AMD: "Ryzen 2 släpps inom kort"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Ryzen 2 släpps inom kort"

Knappt två veckor innan vad som tros vara datumet för AMD:s nästa processorgeneration twittrar ingen mindre än bolagets VD Lisa Su om en ny uppsättning leksaker som "kommer snart".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lisa Su säger Ryzen 2? Nä nu ger jag upp.

Permalänk
Medlem

Ska vi på riktigt tro att hon sitter och bygger burkar för kul skull?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Gillar att de använder samma sockel, till skillnad från ett annat bolag. Kanske blir att uppgradera bara därför.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Längtar efter lite överklockningstester på dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Gillar att de använder samma sockel, till skillnad från ett annat bolag. Kanske blir att uppgradera bara därför.

Dock så sa alla att AMD va så bra för att man kommer kunna använda nästa AMD CPU (och nästa igen) på samma mobo, så man kunde bara uppgradera CPU... Ja med ett liten problem - man får en långsammare processor som ger noll prestanda boost över din gamla, för det är bara de nyare moderkorten som stöder högre frekvenser.

AMD och Intel, av exakt samma skrot och korn.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Lisa Su säger Ryzen 2? Nä nu ger jag upp.

Ja, alltså, vi hittade inte på när vi sa att Ryzen 2 var ett otyg AMD började med. Håller helt med om att det är skit och skapar förvirring förutsatt att de håller kvar vid namnschemat (Zen 2 blir ju Ryzen 3...).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Gillar att de använder samma sockel, till skillnad från ett annat bolag. Kanske blir att uppgradera bara därför.

Intel använde ju tekniskt sätt samma sockel med senaste cpu releasen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Ja, alltså, vi hittade inte på när vi sa att Ryzen 2 var ett otyg AMD började med. Håller helt med om att det är skit och skapar förvirring förutsatt att de håller kvar vid namnschemat (Zen 2 blir ju Ryzen 3...).

Har en Ryzen 3 för bara 10000:- om ni är intresserade av en för en recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Dock så sa alla att AMD va så bra för att man kommer kunna använda nästa AMD CPU (och nästa igen) på samma mobo, så man kunde bara uppgradera CPU... Ja med ett liten problem - man får en långsammare processor som ger noll prestanda boost över din gamla, för det är bara de nyare moderkorten som stöder högre frekvenser.

AMD och Intel, av exakt samma skrot och korn.

Vad har du för belägg för det påståendet?
De nya CPU:erna har högre boost-frekvenser och liknande vilket bör ge skillnad med de gamla korten. Däremot ska väl X470 ha stöd för XFR2 vilket kanske kan ge något, vi får se.

Det är rimligtvis mycket svårt att förutse exakt vilka förbättringar AMD kan tänkas komma på till framtida CPU:er ur samma familj men att de trots kanske inte fullt stöd med gamla moderkortschip har stöd för nyare CPU:er även i X370 ska de väl inte ha annat än en eloge för?

Jag tycker det är helt felaktigt att säga att Intel och AMD är exakt samma skrot och korn.
Disclaimer: Jag har själv Intel-CPU i dagsläget.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Garderoben:

Intel använde ju tekniskt sätt samma sockel med senaste cpu releasen.

Ja folk har ju lyckats få tex 8400 funka på z170 med alla funktioner nu.

Sen har dom inte lyckats ännu på 8600 (k) och senare.

Får se om det är någon form av fysisk begränsning med VRM och annat på dom större CPUer vid överklock eller om det är ren BS.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Gillar att de använder samma sockel, till skillnad från ett annat bolag. Kanske blir att uppgradera bara därför.

Gör så, du lär inte ångra dig:)

Jag har (utöver allt annat;) en dator med Ryzen 5 1600X, minnesfrekvens 3333MHz, den är riktigt snabb:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Dock så sa alla att AMD va så bra för att man kommer kunna använda nästa AMD CPU (och nästa igen) på samma mobo, så man kunde bara uppgradera CPU... Ja med ett liten problem - man får en långsammare processor som ger noll prestanda boost över din gamla, för det är bara de nyare moderkorten som stöder högre frekvenser.

AMD och Intel, av exakt samma skrot och korn.

Det där är bara hittepå. Det är betydande frekvensskillnader mellan 2700X och 1800X. Man får lite effektivare turbofunktion med nya moderkort då de kan balansera bättre med turbon på flera kärnor. Det är dock en extra bonus som är utöver de högre frekvenserna på 2000-serien. Sedan får vi intr glömma Zen 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Dock så sa alla att AMD va så bra för att man kommer kunna använda nästa AMD CPU (och nästa igen) på samma mobo, så man kunde bara uppgradera CPU... Ja med ett liten problem - man får en långsammare processor som ger noll prestanda boost över din gamla, för det är bara de nyare moderkorten som stöder högre frekvenser.

AMD och Intel, av exakt samma skrot och korn.

Om du hade en tight budget förra året och köpte en ny dator t.ex. Ryzen 5 1500/1400 eller Ryzen 3, så är det fantastiskt att i år lägga ut pengar på en ny cpu typ 2600 / 2700 och få en större boost.

För de som redan har 1700/1800 så kan det vara mer intressant att köpa typ vartannat år och vänta på en ny arkitektur som Zen 2 eller Zen 2+. Beroende på om t.ex. spel skulle bara i fokus så tittar man om cpu:n fortfarande flaskar eller ej vid ny GPU uppgradering.

Dessutom anser jag att ett AM4 system har ett bättre andrahandsvärde så köparen kan uppgradera billigt vid behov.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Har en Ryzen 3 för bara 10000:- om ni är intresserade av en för en recension.

Jag tar två!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Garderoben @tvelander: Men kom igen! Det där är ju bara undantag som inte kommer att vara tillgängliga för den stora massan av konsumenter. Intels senaste generationer av CPUer har inte varit kompatibla med varandras socklar eller chipsets. Punkt slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Dock så sa alla att AMD va så bra för att man kommer kunna använda nästa AMD CPU (och nästa igen) på samma mobo, så man kunde bara uppgradera CPU... Ja med ett liten problem - man får en långsammare processor som ger noll prestanda boost över din gamla, för det är bara de nyare moderkorten som stöder högre frekvenser.

AMD och Intel, av exakt samma skrot och korn.

Skillnaden är att AMD inte aktivt förhindrar att man använder en Ryzen 2 på sitt gamla 300-serie moderkort. Att de gör tekniska förbättringar i plattformen som t.ex. XFR2 får väl ses som något positivt, och att detta kräver ändringar på chipset-nivå är fullt förståeligt (annars skulle vi fortfarande sitta på AMD Socket A och KT133...).
Dock kan man fortfarande använda CPU:n med den äldre plattformen, och får alla andra fördelar utom just XFR2 (som inte spelar någon roll om man ändå tänkt överklocka).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

@Jacob
Du skriver "Processorerna flankeras av styrkretsarna X470 och B450 för sockel AM4. Duon tros vara inget mer än X370 och B350 med nya namn", kan du förklara lite närmare "... flankeras av...", samt vad det finns för belägg för "Duon TROS vara...".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av X_Load:

@Jacob
Du skriver "Processorerna flankeras av styrkretsarna X470 och B450 för sockel AM4. Duon tros vara inget mer än X370 och B350 med nya namn", kan du förklara lite närmare "... flankeras av...", samt vad det finns för belägg för "Duon TROS vara...".

Skickades från m.sweclockers.com

Att processorerna släpps tillsammans med styrkretsarna. Gällande belägg så pekar det allra mest mot det, såväl egna kontakter i branschen som andra rapporter på webben.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Att processorerna släpps tillsammans med styrkretsarna. Gällande belägg så pekar det allra mest mot det, såväl egna kontakter i branschen som andra rapporter på webben.

Skall jag förstå det då som att chipseten X470 och B450 kommer vara identiska med X370 respektive B350? Det blir lite tvetydigt när du skriver att "pekar det allra mest MOT det", och inte "pekar det allra mest FÖR det".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

Ja, alltså, vi hittade inte på när vi sa att Ryzen 2 var ett otyg AMD började med. Håller helt med om att det är skit och skapar förvirring förutsatt att de håller kvar vid namnschemat (Zen 2 blir ju Ryzen 3...).

Zen är arkitekturen medan Ryzen är specifik typ av CPU. Inte speciellt svårt att hålla reda på.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zipparn:

@Garderoben @tvelander: Men kom igen! Det där är ju bara undantag som inte kommer att vara tillgängliga för den stora massan av konsumenter. Intels senaste generationer av CPUer har inte varit kompatibla med varandras socklar eller chipsets. Punkt slut!

Det vet jag väl? jag pratar om Intel gör det endast för att tjäna mer pengar och om en Z170 klarar 8700k samma som Z370 då borde Intel lägga ner med begränsningarna.

Vet inte riktigt hur du fick det att framstå som stora massan inte kan få tillgång eller något....
Jag prata bara om möjlighet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@X_Load: Ja, det allra mest pekar mot/talar för det.

@anon127948: Personligen ser jag inga som helst problem med att hålla reda på detta och för den som hänger med i nyhetsflödet är det oftast en no-brainer, men frågan dyker upp relativt frekvent både på SweClockers och andra mötesplatser.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Härligt! Gissa vad mina skatteåterbäringspengar kommer gå till!

Jag sitter på ett Asus X370 Prime Pro, så det blir en "billig" uppgradering då jag slipper köpa nytt moderkort, ny Windowslicens och en del annat trams som en viss annan tillverkare tvingar folk till. Uppgraderingen kommer på på en kvart och sedan är det bara njuta av högre prestanda, med samma dator.

Dock hoppas jag naturligtvis att även intel tar den vägen, för jag tror faktiskt att Intel förlorar pengar på att göra som de gör nu.

Det finns nog en hel del som idag sitter på 7700K som gärna skulle uppgradera till 8700K om det bara var processorn som behövde bytas, men som nu skiter i det då tröskeln är för hög.

Men jag som har AMD kommer självklart uppgradera processorn utan att byta moderkort, och allt pekar på att historien kommer upprepa sig när Ryzen 3/Zen 2 släpps. Det är härligt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Zen är arkitekturen medan Ryzen är specifik typ av CPU. Inte speciellt svårt att hålla reda på.

Nä att hålla isär arkitektur och CPU är inte svårt men att hålla isär olika generationer av CPU blir svårt.

Varför hetsa upp sig över att AMD släpper Ryzen 2 om två veckor när man redan har en Ryzen 3 (eller 5/7)?
Om ett år när AMD släpper Ryzen 3 och Ryzen 3 redan funnits på hyllorna i 2 år? Huh?

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Hur var det med Specera & meltdown. Är detta problemet adresserat i denna Mhz uppskruvade "nya" cpu?
Om inte blir det ju svårt att motivera uppgradering, speciellt när vi inte ens vet vilken prestandaförlust eventuellt nödlösning till fix kommer med.

Det dröjer till år 2019 innan AMD gör arkitektoniska ingrepp mot Spectre. har Sweclockers tidigare skrivit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

@X_Load: Ja, det allra mest pekar mot/talar för det.

@Jacob 😍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8a1l9e/we_already_have_...
4.3 GHz @ 1.4v, 3200 CL16 ram. 178 points ST, så dryga 180 ST points i enkeltrådad prestanda med 4.35 single core boost på 2700x. Flyter runt bilder på en annan processor i tråden på 4.175 @ 1.41v

Ska komma speltester på en 2700x senare idag med.

Ingen aning om felmarginalen på Cinebench dock, eller hur beroende den är av minneslatenser.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt! Gissa vad mina skatteåterbäringspengar kommer gå till!

Jag sitter på ett Asus X370 Prime Pro, så det blir en "billig" uppgradering då jag slipper köpa nytt moderkort, ny Windowslicens och en del annat trams som en viss annan tillverkare tvingar folk till. Uppgraderingen kommer på på en kvart och sedan är det bara njuta av högre prestanda, med samma dator.

Dock hoppas jag naturligtvis att även intel tar den vägen, för jag tror faktiskt att Intel förlorar pengar på att göra som de gör nu.

Det finns nog en hel del som idag sitter på 7700K som gärna skulle uppgradera till 8700K om det bara var processorn som behövde bytas, men som nu skiter i det då tröskeln är för hög.

Men jag som har AMD kommer självklart uppgradera processorn utan att byta moderkort, och allt pekar på att historien kommer upprepa sig när Ryzen 3/Zen 2 släpps. Det är härligt

Att uppgradera sitt befintlig Ryzen system till denna cpu är ju bara vettigt så länge man går upp i antal Cores. Annars blir det ju en ännu sämmre uppgradering än de som bytt från Intels 6700k till 7700k. Frågan är om det inte bara är bättre att ge de pengarna till rädda barnen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Att uppgradera sitt befintlig Ryzen system till denna cpu är ju bara vettigt så länge man går upp i antal Cores. Annars blir det ju en ännu sämmre uppgradering än de som bytt från Intels 6700k till 7700k. Frågan är om det inte bara är bättre att ge de pengarna till rädda barnen då.

To each their own. Jag tycker allt över 9.9% prestandaförbättring är sjukt värt en uppgradering, förutsatt att det bara är processorn som behöver bytas, för då blir det en billig uppgradering med minimal ansträngning, och av allt att döma så kommer 2700X prestera bättre än de högst klockade 1800X, så för mug är det självklart värt att ta klivet över till de nya processorerna. Förmodligen 2700X, då den verkar klocka bäst, men om tester visar att det är noll skillnad mellan 2700 och 2700X i klockningspotential så sparar jag nog en slant och väljer 2700.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.