Permalänk
Avstängd

budgetdator 5-10k

Tjenare, ej så insatt i dagens produkter men är sugen på att börja spela lite igen.
Kommer mest bli wow, dota2, poe så inga riktigt krävande spel.

Vad tycks om nedan? Kan säkert finslipas lite.
Kan det bli billigare med samma prestanda? Kan jag få mycket mer prestanda för liknande pris?

Permalänk
Permalänk
Avstängd

2st av samma processor och inget grafikkort, samt jag kommer aldrig att köpa en kingston ssd, hade en som strulade som få :/

Permalänk
Medlem

World of Warcraft kräver ganska mycket utrymme på BFA ska tydligen kräva 70GB lägg till en Windows installation på 20GB och du har inte mycket utrymmer kvar med en 120GB SSD.

Mitt paket har en 250GB SSD som bör räcka för några spel och World of Warcraft har också bytt grafikkort till ett GTX 1050Ti som presterar bättre än RX560.

CPU är en Intel i5 8400 World of Warcraft är ett spel där Intel har ett väldigt stort övertag ifall du vill komma undan billigare så är i3 8100 ett alternativ.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11454303/

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Än en gång kommer Omegaoiled med utmärkta råd...
Mina två cents. Var osäker på vilka moderkort som är kompatibla med t.ex. 2400G, därav första generationen. http://www.inet.se/kundvagn/visa/11454319/ och GPU (+chassi för fri frakt) från Proshop

Totalt: 7190kr.

Edit: Du kan ju utöka till 16GB RAM, då stiger kostnaden med ca 1000kr.
Lyssna aldrig på Omegaoiled. Se denna tråd för referens... #17334668

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Fireflies:

2st av samma processor och inget grafikkort, samt jag kommer aldrig att köpa en kingston ssd, hade en som strulade som få :/

så nu är det ändrat, råkade kopiera lite fel nu är grafikkort med, du kan byta ssdn mot en annan om du vill

Permalänk
Medlem

Har precis gjort något liknande som du tittade på (se min signatur) och genom att köpa tex grafikkortet begagnat och sedan hålla utkik efter lite reor har totalsumman inte överstigit 7500 för min dator inklusive operativsystem.

Men sedan beror det lite på vad du vill spela, är det CS GO som gäller (du skrev ju dock mest wow och dota 2 och då spelar det ingen roll.) och max FPS skulle jag rekommendera att bygga ett system med en i3-8100 tillsammans med något av de nylanserade mellanklassmoderkorten. Byggde en dator åt min bror med samma grafikkort som jag har men med en i3-8100, jag får vissa dippar ner mot 170 fps, men han ligger stadigt över 250. Detta gäller dock mest CS som är extremt dåligt optimerat för flertrådiga processorer. I princip alla andra spel ligger vi precis lika.

När det kommer till AMD är också val av minne oerhört viktigt, där kan du få ut klart mer prestanda av att köra minnen över 2666 MHz gärna i låga latency. AMD gillar också att blick klockade, men då skall du undvika A320 chipset.

Gällande den build du föreslog så behöver du ingen eftermarknadskylare till AMD om du inte tänkte tokklocka CPUn, stockkylaren är i klass med den du länkade.

Annars tycker jag Anders9110 förslag såg klart bra ut (mycket likt brorsans dator, han har dock bara 8 gig minne och istället ett gtx 1060 3GB) kanske också att jag skulle köpt ett TX550M istället, kostar inte mycket mer (599) men är semimodulärt och 80+ gold.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

World of Warcraft kräver ganska mycket utrymme på BFA ska tydligen kräva 70GB lägg till en Windows installation på 20GB och du har inte mycket utrymmer kvar med en 120GB SSD.

Mitt paket har en 250GB SSD som bör räcka för några spel och World of Warcraft har också bytt grafikkort till ett GTX 1050Ti som presterar bättre än RX560.

CPU är en Intel i5 8400 World of Warcraft är ett spel där Intel har ett väldigt stort övertag ifall du vill komma undan billigare så är i3 8100 ett alternativ.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11454303/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/11454303/

Ser intressant ut, vill man inte ha en k processor för att framtidssäkra lite mer?
Och ett grafikkort i itx-storlek vs normal storlek är det sämre prestanda eller några andra nackdelar då det inte verkar skilja sig markant i pris?

Skrivet av Dreijer:

Än en gång kommer Omegaoiled med utmärkta råd...
Mina två cents. Var osäker på vilka moderkort som är kompatibla med t.ex. 2400G, därav första generationen. http://www.inet.se/kundvagn/visa/11454319/ och GPU (+chassi för fri frakt) från Proshop https://i.imgur.com/XFN12Zd.png
https://i.imgur.com/oYw3YIB.png
Totalt: 7190kr.

Edit: Du kan ju utöka till 16GB RAM, då stiger kostnaden med ca 1000kr.
Lyssna aldrig på Omegaoiled. Se denna tråd för referens... #17334668

Ser också intressant ut, var inne mer på Ryzen vs intel för att hålla nere priset lite mer.
Ska andra generationen vara ett stort lyft vs första?
Samt räcker 8gb ram tro? Slängde in 16gb i min första då jag hade för mig att jag maxade mina 8gb ddr3 på förra datorn men kanske ej behövs med ddr4? Går ju som du säger annars säkert bra att börja med 8 och sedan köpa till mer om det skulle slå i taket.

Permalänk
Medlem

@Fireflies: Ifall man ska ha en K modell så vill man också ha ett Z370 moderkort för att kunna överklocka det driver upp priset med runt 700-1000kr.

Kör på 16GB RAM 8GB räcker knappt idag.

Edit Om jämför i5 8400 mot Ryzen 1600 som går att överklocka så kommer i5 8400 presterar bättre i nästan alla spel även om man överklockar Ryzen 1600.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireflies:

Ser intressant ut, vill man inte ha en k processor för att framtidssäkra lite mer?
Och ett grafikkort i itx-storlek vs normal storlek är det sämre prestanda eller några andra nackdelar då det inte verkar skilja sig markant i pris?

Ser också intressant ut, var inne mer på Ryzen vs intel för att hålla nere priset lite mer.
Ska andra generationen vara ett stort lyft vs första?
Samt räcker 8gb ram tro? Slängde in 16gb i min första då jag hade för mig att jag maxade mina 8gb ddr3 på förra datorn men kanske ej behövs med ddr4? Går ju som du säger annars säkert bra att börja med 8 och sedan köpa till mer om det skulle slå i taket.

Ja, det räcker för att spela med. https://youtu.be/HnuNs_Nu46Q Se denna. Men, det är ju väldigt dyrt med RAM idag, fast å andra sidan är ju 16GB väldigt framtidssäkert för stunden. Det beror lite på din budget.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireflies:

Ser intressant ut, vill man inte ha en k processor för att framtidssäkra lite mer?
Och ett grafikkort i itx-storlek vs normal storlek är det sämre prestanda eller några andra nackdelar då det inte verkar skilja sig markant i pris?

Ser också intressant ut, var inne mer på Ryzen vs intel för att hålla nere priset lite mer.
Ska andra generationen vara ett stort lyft vs första?
Samt räcker 8gb ram tro? Slängde in 16gb i min första då jag hade för mig att jag maxade mina 8gb ddr3 på förra datorn men kanske ej behövs med ddr4? Går ju som du säger annars säkert bra att börja med 8 och sedan köpa till mer om det skulle slå i taket.

Skrivet av Anders9110:

@Fireflies: Ifall man ska ha en K modell så vill man också ha ett Z370 moderkort för att kunna överklocka det driver upp priset med runt 700-1000kr.

Kör på 16GB RAM 8GB räcker knappt idag.

Edit Om jämför i5 8400 mot Ryzen 1600 som går att överklocka så kommer i5 8400 presterar bättre i nästan alla spel även om man överklockar Ryzen 1600.

Ni har helt rätt i att 8 gig är på gränsen idag, jag måste se till att inte ha något annat igång än spelet och Discord när jag lirar t.ex. Mass Effect andromeda (då kan jag ligga kring 7800 Mb i minnesanvändning), så vissa spel mår helt klart bra av 16 gig. Men för typ WoW och Dota skall du klara dig fint med 8. Vill du framtidssäkra mer köp 16!

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk

Kolla upp något begagnat, inte kul att bygga nytt med de grafikkort och rampriser vi ser idag.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

Jo det blir nog 16gb ram, blir inköp vid nästa löning ändå så får hålla lite koll se om man kan få några delar från marknaden för att hålla nere kostnaderna.

Och det Anders9110 slängde ihop såg rimligt ut för mina behov men klara lite extra vid intresse.

Tack för hjälpen från alla!