*surkärring-varning* Sponsrade byggen. Impregnerande eller bara meh?

Permalänk

Sponsor mod = klickar vidare, inte ett dugg imponerande.. lite som "pappa betalar" över det hela

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Mina åsikter (inget annat):

Ett sponsrat bygge som består av dyra ihopskruvade komponenter, det är fett ointressant, i övrigt så har jag väldigt svårt att förstå vad som är fel med att en kreativ och hängiven moddare blir sponsrad till att kunna göra, det han/hon brinner för, ännu bättre. Hur skulle det göra det mindre intressant eller imponerande? Majoriteten av moddning handlar ofta om vattenkylning och chassin, och då handlar det (i min värld) inte om komponenterna utan snarare hur du bygger customgjorda delar och hur du designar det du bygger.

Ta en av de mest aktuella "proffsmoddarna", Laine, som exempel. Där snackar vi ju faktiskt ett riktigt grymt hantverk! Är det på något sätt konstigt eller mindre imponerande att han blir sponsrad med en del av komponenterna? Han skryter ju knappast om vilka komponenter han lyckats få tag på, det handlar om en rå och annorlunda finish, handgjorda delar osv.

En annan, får sälja mina nuvarande grejor för att ha råd med nya (läs andra begagnade) komponenter till mina nya byggen, men inte gör väl det att jag är bitter på att vissa ruggigt duktiga får sponsring? Det skulle jag inte tacka nej till, om nu jag visade upp stor förmåga till hantverk och idérikedom, och det då skulle hjälpa mig att förverkliga mitt bygge...

Att tycka att det är fel med sponsring till moddare är ungefär samma sak som att säga att bara rika barn borde få bygga och modda datorer, och det är det ju lite överklassfasoner på. Sen är det som sagt en himla skillnad mot att bara, mer eller mindre skruva ihop dyra delar och sedan skryta med detta, detta kan jag tycka att sponsorer borde hålla sig borta från.

Permalänk
Medlem

Själv tittar jag gärna på proffsmoddarnas färdiga datorer för att de oftast är väldigt vackra och stilfulla men är oftast mer intresserad av "halvproffsen", det vill säga de som gjort lite innan men inte fullt ut har tillgång till allt de behöver. Är en sucker för Ghetto-mods och nödlösningar
Sen håller jag med en del åsikter tidigare att bara för att man har kunskap och verktyg så behöver inte arbetet vara ointressant, det är ju det som driver en i sitt byggande. Att försöka göra som "proffsen" utan deras verktyg är verkligen eggande och även kul att se hur det kan bli så att jag själv som 100% amatör kan känna mig helnöjd om jag får till det hälften så bra.
Dessutom var väl det mest imponerande som sågs förra året Mr3D med eget chassi och vattenkylningsblock, lycka till med det utan rätt verktyg och mycket kunskap.

Angående sponsorer av byggen så håller jag med andra i tråden att om det uppenbart är för att visa upp enskilda komponenter i ett chassi som är fixat som vilket annat i lite högre skolan så är det inte så intressant. Men ta fallet med Jeep:en för några år sen så blir även sponsrade byggen med den intentionen väldigt intressanta.

TLDR
Sponsrade/proffsgjorda annorlunda byggen = win för mig
Amatörbyggen som gör något annorlunda eller med begränsade möjligheter gör något fint = största win för mig
Sponsrade "normala" byggen som enbart visar produkt = fint men inte så intressant för mig

Mina tankar

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Är väl ganska uppenbart att det blir merimponerande om det involverar hantverk som ofta måste utföras hemma med begränsade verktyg osv?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av quattro-2.6:

Sponsor mod = klickar vidare, inte ett dugg imponerande.. lite som "pappa betalar" över det hela

makes no sense what so ever.
Så om tjänar 15k och sparar i 4 år eller tjänar 500k i månaden blir det viktiga då för den ena kanske behöver söka spons och den andra behöver det inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Desk Master

Palme ärrade nog den svenska folksjälen länge:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli att skaffa ett konto när jag såg den här tråden fattig stackare som man är så intresserar budget modding mig mer än annat och även jag skulle vilja se mer av det och ska nog börja bidra lite själv till den kategorin eftersom jag köper mycket begagnat och defekt för att sedan reparera och förbättra för så lite pengar som möjligt.
Vore trevlig om sweclockers kunde göra en kategori enbart för ghetto/budget modding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hysteri:

Kunde inte låta bli att skaffa ett konto när jag såg den här tråden fattig stackare som man är så intresserar budget modding mig mer än annat och även jag skulle vilja se mer av det och ska nog börja bidra lite själv till den kategorin eftersom jag köper mycket begagnat och defekt för att sedan reparera och förbättra för så lite pengar som möjligt.
Vore trevlig om sweclockers kunde göra en kategori enbart för ghetto/budget modding.

Välkommen!
Intressant idé men kanske svårt att dra gränsen för vad som är ett budgetbygge.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Det är hantverket som är det intressanta, sen om bygget är sponsrat eller ej spelar ingen roll så länge det inte endast är en reklampelare för företag. Att se någon annan skruva ihop dyra komponenter är för mig ointressant eftersom jag själv gjort det flera gånger om men att se någon modifiera komponenter till något unikt är för mig den stora behållningen med att titta in i den här forumdelen.