*surkärring-varning* Sponsrade byggen. Impregnerande eller bara meh?

Permalänk
Medlem

Det är väl slutresultatet som räknas? Tror inte att jag någonsin har lagt en tanke på att något är sponsrat eller inte, eller om det är ett "proffs" som gjort allt.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är några problem. Lägg dem i varsin kategori bara. Sponsrade och icke sponsrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Det är väl slutresultatet som räknas? Tror inte att jag någonsin har lagt en tanke på att något är sponsrat eller inte, eller om det är ett "proffs" som gjort allt.

Det är där som vi inte är överens. För min del hänger allt (moddning så som livet) på resan, inte målet. Om resan till målet inte är det viktigaste så tycker jag att man missar poängen.

Permalänk
Medlem

Vad härligt med sådan respons! Jag uppskattar varenda åsikt ni skriver och lär mig att se saker från vinklar som jag inte tänkt på innan. Tack!

Jag hoppas bara att ingen tror att jag ser ner på er proffsmoddare eller vem som helst som lyckas bli sponsrad med vissa komponenter. Som jag skrivit några gånger tidigare så vill jag bara ge min syn på hur JAG känner när jag läser en tråd (och ja jag läser gärna hela trådar med proffsmoddningar med) och ser alla flashiga unbox-bilder med sprillans prylar från företag X. Dessa ger mig mindre feeling än om någon berättar om sitt bygge som om det var hans/hennes (har vi några kvinnliga moddare här?) eget barn, hur de berättar om komponenterna sm de ska köpa framöver i takt med att de får pengar över efter räkningar och mat, hur de uppdaterar tråden med ett inlägg där de sprudlande av glädje visar att de äntligen fick råd att köpa komponent Y och den kommit. Passionen och glädjen i det som görs är för mig viktigare än snygga kabeldragningar och skinande minnen med RGB, även om jag även uppskattar snygga saker.

Permalänk
Medlem

Håller med till 100%, jag vill se hemmabyggda datorer som är byggda för prestanda och spel, inget sponsrat trams.

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt stor spridning på forumet, personligen älskar jag att se någons raspberry pi-styrda bevattningssystem och det där Wing X99-chassit som Brodholm gjorde.

De spelar inte i samma liga, men jag läser båda med stor glädje.
Är det dock någon som tittar på komponenterna, egentligen?
Komponenterna åldras ju, medan arbetet och chassit egentligen inte gör det.
Jag minns inte vad Brodholm hade för grafikkort, men jag minns hur otroligt fint och välgjort chassit var/är.

Hoppas jag gör mig förstådd här, strunta i loggor och sponsorer då, och beundra problemlösning, artisteri och ingenjörskonst istället?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se problemet. Blir byggloggar som inte är sponsrade sämre av att det finns byggloggar som är sponsrade?

Det känns lite som att förbjuda utveckling av AAA-spel eftersom indiespel inte får samma uppmärksamhet, eller att klaga på ICA för att de säljer både fläskkotlett och karré, när du bara gillar karré.

Gillar man "amatörbyggen" är det väl bara att läsa de trådarna, medan de som även tycker det är roligt med sponsrade projekt läser dem. Jag ser för övrigt inte logiken i att en bygglogg skulle bli bättre av att personen köpt delarna själv.

Är du inte nöjd med vad som erbjuds så får du väl börja lägga ned dina egna pengar på att modda.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Föredetting

Med tanke på tiden "proffsmoddare" lägger ner på sina projekt tycker jag snarare att de säljer sig alldeles för billigt. Tänk er själva att ni har ett projekt där ni lägger hjärta, själ och hundratals timmar, och så kommer någon som representerar en drös snåla taiwaneser och säger "vi kan minsann tänka oss att skicka den här komponenten som kostar 2000:- ny, men bara om du tar bilder och lägger upp i din tråd" och det man i slutändan "får" är ett begagnat förproduktionsexemplar som gjort en runda hos recensenter.

Att som företag, för denna investering (alltså cirka gratis) få plats i en projektlogg som har 5-10k visningar av folk som är aktivt intresserade, är en definitiv no-brainer.

Påminner mig en hel del om inställningen folk hade till extremöverklockning på den gamla goda tiden. "Jag förstår det inte, det är alltså ingenting för mig" - fair enough, men håll dig till luft eller vatten då. Precis som Jonny Myran säger, amatörmoddarna blir ju inte sämre eller mindre intressanta bara för att proffsmoddar finns.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Har inget emot sponsrade byggen eller de som tillverkas med hjälp av CNC.
I mitt tycke så är det designarbetet och konstruktionen som är det mest intressanta.
Nu jobbar jag som mek-konstruktör så jag är väl lite partisk^^

Något jag däremot gillar mindre är när det ska vara 15 bilder på ramminnen i olika vinklar och formationer. Detta är väl vanligare på sponsrade byggen då det säkerligen är lite påtryckningar.
Men överlag är det ju bra att det finns sponsorer, annars skulle denna forumdel förmodligen ha rejält mycket mindre aktivitet.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag har svårt att se problemet. Blir byggloggar som inte är sponsrade sämre av att det finns byggloggar som är sponsrade?

Det känns lite som att förbjuda utveckling av AAA-spel eftersom indiespel inte får samma uppmärksamhet, eller att klaga på ICA för att de säljer både fläskkotlett och karré, när du bara gillar karré.

Gillar man "amatörbyggen" är det väl bara att läsa de trådarna, medan de som även tycker det är roligt med sponsrade projekt läser dem. Jag ser för övrigt inte logiken i att en bygglogg skulle bli bättre av att personen köpt delarna själv.

Är du inte nöjd med vad som erbjuds så får du väl börja lägga ned dina egna pengar på att modda.

Nu är jag förvirrad. Vem vänder du dig till med ditt inlägg?

Permalänk
Inaktiv

Min, inte heller helt opartiska, åsikt:
[Onödigt drygt]

Det är precis så jag resonerar för "sport".
Jag brukade imponeras av idrottsamatörernas prestationer men numera blir det mest en axelryckning då idrottseventen (och idrottsföreningarna/personerna) sponsras av företag som vill kränga produkter och där lagen/deltagarna jobbar heltid med detta och förmodligen även tjänar en hacka på sitt idrottande.

Vem som helst kan bli proffs och prestera, om de får en sponsor...
[/onödigt drygt]

Förlåt, jag är medveten om att mina liknelser har ordentligt med förbättringspotential

Jag noterar även (utan att lägga någon speciell värdering i det) att vissa av de som lutar åt åsikten om det mindre fördelaktiga med sponsring, i allmänhet inte har speciellt många gallerier på sweclockers, om ens något.

Rent subjektivt och hypotetiskt (och utan någon som helst faktabakgrund) kan man ha intryck av att när man inte skapat något galleri/projekt har man en högst rudimentär uppfattning om hur mycket tid och energi som går åt till ett projekt och vad man lägger tiden på, inte minst tiden det tar att dokumentera och presentera det i ett galleri (eller bygglogg).

För att dra ytterligare en dålig liknelse:
Jag minns på "den gamla (o)goda tiden" (slutet 80-talet; pre Hem-PC och pre-internet) när jag lämnade in en svenskauppsats som jag skrivit i "ORD800" (en 'ordbehandlare' i funktionell nivå med "notepad"), utskriven på min gamla fina Epson FX80 matrisskrivare. Den blev underkänd eftersom "datan hade skrivit den" (dvs jag hade "inte gjort någonting").

Jag kan subjektivt uppfatta det som att vissa lutar åt ett snarlikt tankesätt vad gäller sponsrings-frågan. I.e. Bara för att man använt de verktyg man har till sitt förfogande så är slutresultatet mindre värt, trots att den kreativa processen är identisk.

Verktygen gör inte moddaren, inte heller materielen!

Som tur är får man tycka precis som man vill, och gillar man inte sponsring så är det ingen som tvingar en att skapa ett sponsrat galleri/projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Nu vet jag inte om jag missförstår här, men som du skriver så känns de som att du menar att så fort man är sponsrad så blir projektet automatiskt inte gjort med omsorg och entusiasm?

Jo du missförstår. Jag är mer intresserad av att se vad en glad amatör gör än en "professionell". På samma sätt som jag är mer intresserad av att se hur en person bygger sitt eget kök än följa en hantverkare.

Inte för att hantverkaren gör ett dåligt jobb. Utan för att det är forum för privatpersoner och inte "företag" att göra reklam för sig själva.
Och har man en massa spons och "lever" på att bygga så är det lika kul som följa Ikeas sida för projekt.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd! Nu för tiden så kollar jag mycket sällan på gallerierna här på swec då jag tycker att de flesta gallerierna där folk faktiskt lagt ner tid på byggtrådar eller moddning har kommit till den nivån att väldigt få dödliga kan göra samma sak.

Tidigare upplevde iallafall jag att det var på nivån "kapa upp hål - > sätt gummilist - > limma dit plexi", och sedan togs grymma bilder på det typ. Idag känns de gallerierna mer sällsynta och då menar jag inte att alla ska göra gallerier där man sätter in fönster, utan snarare att de gallerierna jag uppskattar mest är de som man kan göra själv utan att ha tillgång till exempelvis CNC maskiner.

Om sedan bygget är sponsrat eller inte bryr jag mig mindre om,men samma sak gäller här, vanligt dödligt folk ska helst kunna köpa komponenterna och dessa ska helst alltså inte vara de dyraste "flashigaste" utan vanligare komponenter som den normala swecanvändaren skulle kunna tänkas köpa.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Jag tycker lite annorlunda. Jag gillar att se proffsens verk och tycker att sponsring känns logiskt och något som bör komma vid talang.
Det jag däremot stör mig otroligt på är när man ser sponsrade "nybörjare". Listar sponsorer och så ser man i projektloggen "få se, nu ska jag testa att göra en custom kabel för första gången".
Då tänker jag, varför i h-*** har denna personen fått sponsorer att (del)betala bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det är där som vi inte är överens. För min del hänger allt (moddning så som livet) på resan, inte målet. Om resan till målet inte är det viktigaste så tycker jag att man missar poängen.

Jag tycker bara att man kan vara en lika grym hantverkare oavsett om man är sponsrad eller ej, har väldigt svårt att förstå varför det spelar någon roll.

Säg att vi har en proffsmoddare som kör ett bygge sponsrat och ett där personen har stått för kalaset själv. Är det skillnad då?

Ser ju hellre ett riktigt fint bygge där man har använt maskiner eller vad det nu kan vara, än något ghettochassi som man lyckades tejpa ihop med en budget på 239 kronor, oavsett mängden slit och kärlek som är involverat.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tintinj:

Vad härligt med sådan respons! Jag uppskattar varenda åsikt ni skriver och lär mig att se saker från vinklar som jag inte tänkt på innan. Tack!

Jag hoppas bara att ingen tror att jag ser ner på er proffsmoddare eller vem som helst som lyckas bli sponsrad med vissa komponenter. Som jag skrivit några gånger tidigare så vill jag bara ge min syn på hur JAG känner när jag läser en tråd (och ja jag läser gärna hela trådar med proffsmoddningar med) och ser alla flashiga unbox-bilder med sprillans prylar från företag X. Dessa ger mig mindre feeling än om någon berättar om sitt bygge som om det var hans/hennes (har vi några kvinnliga moddare här?) eget barn, hur de berättar om komponenterna sm de ska köpa framöver i takt med att de får pengar över efter räkningar och mat, hur de uppdaterar tråden med ett inlägg där de sprudlande av glädje visar att de äntligen fick råd att köpa komponent Y och den kommit. Passionen och glädjen i det som görs är för mig viktigare än snygga kabeldragningar och skinande minnen med RGB, även om jag även uppskattar snygga saker.

Så att man precis kan köpa saker och spara as länge det är det du menar?
Så om nån har massa stålar och köper alla saker direkt då är det helt plötsligt tråkigt direkt mot om jag spara i 1 år och skriver i byggloggen snart så har jag råd med 1080 och kan fortsätta moddningen....

Tycker det är sjukt ologiskt.

Det byggen handlar om är ju hantverk och detalj arbete inte hur mycket pengar du har eller vad du jobbar med.

Ser lite i tråden om att folk säger så här, "Han jobbar ju som CNC operatör" å nä fan då blir bygget tråkigt han jobbar ju med det..

Jag skiter fullständigt om någon har fått 100k delar i spons, det viktiga är ju arbetet bakom bygget och detaljer.
Inte att någon har slitit på sitt 20k jobb i 2 år för köpa sina delar och precis ha råd bygga sitt mod bygge.

Om man fokuserar mer på personens liv och va den jobbar med och tjänar och köpt för söker än att kolla på bygget och detaljerna och arbetet då vet jag inte varför man ens kollar på byggloggarna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AppendixSE:

Jo du missförstår. Jag är mer intresserad av att se vad en glad amatör gör än en "professionell". På samma sätt som jag är mer intresserad av att se hur en person bygger sitt eget kök än följa en hantverkare.

Inte för att hantverkaren gör ett dåligt jobb. Utan för att det är forum för privatpersoner och inte "företag" att göra reklam för sig själva.
Och har man en massa spons och "lever" på att bygga så är det lika kul som följa Ikeas sida för projekt.

Så man får bara vara tillräckligt bra för då "räknas det mer"

Så om jag är amatör i 2 år då är det ÅH NICE !! GOGO ! blir proffsmoddare och börjar kunna använda avancerade saker.
Då är man direkt tråkig?

"Och har man en massa spons och "lever" på att bygga"
ingen lever på det kan jag lova dig, vet folk som fått över 50k i spons och lagt många mer tusenlappar över det på projektet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så att man precis kan köpa saker och spara as länge det är det du menar?
Så om nån har massa stålar och köper alla saker direkt då är det helt plötsligt tråkigt direkt mot om jag spara i 1 år och skriver i byggloggen snart så har jag råd med 1080 och kan fortsätta moddningen....

Tycker det är sjukt ologiskt.

Det byggen handlar om är ju hantverk och detalj arbete inte hur mycket pengar du har eller vad du jobbar med.

Ser lite i tråden om att folk säger så här, "Han jobbar ju som CNC operatör" å nä fan då blir bygget tråkigt han jobbar ju med det..

Jag skiter fullständigt om någon har fått 100k delar i spons, det viktiga är ju arbetet bakom bygget och detaljer.
Inte att någon har slitit på sitt 20k jobb i 2 år för köpa sina delar och precis ha råd bygga sitt mod bygge.

Om man fokuserar mer på personens liv och va den jobbar med och tjänar och köpt för söker än att kolla på bygget och detaljerna och arbetet då vet jag inte varför man ens kollar på byggloggarna.

Men för helvete, lägg ner ditt fjantiga korståg i min tråd. Du förvrider det jag skriver och sätter det i ett sammanhang som du själv hittat på. Jag skrev INTE att någon som tjänar tillräckligt för att köpa alla komponenter direkt inte har rätt att vara stolt. Har du inget konstruktivt att skriva och inte VILL läsa det folk skriver innan du svarar så är du välkommen att hålla dig borta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eucalyptus:

Min åsikt är att sponsorer är bra. Till en viss gräns. När jag t.ex planerar ett bygge så vet jag i processen av planeringen exakt vilka delar jag vill ha. T.ex det där vattenblocket, och den där reservoaren. Tillverkare kvittar, går enbart på design. Därefter kan jag fråga om sponsring är på tapeten. Ibland går det, ibland inte.

T.ex många tillverkare stället som krav, Corsair, Alphacool, EK med flera, ställer som krav att man ej ska blanda delar från andra tillverkare. T.ex Corsair, då ska du ha alla deras bitar och inte ha en Seasonic PSU.

Och i det stadiet säger jag FU. Tänker ALDRIG som moddare ta emot delar om någon ställer krav på mig vilka delar jag kan använda eller inte använda.

Och för min del, jag skiter i vad saker och ting kostar. Vill jag ha något så ska jag ha det. Kan jag få det sponsrat är det nice, men annars så betalar jag. Skulle aldrig ta emot en produkt som jag personligen inte skulle betala för annars. Det är att hora ut sig tycker jag!

Tycker personligen inte att det finns något hjärta eller själ i helsponsrade byggen idag. De vill bara massproducera så många byggen som möjligt på så kort tid som möjligt med så lite tid nedlagt som möjligt så de kan gå vidare till nästa. Därefter, jag känner många internationella moddare som gör så här som jag inte tänker nämna vid namn, som säljer allt när det är klart o gör sig en ordentligt fin hacka på grejerna om de t.ex fått 2 st 1080's med dyraste moderkortet.

T.ex mitt projekt jag arbetar på just nu. Har över 1000 timmar nedlagt de senaste 13 månaderna och lagt ned kring 90 000kr (varav typ 8000kr eller mindre är sponsrat).

De grejerna som är sponsrade är delar jag personligen verkligen kände DESSA MÅSTA JAG HA. Oavsett om jag kunde få de sponsrat eller inte. Då pratar vi PSU, ett vattenblock och lite andra små saker.

Har man varit med ett tag så ser man otroligt snabbt vad det är för mod man kollar på T.ex om de snålat in på komponenter de ej kunde få sponsrat och inte själva vill lägga ned pengarna. Eller om de använder budgetmärken bara för de kunde få det sponsrat och ej kunde få de bästa grejerna gratis.

De byggen som man imponeras av är där varenda liten skruv är genomtänkt och där personen bakom har lagt ned hela sin själ och hjärta i varje detalj. Där allt fyller ett syfte och har en mening. Där varje komponent är det bästa av sitt slag som personen av egen känsla valt ut och inte tagit emot gratis med öppna armar

Jag kanske stampar på en massa ömma tår här och ställer till med en massa kalabalik, men so be it Har kanske misst chansen här för samarbete med vissa företag i framtida projekt, men då är det ni som förlorar på det. Jag har plånbok för att köpa vad som än krävs till mina byggen, med eller utan er hjälp haha

Den typen av sponsring har jag personligen ingenting emot, det viktiga i min värld är att det drivs av äkta passion och inte i första rummet av kommersiella intressen och personlig profit, det är däremot avtändande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Jag tycker bara att man kan vara en lika grym hantverkare oavsett om man är sponsrad eller ej, har väldigt svårt att förstå varför det spelar någon roll.

Säg att vi har en proffsmoddare som kör ett bygge sponsrat och ett där personen har stått för kalaset själv. Är det skillnad då?

Ser ju hellre ett riktigt fint bygge där man har använt maskiner eller vad det nu kan vara, än något ghettochassi som man lyckades tejpa ihop med en budget på 239 kronor, oavsett mängden slit och kärlek som är involverat.

Jag vet inte om du råkade citera fel inlägg för jag skrev ingenting om att förekomst av sponsring skulle göra ett arbete sämre. Jag skrev min personliga åsikt om vad jag anser vara viktigare, resan till målet eller målet i sig. Jag har inte heller sagt att maskiner skulle göra resultatet mindre värt. Jag nämnde ordet i några meningar där jag skrev bra mycket mer och där helheten av vad jag skrev var poängen, inte att värdet på arbetet hängde helt på om det var handgjort eller med maskin. Jag har ingenting emot att ett arbete utförs med maskin eftersom vissa saker får mycket bättre resultat utseendemässigt på det viset.

Permalänk
Medlem

Vill också poängtera att jag inte klankar ner på proffsbyggen, bara att jag tycker amatörbyggen är intressantare, för mig.

Även bland sponsrade finns det ju väldigt skickligt gjorda saker som trillar ut... men att se någon göra något elegant med små resurser är coolt, så är det bara.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Nu är jag förvirrad. Vem vänder du dig till med ditt inlägg?

Ja du verkar extremt förvirrad.

Å ena sidan pekar du i klarspråk ut sponsring som en faktor som försämrar ett projekt: "Vart är värstingbyggena som är skapade av glada amatörer med passion, där de köpt komponenterna SJÄLVA och inte fått hemskickade prylar för tiotusentals kronor?"

"Men är det verkligen imponerande om någon som redan har top-of-the-line maskiner och all kunskap som krävs, som får hemskickat de coolaste prylarna?"

För att sedan kovända och hävda att du inte alls anser att sponsring per automatik skulle göra projektet sämre: "Jag vet inte om du råkade citera fel inlägg för jag skrev ingenting om att förekomst av sponsring skulle göra ett arbete sämre."

Om sponsring med produkter inte är ett problem, vad är det då du gnäller om? Om du ser en ashäftig bygglogg som du gillar skarpt, men sedan får reda på att komponenterna var sponsrade, blir det då helt plötsligt ett sämre projekt?

Du föreslår att sponsrade byggen tas bort från förstasidan i favör för amatörbyggen eftersom de som vill läsa sponsrade byggloggar ändå kommer hitta dem, men samma sak kan väl också sägas för amatörbyggen? Om man vill ta del av dem så vet man väl var de finns. Med det inte sagt att man inte kan inkludera båda på förstasidan, och Sweclockers har väl på senaste tiden varit ganska bra med att lyfta fram intressanta trådar i forumet, oavsett ämne.

Grejen med sponsrade byggen är dessutom att de måste få exponering för att sponsorer ska vara intresserade. Begränsar man deras exponering och synlighet kommer de därför bli färre av dem eftersom sponsorerna inte får valuta för pengarna. Samma sak gäller inte amatörbyggen eftersom de inte förlitar sig på extern finansiering (även om de givetvis blir glada av att deras hårda arbete får uppmärksamhet).

Kort och gott känns det som ett icke-problem. Proffsmoddare och amatörmoddare kan utan någon som helst tvekan finnas på sidan samtidigt, och man måste inte arbiträrt trycka undan en av dem.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla: Här har du en Ghetto mod #17327948

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Ja du verkar extremt förvirrad.

Å ena sidan pekar du i klarspråk ut sponsring som en faktor som försämrar ett projekt: "Vart är värstingbyggena som är skapade av glada amatörer med passion, där de köpt komponenterna SJÄLVA och inte fått hemskickade prylar för tiotusentals kronor?"

"Men är det verkligen imponerande om någon som redan har top-of-the-line maskiner och all kunskap som krävs, som får hemskickat de coolaste prylarna?"

För att sedan kovända och hävda att du inte alls anser att sponsring per automatik skulle göra projektet sämre: "Jag vet inte om du råkade citera fel inlägg för jag skrev ingenting om att förekomst av sponsring skulle göra ett arbete sämre."

Om sponsring med produkter inte är ett problem, vad är det då du gnäller om? Om du ser en ashäftig bygglogg som du gillar skarpt, men sedan får reda på att komponenterna var sponsrade, blir det då helt plötsligt ett sämre projekt?

Du föreslår att sponsrade byggen tas bort från förstasidan i favör för amatörbyggen eftersom de som vill läsa sponsrade byggloggar ändå kommer hitta dem, men samma sak kan väl också sägas för amatörbyggen? Om man vill ta del av dem så vet man väl var de finns. Med det inte sagt att man inte kan inkludera båda på förstasidan, och Sweclockers har väl på senaste tiden varit ganska bra med att lyfta fram intressanta trådar i forumet, oavsett ämne.

Grejen med sponsrade byggen är dessutom att de måste få exponering för att sponsorer ska vara intresserade. Begränsar man deras exponering och synlighet kommer de därför bli färre av dem eftersom sponsorerna inte får valuta för pengarna. Samma sak gäller inte amatörbyggen eftersom de inte förlitar sig på extern finansiering (även om de givetvis blir glada av att deras hårda arbete får uppmärksamhet).

Kort och gott känns det som ett icke-problem. Proffsmoddare och amatörmoddare kan utan någon som helst tvekan finnas på sidan samtidigt, och man måste inte arbiträrt trycka undan en av dem.

Jag var visst inte förvirrad, jag antog att du skrev till mig och hade missuppfattat varenda ord jag sagt.

För det första så tar du ut EN sak och riktar allt ditt krut för att dumförklara min personliga åsikt, dvs sponsringsdelen. Det skrevs i ett sammanhang men du tar ut det ordet enbart.

För det andra trodde jag i min enfald att jag förmodligen inte skulle behöva gå in i detalj och förklara alla aspekter i det hela men grundtanken gick dig uppenbarligen över huvudet. Vad jag ifrågasatte (högst personligen och med frågan ifall andra kände samma sak) var den stora fokus som lades på professionella moddare med både sponsring och expertkunskap på förstasidan.

Sponsringen är, som jag säger för femtioelfte gången, inte något som "gör projektet sämre" men för MIN personliga del så inger det ingen wow-känsla när någon fått fina prylar och ett fint chassi, gör några modifikationer och kanske ändrar färg på några delar och sen monterar ihop allt i ett fint litet paket med snyggt dragna kablar. Jag har inte heller påstått att ALLA sponsrade projekt som jag sett här bara är snygga komponenter som monterats ihop utan varken behov av specialkunskap eller många timmars slit. Däremot känns det som att de oftare faller in i en ram av ungefär samma sak där inte mycket hjärta, själ och smarta konstruktioner finns.

Vidare så svarade jag bara på en kommentar där någon frågade om jag kunde ge någon förslag på förbättring, och jag gav ett förslag på vad som kunde göra saken bättre...i mitt tycke.

Jag förstår helt och hållet vad som ligger bakom all sorts sponsring, exponering ger ett värde. Men vad har det med sweclockers att göra? Är det en community för teknikintresserade och ett forum eller ska det användas som en anslagstavla för företag som vill synas? Självklart kan det vara en kombination men då känns det för mig som att det här forumet sålt sig och är i mina ögon mindre attraktivt.

Jag trodde jag var klar och tydlig i mitt inledande inlägg om vad jag ville förmedla, dvs min personliga åsikt om att amatörbyggen av olika slag med smarta lösningar på diverse problem var mer attraktivt för mig som besökare än köpta datorbyggen skapade av professionella konstruktörer som redan har all kunskap de någonsin kan behöva för att skapa ett snyggt projekt samt alla proffsverktyg som krävs. Jag skrev klart och tydligt att jag inte tyckte att något var sämre än något annat men att JAG personligen inte längre höjde på ögonbrynen.

Och fortfarande skulle jag vilja se att fokus flyttas från proffsmoddarnas skapelser med sponsrade komponenter till mer vanliga användare som själva köper sina saker, har en plan som de försöker följa, skaffar sig kunskapen på vägen och förverkligar sin drömdator på egen hand. Jag vill inte att byggloggar av proffsmoddare med sponsring ska försvinna eller, som någon påstod att jag ville, förbjudas. För de kan sporra andra att starta ett projekt själva, de kan ge tips på hur man kan göra och de gör ju många glada.

Permalänk
Medlem

Jag njuter lika mycket av att se ett proffs-moddat bygge som ett första-försök-av-amatör-bygge. Det är problemlösningarna och tankarna kring bygget som är intressant. Skulle själv gärna blivit sponsrad i mitt bygge men det skulle inte ändrat så mycket på slutresultatet (se TEB i signaturen).

Det finns dessutom flera varianter av "proffs", sponsrade eller ej, eftersom många använder sina kunskaper från andra områden när de bygger. Ett bra exempel är ju det smidda chassit av en smed gesäll här på Swec. Visst önskar man att man hade deras yrkeskunnande men man får vara nöjd med att dom åtminstone frikostigt delar med sig i sina projektloggar så man kan vara med på resan.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag delar din åsikt kring maskinarbeten och ser många moddare lite som bilmoddare, inget snack om att vissa kan göra saken grymt snyggare och ha lagt ner hur mycket arbete som helst. Kanske bytt ett eget chassi, belysning, kylning etc. Men har de inte rört motorn, växellådan, bromsarna, hjulupphängningen, styrningen etc så är det kanske inget som imponerar bil på bilsportsfanatiker.

Men alla har vi olika smaker och för den stora skaran är är det enklare moddning som gäller. Och då är det intressant att se på proffsmoddare för inspiration till vad som går att göra.
Jag tycker dessutom att väldigt mycket färdiga moddningsgrejer bygger på vad moddare gjorde tidigare.
Jag minns runt 1996 när vissa bygge ihop egna 120 mm fläktkylllösningar till cpun och man bara gapade och undra, nu idag så är detta mer eller mindre standard. Samma sak gäller chassin, hade det inte varit för moddare så hade de nog varit tråkiga allihopa.

Så låt folk modda på, angående sponsers så handlar det om pengar. Och det bästa folk kan göra är att inte köpa produkter för att de finns i ett ssnyggt bygge utan för att de får bra betyg i tester.

Jo, även när det gäller racingbilar så är det främst de tekniska lösningarna och tid och passion man lägger ned på bygget som intresserar mig mest. Om man betänker vilket jobb det faktiskt är att fräsa ut alla detaljer till en sportbil ur metallblock som något team gjorde, och de gjorde arbetet själva så har jag minst lika mycket respekt för det som ett rörramsbygge som någon svetsat, eller en ombyggd gammal 240, det är bara olika metoder och förutsättningar, men processen bakom byggandet av de maskinfrästa delarna intresserar mig personligen mycket mer än ett rörchassi som byggts med standard delar, oavsett hur snygg lack det har sedan.

Om vi tar tex Mr 3Ds byggen så kan vi kanske översätta det med att han först bygger ram, kaross, mm, sedan experimenterat systematiskt med olika testriggar (inkluderat val av metall legeringar, etc) att få ut maximal prestanda ur en fabrikstillverkad motor innan han monterade den, osv.
Om man betänker att han gjort allt själv så ger det mycket respekt då jag vet vilket enormt arbete och tid som ligger bakom de skenbart enkla maskintillverkade detaljerna (ett enda sådant litet block tar tex en hel kväll att fräsa ut, han gjorde säkert ett tjugotal... ). (nu gjorde just han dock det bygget främst som en del i en maskinutbildning för att kunna visa upp prover på att han förstått maskinerna och hur man använder dem, materiallära, ritningsförståelse, etc)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Håller själv på med ett värstingbygge, INGET sponsrat, kommer upp här i galleri-sektionen strax innan Dreamhack

Permalänk
Desk Master

Irriterar mig en aning på den här attityden som syns i tråden.

Alltså som exempel jag bygger ett datorbord som håller relativt hög kvalité. (tråden finns här på sweclockers) och det är inte speciellt glamoröst som nu OP tror. Orsaken att man lägger upp en tråd är att man vill stolt visa upp vad man åstadkommit och dela med sig av passionen i fråga. Men att insinuera att det är lätt med fina maskiner osv stör mig en aning.

Jag har nästan 100 tusen kronor in i mitt bygge om man tar med alla maskinhyrningskostnader, krommande, 10.000 kronor bara på lack osv. Det som kommit sponsrat iaf i mitt fall uppgår till kanske 500 kr rabatter

Kunskapen kommer med byggen det är inget man har från början. Men efter 3.5 år av härjande fram och tillbaka så lär man ju lära sig något. Det blir inte bra bara för att du har bra grejer. Se det så här. Usain bolt springer nog förbi dig barfota fast du skulle ha dom finaste nike-skorna från butiken.

Jag kunde t.ex. inte svarva. Men sitter du 30 timmar framför svarven så sakta mak så lär man sig och det gäller allt. Det är bara att nöta på så in i hel#/(#%&te så blir det okej resultat i något skede.

Iaf i mitt fall så var just de som tog saker åt det mera extrema hållet de som lockade mig in i hobbyn. Brodholm i huvudsak men även Paul Tan och L3p.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Garagemods är något av det greddigaste skulle jag säga, finns inte så många som gör sånt som en hobby längre utan de flesta jobbar antingen med det eller med att bygga datorer på ett eller annat sätt. Har själv börjat syssla med meshmods och lite annat och har bara fasran och polarna som hjälpande hand och några stora och dyra maskiner kan jag inte heller sjryta om att jag har tillgång till.

Men det har ändå gått rätt bra, har nyligen sågat ut fronten på min personliga P300 rigg och satt i mesh för att kunna ha min radiator i push/pull. Man gör ju vad man kan för att hålla DIY traditionerna vid liv eller vad sägs

Men jag måste medge att jag inte alls har något emot proffsbyggen, snarare tycker jag att det är enormt kul att se vilka typer av byggen man kan göra med bara lite god planeringen och sedlar i plånboken. Zeuligan som finns här på forumet gör extremt bra jobb med sina byggen.

Kan hålla med om att tonen här är lite negativ mot sponsrade byggen även om det kan ses som lite alldagligt när det finns så många tusentals som håller på, men jag tycker personligen inte att man ska se ner på ett bygge för det. Gillar man det inte, fine det är en smaksak och alla har sina grejer dom tycker om, men jag tycker inte att man ska klaga på folks arbeten bara för att man ser så mycket liknande.

Om vi säger att någon steker en redigt najs pannkaka är det inte en sämre pannkaka för att så många har gjort och kommer att göra pannkakor nån gång, utan den är vad den är, en redigt najs pannkaka.

Edit: Jag har tydligen glömt av hur gött det är med lite textuppdelning

Permalänk
Medlem

Man blir inte bara sponsrad utan vidare. Företagen väljer ju folk som ger deras produkter stor exponering. Och dit kommer man inte bara sådär.

Sen finns det säkert företag som skapar en "moddare" för att göra reklam. Typ datorvärldens ariana grande.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli