Hjälp hitta ev bitcoins på gammal laptop

Permalänk
Medlem

Hjälp hitta ev bitcoins på gammal laptop

Hej.

För ett par år sedan dog min svåger, enbart 26 år ung.

Häromdan kom hans föräldrar med hans gamla laptop till mig och undrade om jag kunde "snabba upp" datorn - dvs fabriksåterställa den.

Kruxet är bara att de starkt misstänker det finns bitcoins på datorn. Så om det finns måste jag säkra dem först innan datorn återställs.

Jag kan inget praktiskt om bitcoins eller kryptovalutor.

Var ska jag börja? Jag har letat efter olika program/klienter men inte funnit något (som jag tycker sticker ut) och sånt jag inte känt igen har jag googlat men än sålänge har det bara varit mjukvara för andra ändamål.

Svågern var mån om sin data så jag har hittat massvis med dokument och bilder som han gömt undan, så om han hade bitcoins förvånar det mig inte om de ligger gömda någonstans.

Klienter för att spara bitcoins lokalt på PC, kräver de installation eller kör man dem direkt?

Kan man söka på någon speciell filändelse eller liknande?

Datorn är en Lenovo t420 med Windows 10.

Tack på förhand.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inget svar på din fråga förutom att råda dig att leta efter en virtuell plånbok för kryptovalutor. men undrar lite varför du starkt misstänker att det skulle finnas bitcoins på den?

Permalänk
Medlem

Har du ingen nyckel till plånboken är det kört ändå. Och alla gömda dokument tycker jag att du inte ska granska då han bör få vila i fred.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Om han var mån om sin data och hade koll på hur kryptovalutor ska förvaras så kommer du aldrig att komma åt dem ändå, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Har du ingen nyckel till plånboken är det kört ändå. Och alla gömda dokument tycker jag att du inte ska granska då han bör få vila i fred.

Håller med detta.

Sen oavsett om du skulle råka hitta en textfil med sparade lösenord för att kunna komma åt en eventuell wallet med sparade bitcoins så tillfaller de inte dig utan hans familj så jag tycker du ska vara väldigt tydlig till dem och säga att det eventuellt kan finnas något sådant på datorn och fråga om du får tillåtelse att leta efter det.

Din uppgift var att återställa datorn tills hans familj säger något annat!

Permalänk
Medlem

du ska leta efter wallet.dat

(om han har bitcoin core installerat så kolla C:\Users\YourUserName\Appdata\Roaming\Bitcoin)

win + r sen skriv %appdata%

är filen krypterad är du ganska körd

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyCor:

Håller med detta.

Sen oavsett om du skulle råka hitta en textfil med sparade lösenord för att kunna komma åt en eventuell wallet med sparade bitcoins så tillfaller de inte dig utan hans familj så jag tycker du ska vara väldigt tydlig till dem och säga att det eventuellt kan finnas något sådant på datorn och fråga om du får tillåtelse att leta efter det.

Din uppgift var att återställa datorn tills hans familj säger något annat!

Du läste inte hela inlägget?

"Kruxet är bara att de starkt misstänker det finns bitcoins på datorn. Så om det finns måste jag säkra dem först innan datorn återställs."

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Håller med detta.

Sen oavsett om du skulle råka hitta en textfil med sparade lösenord för att kunna komma åt en eventuell wallet med sparade bitcoins så tillfaller de inte dig utan hans familj så jag tycker du ska vara väldigt tydlig till dem och säga att det eventuellt kan finnas något sådant på datorn och fråga om du får tillåtelse att leta efter det.

Din uppgift var att återställa datorn tills hans familj säger något annat!

Det är ju familjen som misstänker att det finns kryptovaluta i datorn, och gör de det tycker i alla fall jag att det ingår i uppgiften att hitta den innan man förstör allt...

Från trådstarten:

Skrivet av Bebben:

Kruxet är bara att de starkt misstänker det finns bitcoins på datorn. Så om det finns måste jag säkra dem först innan datorn återställs.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Till en början bör du ta minst en säkerhetskopia på hela hårddisken..

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du läste inte hela inlägget?

"Kruxet är bara att de starkt misstänker det finns bitcoins på datorn. Så om det finns måste jag säkra dem först innan datorn återställs."

Skrivet av gaminggirl:

Det är ju familjen som misstänker att det finns kryptovaluta i datorn, och gör de det tycker i alla fall jag att det ingår i uppgiften att hitta den innan man förstör allt...

Från trådstarten:

Jag läste "jag starkt misstänker att det finns bitcoins på datorn" i all hast och menade inget illa med det. Ber om ursäkt om TS tog illa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haker:

du ska leta efter wallet.dat

(om han har bitcoin core installerat så kolla C:\Users\YourUserName\Appdata\Roaming\Bitcoin)

win + r sen skriv %appdata%

är filen krypterad är du ganska körd

Detta gäller även flera andra Bitcoin plånböcker. Filen heter oftast wallet.dat
Sen är det som andra har sagt. Beroende på hur insatt han var så lär han har krypterat plånboken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Ta en total backup av disken, så spelar det ingen roll ifall du raderar något. Alltid en bra start.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Sök efter "*.dat*" i Windows explorer. Den bör leta upp alla .DAT-filer och om det finns en wallet på datorn ska den komma upp i sökresultaten.

Hittar du flera behöver du lägga in dessa i appdata som Haker skriver. Var noga med att bara lägga in en i taget och håll koll så att du inte raderar någon wallet. Döp om dem till något du har koll på där du lagrar dem. I Appdata ska filen heta "Wallet.dat".

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

Jag har tyvärr inget svar på din fråga förutom att råda dig att leta efter en virtuell plånbok för kryptovalutor. men undrar lite varför du starkt misstänker att det skulle finnas bitcoins på den?

När Bitcoin var nytt köpte han enligt egen utsago Bitcoin för någon tusing, han mineade inte själv.
Sen vet vi inte om han gjorde sig av med dem eller ej vid senare tillfälle.

Skrivet av yrfhar:

Har du ingen nyckel till plånboken är det kört ändå. Och alla gömda dokument tycker jag att du inte ska granska då han bör få vila i fred.

Vi känner via hans flickvän till samtliga lösenord. Är lösenord = nyckel när det kommer till kryptovalutor?

Jag har fått OK av hans familj att gå igenom "allt" då det tyvärr fortfarande pågår juridiska tvister kring både hans företag och det han lämnar efter sig som person.

Filer som jag vet är dagböcker, brev och annat personligt öppnar jag inte då det inte hör hit. Allt som inte sparas undan nu kommer medvetet raderas.

Skrivet av PsyCor:

Håller med detta.

Sen oavsett om du skulle råka hitta en textfil med sparade lösenord för att kunna komma åt en eventuell wallet med sparade bitcoins så tillfaller de inte dig utan hans familj så jag tycker du ska vara väldigt tydlig till dem och säga att det eventuellt kan finnas något sådant på datorn och fråga om du får tillåtelse att leta efter det.

Din uppgift var att återställa datorn tills hans familj säger något annat!

Om det finns bitcoins på datorn så tillfaller alltsammans hans familj rent juridiskt, det är tydligt uttalat. Om någon kryptovaluta påträffas så vill de sälja den.
Dessutom är jag inte intresserad av det som inte är mitt.

Skrivet av Haker:

du ska leta efter wallet.dat

(om han har bitcoin core installerat så kolla C:\Users\YourUserName\Appdata\Roaming\Bitcoin)

win + r sen skriv %appdata%

är filen krypterad är du ganska körd

Tack, ska kika på detta.

Skrivet av InCyBoy:

Sök efter "*.dat*" i Windows explorer. Den bör leta upp alla .DAT-filer och om det finns en wallet på datorn ska den komma upp i sökresultaten.

Hittar du flera behöver du lägga in dessa i appdata som Haker skriver. Var noga med att bara lägga in en i taget och håll koll så att du inte raderar någon wallet. Döp om dem till något du har koll på där du lagrar dem. I Appdata ska filen heta "Wallet.dat".

Tack, ska kika på detta.

I övrigt vill jag förtydliga att jag har fått OK från familjen att göra detta och spara undan sånt som kan vara av olika sorters värde då det fortfarande pågår juridiska tvister kring det han lämnade efter sig.

När jag har gått igenom t.ex. bilder har jag hittat sånt som hans familj aldrig ens visste fanns från ca 2003 och senare, så de innehåller ju självklart ett enormt värde för dem som minnen.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Ett tips kan ju vara att kolla webbläsarhistoriken. Nu var det ju ganska länge sedan så jag vet inte om det går att gå tillbaka så långt. Det var ju inte säkert att han hade en offline-wallet.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Ett tips kan ju vara att kolla webbläsarhistoriken. Nu var det ju ganska länge sedan så jag vet inte om det går att gå tillbaka så långt. Det var ju inte säkert att han hade en offline-wallet.

Kan ju också finnas spår i mailen (om man har tillgång till den) om det finns konto på t.ex. Coinbase eller Kraken. Att man säger sig ha "köpt bitcoin" kan ju också betyda att man köpt bitcoincertifikat på ett ISK-konto på Avanza.

Permalänk
Avstängd

Ha lite respekt för datorn och släng in en billig ssd och spara den andra disken

Försök gå in på alla bitcoin exchanges och se om du kan återställa lösenordet till mailen ifall att något skulle ligga där.
En stor del av alla som håller på med bitcoin låter dem ligga kvar på exchanges.

Permalänk
Medlem

@Bebben: Exempel på en generad ssh nyckel (inte en plånboksnyckel):

$ cat ~/.ssh/id_rsa.pub
ssh-rsa AAAAB3NzaC1yc2EAAAABIwAAAQEAklOUpkDHrfHY17SbrmTIpNLTGK9Tjom/BWDSU
GPl+nafzlHDTYW7hdI4yZ5ew18JH4JW9jbhUFrviQzM7xlELEVf4h9lFX5QVkbPppSwg0cda3
Pbv7kOdJ/MTyBlWXFCR+HAo3FXRitBqxiX1nKhXpHAZsMciLq8V6RjsNAQwdsdMFvSlVK/7XA
t3FaoJoAsncM1Q9x5+3V0Ww68/eIFmb1zuUFljQJKprrX88XypNDvjYNby6vw/Pb0rwert/En
mZ+AW4OZPnTPI89ZPmVMLuayrD2cE86Z/il8b+gw3r3+1nKatmIkjn2so1d01QraTlMqVSsbx
NrRFi9wrf+M7Q== schacon@mylaptop.local

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

I övrigt vill jag förtydliga att jag har fått OK från familjen att göra detta och spara undan sånt som kan vara av olika sorters värde då det fortfarande pågår juridiska tvister kring det han lämnade efter sig.

Beroende på vad dessa juridiska tvister består i så kan det vara klokt med viss eftertänksamhet så att du inte själv blir en del av dessa.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp och råd (även de moraliska).

Jag kan inte finna några som helst spår av någon kryptovaluta, så han gjorde sig nog av med det han hade.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

@Bebben: Börja med som andra sagt att leta efter wallet.dat filen. Även om den är krypterad är det inte omöjligt att det står nerskrivet vad lösenordet är på papper eller kanske seeden 12-24 ord kanske finns nerskrivet och gömt bland andra viktiga papper. Sedan kan det finnas lagrat på exchanges. Stora exchanges jag skulle gissa på i så fall är Coinbase, Kraken, Bitstamp eller Bitfinex.

Om personen haft stort värde i kryptovaluta är det inte otroligt att det investerats i en så kallad hårdvaruplånbok. Två hårdvaruplånböcker som är populära är Trezor och Ledger. Kanske kan man kolla upp om det finns kvitto eller betalning gjord till något av alternativen. Även om det inte finns någon hårdvaruplånbok är det ändå ganska troligt att en seed skrivits ner på papper och gömts undan bland annat viktigt eller i bankfack.

Trezor + Recovery seed

Ledger Nano S

Om personen gjort en egen paper wallet kan den se ut liknande den här

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

Om han var mån om sin data och hade koll på hur kryptovalutor ska förvaras så kommer du aldrig att komma åt dem ändå, tyvärr.

Jo det kan förvaras säkert på papper undanlagt på säkert ställe där all info som behövs finns. När man är sin egen bank och speciellt om det handlar om stora summor är det nog mer troligt att det finns nerskrivet antingen privat nyckel eller en seed på papper. En seed är 12-24 ord som genererar dina adresser. Kallas även brainwallet då du kan memorera x antal ord för att få tillgång till din plånbok. Att ha allting lagrat på dator är inte särskilt säkert i jämförelse då du blir ett target för keyloggers, malware och liknande virus, hdd ger upp, du får en stroke och glömmer av ditt lösenord eller huset brinner ner.

Papperslappen som är säkert förvarad däremot eller hårdvaruplånboken tillsammans med recovery seed kan gömmas undan på mer än ett säkert ställe. Du skulle till exempel kunna förvara halva din seed i brandskyddat kassaskåp och andra halvan i ett bankfack, gömt bakom tavlor eller en del i ett bankfack och andra delen i en annan bank. Det är något liknande Winklevoss bröderna gjort. Du skulle kunna ge en tredjedel av seed till din mor, en tredjedel till din far och den sista biten låser du in. Nu har de dessutom tillgång till kryptovalutan även om du går bort.

Permalänk
Rekordmedlem

Det första du bör göra är att montera bort de lagringsenheter som finns i datorn så att du inte förstör något genom att installera om nått eller uppdatera och liknade.
Ska datorn användas innan du är färdig med undersökningen så kör den från helt nyinköpta lagringsenheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.