill säga något och till vem man ska säga det.
Är avsändaren av budskapet andra älgar så kanske man inte skulle valt skyltar utan luktmarkeringar. Vidare hade kanske inte avsändaren varnat för älgar generellt då älgar inte alltid är fiender. Man kanske bara hade varnat för älgtjurar medan älgkor kanske hade visats med annat än varningsskyltar.
Är mottagaren tyska älgturister istället för bilister så hade kanske inte heller varningsfärger varit det rätta valet. Mer text och i en broschyr. Men ja, mycket text och roliga bilder passar ju dåligt på varningsskyltar för snabbt passerande bilister.

Man har alltså vinklat informationen för älgskylten så att den ej innehåller population, utbredning, information om hur gamla älgar blir eller ens skrivit någon text alls. Trots att det finns så mycket mer information om älgar. Vinklad information som är anpassad utifrån vad trafikverket vill säga till just bilister.

Och det här gäller bara för en jädra älgskylt. Ta till något så magstarkt som ett gratulationskort så ska du få se på vinkling. Alltså verkligen!
Än så länge har vi inte ens börjat sniffa på idén om att försöka beskriva en nyhet opartiskt/neutralt.

Ingen kan berätta allt om allt. Dels för att det inte får plats. Dels för att avsändaren inte ens har en total bild av hela världen men även för att mottagaren inte är inställd på vilken information som helst.
Så precis all information vi får till oss är vinklad. Det är alltid perspektiv anpassad av både avsändare, begränsningar i vilket medie som överförs (film är svårt att förmedla i tal exempelvis) och även att mottagaren inte är mottaglig för vad som helst.

Såhär ser det alltså ut. Neutral medieöverföring finns inte. Det behöver man i grunden förstå. Alltså även om man inte kan uppnå utopisk perfektion av objektivitet så innebär det inte att vi behöver upphöra med all typ av kommunikation. Och inte heller med public service även om de inte är utopiskt perfekta. För det är ingen rimlig kravställning.

Vad massmedia däremot kan sträva efter är att vara så neutrala eller objektiva de kan inom rimliga gränser. Ingen kan uppnå utopin men alla kan jobba efter den.
Ja men då kommer följdfrågan vad är "neutral nog" eller "inom rimliga gränser". Ja däri finns det ju inget färdigt svar. Man kan tycka olika beroende på uppfattning om omvärlden. Men all rapportering kommer oavsett utföras utifrån en viss vinkel med ett perspektiv.

För att förstå andra kan man därför fråga andra om vad de anser vara neutral nyhetsrapportering. Det är ett sätt att försöka förstå vad som kan verka anses normalt eller balanserat. Så frågan som @Frispel ställer om vilken media ni kan tänkas vara objektiv/neutral i sin rapportering är inte så dum för att försöka förstå situationen bättre. Men framförallt är det en fråga om vilken nivå man som minst måste hålla för att man ska anses vara godkänt och "kvala in". Säger man att SVTs rapportering inte duger så behövs kanske ett vägledande exempel för att man ska förstå varandra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Bevisen för att SVT är partiska och inte objektiva är så många att det inte finns utrymme för alla i det här forumet. Men det som är skrämmande är att felaktiga och vilseledande nyhetsrapportering kan avgöra valet och det är ett hot mot demokratin.

Vi måste göra något åt detta. Moderaterna drog tillbaka sitt stöd till sossarnas grundlagsändringar när de märkte att folk var kritiska.

Kanske vi kan få Alliansen att svänga även i den här frågan.

Åtminstone borde vi kunna få dem att korta ner tiden så att det går att riva upp beslutet tidigare.

Permalänk
Medlem

@anon286564: Kan du ge exempel på opartiska och objektiva nyhetskällor?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Här tror jag det finns en utbredd missuppfattning om nautralitet och objektivitet.
För dessa finns inte. Alltså alls.
Det här lär man sig om man gräver lite i budskapsförmedling och medieutbildningar.
Det går inte att förmedla något objektivt eller utan vinkel. Är en mottagare inblandad så behöver budskapet anpassas för mottagaren. Är en avsändare inblandad så kommer avsändaren sätta prägel på innehållet. Mediet som överför budskapet sätter sin prägel och var detta överförs påverkar också. Det här gäller alltid.
Alltså verkligen.
Vi kan ta ett klassiskt exempel med en så banal och enkel sak som en varningsskylt för älgar. Den är väl ändå neutral och inte vinklad.
Så fan heller säger jag.
Varningsskyltar är också avgänsade, vinklade och anpassade utifrån vem som vill säga något och till vem man ska säga det.
Är avsändaren av budskapet andra älgar så kanske man inte skulle valt skyltar utan luktmarkeringar. Vidare hade kanske inte avsändaren varnat för älgar generellt då älgar inte alltid är fiender. Man kanske bara hade varnat för älgtjurar medan älgkor kanske hade visats med annat än varningsskyltar.
Är mottagaren tyska älgturister istället för bilister så hade kanske inte heller varningsfärger varit det rätta valet. Mer text och i en broschyr. Men ja, mycket text och roliga bilder passar ju dåligt på varningsskyltar för snabbt passerande bilister.

Man har alltså vinklat informationen för älgskylten så att den ej innehåller population, utbredning, information om hur gamla älgar blir eller ens skrivit någon text alls. Trots att det finns så mycket mer information om älgar. Vinklad information som är anpassad utifrån vad trafikverket vill säga till just bilister.

Och det här gäller bara för en jädra älgskylt. Ta till något så magstarkt som ett gratulationskort så ska du få se på vinkling. Alltså verkligen!
Än så länge har vi inte ens börjat sniffa på idén om att försöka beskriva en nyhet opartiskt/neutralt.

Ingen kan berätta allt om allt. Dels för att det inte får plats. Dels för att avsändaren inte ens har en total bild av hela världen men även för att mottagaren inte är inställd på vilken information som helst.
Så precis all information vi får till oss är vinklad. Det är alltid perspektiv anpassad av både avsändare, begränsningar i vilket medie som överförs (film är svårt att förmedla i tal exempelvis) och även att mottagaren inte är mottaglig för vad som helst.

Såhär ser det alltså ut. Neutral medieöverföring finns inte. Det behöver man i grunden förstå. Alltså även om man inte kan uppnå utopisk perfektion av objektivitet så innebär det inte att vi behöver upphöra med all typ av kommunikation. Och inte heller med public service även om de inte är utopiskt perfekta. För det är ingen rimlig kravställning.

Vad massmedia däremot kan sträva efter är att vara så neutrala eller objektiva de kan inom rimliga gränser. Ingen kan uppnå utopin men alla kan jobba efter den.
Ja men då kommer följdfrågan vad är "neutral nog" eller "inom rimliga gränser". Ja däri finns det ju inget färdigt svar. Man kan tycka olika beroende på uppfattning om omvärlden. Men all rapportering kommer oavsett utföras utifrån en viss vinkel med ett perspektiv.

För att förstå andra kan man därför fråga andra om vad de anser vara neutral nyhetsrapportering. Det är ett sätt att försöka förstå vad som kan verka anses normalt eller balanserat. Så frågan som @Frispel ställer om vilken media ni kan tänkas vara objektiv/neutral i sin rapportering är inte så dum för att försöka förstå situationen bättre. Men framförallt är det en fråga om vilken nivå man som minst måste hålla för att man ska anses vara godkänt och "kvala in". Säger man att SVTs rapportering inte duger så behövs kanske ett vägledande exempel för att man ska förstå varandra.

Tyvärr förstår inte Frispel skillnaden mellan Public Service och fria tidningar. Han förstår inte att man måste ställa andra krav på PS än på fria media.

Det går inte att jämföra på det sätt som Frispel gör.

Det tillhör yttrandefriheten att våra tidningar får förmedla åsikter och vara partiska. Detta gäller alla tidningar. Allt från Proletären , Aftonbladet och Nya Tider.

Om det nu är så som Frispel antyder och det faktiskt är omöjligt att göra SVT helt opartiskt så bör vi lägga ner PS helt.

Problemet är att de flesta anställda på SVT är vänster och de har svårt att se skillnad på åsikter och fakta. Det gör kanske att nedläggning är det enda möjliga alternativet.

Om man vill ha exempel på PS som lyckats kan man kanske jämföra med andra länder men den jämförelsen har jag inte gjort.
Om de lyckats bättre borde SVT kunna lära sig något från dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D_River:

@IngvarS: Kan du ge exempel på opartiska och objektiva nyhetskällor?

Du gör samma tankefel som frispel gör.

Fria media behöver inte vara opartiska eller objektiva och väldigt sällan är de det. Men du behöver inte betala för dessa tidningar och du behöver inte läsa dem heller.

Fri press måste få vara både partiska och även osakliga. Det kräver tryckfriheten.

Alla måste betala till Public Service även om vi inte måste titta. Därför blir det helt fel om en politisk minoritet tar kontrollen över verksamheten.

I princip skulle det kunna funka ändå om dessa vänstermänniskor kunde anstränga sig och försöka vara sakliga och neutrala men de gör tyvärr inte det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon286564:

Om det nu är så som Frispel antyder och det faktiskt är omöjligt att göra SVT helt opartiskt så bör vi lägga ner PS helt.

Här håller jag helt enkelt inte med dig. Ingen kan vara utopiskt opartisk. Det finns inte. Man kan ha bra utbyte av public service trots detta. Frågan är snarare vad man kan anse vara tillräckligt neutralt för att det ska falla i smaken/duga.
Eller huruvida svensk public service anses vara "bra nog". Själv tycker jag ju att vår public service är ganska bra faktiskt. Medierna i P1 som granskar annan media, eurpoapodden för att hålla lite koll i EU vilket nästan ingen annan klarar av att berätta om exempelvis ;). Aja. Alla kan inte gilla allt.

Är de objektiva nog då? Oftast tycker jag de håller en högre nivå än konkurrensen iaf i de program jag är intresserad av samt en del av nyhetsrapporteringen. Men de är väl knappast perfekta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Politisk minoritet och kontroll över Public Service?!

Skrivet av anon286564:

I princip skulle det kunna funka ändå om dessa vänstermänniskor kunde anstränga sig och försöka vara sakliga och neutrala men de gör tyvärr inte det.

Du verkar väldigt intresserad av dessa "vänstermänniskor".
är "högermänniskor" mer sakliga och neutrala?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D_River:

Politisk minoritet och kontroll över Public Service?!

Du verkar väldigt intresserad av dessa "vänstermänniskor".
är "högermänniskor" mer sakliga och neutrala?

Nu är det vänstern som kontrollerar SVT. Högermänniskorna kan vi diskutera om det blir tvärt om.

Permalänk

Det var ju skit, jag hoppas att regeringen ångrar sig och tar bort den här extra kostnaden. Jag skulle kunna använda de där pengarna för att gå på resturang en gång i månaden men inte nu längre

Permalänk
Medlem

Låter bra med "1300" om året" hade väl nästan varit lagom om inte lite i överkant för vad man får ut av det.. Men när man sen är ett hushåll på fyra personer och det helt plötsligt kostar 5100kr för hushållet?

Koda skiten istället då så får var och en bestämma själv. Gå ur eurovision och skänk alla de pengarna till den insamlingstjänsten som på någotsätt sätter rekord varje år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bresch, 2 föräldrar och 2 vuxna barn som arbetar och bor hemma?

Skrivet av 1tt2t3-Simon:

Det var ju skit, jag hoppas att regeringen ångrar sig och tar bort den här extra kostnaden. Jag skulle kunna använda de där pengarna för att gå på resturang en gång i månaden men inte nu längre

Om du inte har varken tv eller radio och inte betalar tv-licens.
Då skulle det bli dyrare för dig.
Men om du nu betalar tv-licens, då skulle det nog bli billigare för dig.
Restaurangbesök som kostar ca 100kr? Vilka tips har du?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Nu är det vänstern som kontrollerar SVT. Högermänniskorna kan vi diskutera om det blir tvärt om.

Om du vill ha högermänniskor som styr SVT, då får du nog vänta tills USA tar makten över Sverige.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

S-styrda Malmö placerar nyanlända i M-styrda Staffanstorp. Det vet SVT om innan programmet spelas in och har diskuterat på sin redaktion, ändå så är det M-styrda Staffanstorp som får stå till svars för detta. Du får gärna visa att detta skett omvänt någonsin när det gäller SVT.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/svt-programmet-opinio...
https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/varfor-undan...

När anmälde du detta till granskningsnämnden?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D_River:

Om du vill ha högermänniskor som styr SVT, då får du nog vänta tills USA tar makten över Sverige.

Jag vill helst ha neutral och objektiv PS men vänster vill kontrollera PS även när de är i minoritet. Hur skall de då med trovärdighet kkunna kritisera högern om de tar över när de får majoritet.

Dagens vänster skapar en praxis som kan vändas mot dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D_River:

Bresch, 2 föräldrar och 2 vuxna barn som arbetar och bor hemma?

Om du inte har varken tv eller radio och inte betalar tv-licens.

Då skulle det bli dyrare för dig.
Men om du nu betalar tv-licens, då skulle det nog bli billigare för dig.
Restaurangbesök som kostar ca 100kr? Vilka tips har du?

Juste.. För man måste ju betala licensen om man äger någon mottagare... x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Juste.. För man måste ju betala licensen om man äger någon mottagare... x)

Nä, men du måste inte heller betala inkomstskatt. Generellt brukar man utgå från att folk följer lagen i den här typen av diskussioner.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Här håller jag helt enkelt inte med dig. Ingen kan vara utopiskt opartisk. Det finns inte. Man kan ha bra utbyte av public service trots detta. Frågan är snarare vad man kan anse vara tillräckligt neutralt för att det ska falla i smaken/duga.
Eller huruvida svensk public service anses vara "bra nog". Själv tycker jag ju att vår public service är ganska bra faktiskt. Medierna i P1 som granskar annan media, eurpoapodden för att hålla lite koll i EU vilket nästan ingen annan klarar av att berätta om exempelvis ;). Aja. Alla kan inte gilla allt.

Är de objektiva nog då? Oftast tycker jag de håller en högre nivå än konkurrensen iaf i de program jag är intresserad av samt en del av nyhetsrapporteringen. Men de är väl knappast perfekta.

Jag tycker att de har gått för långt och de mörkar och förvränger för ofta. Därför bör man göra något så fort som möjligt. Jag vill inte betala för en kanal som i princip ljuger för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Jag tycker att de har gått för långt och de mörkar och förvränger för ofta. Därför bör man göra något så fort som möjligt. Jag vill inte betala för en kanal som i princip ljuger för mig.

Men någon måste ha gett dig uppgifter som tyder på att de mörkar och förvränger, vilka var de? Och vad säger att de själva är inte vinklade?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saandberg:

This^ En skatt bör vara rättvis. Vilket i mina ögon betyder att man ska betala lika stor eller liten andel per person, procentuellt.

Håller med! Dags för platt skatt! Progressiv skatt är pervers ondska! Ärligt.

Skrivet av Dinoman:

Rätt eller fel men det har ju tagit landet Sverige till ett av de mest framgångsrika i världen; https://goodcountry.org/index/results Hade vi lagt ner våran vapenexport hade vi förmodligen blivit etta igen.

Varför inte lägga ner hela landet på en gång? Framgångsrikt? Vilket sjukt bedömningssystem! "Good country" vad är det för slags idioti? Inte mycket till information på den sidan om vad som ligger bakom denna propaganda-site.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Politisk minoritet och kontroll över Public Service?!

Du verkar väldigt intresserad av dessa "vänstermänniskor".
är "högermänniskor" mer sakliga och neutrala?

Skrivet av D_River:

Om du vill ha högermänniskor som styr SVT, då får du nog vänta tills USA tar makten över Sverige.

Skrivet av Bael:

När anmälde du detta till granskningsnämnden?

Skrivet av Swedman18:

Men någon måste ha gett dig uppgifter som tyder på att de mörkar och förvränger, vilka var de? Och vad säger att de själva är inte vinklade?

Kolla på videon som jag länkade till här ovan. Titta igenom den.

Sen får ni gå lite längre bak i tråden för att få länkade flera exempel etc etc. Var snälla att först bevisa att dessa alla exempel är fel först.

Sen har ni här granskningsnämndens senaste beslut https://www.mprt.se/sv/att-anmala/granskningsnamnden/senaste-...

Ni får gärna kolla hur många av dem som är av SR/SVT jämfört med andra privata kanaler eller stationer. Samt hur många gånger de andra kanalerna förekommer jämfört med frekvensen av andra kanaler....

A pattern magically appears.

Av de 6 som besluten som har skett senaste månden är det endast 1 som är friande för SVT.

Detta är inget konstigt. Men samtidigt är det inget som kommer att åtgärdas för granskningsnämndens uppdrag är inte att göra en sammanställning, utan endast att granska enskilda anmälningar.

Permalänk
Medlem

Sällan så har jag skådat så mycket butthurt som i denna tråd, med panikartade utspel om vänsterpropaganda och vinklade nyheter.

Ingen har varken då eller nu förhindrat eller förnekat era möjligheter att konsumera vinklade nyheter och artiklar från högerpropagerande sidor, att betala svenska skatter får ni göra ändå eftersom ni bor i Sverige.

Vad det berör skatten i sig så vill jag, som skattebetalare, veta vad pengarna kommer gå till, för om dessa pengar skall öronmärkas enbart för svensk public service så ställer jag mig mot ett sådant förslag då jag anser välfärden är i ett mer skriande behov än kulturkoftorna i Stockholm.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har full förståelse för ett gäng grejer här. Är nuvarande avgiftsnivå rätt då? Jag vet inte men det sänds ju en hel del rent nöje. Något som man inte borde tvingas att vara med och betala för. Gäller både evenemang och serier.
Vidare är jag med på att det känns som en rätt sur nitlott om man är totalt ointresserad av hela utudet av public service med Radio/TV/nyheter och allt vad det innebär. En liten tröst är att en del av granskningen som görs av både stat och företag kommer en till nytta även om man inte kollar på deras granskningar för det motverkar ändå korruption och liknande. Granskningen av sjöfartsverkets helikopterinköp och liknande. Men ja, som sagt begränsad tröst.
Så jag är inte oförstående ;).

Men det där med att beskatta per hushåll har jag inga problem att överge. Det skulle gå att lägga kyrkosktt, gravskatt och komunalskatt per hushåll också och det hade ju gynnat hushåll med flera under samma tak och straffat singelhushållen. Men jag ser inte mycket fördel med den typen av skatteupplägg i något läge faktiskt. Även avgiften för sophantering hade jag kunnat se att den läggs per individ istället för per hushåll.
Så jag är nöjd när man lämnar beskattning per hushåll/område och beskattar per individ istället där det dessutom tas hänsyn till inkomster för de fattigare. Får vibbar av "stam/tribal"-tänk av områdes/hushållsknutna skatter.
Aja. Det är ju bara jag ;). Rätt eller fel finns inte och man får tycka olika.

Jag håller med dig i mycket också. Det finns ju alltid två sidor av myntet.
För oss i hushåll så blir det en försämring, för singlar en förbättring.
Svårt göra alla nöjda.

Men det jag står fast vid är att public service bör hålla sig till nyheter/fakta.

Dramor och film finns det ju så mycket annat som levererar idag.
Ta tex serien suits. Helt irrelevant för mig att SVT betalar för att sända den då JAG redan betalar för den via två andra tjänster. Och förmodlingen samma för dom flesta.
Jag menar, är det en serie/film man vill se, så är nog tablåbelagd SVT den sista anhalten man hoppas på?

Så står fast vid att om dom skalar bort 50% av allt som ändå inte är att anse public service, så kan man fimpa SVT2 och borde då typ kunna halvera kostnaden?

Edit:
Gå in på SVT2 och kolla på kvällens program från nu. Hur mycket är vettig PS?
Både 18:45 och 19:50 är repriser! Samt allt från 23.20 och framåt, Mao minst 6 repriser bara i SVT.2h.
Det som på sin höjd går att anse som nån typ av public service är väl en dokumentär om Sven Wollter samt några olika typer av nyhetssändningar?

Tyvärr är man väl körd. Demokratin har talat. På sin höjd får man väl börja ägna sitt liv att kampanja politiskt och vem vet? Kanske på 10-20 år lyckas få till en folkomröstning?

Jag förstår egentligen inte problemet? Panga på en digital folkomröstning med bank id, majoriteten bestämmer. Vill 50.000001% ha en skattebetald PS, so be it. Om inte, lägg ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Sen har ni här granskningsnämndens senaste beslut https://www.mprt.se/sv/att-anmala/granskningsnamnden/senaste-...

Den har jag redan länkat till.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Sen borde väl egentligen det finnas ett tak för vad bostäder är värda dvs då det blir mer lönsamt att bygga nytt, detta fungerar dock kanske endast på landsbygden där det finns yta att bygga på. Jag förstår att problemet blir värre ju större stad och desto centralare man ska bo. Men samtidigt kanske det inte är en rättighet att bo centralt i Stockholm.

Det är dyrt även i de yttersta förortskommunerna i Storstockholmsområdet, och att få ett hyreskontrakt.. ja det finns ju en anledning till att Stockholm är nominerat till Guiness rekordbok för världens längsta bostadsköer. Till och med i de mindre attraktiva områdena runt typ Tensta och Rinkeby så får man räkna med runt 10 år i kö för en hyresrätt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.