Bandbredd 2,4 GHz - Bytt från Telia till BBB

Permalänk
Medlem

Bandbredd 2,4 GHz - Bytt från Telia till BBB

Har tidigare haft Telia fiber 100/100 och nu bytt till BBB 250/250.
Jag har varit supernöjd med bandbredden och mina värden trådlöst på både 2,4 samt 5 GHz bandet hos Telia.
Har legat på ca 115/110 på 2,4 Ghz och ca 120/115 på 5 GHz bandet hos Telia.

Router som jag har är ASUS AC87U, har inte gjort någon förändring i routern och inga andra förutsättningar i kringutrustning är förändrad.

Mitt problem nu är att jag får ca 100/70 på 2,4 GHz bandet på BBB lina på 250/250????
Däremot ca 265/250 på 5 GHz bandet! Vilket är gött!

Jag har testat att köra på att ställa in olika kanaler men ingen skillnad till det bättre på 2,4 GHz.
Vet att dämpningsvärdet är högt på fibern vilket en tekniker kommer hem nästa vecka för att kontrollera/justera.
Vet inte om detta kan påverka problemet med 2,4 GHz problematiken.

Problemet är att täckningen på 5 GHz är allt för dålig i mitt hus så därför kan jag inte enbart köra på det bandet.
Med Telia hade jag inga problem i huset att få bra täckning.

Till saken varför jag bytt är inte bandbredden utan det "sjukt bra erbjudandet" 250/250 i 24 mån 249:/mån utan startavgift eller andra tillkommande utgifter.

https://villafiber.bredbandsbolaget.se/byte/bredband?address_...

Har ni några tips!!!

Permalänk
Skrivet av blackt:

Har tidigare haft Telia fiber 100/100 och nu bytt till BBB 250/250.
Jag har varit supernöjd med bandbredden och mina värden trådlöst på både 2,4 samt 5 GHz bandet hos Telia.
Har legat på ca 115/110 på 2,4 Ghz och ca 120/115 på 5 GHz bandet hos Telia.

Router som jag har är ASUS AC87U, har inte gjort någon förändring i routern och inga andra förutsättningar i kringutrustning är förändrad.

Mitt problem nu är att jag får ca 100/70 på 2,4 GHz bandet på BBB lina på 250/250????
Däremot ca 265/250 på 5 GHz bandet! Vilket är gött!

Jag har testat att köra på att ställa in olika kanaler men ingen skillnad till det bättre på 2,4 GHz.
Vet att dämpningsvärdet är högt på fibern vilket en tekniker kommer hem nästa vecka för att kontrollera/justera.
Vet inte om detta kan påverka problemet med 2,4 GHz problematiken.

Problemet är att täckningen på 5 GHz är allt för dålig i mitt hus så därför kan jag inte enbart köra på det bandet.
Med Telia hade jag inga problem i huset att få bra täckning.

Till saken varför jag bytt är inte bandbredden utan det "sjukt bra erbjudandet" 250/250 i 24 mån 249:/mån utan startavgift eller andra tillkommande utgifter.

https://villafiber.bredbandsbolaget.se/byte/bredband?address_...

Har ni några tips!!!

tror nog inte du kan få så mycket bättre wifi-hastighet än så. inte på 2.4Ghz
har du testat med kabel så u vet att du har 250/250 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@blackt: Ha har alltså bara bytt ut saker nedströms från din wifi-router? Samma dator, samma wifi, samma router, ny burk mot fibern?

Har din anslutning mot fibern någon wifi i sig som du inte stängt av och kan störa? Har dina grannar också gått med på den nya bra dealen och kanske köpt ny starkare 2.4ghz wifirouter? Det skulle kunna störa din hastighet. Det är såklart svårt att veta hur det var innan, men jag har väldigt svårt att tro att en ny fiberoperatör behandlar din trafik olika beroende om den kom från en 5ghz eller 2.4ghz nät (hur skulle den kunna veta det?).

Permalänk
Medlem

Tror varken att det är fel på din router eller fibern. Du får ju ut ca 250/250 över 5GHz.

Det är nog tyvärr radiomiljön som skiftar så pass att du får/fick olika mätvärden. Helt enkelt brus och störningar i luften. Inte mycket att göra åt förutom att låta de enheter som kan/använder mest data gå enbart på 5GHz. Blir räckvidden kass för de enheterna så får du ha ett kombinerat SSID.

Röstar på 3 olika SSID. 2.4 , 2,4 + 5 och enbart 5GHz. Sen att planera enheterna helt enkelt.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@Plyschmannen: Nej det är bara jag som bytt operatör, bara jag som är lite nördig här och även ser en fördel att spara 150 :-/mån och mer än dubbla hastigheten. Bra deal! Men...nog skulle jag vilja har till bättre download på 250/250.

Har inga strypningar, gigaswitch, bra router, och kablage.

Permalänk
Medlem

@HenKenny: Ja det verkara vara den lösning som jag får förhålla mig till. Tekniker kommer på tisdag för ljusvärdena som skickas till fiberfördelaren är alldeles för höga. Tror inte det har någon betydelse för mitt problem men kan kanske optimera bandbredden ytterligare

Permalänk
Medlem

Bbb kan inte påverka din radio miljö. Irrelevanta villen.isp du kör med.kolla vilken länkhastighet du for mellan laptop och router.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam!

Jag har 500/500 och får ut ca 80/100 på mirr 2,4ghz via bbb.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

2,4 är regel max 400mbps länkhastighet. Detta delar man sen på två för att få ner/upp.
Sen får man alltid räkna med förluster pga störning, delning av artime (trot eller ej, men man delar på "tiden" om man sitter på samma kanal som en annan person). osv osv.

enda giliga testet för att bedömma om du får det du betalar för är att köra med kabel. 5ghz är bättre, ja, men även där finns det så många faktorer som påverkar som man inte kan se (störning), eller göra något åt (avstånd, saker i vägen).

Kör med kabel. Får du 250 eller +/- några procent? Om svaret är ja: då kommer inget din ISP gör kunna göra saker bättre. Dämpning på fiber? Du får ju fortfarande ut det du är ute efter, troligen har det bara påverkan om du ska köra 1000 eller ännu mer i framtiden. Jag vet att vissa fiberleverantörer har extrema krav på signalstyrka på fiber trots att det är lång över vad som faktiskt krävs för en bra signal.

förstår inte varför folk ska mäta på WIFI och sen sitta timmar i telefonkö hos leverantörer. WIFI hänger 100% på dina grejer och plats, tid och månens cykel.. typ

Permalänk
Medlem

@scj: Fick höra av supporten att det inte går att få ut mer än ca 100/100 även om man har 250/250 på 2,4 GHz. Däremot på 5 GHz finns inte den begränsningen. Bara att köra på 5 GHz bandet och man behöver egentligen inte mer än vad 2,4 GHz bandet medger ändå

Men sjukt nöjd är jag nu när allt äntligen är optimerat. 276/307 får jag nu trådlöst på 5 GHz

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2041101729491028&set=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackt:

@Tfarcer: Fick höra av supporten att det inte går att få ut mer än ca 100/100 även om man har 250/250 på 2,4 GHz. Däremot på 5 GHz finns inte den begränsningen. Bara att köra på 5 GHz bandet och man behöver egentligen inte mer än vad 2,4 GHz bandet medger ändå

Men sjukt nöjd är jag nu när allt äntligen är optimerat. 276/307 får jag nu trådlöst på 5 GHz

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2041101729491028&set=...

Vi har helt gett upp på 2.4GHz här hemma då det är på tok för mycket störningar över hela spannet. Vi har ungefär 20-25 stycken 2.4GHz nät här, och samtliga kör 40 MHz. Det är heeeelt fullt. 2.4 GHz resulterar i ungefär 2-3 Mbps ned och ungefär 40-50 Mbps upp.

5 GHz är däremot lite bättre, så försök hålla dig till det! Detta är ett rum bort från routern som agerar enbart accesspunkt, som är en HG2501 (medföljde abonnemanget från Bahnhof):

Permalänk
Medlem

@Soir: Håller med
Hur fick du in bilden? Jag trodde man bara kunde länka till bild...

Jysst bandbredd du hade oxå du har 500/500 förstås. Då har vi nog det optimala för det vi betalar för

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackt:

@Soir: Håller med
Hur fick du in bilden? Jag trodde man bara kunde länka till bild...

Jysst bandbredd du hade oxå du har 500/500 förstås. Då har vi nog det optimala för det vi betalar för

Det finns en liten knapp för att länka till bilden, men det måste länka till bilden och ingen sida som innehåller bilden!

Nix, jag har 1000/1000 men min laptop har enbart 2x2 802.11ac, så jag kommer inte över 867 Mbps länk, vilket praktiskt blir ungefär max 600 Mbps eller så!

De datorer vi har på kabel ligger på ungefär 960/960.