Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kermit_Mupp:

Kort sagt finns det INGET som nånsin kan bevisa för den övertygade fundamentalisten att vad de redan bestämt sig för är sant faktiskt inte är det.

Vilket du själv är bevis för med tanke på alla exempel/svar du fått om att Svt är vänster...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ni som är skeptiska till Public Service har uppenbarligen inte förstått dess demokratiska värde.

Ta och kika lite på amerikansk media och notera hur extremt politiserad den är. Fox News t.ex. är ren propaganda-TV. Googla på Rupert Murdoch och informera er om hur extremt farligt det kan bli med kommersiell media, en mans världssyn projicerade och trummad ut till mängder av TV-kanaler och media.

Särskilt idag när konkurrensen är stenhård och finansiering är svår att få ihop för traditionell media, då behövs det stora finansiärer. På internet så dominerar Google och Facebook i princip alla reklamintäkter. När det gäller TV är det gigantiska bolag som ligger bakom och äger majoriteten av de kanaler gemene Svensson konsumerar.

I detta fallet är finansiären inte någon rik halvdö vit gubben med gamla unkna åsikter utan svenska folket.

Det är många så anser att public service i Sverige är vänstervriden och det kan säkert ligga något i det men det speglar också vårt land och dess politiska arv. Vi har i decennier varit ett vänstervridet land, i alla fall med internationella mått mätt.

Rätt eller fel men det har ju tagit landet Sverige till ett av de mest framgångsrika i världen; https://goodcountry.org/index/results Hade vi lagt ner våran vapenexport hade vi förmodligen blivit etta igen.

Rätt svårt för folk att veta hur bra vi har det i Sverige när man inte levt som över 50% i övriga världen

Permalänk
Medlem

Var det någon i riksdagen som var emot? Jag tror faktiskt inte det, blir att rösta på MED i höst.

> Ni som är skeptiska till Public Service har uppenbarligen inte förstått dess demokratiska värde.

Eller så är det du som inte har förstått hur vänstervridet det är.

Jag skulle vara OK med det om public service var public service och inte vänsterns propagandaorgan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nu saknas det bara att man kan deklarera att man inte har en TV så man får tillbaka pengarna.

Det vore nåt. Men då måste dom väl skicka ut såna där TV pejlare igen som kollar att det stämmer ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Men det här är alltså första gången en regering lagt en proposition för att faktiskt genomföra det och så länge inte de borgerliga och SD nu plötsligt alla byter fot och röstar nej, så lär det bli så också.

SD har bytt fot men det kommer inte kunna påverka den här nya lagen. Gäller att fler Riksdagspartier inser hur galen den här lagen faktiskt är.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vadå, "göra som alla andra"? Bl.a. Storbritannien och Nederländerna har ju Public Service i regi likt den som Sverige nu närmar sig. I

Vad ni som alltid drar upp Storbritannien och jamnför det med den svenska modellen är att där kan du uppge att du bara använder din tv till bluray, tv spel eller liknande, du uppger med andra ord att du INTE tittar på "live broadcast", då behöver du inte betala tv licens där. Så ganska stor skilnad mao.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

SD är också för detta förslag. Alla riksdagspartier är eniga.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej dom bytte ställningstagande under sina landsdagar i mars, dom är inte längre för det här förslaget.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Varför ska stasiTV få pengar för att jag tittar på youtube, spelar på mitt xbox eller ser på en film via netflix på min TV? Jag kan inte ens få in SVT och liknande utan att betala för ett TV abbonemang för någon hundring per månad.
Eller om jag tittade på SVT, varför kan jag inte se på SVT när jag är i thailand 4 månader om året då jag betalar skatt i sverige och finansierar stasiTV?

Varför ska någon utan barn betala för andras barn? Varför ska någon som aldrig använder sig av sjukvården betala för det? Jag kan fortsätta...

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem

Det jag inte gillar är smyghöjningen.
2400:- för 2 pers i ett hushåll blir istället till 2*1300 = 2600:-.

Min ytterst oförankrade teori är såhär:
1) Vi har dom som av olika anledningar inte betalar för sig idag
1.1) Dom har ingen tv
1.2) Dom ser bara på svtplay och är i dagsläget undantagna
1.3) Dom fuskar
2) Radiotjänst = kostnad
3) Hushåll betalar endast 1 avgift på fler personer

Min teori är då följande:
När man tvingar på folk detta via skatten, så bör det ju bli FLER som betalar.
Detta borde ju då leda till att man borde kunna SÄNKA avgiften kraftigt.
Hur detta istället blir till en höjning är orimligt?

Men kan det vara så att vi har så extremt många singelhushåll som ensamma går och betalar 2400:-?

Det skulle vara intressant att se en kalkyl på före/efter i intäkter...

EDIT: Och till alla er som skriker public service, t ex @Dinoman
Fine. Men hur förklarar ni då all drama etc som SVT pumpar ut?
Jag tog en ytterst snabbkoll på SVT1 idag och ser att dom visar både SUITS och SINNER. Inköpa USA-dramer. Vad kostar inte allt sånt? Som man ändå betalar dubbelt och trippelt för eftersom man oftast har allt från Netflix till olika filmkanaler. (Jag har alltså 3 ”sätt” att se t ex SUITS på, och kan garantera att tablåbelagd SVT1 -inte- är det jag väljer....)

Om man nu ska tjafsa om att man ”Måste” ha kvar public service:
Fimpa SVT2, behåll enbart SVT1. Och skala sedan bort all inköp ”drama”, då har vi enbart egenproducerat och samhällsinfo kvar.
Detta borde då leda till en halvering i kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Tippar på att inteliigensnivån på Swec är över snittet. Det är sorgligt att se att folk här förnekar att SVT är vänstervridet. Det är så uppenbart så det är inte klokt, såvida man inte har huvudet nertryckt i sanden och ögonen stängda.

Knappast.
De flesta här är unga och inte speciellt bra på politik.
I mätningen här på forumet så är de flesta SD-väljare med stor majoritet.
Det säger väl något om intelligensen och hur mycket personerna här upplevt i livet
Föra politiska frågor här är nästan det dummaste man kan göra.
Allt som inte är pro-SD är "vänstervridet"

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Det har stöd av 100% av riksdagen - ALLA parti stödjer det.
Eller alla partier har iaf stött principen att tv-avgiften skall läggas på skatten i de olika utskott som berett frågan i flera år.

Men det hindrar ju absolut inte att SD eller nåt borgerligt parti nu eventuellt går ut och kritiserar regeringen, bara för att plocka billiga poäng ett valår.

Nej, SD har ändrat sig. Det har alltid varit många inom SD och deras väljare som varit negativa till den här avgiften, och under SDs landsdagar i år så bytte partiet alltså åsikt i frågan. Vi får hoppas att några fler partier väljer att ändra sig i just den här frågan.

Själv är jag övertygad av att en majoritet av folket är emot att lägga Public Service på skattsedeln, eller iallafall negativa till hur det nuvarande förslaget är utformat.

Detta är en typisk fråga som man borde låta svenska folket få avgöra i en folkomröstning, SD är ända Riksdagsparti som är positiva till direktdemokrati, vilket man också kan tycka att flera partier i Riksdagen borde vara positiva till..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roosterx:

Vad ni som alltid drar upp Storbritannien och jamnför det med den svenska modellen är att där kan du uppge att du bara använder din tv till bluray, tv spel eller liknande, du uppger med andra ord att du INTE tittar på "live broadcast", då behöver du inte betala tv licens där. Så ganska stor skilnad mao.

Jag har bott i london för 10 år sedan och redan då var det bra mycket mer än TVn som räknades som licenspliktig kan jag upplysa om.

Här är en lista på deras nuvarande upplägg:

Citat:

Don’t have a TV? You could still need a TV Licence for other devices.
It doesn’t matter what device you use. If you watch or record live TV programmes on any channel, or download or watch BBC programmes on iPlayer, you need to be covered by a TV Licence. This includes:

TV sets (including smart TVs)
DVD, Blu-ray and VHS recorders
Laptops and desktop computers
Tablets, mobile phones and other portable devices
Digital boxes or PVRs (such as Sky, Virgin Media or BT TV)
Games consoles
Media streaming devices (such as Amazon Fire TV, Apple TV, Chromecast, Roku and Now TV)
Freeview, Freesat or YouView

http://www.tvlicensing.co.uk/check-if-you-need-one

Du behöver alltså uppge att du inte heller har en dator, spelkonsol, tablet eller smartphone eller annan enhet som man kan kolla på rörlig bild i så fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det jag inte gillar är smyghöjningen.
2400:- för 2 pers i ett hushåll blir istället till 2*1300 = 2600:-.

Min ytterst oförankrade teori är såhär:
1) Vi har dom som av olika anledningar inte betalar för sig idag
1.1) Dom har ingen tv
1.2) Dom ser bara på svtplay och är i dagsläget undantagna
1.3) Dom fuskar
2) Radiotjänst = kostnad
3) Hushåll betalar endast 1 avgift på fler personer

Min teori är då följande:
När man tvingar på folk detta via skatten, så bör det ju bli FLER som betalar.
Detta borde ju då leda till att man borde kunna SÄNKA avgiften kraftigt.
Hur detta istället blir till en höjning är orimligt?

Men kan det vara så att vi har så extremt många singelhushåll som ensamma går och betalar 2400:-?

Det skulle vara intressant att se en kalkyl på före/efter i intäkter...

EDIT: Och till alla er som skriker public service, t ex @Snorjaers
Fine. Men hur förklarar ni då all drama etc som SVT pumpar ut?
Jag tog en ytterst snabbkoll på SVT1 idag och ser att dom visar både SUITS och SINNER. Inköpa USA-dramer. Vad kostar inte allt sånt? Som man ändå betalar dubbelt och trippelt för eftersom man oftast har allt från Netflix till olika filmkanaler. (Jag har alltså 3 ”sätt” att se t ex SUITS på, och kan garantera att tablåbelagd SVT1 -inte- är det jag väljer....)

Om man nu ska tjafsa om att man ”Måste” ha kvar public service:
Fimpa SVT2, behåll enbart SVT1. Och skala sedan bort all inköp ”drama”, då har vi enbart egenproducerat och samhällsinfo kvar.
Detta borde då leda till en halvering i kostnad.

Det många som inte verkar förstå just detta, 95% av innehållet i "public service" är ren dynga och det ska alla betala för.

Har själv varit anti-radiotjänst och kört digitala tjänster och utan tv-mottagare i snart 9 år, har aldrig saknat någon av skitkanalerna som vi nu ska tvingas betala för.

Skulle pengarna gå till något annat än skitdåliga B-skådisar och antagligen politiker så skulle jag kanske ha en annan åsikt om det.

Enda positiva nu är väl att man kan köpa en schysst billig TV igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det jag inte gillar är smyghöjningen.
2400:- för 2 pers i ett hushåll blir istället till 2*1300 = 2600:-.

Min ytterst oförankrade teori är såhär:
1) Vi har dom som av olika anledningar inte betalar för sig idag
1.1) Dom har ingen tv
1.2) Dom ser bara på svtplay och är i dagsläget undantagna
1.3) Dom fuskar
2) Radiotjänst = kostnad
3) Hushåll betalar endast 1 avgift på fler personer

Min teori är då följande:
När man tvingar på folk detta via skatten, så bör det ju bli FLER som betalar.
Detta borde ju då leda till att man borde kunna SÄNKA avgiften kraftigt.
Hur detta istället blir till en höjning är orimligt?

Men kan det vara så att vi har så extremt många singelhushåll som ensamma går och betalar 2400:-?

Det skulle vara intressant att se en kalkyl på före/efter i intäkter...

EDIT: Och till alla er som skriker public service, t ex @Snorjaers
Fine. Men hur förklarar ni då all drama etc som SVT pumpar ut?
Jag tog en ytterst snabbkoll på SVT1 idag och ser att dom visar både SUITS och SINNER. Inköpa USA-dramer. Vad kostar inte allt sånt? Som man ändå betalar dubbelt och trippelt för eftersom man oftast har allt från Netflix till olika filmkanaler. (Jag har alltså 3 ”sätt” att se t ex SUITS på, och kan garantera att tablåbelagd SVT1 -inte- är det jag väljer....)

Om man nu ska tjafsa om att man ”Måste” ha kvar public service:
Fimpa SVT2, behåll enbart SVT1. Och skala sedan bort all inköp ”drama”, då har vi enbart egenproducerat och samhällsinfo kvar.
Detta borde då leda till en halvering i kostnad.

Jag tycker idén om en skatt är bra men håller helt med om att den är för hög. (Den är dyrare än många streamingtjänster)

Via statsfinansierad TV ska man få samhällsinformation och nyheter, kultur, barnprogram och utbildning, sändningar från landskamper. Och visst kanske är OK att de köper in lite dammiga serier och filmer också.
Men håller med ovan att de behöver inte köpa in nya Netflix produktioner m.m.

SVT ska däremot inte producera: Dramor och deckare som håller klass motsvarande vad en mellanstadieklass kan göra.
De ska dessutom ha en neutral politisk ståndpunkt:
Kolla på valfritt debattprogram och se hur de förlöjligar de som inte tycker som dem.
Även i nyhetssändningar m.m. väljer de sånt som de vill visa även när större viktigare saker har inträffat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirfalk:

Varför ska någon utan barn betala för andras barn? Varför ska någon som aldrig använder sig av sjukvården betala för det? Jag kan fortsätta...

Jämför du sjukvård med public service?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Knappast.
De flesta här är unga och inte speciellt bra på politik.
I mätningen här på forumet så är de flesta SD-väljare med stor majoritet.
Det säger väl något om intelligensen och hur mycket personerna här upplevt i livet
Föra politiska frågor här är nästan det dummaste man kan göra.
Allt som inte är pro-SD är "vänstervridet"

Och alla som röster på SD är dumma i huvet? Kliv ner från din höga häst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nej, SD har ändrat sig. Det har alltid varit många inom SD och deras väljare som varit negativa till den här avgiften, och under SDs landsdagar i år så bytte partiet alltså åsikt i frågan. Vi får hoppas att några fler partier väljer att ändra sig i just den här frågan.

Själv är jag övertygad av att en majoritet av folket är emot att lägga Public Service på skattsedeln, eller iallafall negativa till hur det nuvarande förslaget är utformat.

Detta är en typisk fråga som man borde låta svenska folket få avgöra i en folkomröstning, SD är ända Riksdagsparti som är positiva till direktdemokrati, vilket man också kan tycka att flera partier i Riksdagen borde vara positiva till..

Jag tycker det är mer rimligt att ha avgiften på skatten än för en licens för en tv. Sen kan man diskutera utbudet och avgiften men det anser jag är en annan fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Man kan koka ner hela din kommentar till det här exemplet egentligen, för det är ju till 99% SD:are som gnäller på public service på nätet.

Måste vara sjukt många SD:are då på Sweclockers i sånna fall..Palmface.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Helt sjukt att man ska behöva betala för andras nöje. Tar bort all sport och nöjesprogram ifrån SVT och ersätt det med nyheter och andra informationsprogram så kan jag kanske börjar acceptera denna påtvingad avgift.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Sverigedemokraterna har ändrat sig

Skrivet av Bael:

Var inte samtliga riksdagspartier överens om detta?

Nej Sverigedemokraterna är emot.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1602734986511407&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Var det någon i riksdagen som var emot? Jag tror faktiskt inte det, blir att rösta på MED i höst.

> Ni som är skeptiska till Public Service har uppenbarligen inte förstått dess demokratiska värde.

Eller så är det du som inte har förstått hur vänstervridet det är.

Jag skulle vara OK med det om public service var public service och inte vänsterns propagandaorgan.

SD är emot, som ända Riksdagsparti.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirfalk:

Varför ska någon utan barn betala för andras barn? Varför ska någon som aldrig använder sig av sjukvården betala för det? Jag kan fortsätta...

Fortsätt för all del, gärna till kopplingen mellan den svenska välfärdsmodellen och SVT. Snubben ovan har sagt att han inte vill betala för SVT, som han inte nyttjar, inte att tant Agda inte ska få sin cancer behandlad bara för att han inte har cancer.

Är det rimligt att försvara en ny skatt för "gratis glass till alla" med argument som att vägar och gatulampor är kollektiva nyttor? Ingen har klagat på hur skatt i sig fungerar utan på ett specifikt fall.

Whataboutism troll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Svt har ändå blivit äckligt skräp med sin fula morgonpanels studio, i en miljö som helt är opassande.

lol precis min reaktion på skiten, det verkar som de försöker härma Amerikanska TV-modellen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Är ni 5 som bor i hushållet som alla tjänar över brytpunkten för den nya skatten?

Det här är ju ytterligare ett problem med den nya utformningen. Politikerna har drivit upp bostadspriserna så pass mycket att barn som blir vuxna helt enkelt inte har råd att flytta hemifrån.

Nu ska det tas ännu mer pengar från de unga som försöker slita ihop pengarna för att kunna flytta. Familjer där medlemmarna inte tjänar så mycket men ligger precis över brytpunkten drabbas också negativt.

Avgiften borde givetvis vara per hushåll och inte individ. Kapar man dessutom innehållet och gör en enda nödkanal av det hela borde det inte kosta många kronor per år.

Permalänk
Medlem

Missnöjd med detta. Jag har inget emot statlig "public service", men när pengarna går till melodifestivaler, inköp av stora sportsändningar, såpoperor och annan skval-underhållning som reklamkanalerna lika bra kunnat sköta så är det inte rätt användning enlig mig. När jag tänker på "public service" så tänker jag på opartisk nyhetsbevakning, seriösa vetenskapsprogram eller andra bildande program, och nischade program med "smalkultur" som inte reklamkanaler skulle ta i med tång. *Det* kan jag betala skattepengar för, inte fotbolls VM.

Permalänk
Inaktiv

En annan "fördel" för staten med att baka in avgiften i skatten är att de lättare kan höja den utan att folk direkt tänker på det, jämfört med att få en faktura i brevlådan med höjt belopp.

Segway..

Men alla vet vart konstant höjda skatter verkligen går, och det är inte till de som faktiskt byggt upp vårt land och som betalat in miljoner i skatt under sin livstid. Med tanke på hur det ser ut idag så blir det rännstenen för oss sweclockers när vi går i "pension" om vi inte själva på något mirakulöst sätt lyckats spara ihop tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Det här är ju ytterligare ett problem med den nya utformningen. Politikerna har drivit upp bostadspriserna så pass mycket att barn som blir vuxna helt enkelt inte har råd att flytta hemifrån.

Nu ska det tas ännu mer pengar från de unga som försöker slita ihop pengarna för att kunna flytta. Familjer där medlemmarna inte tjänar så mycket men ligger precis över brytpunkten drabbas också negativt.

Avgiften borde givetvis vara per hushåll och inte individ. Kapar man dessutom innehållet och gör en enda nödkanal av det hela borde det inte kosta många kronor per år.

Varför är det politikernas fel att bostadspriserna har stigit så kraftigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Som det är nu ska ensamboende betala mer än om man är flera i hushållet.

Rent ut sagt för jävligt! Lever man också på minimigränsen gör bara en hundring mer i utgifter att man måste göra stora uppoffringar. Jag har inte haft TV på minst tio år och vill inte betala för smörjan SVT och l

Vi borde starta en protest mot tv-avgiften införs i skatten!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Det jag inte gillar är smyghöjningen.
2400:- för 2 pers i ett hushåll blir istället till 2*1300 = 2600:-.

Min ytterst oförankrade teori är såhär:
1) Vi har dom som av olika anledningar inte betalar för sig idag
1.1) Dom har ingen tv
1.2) Dom ser bara på svtplay och är i dagsläget undantagna
1.3) Dom fuskar
2) Radiotjänst = kostnad
3) Hushåll betalar endast 1 avgift på fler personer

Min teori är då följande:
När man tvingar på folk detta via skatten, så bör det ju bli FLER som betalar.
Detta borde ju då leda till att man borde kunna SÄNKA avgiften kraftigt.
Hur detta istället blir till en höjning är orimligt?

Men kan det vara så att vi har så extremt många singelhushåll som ensamma går och betalar 2400:-?

Det skulle vara intressant att se en kalkyl på före/efter i intäkter...

Men dom har ju sänkt avgiften kraftigt. En tredjedel av hushållen i sverige är singelhushåll. För dessa hushållen har man inte sänkt avgiften med 200:- som motsvarar höningen på 200:- för hushåll med 2 pers. Inte heller har man sänkt med 400:- för singelhushållen. 600:- då? Nä säkningen är ännu strörre! 800? Nope.
1000 spänn? Har man verkligen sänkt det med hela 1000kr? Nä man har faktiskt sänkt avgiften hör singelhushåll med ännu mer. Från 2400:- till 1300kr. 1100:- sänkning. Den du!
Vad tycks då om denna enorma "smygsänkning" för en stor andel av hushållen jämfört med den mer modesta höjningen på 200:- för hushåll med två personer?

Så ja, avgiften har sänkts ordentligt för en del och höjts lite i de hushållen som drar in mer pengar där det finns flera med inkomst. Huruvida man tycker omfördelningen är "rättvis" eller ej är så subjektivt att jag lämnar den delen därhän.
However! Min poäng är just den att avgiften inte bara har höjts. Den har samtidigt sänkts. Eller rättare sagt omfördelats. Tittar man enkom på de som fått höjd avgift så kommer man inte förstå helheten. Samma sak om man bara tittar på de som har fått sänkt avgift.
Enligt lagt förslag siktar man på att hamna på samma intäktsnivå som i dagsläget och taket på avgifterna är balanserade därefter. Det finns mer om både tänk och uträkningar i lagförslaget Ny finansiering av pulic service för den som vill grotta lite mer

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Se inlägget #17356385 samt nedanstående.

Vad tycker du om SVT:s rapportering från amerikanska presidentvalet?
https://www.youtube.com/watch?v=UmZ5KiYaK6s

Båda politiska kommentatorerna i detta klipp vänster, är det oberoende journalistik? Varför inte ha något från andra sidan med? Blir ju en väldigt ensidig bild som ges.
https://www.youtube.com/watch?v=BWsCSKg-Bdc

Får båda sidor lika tuffa frågor samt chansen att svara på dessa?
https://www.youtube.com/watch?v=rtMAQRofRK0

Denna tråd berör situationer där SVT angett personer de intervjuat som neutrala men de är i själva verket politiskt aktiva i kommunistiska kretsar.
https://www.flashback.org/t1110646

Opartiska uttalanden
https://www.dagensmedia.se/nyheter/sr-frias-for-sd-uttalande-...

SVT benämner terrorattentatet på Drottninggatan som en "vansinnesattack".
https://www.facebook.com/I.allmanhetens.tjanst/posts/58025438...
https://twitter.com/avpublicservice/status/982721906838261768

SVT vill inte ge ut polisens fullständiga signalement på misstänkt gärningsman.
https://www.flashback.org/sp61255451
https://detgodasamhallet.com/2017/07/19/journalistik-i-varlds...

SVT lär barn att det är okej att bryta mot lagen.
http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/varfor-berattar-svt-...

Hittade ovanstående lite snabbt, ingen större sökning m.a.o. men något jag märkte är att det finns många referenser till klipp på svtplay i trådar på flashback samt i bloggpostar men tyvärr finns inte dessa klipp kvar på hemsidan tog därför inte med dessa. Finns garanterat mer, vet att jag själv läst artiklar hos SVT/SR som jag inte uppfattat som neutrala men lyckas inte hitta tillbaka till dessa, är inte som vissa flashback-användare och arkiverar allt jag ser.
Finns dessutom rätt mycket mer material i kanalerna som tillhör "I allmänhetens tjänst - granskning av public service", däremot är långt ifrån allt material sådant som pekar på en vänstervridning utan de bakom initiativet granskar PS i allmänhet.

Problemet är som alltid med denna argumentation att det finns ett enormt utbud från Public Service, om man väljer ut enstaka program så kan du nog bevisa allt från att SVT stödjer talibaner till att de är nazister eller kommunister. Om man tycker att Public Service är vänsterpropaganda så säger det nog egentligen mer om de personernas politiska hemvist än om var Public Service befinner sig på den politiska skalan.

Att SVT och Public Service inte är helt neutrala är en självklarhet, det är omöjligt att vara helt opartisk hur gärna man än skulle vilja vara det. Frågan är om man har som målsättning att vara så neutral som möjligt. Ska man göra det lite intressant så bör man ställa frågan:

Om SVT och Public Service nu är så vänstervridet, vilken (svensk) media anser du är mer neutral i sin omvärldsrapportering? Tror du att jag eller någon annan skulle kunna komma med exempel från deras rapportering som tyder på vinklig? Skulle dessa exempel vara procentuellt sett vanligare i Public Service eller i den media du tycker är neutral?

Det är så himla lätt att skrika att SVT är vänstervridet, det hela blir betydligt svårare om man ska komma med exempel på omvärldsrapportering som är mer neutral.

Skrivet av bergla:

Tippar på att inteliigensnivån på Swec är över snittet. Det är sorgligt att se att folk här förnekar att SVT är vänstervridet. Det är så uppenbart så det är inte klokt, såvida man inte har huvudet nertryckt i sanden och ögonen stängda.

Jag tycker att det är sorgligt att så många inte har större självinsikt än att man anklagar SVT för att vara vänstervridet när det i högre grad handlar om var man själv befinner sig på den politiska skalan. Men jag citerar mig själv från här ovan:

Om SVT och Public Service nu är så vänstervridet, vilken (svensk) media anser du är mer neutral i sin omvärldsrapportering? Tror du att jag eller någon annan skulle kunna komma med exempel från deras rapportering som tyder på vinklig? Skulle dessa exempel vara procentuellt sett vanligare i Public Service eller i den media du tycker är neutral?

Det är så himla lätt att skrika att SVT är vänstervridet, det hela blir betydligt svårare om man ska komma med exempel på omvärldsrapportering som är mer neutral.