Xbox One S som 4k blur ray spelare funkar det?

Permalänk

Xbox One S som 4k blur ray spelare funkar det?

Tänkte köpa en 4k blu ray spelare men så såg jag att xbox s hade en inbyggd. Det är ju eb sämre skandal att PS4 pro inte har det.....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Hade själv en ONE S och jag använder den dagligen för både spel samt att kolla på mina 4k blu-ray filmer. Rekommenderar detta starkt då du får en 4K blu-ray spelare samt en spelkonsoll.

Permalänk
Medlem

Ja det fungerar alldeles utmärkt, jag köpte Xbox One S istället för en lös UHD-spelare och fick då konsolmöjligheten på köpet.

Köper man sedan till mediafjärren som jag gjorde blir det lite lättare att hantera den som filmspelare, fast givetvis går det bra att klara sig bara med vanliga handkontrollen med.

Den stöder också både HDR och Dolby Atmosljud, tycker det fungerar bra. Tar lite längre tid att starta upp konsolen(den är ju mer en dator än en ren UHD-spelare), men kan man leva med den lilla fördröjningen är det helt klart värt det.

En plus sida är att Xboxen uppdateras betydligt oftare än en ren spelare samt att det kommer med nya funktioner och inte bara bugfixar som för de flesta rena spelare får.

Titta bara på hur fort en smart-tv överges efter köpet och inte längre får nya eller uppdaterade appar, här är Xboxen helt överlägsen faktiskt.

Skulle väl kunna vara en nackdel för den som kör begränsade mobila bredband då den laddar ned rätt många och stora uppdateringar ibland men har man fast och hyggligt snabbt internet är det inga problem alls.

Permalänk
Bildexpert 📺

@blue eyed devil: Kolla denna tråd:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1513128-4k-uhd-blu-ray...

Xboxen är alltså den sämsta UHD BD-spelaren på marknaden i dagsläget eftersom den gör fel med färgerna. Men det är en väldigt flexibel maskin, det ska sägas.

Permalänk

Mycket smart faktiskt att använda Xbox One som en DVD och Blu-ray spelare. Men också att möjligheten finns att kolla Youtube, Netflix och lyssna på Spotify.

Permalänk
Skrivet av SvenskGaming:

Mycket smart faktiskt att använda Xbox One som en DVD och Blu-ray spelare. Men också att möjligheten finns att kolla Youtube, Netflix och lyssna på Spotify.

Troligtvis finns det redan på tv:n eller blurayspelaren. Skillnaden är att det även är en spelkonsoll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@blue eyed devil: Kolla denna tråd:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1513128-4k-uhd-blu-ray...

Xboxen är alltså den sämsta UHD BD-spelaren på marknaden i dagsläget eftersom den gör fel med färgerna. Men det är en väldigt flexibel maskin, det ska sägas.

Det har ganska nyligen kommit en uppdatering: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:iZ7lfxH...

Så fördelarna med att få uppdateringar gör att problemet kan fixas, får se om youtube-killen gör en test på detta.

Permalänk
Skrivet av Lacke7894:

Troligtvis finns det redan på tv:n eller blurayspelaren. Skillnaden är att det även är en spelkonsoll.

Skickades från m.sweclockers.com

Ofta är smartfunktionerna i TV/Blu ray rätt sega och uppdateras troligtivs inte i närheten av lika länge som Xboxets mjukvara. Netflix på Wii (2007 eller 2006)och Xbox 360(2005) fungerar ex fortfarande fint. Men på min sony smarttv (2015) var det segt från start och knappt användbart idag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bistream fungerar inte heller som det skall om man nu sitter med hemmabio.

Tror inte ett dugg på att Xbox är bättre än receivern på ljud.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Bistream fungerar inte heller som det skall om man nu sitter med hemmabio.

Tror inte ett dugg på att Xbox är bättre än receivern på ljud.

På vilket sätt fungerar inte Audio Passthrough för att skicka ljudet vidare till receivern?

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ofta är smartfunktionerna i TV/Blu ray rätt sega och uppdateras troligtivs inte i närheten av lika länge som Xboxets mjukvara. Netflix på Wii (2007 eller 2006)och Xbox 360(2005) fungerar ex fortfarande fint. Men på min sony smarttv (2015) var det segt från start och knappt användbart idag.

Sant. Men det finns fortfarande och det är ändå inte stora skillnader om tv:n eller spelaren är relativt ny. Min tv är exempelvis precis lika snabb som min kompis xbox, om inte snabbare. Dessutom var bilden bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lacke7894:

Sant. Men det finns fortfarande och det är ändå inte stora skillnader om tv:n eller spelaren är relativt ny. Min tv är exempelvis precis lika snabb som min kompis xbox, om inte snabbare. Dessutom var bilden bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja de släpper ju förhoppningsvis inte TV apparater som är slöa från start (även om det förekom i början med smart tv) Men frågan är hur den är om 5-10 år. Det är i alla fall så länge jag har mina tv apparater minst. Sen är det ju inte bara prestandan, säg att Netflix ställer ett nytt krav på kryptering eller något kommer då tv tillverkaren bry sig om att uppdatera sin 5 år gamla tv?
Min TV förlorade funktioner vid en uppdatering så nu har jag ingen webbläsare kvar (bra för ex SVT play)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av iller:

Bistream fungerar inte heller som det skall om man nu sitter med hemmabio.

Tror inte ett dugg på att Xbox är bättre än receivern på ljud.

Felet ligger nog i din förstärkare eller i inställningarna hos dig. Hade inget problem att få bitstream DTS/Dolby ljud när jag hade min xbox one kopplad till min hyffsat förstärkare iaf.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2