Permalänk

VPN tjänst till Asus RT-AC66U

Hej! Skaffade för ett tag sedan en Asus router i syftet av att ha en VPN tjänst på router nivå. Jag skaffade idag då F-secure Fredome och trodde att de hade en VPN tjänst jag kunnde lägga in i Router då (dumt av mig och inte kolla detta innan! ). Så nu har jag F-secure på min dator och kan även ha den på mobil om jag förstod rätt, men det var ju inte det jag tänkt mig från början. Såhär ser det ut i webgränssnittet till routern.

Så då är frågan, vad för fördelar ev nackdelar är det med att ha VPN tjänsten på routern vs rakt på enheten man använder. Kan ju tänka mig att trafik från tex ISP inte täcks helt o hållet av VPN tjänsten på datorn?

Tl;dr jag vill ha en VPN tjänst till min asus router, max pris för tjänst är 100-200 kr i månaden om det är rimligt.

Permalänk
Medlem

Fördelen att du kan välja att skicka alla enheter genom routern eller bara några.
Nackdelar är att de kan sinkar ner hastigheten rejält om du sätter VPN utanför Sverige tex.

Slår ett slag för Azirevpn, kör också samma routern som dig för övrigt vilket funkar kalas med VPN.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Jag testade köra openvpn mot en leverantör på min ac66u och prestandan man fick var helt åt skogen pga att hårdvaran i routern är för klen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon107085:

Jag testade köra openvpn mot en leverantör på min ac66u och prestandan man fick var helt åt skogen pga att hårdvaran i routern är för klen.

Detta, AC66U har för klen hårdvara för att klara av använda VPN om du har krav på hastighet. Du får använda specifika enheterna eller lägga på dedikerad hårdvara.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Detta, AC66U har för klen hårdvara för att klara av använda VPN om du har krav på hastighet. Du får använda specifika enheterna eller lägga på dedikerad hårdvara.

Ah okej, även om VPN servern är i Sverige eller i närheten? Vad kostar ev sådan hårdvara och hur sätter man upp det isåfall?

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Fördelen att du kan välja att skicka alla enheter genom routern eller bara några.
Nackdelar är att de kan sinkar ner hastigheten rejält om du sätter VPN utanför Sverige tex.

Slår ett slag för Azirevpn, kör också samma routern som dig för övrigt vilket funkar kalas med VPN.

Jag har 150/10, vad kan man förvänta sig för sänkning i hastighet och svars tid?

Permalänk
Inaktiv

Asus Rt-ac86u accelererar krypteringen. Kostar mer att köpa, men blir ingen hastighetsstrypning.

Har även Aiprotection: https://www.asus.com/AiProtection/

Permalänk
Medlem

Jag kör en Asus RT-AC66U, tillsammans med Bahnhof Integrity VPN. Fick det inte att fungera med PPTP, men fungerar oväntat bra med OpenVPN (protokollet, inte VPN-leverantören). Kan inte säga att jag har mer än absolut MAX 10% förlust i uppkopplingen, kanske 10-15 extra i ping vid spelande.
Är ju väldigt annorlunda mot vad MrQvist säger tidigare. Men detta är vad jag får ut iaf.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommytola:

Ah okej, även om VPN servern är i Sverige eller i närheten? Vad kostar ev sådan hårdvara och hur sätter man upp det isåfall?

Skrivet av Tommytola:

Jag har 150/10, vad kan man förvänta sig för sänkning i hastighet och svars tid?

Det spelar ingen roll vart servern står, det är din router som inte orkar kryptera. Hårdvaran kostar väl allt från en begagnad pc till en dedikerad box för 3-4000:-, kommer helt an på hur mycket du vill göra själv. Med en *66 router kan du räkna med ett tak på ca 30 mbit, sen orkar den inte mer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Jag kör en Asus RT-AC66U, tillsammans med Bahnhof Integrity VPN. Fick det inte att fungera med PPTP, men fungerar oväntat bra med OpenVPN (protokollet, inte VPN-leverantören). Kan inte säga att jag har mer än absolut MAX 10% förlust i uppkopplingen, kanske 10-15 extra i ping vid spelande.
Är ju väldigt annorlunda mot vad MrQvist säger tidigare. Men detta är vad jag får ut iaf.

Det är skillnad på hur hårt det krypteras så det är antagligen där skillnaden du och MrQvist upplever kommer från. Kan jämföras med hur ett spel brukar bli mer lättdrivet om man sänker upplösningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag har en AC68U och använder AstrillVPN som VPN-tjänst. De har en applet man kan installera på direkt i routern vilket gör VPN-hanteringen rätt smidig då man enkelt kan byta server efter behov och konfigurera upp regler och undantag.

Bilden är lite gammal nu, men i router admin UI ser det ut så här även i senaste applet-versionen (v2.9.9.12). Den fungerar även med Merlin firmware vilket är vad jag kör med på min router.

Kanske kan vara ett alternativ att kolla på för dig också.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommytola:

Jag har 150/10, vad kan man förvänta sig för sänkning i hastighet och svars tid?

Som många redan sagt så tappar man sjukt mycket med en s.k. konsument router, jag fick 10/10 på en 100/100 lina,
så det bästa är nog att köra VPN klient på datorn och sen kanske mobila enheter via routern om anonymitet är prio.

Det är också möjligt att köra klient även på mobila, dock blir du begränsad då VPN tjänsten ofta bara tar ca 5st enheter...då är de nog bättre att ställa in routern och slussa dessa där igenom så räkans de som EN enhet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Tack för alla svaren, blir nog att köra med F-secure på datorn och mobilen tillsvidare! Blir o kolla in på dedikerad hårdvara om något år istället när det blir mer aktuellt

Permalänk
Medlem

Testade precis NordVPN med en ASUS RT-AC68U eftersom man inte behövde någon annan firmware för att ansluta till deras servrar (inbyggd OpenVPN klient).

Provade ett tiotal olika servrar och maxade runt 24Mbit (Har 100/100 annars). Routerns CPU1 låg på 99% vid test.
Så det blev att begära återbetalning tyvärr.

Det verkade funka bra med PC-appen, men behöver till en LG TV också, så ville köra via routern.

Visa signatur

Argon-