AMD: "Ryzen 2 släpps inom kort"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Härligt! Gissa vad mina skatteåterbäringspengar kommer gå till!

Jag sitter på ett Asus X370 Prime Pro, så det blir en "billig" uppgradering då jag slipper köpa nytt moderkort, ny Windowslicens och en del annat trams som en viss annan tillverkare tvingar folk till. Uppgraderingen kommer på på en kvart och sedan är det bara njuta av högre prestanda, med samma dator.

Dock hoppas jag naturligtvis att även intel tar den vägen, för jag tror faktiskt att Intel förlorar pengar på att göra som de gör nu.

Det finns nog en hel del som idag sitter på 7700K som gärna skulle uppgradera till 8700K om det bara var processorn som behövde bytas, men som nu skiter i det då tröskeln är för hög.

Men jag som har AMD kommer självklart uppgradera processorn utan att byta moderkort, och allt pekar på att historien kommer upprepa sig när Ryzen 3/Zen 2 släpps. Det är härligt

Snacka om brutalt bortkastade pengar om du inte fick en 1700 som överklockade som skräp. Du kommer kanske tjäna några % i ökad prestanda... Så det är snarare kalaskorkat än härligt i just ditt fall. Visst hade du av någon anledning suttit på typ en Ryzen 3 1500 eller så.. då hade det kanske varit någon poäng.

Däremot håller jag med om att Intel nog faktiskt tappar försäljning av speciellt t.ex 8700K med nuvarade "nytt moderkort-policy" eftersom den ändå erbjuder 50% fler kärnor än föregående toppmodell. Där finns det ju i alla fall en anledning att uppgradera.

Skrivet av Ozzed:

Jag sitter på ett Asus X370 Prime Pro, så det blir en "billig" uppgradering då jag slipper köpa nytt moderkort, ny Windowslicens och en del annat trams som en viss annan tillverkare tvingar folk till.

Man behöver inte köpa nytt Windows på grund av moderkortsbyte om man har en fullvärdig retail-licens av Windows 7,8 och 8.1. Med Windows 10 kan du knyta din OEM licens till ditt Microsoftkonto så då kan man behålla även OEM-licenser trots byte av moderkort (har gjort det själv).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightmare:

Nä att hålla isär arkitektur och CPU är inte svårt men att hålla isär olika generationer av CPU blir svårt.

Varför hetsa upp sig över att AMD släpper Ryzen 2 om två veckor när man redan har en Ryzen 3 (eller 5/7)?
Om ett år när AMD släpper Ryzen 3 och Ryzen 3 redan funnits på hyllorna i 2 år? Huh?

/Knight

Ah! Den tänkte ni på. Glömde bort att de kör nummer för klasser då jag alltid tittade bara på Threadripper. Sant det är rätt så illa. Å andra sidan är inte Intels speciellt mycket bättre. Det är en jävla massa lakes och annat ihopblandat överallt.

Alla borde köra med linux distro system "2018.Nnn" (där N är huvuduppdelningen (3/5/7/threadripper/epyc) och nn är ordningen inuti den). Skulle göra livet betydligt lättare än dagens "system" som är bara förvirrande.

Edit: @Jacob Ursäkta att jag missade helt vad du syftade på

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Att processorerna släpps tillsammans med styrkretsarna. Gällande belägg så pekar det allra mest mot det, såväl egna kontakter i branschen som andra rapporter på webben.

Jag vill minnas att dom säger att 400-series har stöd för 'Precision Boost Overdrive'.
Men med det nya styrkretsen så medföljer också nya riktlinjer/krav för signalbanorna för minnen samt för strömförsörjning.
Det sistnämnda kan ju vara det som möjliggör 'Precision Boost Overdrive' och 'XFR 2 Enhanced' då dom båda kommer kräva mer ström för att fungera.

Men som någon tidigare sagt så kommer det inte göra någon skillnad när jag.. host.. man* överklockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Snacka om brutalt bortkastade pengar om du inte fick en 1700 som överklockade som skräp. Du kommer kanske tjäna några % i ökad prestanda... Så det är snarare kalaskorkat än härligt i just ditt fall. Visst hade du av någon anledning suttit på typ en Ryzen 3 1500 eller så.. då hade det kanske varit någon poäng.

För dig är uppenbarligen inte "några procent" värt en uppgradering, men det gäller inte mig.

Min 1700 kommer inte över 3.9Ghz vid 1.425V som är den övre gränsen för vad AMD sagt är säkert, och då jag vill kunna sälja min CPU utan risk för gnäll om degradering så har jag inte heller gått högre i spänning.

Från 3.9 till 4.35 skiljer det 11.5%, och då är det bara frekvensökningen på core, och inte crossbar mm som de också ökat. Lägg därtill att jag förhoppningsvis kommer kunna köra mina 3600Mhz-minnen närmare 3600Mhz, istället för 3200Mhz som verkar vara en gräns för just min processorns IMC, så för mig är det absolut värt det och härligt då jag vill ha det bästa som AMD kan erbjuda på AM4, så korkat är det defintivt inte. Bättre att lägga 3600Kr på en ny cpu än typ trisslotter och sprit som annars hade varit fallet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är nyfiken på vad som kan tänkas finnas i den mittersta kartongen på bilden?
Dubbelt så stor(?) som Ryzenförpackningarna, men inte samma som tidigare Threadripper...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Att uppgradera sitt befintlig Ryzen system till denna cpu är ju bara vettigt så länge man går upp i antal Cores. Annars blir det ju en ännu sämmre uppgradering än de som bytt från Intels 6700k till 7700k. Frågan är om det inte bara är bättre att ge de pengarna till rädda barnen då.

rädda barnen gör man bäst i att hålla sig undan, men du kan ju bjuda frugan på något fint eller ge till en fattigpensionär

Permalänk
Medlem

Har Ryzen sålt tillräckligt bra för att få en uppföljare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

@Garderoben @tvelander: Men kom igen! Det där är ju bara undantag som inte kommer att vara tillgängliga för den stora massan av konsumenter. Intels senaste generationer av CPUer har inte varit kompatibla med varandras socklar eller chipsets. Punkt slut!

Ja fast snubben skrev SOCKEL vilket intels senaste använder samma även om chipen inte är kompatibla.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Hur var det med Specera & meltdown. Är detta problemet adresserat i denna Mhz uppskruvade "nya" cpu?
Om inte blir det ju svårt att motivera uppgradering, speciellt när vi inte ens vet vilken prestandaförlust eventuellt nödlösning till fix kommer med.

Det dröjer till år 2019 innan AMD gör arkitektoniska ingrepp mot Spectre. har Sweclockers tidigare skrivit.

Jag skulle inte råda någon att skaffa en ny dator idag, varken Amd- eller Intelbaserad, om inte absolut nödvändigt. Utan istället rekommendera att invänta processorer som åtgärdats visavi de sårbarheter som uppdagats den senaste tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Har Ryzen sålt tillräckligt bra för att få en uppföljare?

Skickades från m.sweclockers.com

När vaknade du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EndLessMind:

Jag vill minnas att dom säger att 400-series har stöd för 'Precision Boost Overdrive'.
Men med det nya styrkretsen så medföljer också nya riktlinjer/krav för signalbanorna för minnen samt för strömförsörjning.
Det sistnämnda kan ju vara det som möjliggör 'Precision Boost Overdrive' och 'XFR 2 Enhanced' då dom båda kommer kräva mer ström för att fungera.

Men som någon tidigare sagt så kommer det inte göra någon skillnad när jag.. host.. man* överklockar.

@Jacob Kommentar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@X_Load: Det om att nya riktlinjer "medföljer" stämmer, men mig veterligen ska det handla om samma styrkretsar med nya namn (för att särskilja moderkorten som följer de nya riktlinjerna). Vi får se helt enkelt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@X_Load: Det om att nya riktlinjer "medföljer" stämmer, men mig veterligen ska det handla om samma styrkretsar med nya namn (för att särskilja moderkorten som följer de nya riktlinjerna). Vi får se helt enkelt.

Det kan ju vara så att möjligheten att bekräfta eller dementera uppgifter är aningen begränsad i detta skede.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det kan ju vara så att möjligheten att bekräfta eller dementera uppgifter är aningen begränsad i detta skede.

Var det inte så förra releasen att dom på SC som skrev artiklar och inlägg om Ryzen inte hade någonting med testandet och infon att göra när det väl börjat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Var det inte så förra releasen att dom på SC som skrev om det hade ingenting med testandet och infon att göra när det väl börjat?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mer än jag kommer ihåg, ärligt talat.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Intressant läsning helt klart. Tack för diverse svar av duktiga medlemmar här dessutom. Var inne på att uppgradera min 1700 till 2700X då jag håller på med en hel del videorendering. Vi får se vad kompatibilitet med minnen samt överklockning av nya Ryzen 2 serien ger

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

@X_Load: Det om att nya riktlinjer "medföljer" stämmer, men mig veterligen ska det handla om samma styrkretsar med nya namn (för att särskilja moderkorten som följer de nya riktlinjerna). Vi får se helt enkelt.

Det skingrar inte dimman, men det antyds skillnader i det här klippet: https://www.youtube.com/watch?v=gVZtQbX4bB4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

När vaknade du?

Vad menar du? Jag ställde bara en fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vad menar du? Jag ställde bara en fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Svart på frågan är ja.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Vad menar du? Jag ställde bara en fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

My mistake - sorry, utgick från att alla vet om att Ryzen sålt bra.

Permalänk
Avstängd

Har den integrerad grafikdel då?
Annars har Intel fortfarande något som inte AMD har i Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Har den integrerad grafikdel då?
Annars har Intel fortfarande något som inte AMD har i Ryzen.

Nej det har dessa modeller ej. Men AMD har ju lanserat just precis det du frågar efter, alltså en APU (CPU+GPU). Dessa:
https://www.inet.se/produkt/5300567/amd-ryzen-3-2200g-3-7-ghz...
https://www.inet.se/produkt/5300568/amd-ryzen-5-2400g-3-9-ghz...

Edit:
SweC recension av dessa:
https://www.sweclockers.com/test/25196-amd-ryzen-5-2400g-och-...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Är det bara jag som är nyfiken på vad som kan tänkas finnas i den mittersta kartongen på bilden?
Dubbelt så stor(?) som Ryzenförpackningarna, men inte samma som tidigare Threadripper...

Jag funderade också på det, misstänker att det är någon variant med annan kylning bara, typ vatten eller större luftvariant. Senast fick väl inte toppmodellerna kylare med så kanske är någon av de lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För dig är uppenbarligen inte "några procent" värt en uppgradering, men det gäller inte mig.

Min 1700 kommer inte över 3.9Ghz vid 1.425V som är den övre gränsen för vad AMD sagt är säkert, och då jag vill kunna sälja min CPU utan risk för gnäll om degradering så har jag inte heller gått högre i spänning.

Från 3.9 till 4.35 skiljer det 11.5%, och då är det bara frekvensökningen på core, och inte crossbar mm som de också ökat. Lägg därtill att jag förhoppningsvis kommer kunna köra mina 3600Mhz-minnen närmare 3600Mhz, istället för 3200Mhz som verkar vara en gräns för just min processorns IMC, så för mig är det absolut värt det och härligt då jag vill ha det bästa som AMD kan erbjuda på AM4, så korkat är det defintivt inte. Bättre att lägga 3600Kr på en ny cpu än typ trisslotter och sprit som annars hade varit fallet.

Ja du kommer märka av prestandaskillnaden i Cinebench r15 samt i ditt egna psyke. Resten händer bara i plånboken.
Sedan när Spectera patchen kommer kan mycket väl resultat bli negativ prestanda mot din gamla R1700 ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja du kommer märka av prestandaskillnaden i Cinebench r15 samt i ditt egna psyke. Resten händer bara i plånboken.
Sedan när Spectera patchen kommer kan mycket väl resultat bli negativ prestanda mot din gamla R1700 ;/

Är du heeelt säker på det? min 1700 flaskar en del i de spel jag spelar, även klockad, så jag tror nog att jag kommer märka av prestandan även i "verkligheten". Även om Cinebench är mitt favoritbenchmark så betyder ju inte det att jag sitter och "Spelar Cinebench" hela dagarna.

Jag håller även på en hel del med batch processing i Adobe Audition, och även där går min 1700 för fullt flås nu, så jag tror absolut att en uppgradering skulle märkas.

För många är det kanske inte asviktigt men för mig som "gammal räv" som en gång i tiden satt med Socket A och var van att uppgradera processorn år efter år efter år med samma moderkort så är det härligt att den tiden är tillbaks, och då ska jag självklart passa på och njuta av det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är du heeelt säker på det? min 1700 flaskar en del i de spel jag spelar, även klockad, så jag tror nog att jag kommer märka av prestandan även i "verkligheten". Även om Cinebench är mitt favoritbenchmark så betyder ju inte det att jag sitter och "Spelar Cinebench" hela dagarna.

Jag håller även på en hel del med batch processing i Adobe Audition, och även där går min 1700 för fullt flås nu, så jag tror absolut att en uppgradering skulle märkas.

För många är det kanske inte asviktigt men för mig som "gammal räv" som en gång i tiden satt med Socket A och var van att uppgradera processorn år efter år efter år med samma moderkort så är det härligt att den tiden är tillbaks, och då ska jag självklart passa på och njuta av det.

Ja jag vill vill påpeka att mitt svar inte var något slags AMD kritik egentligen utan ungefär samma som de som bytte från 6700k till 7700k en gång i tiden.

Skillnaden är så klart att man slipper byta moderkort vilket förenklar det hela en hel del och skapar mindre hål i plånboken.
Trots att jag försöker se det objektivt har jag svårt att hitta vinsten så länge man håller sig inom samma CPU serie. Speciellt med nedanstående argument som gör det helt omöjligt för mig.

Den ENORMA nackdelen är att du uppgraderar till något som man VET lider av en ganska allvarlig säkerhetsbrist som vi ännu inte sätt något riktig slutgiltig lösning på eller i vilken uträckning prestandan blir lidande. Tester visar dock på att den kan vara ganska omfattande.
Det senare resonemanget är SJÄLVKLART applicerbart på Intels nuvarande produkter sedan att de framkom att de också lider av problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja jag vill vill påpeka att mitt svar inte var något slags AMD kritik egentligen utan ungefär samma som de som bytte från 6700k till 7700k en gång i tiden.

Skillnaden är så klart att man slipper byta moderkort vilket förenklar det hela en hel del och skapar mindre hål i plånboken.
Trots att jag försöker se det objektivt har jag svårt att hitta vinsten så länge man håller sig inom samma CPU serie. Speciellt med nedanstående argument som gör det helt omöjligt för mig.

Den ENORMA nackdelen är att du uppgraderar till något som man VET lider av en ganska allvarlig säkerhetsbrist som vi ännu inte sätt något riktig slutgiltig lösning på eller i vilken uträckning prestandan blir lidande. Tester visar dock på att den kan vara ganska omfattande.
Det senare resonemanget är SJÄLVKLART applicerbart på Intels nuvarande produkter sedan att de framkom att de också lider av problemen.

1700 med specrepatch kommer ju fortfarande prestera sämre än 2700X med spectrepatch, och jag sitter redan idag på 1700 som man vet lider av spectre, så det är inte som att jag får nya problem pga uppgraderingen, det enda är att jag inte blir av med de som redan finns.

Ifall det inte framgick så kommer jag uppgradera till 3700X, 4700X osv så långt det är fysiskt möjligt utan nytt moderkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ryzen 2, vart står det att det är Ryzen 2?
Ryzen 2000 serien ja men ryzen 2?
Känns som vanligt när det gäller AMD, inte ens bossarna vet vad de släpper för något.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Ryzen 2, vart står det att det är Ryzen 2?
Ryzen 2000 serien ja men ryzen 2?
Känns som vanligt när det gäller AMD, inte ens bossarna vet vad de släpper för något.

Ryzen 2 betyder nog i det här sammanhanget "Ryzen second generation" vilket på engelska kan skrivas Ryzen "2nd" generation. Nu vet inte jag hur twitter funkar, men det kanske inte fick plats? Tror nog Dr. Su vet vad hon pratar om i alla fall...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är du heeelt säker på det? min 1700 flaskar en del i de spel jag spelar, även klockad, så jag tror nog att jag kommer märka av prestandan även i "verkligheten". Även om Cinebench är mitt favoritbenchmark så betyder ju inte det att jag sitter och "Spelar Cinebench" hela dagarna.

Jag håller även på en hel del med batch processing i Adobe Audition, och även där går min 1700 för fullt flås nu, så jag tror absolut att en uppgradering skulle märkas.

För många är det kanske inte asviktigt men för mig som "gammal räv" som en gång i tiden satt med Socket A och var van att uppgradera processorn år efter år efter år med samma moderkort så är det härligt att den tiden är tillbaks, och då ska jag självklart passa på och njuta av det.

Vilka spel?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.