Rykte: Nvidias kommande grafikkort blir del av Geforce GTX 11-serien

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Längtar till 1180ti då 1080ti inte duger längre. : ))

Med tanke på att 780 Ti fortfarande "duger" så lär det dröja

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

Bättre att de byter till

Geforce Kinda OK - 1030
Geforce OK - 1050
Geforce More OK - 1050ti
Geforce Good - 1060
Geforce Very Good - 1070
Geforce a bit better than Very Good - 1070ti
Geforce Kinda the same as a bit better than Very Good - 1080
Geforce Awesome - 1080ti
Geforce Fuckin Insane - Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av TexN:

Hoppaas! Lidit med 3440x1440 på ett 970 allt för länge nu

Stackare Kan dock säga att ett överklockat 1080Ti gör bra ifrån sig i nästan alla spel på max eller nära på maxinställningar. Ett 1180 borde mao fixa 3440x1440 riktigt bra och 1180Ti galant!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@TheSlicker: nej absolut inget konstigt att endast uppnå 120fps på 144hz men om man nu längtar efter något kan man väl längta till att hårdvaran nyttjar hela 144hz?

Håller dock med om att 120fps på en skärm med 4k i 144hz vore trevligt.

Nä fast om man nu ändå ska längta efter något som är långt bort så kan man väl lika gärna längta efter 4k 144hz med 144 fps...

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Bättre att de byter till

Geforce Kinda OK - 1030
Geforce OK - 1050
Geforce More OK - 1050ti
Geforce Good - 1060
Geforce Very Good - 1070
Geforce a bit better than Very Good - 1070ti
Geforce Kinda the same as a bit better than Very Good - 1080
Geforce Awesome - 1080ti
Geforce Fuckin Insane - Titan

Hur hanterar du framtida versioner med ditt namnschema? Geforce OK 2, Geforce Good 2?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeonHart:

Hur hanterar du framtida versioner med ditt namnschema? Geforce OK 2, Geforce Good 2?

Geforce Still Kinda OK - 1030
Geforce Still OK - 1050
Geforce Still More OK - 1050ti
Geforce Still Good - 1060
Geforce Still Very Good - 1070
Geforce Still a bit better than Very Good - 1070ti
Geforce Still Kinda the same as a bit better than Very Good - 1080
Geforce Still Awesome - 1080ti
Geforce Still Fuckin Insane - Titan

Permalänk
Medlem

Vore fan på tiden att dom lanserar nytt...behöver nytt men vill inte köpa 2 år gammalt 1080 och är lite för snål för 1080ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

Geforce Still Kinda OK - 1030
Geforce Still OK - 1050
Geforce Still More OK - 1050ti
Geforce Still Good - 1060
Geforce Still Very Good - 1070
Geforce Still a bit better than Very Good - 1070ti
Geforce Still Kinda the same as a bit better than Very Good - 1080
Geforce Still Awesome - 1080ti
Geforce Still Fuckin Insane - Titan

@anon193054 fungerar det bra i spel när du kör med en i3 och ett saftigt kort som titan xp? lmao

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Spelar det någon roll om största problemet är brist på minneskretsar?

Jag tycker nog att det gör det. Finns ju många idag som grisar till sig grafikkort och bara bryter valutor med. Med en tydligare efterfågesegmentering så kommer troligen tillgången på minnen att stabiliseras och rätta till sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Små prestandaskillnader? Pascal-korten var en massiv ökning, sett emot föregående generation.
Är väl snarare AMD som tappat spelprestandan samt tar hutlösa priser med dålig tillgång.

lulwut? Pascal är en krympning av maxwell. AMD har inte tappat prestanda, är vega och sämmre prestanda än fury och polaris?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Geforce Still Kinda OK - 1030
Geforce Still OK - 1050
Geforce Still More OK - 1050ti
Geforce Still Good - 1060
Geforce Still Very Good - 1070
Geforce Still a bit better than Very Good - 1070ti
Geforce Still Kinda the same as a bit better than Very Good - 1080
Geforce Still Awesome - 1080ti
Geforce Still Fuckin Insane - Titan

Så du menar alltså att den gamla versionen får ett nytt namn och den nya versionen tar över originalnamnet? Det är ju awesome. Pitcha detta till nVidia

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eken:

@dix_xib fungerar det bra i spel när du kör med en i3 och ett saftigt kort som titan xp? lmao

Helt okej, når upp till mina 60fps i 4K i de flesta spelen. Inväntar nästa Intel-släpp innan jag köper en i7 igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

Helt okej, når upp till mina 60fps i 4K i de flesta spelen. Inväntar nästa Intel-släpp innan jag köper en i7 igen.

https://youtu.be/XzMvCPysZcI?t=2m30s

@anon193054 Holy shit, din cpu är ju fan nästan lika bra som 7700k sinnes sjukt! Trodde ej den var så kraftig för att vara en i3. Jag är efter i utvecklingen lmao. Hoppas min 7700k inte tappar greppet om man uppgraderar till nästa 11 serie.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nu börjar Nvidia segmentera marknaden såsom Intel gjorde efter att AMD släppte Bulldozer, kommer nya kort varje år eller var 6:e månad med endast små prestandaskillnader, större hopp sparas på för att kunna maximera försäljningen på varje arkitektur.

Om det sker så är min åsikt att det är kommer bli riktigt bra, förhoppningsvis ökar tillgången på kort samtidigt.

Mvh

Pascal kom ut cirka mitten 2016. Det är alltså över 1 och ett halvt år sedan, mellan Maxwell och Pascal var det närmare 2 års mellanrum och prestanda ökningen var stor. Förstår inte riktigt vad du pratar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

@dix_xib Holy shit, din cpu är ju fan nästan lika bra som 7700k sinnes sjukt! Trodde ej den var så kraftig för att vara en i3. Jag är efter i utvecklingen lmao. Hoppas min 7700k inte tappar greppet om man uppgraderar till nästa 11 serie.

Inte så konstigt med tanke på att i3or numera är 4-kärniga, inte 2 kärniga med 4 trådar, i5or är nu 6C/6T och i7 är 6C/12T. En i3 8100 för lite över tusenlappen toppar alltså prestandatesterna, man får mycket processor för pengarna idag, segt bara att GPUer nästan ger samma pris/prestanda som för 4 år sedan.

Permalänk
Medlem

1180Ti - SLI för 4k/144Hz next step.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Sett till namnet på arkitekturen har det tidigare talats om både Ampere och Turing. Uppgifter talar även för att en av dessa är specifikt inriktad på brytning av kryptovalutor, medan den andra är anpassad för spelande."

Fantastiskt goda nyheter om det stämmer. Hoppas det kortet som är bra på brytning suger för spel och vice versa, så att det blir en tydlig skiktning, segmentering, och uppdelning av marknaden, så att vi som bara spelar återigen kan få de skäliga grafikkortspriser vi slitit och kämpat så hårt för!

Tänker du på miningkorten med mindre minne men tightare timings lägre effekt men drar om 1080ti i bryarprestanda?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@Aeig: Det kommer vara ungerfär 30-40% skillnad, som varje år mellan de bästa korten. Det är ganska mycket, om du frågar mig. Fattar inte vad du gnäller om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

lulwut? Pascal är en krympning av maxwell. AMD har inte tappat prestanda, är vega och sämmre prestanda än fury och polaris?

Skickades från m.sweclockers.com

Lulwut? Ja, så en krympning är inte en ny generation enligt dig? lul

Du kan ju börja jämföra prestanda per watt eller procentuell fps-ökning på RX580 -> V64 samt 980-> 1080 och se vem som lyckades bäst.
Klart övertag åt ena hållet.

Permalänk
Medlem

@Nätälskare @Ryzer @Evanswachtz: Min kommentar var med betoning på "börjar" se en segmentering likt den Intel har använt sig av tidigare, Nvidia har ett enormt försprång i dagsläget och måste inte längre släppa kort med 40-50% prestandaökning för att kunderna skall köpa dem, dom kommer sälja oavsett vad, även om det endast är 10-20%, det är även vad som kommer ske fortsättningsvis, om än i mindre skala.

Det kommer teoretiskt finnas något liknande;
1050
1050Ti
1060
1070
1070Ti
1080
1080Ti
1180
1180Ti
1190
1190Ti

Ovan är en del spekulation, men mitt huvudargument är att prestandan kommer segmenteras i större utsträckning.

Det är väldigt tydligt att prestandahoppet blir mindre än förväntat då dom stannar kvar på 1xxx serien.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Nätälskare @Ryzer @Evanswachtz: Min kommentar var med betoning på "börjar" se en segmentering likt den Intel har använt sig av tidigare, Nvidia har ett enormt försprång i dagsläget och måste inte längre släppa kort med 40-50% prestandaökning för att kunderna skall köpa dem, dom kommer sälja oavsett vad, även om det endast är 10-20%, det är även vad som kommer ske fortsättningsvis, om än i mindre skala.

Det kommer teoretiskt finnas något liknande;
1050
1050Ti
1060
1070
1070Ti
1080
1080Ti
1180
1180Ti
1190
1190Ti

Ovan är en del spekulation, men mitt huvudargument är att prestandan kommer segmenteras i större utsträckning.

Det är väldigt tydligt att prestandahoppet blir mindre än förväntat då dom stannar kvar på 1xxx serien.

Mvh

Vänta nu lite... Du menar att prestandahoppet blir litet på grund av att NVIDIA kanske väljer att döpa serien till 11XX? Det känns lite udda. Typ som att säga att 5XX, 6XX, 9XX tillhör samma "serie". Jag menar, dessa har ju typ en 0: 05XX, 06XX, osv. Kan det inte vara så att det endast handlar om att följa ett mönster sett till namngivning?

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evanswachtz:

@Aeig: Det kommer vara ungerfär 30-40% skillnad, som varje år mellan de bästa korten. Det är ganska mycket, om du frågar mig. Fattar inte vad du gnäller om.

Tror inte det. Det är väl bara ca 25% skillnad på ett Titan Xp och ett Titan V.
Visst, inget gamingkort, men det säger de ju även om Titan Xp (ibland).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Tror inte det. Det är väl bara ca 25% skillnad på ett Titan Xp och ett Titan V.
Visst, inget gamingkort, men det säger de ju även om Titan Xp (ibland).

Vart har dom sagt det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nvidia har ett enormt försprång i dagsläget och måste inte längre släppa kort med 40-50% prestandaökning för att kunderna skall köpa dem, dom kommer sälja oavsett vad, även om det endast är 10-20%, det är även vad som kommer ske fortsättningsvis, om än i mindre skala.

I dagsläget kan dom släppa kort som är exakt 0% snabbare@MSRP och dom skulle ändå sälja som smör i solsken för det går ju inte att köpa tidigare generationer.

Själv skulle jag vara glad om man ser ett mainstream GTX1170 som ligger kanske mellan GTX1080 och GTX1080Ti prestanda och kostar $499. Och som faktiskt finns tillgängliga i butik. Det skulle imponera mig. Bonus poäng för att inte vänta 8 månader på att ge partners chip så vi faktiskt ser riktiga MSI/Gigabyte/EVGA/etc kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Vart har dom sagt det?

Maxwell Titan X var ett gamingkort. Pascal Titan X är det inte. Iaf om vi ska följa namnschemat och att de tog bort Geforce GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Hur hanterar du framtida versioner med ditt namnschema? Geforce OK 2, Geforce Good 2?

Jag vill ha ett GeForce 2 Good eller GeForce Very 2 Good

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _Merc_:

lulwut? Pascal är en krympning av maxwell. AMD har inte tappat prestanda, är vega och sämmre prestanda än fury och polaris?

Hur är Pascal en krypning av Maxwell? Ska försöka översätta det som går till AMD-buzzwords så kanske det klarnar

  • Pascal fick något som kallas "Unified Memory", rent tekniskt identiskt med det AMD kallar "High Bandwidth Cache" i Vega.

  • Pascal fick "native" stöd för 16-bitars flyttals, det som kallas "rapid math" i Vega

  • Pascal kan avbryta "eng. preempt" shaders på instruktionsnivå, detta är Pascal fortfarande ensam om men effekten liknar den AMD fick när man fick från 8 ACE (asynchronous compute engines) till 4 ACE + 2 HWS (hardware schedulers), HWS har liknande funktion men inte riktigt samma granulatet som Pascal **

  • Pascal fick 4:e generationens icke-förstörande frame-buffer komprimeringsteknik, ~20 % mer effektiv jämfört med Maxwell. AMD införde sin första generation av motsvarande teknik i Polaris.

  • Pascal designades, precis som Vega*, för väsentligt högre frekvens

Sedan fick även Pascal dynamisk balansering av grafik- och "compute"-last över SMs. I Maxwell är detta statiskt, d.v.s. man måste på förhand veta hur många SMs man lämpligen ger till grafik och hur många man ger till "compute", något som i praktiken gjorde att "async compute" i DX12/Vulkan ger lägre prestanda i de flesta fall på Maxwell (så rent teoretiskt har Maxwell stöd för detta, Nvidia har stängt av det i drivers för kretsar innan Pascal).

Så Pascal är lika mycket en krypning av Maxwell som Vega är en krympning av GCN2 korten (200/300/Fury-serien). D.v.s. det inte närhet av att vara sant.

Dock delar Pascal/Maxwell och GCN2/Vega även en icke-nyhet: klockade lika och med lika många CUDA-cores/stream-processors är det i princip samma prestanda i de flesta titlar! De nyheter kretsarna har påverkar främst nischer som VR och GPGPU.

* högre frekvens kom absolut inte gratis p.g.a. övergång från 28 nm till 16 nmFF, detta är vad AMD skriver i Vegas white paper.

"One of the key goals for the “Vega” architecture was achieving higher operating clock speeds than any prior
Radeon™ GPU. Put simply, this effort required the design teams to close on higher frequency targets. The simplicity of that statement belies the scope of the task, though. Meeting “Vega’s” substantially tighter timing targets required some level of design effort for virtually every portion of the chip."

Edit:
** och detta är något som är användbart i VR, specifikt för något som kallas "Asynchronous Timewarp"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Längtar tills free sync och gsync blir överflödigt. Då korten blir så starka att dom kan pumpa ut VR prestanda på 2x 64k skärmar i minst 999 fps i dom mest krävande titlarna. Det kan nog dröja ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@LeonHart: var ju det jag skrev?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Nä fast om man nu ändå ska längta efter något som är långt bort så kan man väl lika gärna längta efter 4k 144hz med 144 fps...

var ju precis det jag skrev?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |