Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Deras tester på levande apor och flexibla programvaror?

Var ju dock inte bara apor..

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/tyska-biltillverkare-...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Titta på Ladd-hybrid om du vill vara miljömedveten men ändå kunna åka långt utan att behöva stanna och ladda hela tiden. Laddar du hemma kan du åka kortare sträckor för 1.5-2kr/mil bara på el beroende på bil.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem

@DaBone: Jag började titta på xc90, för att få 7 säten, men som sagt sätena är fan förstörda i dom nya
och att då lägga 300k mellan med den utrustningen jag ville ha och ett diesel/bensin förbud som kommer slå mot den 2022 känns sådär

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirfalk:

Titta på Ladd-hybrid om du vill vara miljömedveten men ändå kunna åka långt utan att behöva stanna och ladda hela tiden. Laddar du hemma kan du åka kortare sträckor för 1.5-2kr/mil bara på el beroende på bil.

Eller iaf vill framstå som att du är det sett till att dom flesta hybrider går löjligt korta distanser på el

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Tack för alla inputs.
Har varit och tittat på en del bilar, bl.a Subaru Outback, Passat och Volvo V90 och som det ser ut så är det mellan V90 och outback.

Har fått offert på V90 med Rdesign och skapligt med utrustning, nya fälgar med vinterdäck och befintliga fälgar med sommardäck.
Det fanns inte backkamera installerad så det skulle jag också få, detta för 419.000, de la alltså inte på något.
Dock utan dragkrok.

Subarun kostar ca 393.000 helt full utrustad med AWD vilket Volvon inte hade.
Subaru har ju tydligen Sveriges nöjdaste kunder men känns samtidigt inte lika premium som V90.
Volvon har gått ca 1000 mil och Subarun är helt ny 2018 modell, dock med bensin, V90n är diesel.

Vad tycker ni?
Känns som att man får mer bil för pengarna med Subarun men ändå inte ijf med Volvon, den kändes avsevärt mer premium.

ja grattis den dagen du ska byta in Subaru. då lär man gråta floder.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@DaBone: Jag började titta på xc90, för att få 7 säten, men som sagt sätena är fan förstörda i dom nya
och att då lägga 300k mellan med den utrustningen jag ville ha och ett diesel/bensin förbud som kommer slå mot den 2022 känns sådär

Skulle nog också vara lite försiktig i dem prisklasserna.. Men sedan är det ju lite beroende på hur man kör och bor.. Själv är jag i Stockholm/Göteborg kanske en gång högst två gånger per år och då kan man lika gärna hyra en bil/taxi eller åka tåg om man nu måste in i stadskärnan.

Kollade upp lite på BSR och det är ju enorm prestanda-skillnad på deras för 8000kr och Volvos Polestar.. som kostar 7000kr.
Funderar dock på varför steg 2 är sämre än steg 1+..?

https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3122/volvo-xc70-iii-d4-24d-awd...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen:

Jag får väl anses vara väl övet snittet nör det gäller mecka och röra mig kring mekaniska saker (lång historia men vi kortar ner till att hela släkten har samma intresse/arbeten/kunskaper). Här är några ord från mig gällande hur man bör tänka om man vill ha så mycket för pengarna som möjligt:

1. Lägg ner alla idéer i stil med "inte X, Y eller Z" på förhand. Om så en VASsssss skulle uppfylla dina krav till ett bra pris så varför inte?

2. Skall du mecka själv? Ja - välj en bil där de jobbigare delarna håller men där lättare delar kannbehlva bytas. Tråkigt att riva motorn för att byta toploclspackning den 19e dec tex. Att byta någon bussning eller bärarm är snabbt gjort. Kort sagt prioritera hållbarhet kring "jobbigare" delar. Bakhjulsdrivet gör livet lättare. Lättarr att byta koppling, du slipper problem med främre drivknutar mm.

3. Skall du mecka själv? Nej - alla bilar kommer gå sönder och behöver repareras. Småfel blir ofta dyrt om du har exklusivarr bilar. Dels så utbudet av delar är mindre mem framförallt för att verkstäderna "kan" ta breda mariginaler. Nyare bilar har ju garanti på de större sakerna. De mindre kommer de få till slitageskador.

4. Välj väg - nytt eller begagnat - MEN var väl medveten om för resp nackdelar ÄVEN PSYKISKA (mer om det nedan). Det klassiska "köp nytt så slipper du oroa dig" är en sanning med modifikation. Visst du slipper en del problem men det är nästan alltid en fråga om tid INTE pengar. Bear with me now... En del exempel följer...

Köper du en ny (och blir närmare halvmiljonen fattigare) bil och åker på ett stenskott på ex yttre bakre hjulhuset (oftast inte en utbytbar panel) så måste du åtgärda det ASAP! Annars kommer du ha en rin lute rostskada på din annars perfekta bil. Stenskotten kommer hagla in första månaderna och du kommer må skitdåligt.

Servicen kommer bli svindyr efter de är dags att börja betala för den. Mycket oga dig sjäkv då du troligen resonerar som så att "bilen kostade ju halvmillen lika bra att serva på en ordentlig verkstad". Alt att drlarna du byter till själv alltid komme vara original oavsett kvalitet. Varför chansa?

Hur är det då med säg en begagnad v70 för 20.000 annat än att manni ditt fall spar typ 400.000? Ja du du kommer ha lite smårost, du kommer få ha den på verkstad då och då eller mecka med den själv men gör de något? Du kan lika gärna köpa en till bil för säg 5000-10.000 som du bara har avställd och bara stället på om din "huvudbil" hamnar i garaget en vecka i dec.

Visst det kan låta krångligt men du spar så brutalt stora pengar så det är absolut värt det tycker jag!

Vill du sen ha en dyrare/nyare bil så absolut men ha ett ordentligt argument för det bara. Vill du ha en skitblank sommarbil som sitter som klistrad i kurvorna och ger ett härligt kittel i magen när du trycker på gasen så KÖR! Men motivera det inte med fel anledningar.

Sist men inte minst kan jag dela med mig av de psykiska aspekterna...

Nät man kör "finbilarna"/"sommarbilarna" blir man skit-sne när man får ett stenskott. Man parkerar längst bort på parkeringen för att dörruppslag suget i allmänhet. Ungar i bilen? Jaa du där ungarna sitter kommer bilen se 10år äldre ut. Ungar är fantastiska och de skall vara barn och slipa bry sig om vuxenskit men faktum kvarstår.

När man meckar med dem har man oftast kul. Inte fan kör man på delar från skriten på pääärlan. Nej ska man byta bromsar så uppgraderar man ju hela skiten för det förtjänar bilen. Lite som att man tycker att det är ok att EN öl på krogen kostar 65:- men man kroknar när mjölken går upp 2:- på ica. Det är skygglapparna på och "reparationerna" blir dyra.

"Den risiga bilen", hur är det med den då?
Jo i denna är det avspänt och härligt. Visst man vänder sig inte om efter att ha parkerat den för att få den där "fan vad jag gillar dig feelingen".

Parkera? Japp så länge backspeglarna inte tar i så får man plats, närmst in/utgången så klart! Tomma läskburkar i bagaget, kan hända.

Reparationer? Ja om man känner för det... Nya bromsbelägg från nätet. Man kan ta de billigaste (innom rimliga gränser och tillverkare).

Stenskott då? Man blir lite sur på att folk skall ligga i väggrenen å dra upp skit men ett till stenskott kommer inte märkas.

Listan kan göras hur lång som helst.

Men för att summera lite (trött nu):

*Mest bil för pengarna oavsett märke!

*Köp nytt om du vill, men gör det för att du VILL ha just nytt - principskäl typ.

Ny bil = dyrare - Sant!
Ny bil = färre besök på verkstaden - Sant!
Ny bil = dyrare reparationer (av skälen ovan) - Sant!
Ny bil = mer ångest - Sant!
Ny bil = finare finnish - Sant!

Begagnad bil = billigare, inte lika orolig för den, användas som bruksfordon, mycket mer ekonomiskt = Sant!

Sen finns det ju grader av det hela men du hajar nog.
Sist men inte minst så kanske du tycker idén med en reservbil är knasig och vid första anblick kanske det är det. Samtidigt är ju kostnaderna minimala. Besikning en gång per år samt att du bara betalar skatt och försäkring för den tiden bilen är påställt.

Jag hade inte kört på de upplägget om det inte varit så effektivt, både kostnadsmessigt och tidsmessigt. Nu skiljer det sig lute på att jag sällan har alla bilar utom en avställt men att ställa på en bil görs ju på sekunder via TS app och försäkringen går (oftast) automatiskt igång när man gör detta.

Du kommer ut och ser att parkeringsgrannen kör igenom en fyrtum-fyra genom din bilruta... Ring försäkringsbolaget, tejpa för rutan, ställ på reserven och dra till jobbet. Gjort på 20-30min!

Någon har dragit samma planka i din splitter nya och enda bil? Ja först ska man bli rasande/gråta en skvätt. Sen ska man ringa försäkringsbolaget och dividera om varför man måste hämta hyrbilen (som man har rabbat på på FB) 5mil från där man bor. Sen kommer man på att man inte vill lämna bilen obevakad då någon kan ta sig in i den... Frugan får fan ta ledigt och vakta den samt köra den till cerkstaden medans du drar iväg efter hyrbilen.

Nu målar jag verklugen fan på väggen men det är inte ett helt orimligt scenario!

TL:DR
Köp en bätte begagnad bil med kamkedja, bakhjulsdrivt och "vanlig modell" så minimerar du riskerna för allvarliga fel samt har säker tillgång på delar/serviceverkstäder.

Släng in en "parkera närmast ingången på ikea den 25e"-bil som du köper nybesiktigad med sjusta sommar och vinterdäck. Gärna samma "fördelar" som ovan.

En bättre beggnad bmw 520 eller MB i samma klass. Du får även en väldigt trevlig v70 billigt.

Som reserv en volvo 9xx/8xx alt saab 9x/9xxx. Billiga att försäkra och delar/instruktioner för rep finns överallt.

Fan det här blev långt!
Hoppas det hjälper dig i ditt val! Du skall framförallt välja de du känner dig bekväm med, det är dina pengar!

Edit:
Till alla som snackar om trim på nya bilar; det finns ju en del som tyder på att försäkringsbolag, i större utsträckning, tar reda på om något gjorts med bilen. Det står ju uttryckligen i (stort sätt alla) försäkringar att trimmning inte är ok.

Klart som fan att bolagen är intresserade om ni chippat 400.000 bilen när ni glidit av vägen i halkan. Perfekt för dem att slippa betala då de kan aktivera denna klansul. Att de där extra-ponnysarna inte hade med saken att göra lär ni ju få svårt att övertala dem till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Till alla som snackar om trim på nya bilar; det finns ju en del som tyder på att försäkringsbolag, i större utsträckning, tar reda på om något gjorts med bilen. Det står ju uttryckligen i (stort sätt alla) försäkringar att trimmning inte är ok.

Klart som fan att bolagen är intresserade om ni chippat 400.000 bilen när ni glidit av vägen i halkan. Perfekt för dem att slippa betala då de kan aktivera denna klansul. Att de där extra-ponnysarna inte hade med saken att göra lär ni ju få svårt att övertala dem till.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv är jag inte så orolig, även om försäkringsbolaget skulle neka ersättning. Har sedan jag köpte den emellanåt (på väl valda ställen) försökt allt jag kunnat att pressa min bil till max för att kunna veta gränserna för vad den klarar. Men hur jag än gör, så kan jag inte förlora kontrollen på varken torr, våt, grusväg eller vinterväglag...
Världens tråkigaste bil i den meningen.. Enda som i min mening skulle kunna skrota min bil, är att någon annan kör in i den eller typ en älg som springer ut..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Nu vet jag inte om Volvos hybrider är ladd-hybrid, alltså som både har elmotor och bensinmotor som man laddar batteriet i väggen. Men till saken, beroende på hur du bor och hur långt du kör kan en ladd-hybrid vara värt att kika på. Körde en Passat GTE hela förra sommaren och va mycket behändigt med eldrift. Har knappt två mil till jobbet och kunde ladda både hemma, på jobbet och passade på att ladda vid en snabb-station när jag va å handlade I Mall of Scandinavia (ligger runt hörnet typ). Så på nästan tre månader med den bilen så tankade jag två gånger (t/r till landet i Småland), allt eftersom jag tog mig fram med mer eller mindre bara eldriften. Som sagt, beroende på hur du bor (tillgång till laddning etc) och hur långt du kör per trip så kanske en hybrid kan vara nåt?

Menar inte att du ska skaffa en Passat GTE, även om det är en trevlig bil , utan om Själva tekniken i sig.

Lite OT: Men VW har ju glömt att ladda 12V batteriet. Päronen har problem med att den laddar ut för att dom kör för lite på bensin. Laddning av 12V sker alltså inte när man laddar de andra batterierna, vilket hade löst problemet.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Till trådskaparen:

Jag får väl anses vara väl övet snittet nör det gäller mecka och röra mig kring mekaniska saker (lång historia men vi kortar ner till att hela släkten har samma intresse/arbeten/kunskaper). Här är några ord från mig gällande hur man bör tänka om man vill ha så mycket för pengarna som möjligt:

1. Lägg ner alla idéer i stil med "inte X, Y eller Z" på förhand. Om så en VASsssss skulle uppfylla dina krav till ett bra pris så varför inte?

2. Skall du mecka själv? Ja - välj en bil där de jobbigare delarna håller men där lättare delar kannbehlva bytas. Tråkigt att riva motorn för att byta toploclspackning den 19e dec tex. Att byta någon bussning eller bärarm är snabbt gjort. Kort sagt prioritera hållbarhet kring "jobbigare" delar. Bakhjulsdrivet gör livet lättare. Lättarr att byta koppling, du slipper problem med främre drivknutar mm.

3. Skall du mecka själv? Nej - alla bilar kommer gå sönder och behöver repareras. Småfel blir ofta dyrt om du har exklusivarr bilar. Dels så utbudet av delar är mindre mem framförallt för att verkstäderna "kan" ta breda mariginaler. Nyare bilar har ju garanti på de större sakerna. De mindre kommer de få till slitageskador.

4. Välj väg - nytt eller begagnat - MEN var väl medveten om för resp nackdelar ÄVEN PSYKISKA (mer om det nedan). Det klassiska "köp nytt så slipper du oroa dig" är en sanning med modifikation. Visst du slipper en del problem men det är nästan alltid en fråga om tid INTE pengar. Bear with me now... En del exempel följer...

Köper du en ny (och blir närmare halvmiljonen fattigare) bil och åker på ett stenskott på ex yttre bakre hjulhuset (oftast inte en utbytbar panel) så måste du åtgärda det ASAP! Annars kommer du ha en rin lute rostskada på din annars perfekta bil. Stenskotten kommer hagla in första månaderna och du kommer må skitdåligt.

Servicen kommer bli svindyr efter de är dags att börja betala för den. Mycket oga dig sjäkv då du troligen resonerar som så att "bilen kostade ju halvmillen lika bra att serva på en ordentlig verkstad". Alt att drlarna du byter till själv alltid komme vara original oavsett kvalitet. Varför chansa?

Hur är det då med säg en begagnad v70 för 20.000 annat än att manni ditt fall spar typ 400.000? Ja du du kommer ha lite smårost, du kommer få ha den på verkstad då och då eller mecka med den själv men gör de något? Du kan lika gärna köpa en till bil för säg 5000-10.000 som du bara har avställd och bara stället på om din "huvudbil" hamnar i garaget en vecka i dec.

Visst det kan låta krångligt men du spar så brutalt stora pengar så det är absolut värt det tycker jag!

Vill du sen ha en dyrare/nyare bil så absolut men ha ett ordentligt argument för det bara. Vill du ha en skitblank sommarbil som sitter som klistrad i kurvorna och ger ett härligt kittel i magen när du trycker på gasen så KÖR! Men motivera det inte med fel anledningar.

Sist men inte minst kan jag dela med mig av de psykiska aspekterna...

Nät man kör "finbilarna"/"sommarbilarna" blir man skit-sne när man får ett stenskott. Man parkerar längst bort på parkeringen för att dörruppslag suget i allmänhet. Ungar i bilen? Jaa du där ungarna sitter kommer bilen se 10år äldre ut. Ungar är fantastiska och de skall vara barn och slipa bry sig om vuxenskit men faktum kvarstår.

När man meckar med dem har man oftast kul. Inte fan kör man på delar från skriten på pääärlan. Nej ska man byta bromsar så uppgraderar man ju hela skiten för det förtjänar bilen. Lite som att man tycker att det är ok att EN öl på krogen kostar 65:- men man kroknar när mjölken går upp 2:- på ica. Det är skygglapparna på och "reparationerna" blir dyra.

"Den risiga bilen", hur är det med den då?
Jo i denna är det avspänt och härligt. Visst man vänder sig inte om efter att ha parkerat den för att få den där "fan vad jag gillar dig feelingen".

Parkera? Japp så länge backspeglarna inte tar i så får man plats, närmst in/utgången så klart! Tomma läskburkar i bagaget, kan hända.

Reparationer? Ja om man känner för det... Nya bromsbelägg från nätet. Man kan ta de billigaste (innom rimliga gränser och tillverkare).

Stenskott då? Man blir lite sur på att folk skall ligga i väggrenen å dra upp skit men ett till stenskott kommer inte märkas.

Listan kan göras hur lång som helst.

Men för att summera lite (trött nu):

*Mest bil för pengarna oavsett märke!

*Köp nytt om du vill, men gör det för att du VILL ha just nytt - principskäl typ.

Ny bil = dyrare - Sant!
Ny bil = färre besök på verkstaden - Sant!
Ny bil = dyrare reparationer (av skälen ovan) - Sant!
Ny bil = mer ångest - Sant!
Ny bil = finare finnish - Sant!

Begagnad bil = billigare, inte lika orolig för den, användas som bruksfordon, mycket mer ekonomiskt = Sant!

Sen finns det ju grader av det hela men du hajar nog.
Sist men inte minst så kanske du tycker idén med en reservbil är knasig och vid första anblick kanske det är det. Samtidigt är ju kostnaderna minimala. Besikning en gång per år samt att du bara betalar skatt och försäkring för den tiden bilen är påställt.

Jag hade inte kört på de upplägget om det inte varit så effektivt, både kostnadsmessigt och tidsmessigt. Nu skiljer det sig lute på att jag sällan har alla bilar utom en avställt men att ställa på en bil görs ju på sekunder via TS app och försäkringen går (oftast) automatiskt igång när man gör detta.

Du kommer ut och ser att parkeringsgrannen kör igenom en fyrtum-fyra genom din bilruta... Ring försäkringsbolaget, tejpa för rutan, ställ på reserven och dra till jobbet. Gjort på 20-30min!

Någon har dragit samma planka i din splitter nya och enda bil? Ja först ska man bli rasande/gråta en skvätt. Sen ska man ringa försäkringsbolaget och dividera om varför man måste hämta hyrbilen (som man har rabbat på på FB) 5mil från där man bor. Sen kommer man på att man inte vill lämna bilen obevakad då någon kan ta sig in i den... Frugan får fan ta ledigt och vakta den samt köra den till cerkstaden medans du drar iväg efter hyrbilen.

Nu målar jag verklugen fan på väggen men det är inte ett helt orimligt scenario!

TL:DR
Köp en bätte begagnad bil med kamkedja, bakhjulsdrivt och "vanlig modell" så minimerar du riskerna för allvarliga fel samt har säker tillgång på delar/serviceverkstäder.

Släng in en "parkera närmast ingången på ikea den 25e"-bil som du köper nybesiktigad med sjusta sommar och vinterdäck. Gärna samma "fördelar" som ovan.

En bättre beggnad bmw 520 eller MB i samma klass. Du får även en väldigt trevlig v70 billigt.

Som reserv en volvo 9xx/8xx alt saab 9x/9xxx. Billiga att försäkra och delar/instruktioner för rep finns överallt.

Fan det här blev långt!
Hoppas det hjälper dig i ditt val! Du skall framförallt välja de du känner dig bekväm med, det är dina pengar!

Edit:
Till alla som snackar om trim på nya bilar; det finns ju en del som tyder på att försäkringsbolag, i större utsträckning, tar reda på om något gjorts med bilen. Det står ju uttryckligen i (stort sätt alla) försäkringar att trimmning inte är ok.

Klart som fan att bolagen är intresserade om ni chippat 400.000 bilen när ni glidit av vägen i halkan. Perfekt för dem att slippa betala då de kan aktivera denna klansul. Att de där extra-ponnysarna inte hade med saken att göra lär ni ju få svårt att övertala dem till.

Skickades från m.sweclockers.com

Lol det ligger enormt mycket sanning i det du säger. Har själv tänkt på det sättet ett bra tag men det dröjde många år tills man kom fram till den insikten. Angående chipning av bilar så är det enligt lag förbjudet. Vid en olycka så lär f-bolagen kolla detta.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv är jag inte så orolig, även om försäkringsbolaget skulle neka ersättning. Har sedan jag köpte den emellanåt (på väl valda ställen) försökt allt jag kunnat att pressa min bil till max för att kunna veta gränserna för vad den klarar. Men hur jag än gör, så kan jag inte förlora kontrollen på varken torr, våt, grusväg eller vinterväglag...
Världens tråkigaste bil i den meningen.. Enda som i min mening skulle kunna skrota min bil, är att någon annan kör in i den eller typ en älg som springer ut..

Fan det dummaste jag hört, den bilen skulle gå till historien isåfall.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Eller iaf vill framstå som att du är det sett till att dom flesta hybrider går löjligt korta distanser på el

Vilket många gör, kör korta sträckor ofta. Jag är en av dem. Dem flesta laddhybrider kommer runt 4mil om man kollar diverse tester. Vilket är helt ok med tanke på hur ofta man egentligen kör längre.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Eller iaf vill framstå som att du är det sett till att dom flesta hybrider går löjligt korta distanser på el

Beror ju på vad som anses vara en löjligt kort distans i sammanhanget. Bor man utanför en storstad så kan jag hålla med om att en en 5-6 mil är dåligt. Men bor man i en större stad och bara har en mil eller två till jobbet och kan ladda hemma och/eller på jobbet så är ju redan där "den löjligt korta distansen" helt bränslefri. Det handlar om kontext och vad man har för vardagssituation och hur man normalt brukar sin bil. Som för mig så hade en ladd-hybrid varit perfekt, har runt milen till jobbet och skulle därför klara mig på bara eldrift till och från jobbet inklusive storhandla efter jobbet på det. Och dom få gånger per år jag gör längre resor så skrapar jag gärna av några mil på från bränsleräkningen per resa.
Som sagt, man måste väga in om en ladd-hybrid passar sin vardag.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Bytte nyss ut vår V70 från 2011 till en Subaru Outback 2017. Betydligt större och riktigt trevlig att köra. Så utrymmesmässigt är det en uppgradering för oss (två vuxna och två barnstolar, en framåtvänd och en bakåtvänd, för det var riktigt tight i V70n. Nu har jag bara kört den dryga två månader så jag kan inte säga så mkt om kvaliteten över tid. Men de håller värdet bra iaf eftersom det knappt går att få tag på nyare begagnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Beror ju på vad som anses vara en löjligt kort distans i sammanhanget. Bor man utanför en storstad så kan jag hålla med om att en en 5-6 mil är dåligt. Men bor man i en större stad och bara har en mil eller två till jobbet och kan ladda hemma och/eller på jobbet så är ju redan där "den löjligt korta distansen" helt bränslefri. Det handlar om kontext och vad man har för vardagssituation och hur man normalt brukar sin bil. Som för mig så hade en ladd-hybrid varit perfekt, har runt milen till jobbet och skulle därför klara mig på bara eldrift till och från jobbet inklusive storhandla efter jobbet på det. Och dom få gånger per år jag gör längre resor så skrapar jag gärna av några mil på från bränsleräkningen per resa.
Som sagt, man måste väga in om en ladd-hybrid passar sin vardag.

Jag bor själv i storstad och känner många som har den typen av laddhybrider och kör med dom varje dag till jobbet, men väl där har rätt få möjligheten att ladda. Och många verkar dessutom ha tröttnat på att "kämpa för elen" efter de första månaderna, och laddar hemma på slentrian och kanske om dom hittar en ledig laddplats i ett köpcentrum (som ofta brukar vara gratis). Sen är det väl så med många laddhybrider att så fort man stampar plattan i mattan så startar genast fossilmotorn.

Därmed inte sagt att det måste bli så men människan är överlag så lat som möjligt

Permalänk
Medlem

@fieskmask:

Subaru (och de flesta japanska bilar) är väldigt bra. Jag har haft flera japanare och ser hur ofta mina vänner besöker verkstaden jämfört med mig.

Men det är skillnad på verklig kvalité och upplevd sådan. Japanare är ofta rätt så tråkiga.

Jag hade valt subarun i alla fall. V90 är snyggare, men det är alfa romeo med så....

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Borde finnas en Lexus hybrid i den prisklassen? Japansk byggkvalité, lyx och servas vanligtvis som vilken toyota som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Eftersom det lutar åt Subaru hade jag även testat Forester.

Jo, jag vet att Forester ser hiskelig ut, vi dömde ut den på förhand, gick omvägar runt den i bilhallen och provsatt inte ens. Till sist när vi inte hittat något annat gav vi efter och så här i efterhand undrar vi varför, himla bra sikt i den jämfört med många andra. Visst den är lite bruksig men är å andra sidan billigare än Outback.

XT-modellen har bensinturbo och 240hk och gick iaf ifjol att få i två varianter, den vanliga fullutrustade och en Sportversion utan läderklädsel och panoramatak för ca 329kkr. Den senare är klart prisvärd med tanke på vad den vanliga sugmotorversionen kostar.

Klarar man sig med 150 sugmotorhästar finns den även som bensinare med CVT-låda, en modell som går att köra snålt på landsväg, vi snittade 0,69l/mil under ett par års ägande och med 0,58l/mil som lägsta notering.Ångrar faktiskt en del att vi bytte in den när vi skaffade turbomodellen.

En annan fördel med Subaru är att deras redovisade förbrukningssiffror är relativt korrekta, den kommer inte dra hiskeligt mycket mer än detta om man kör snålt. För XT ligger vi ofta under den redovisad landsvägsiffran. Något som inte går att säga om en del andra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Fan det dummaste jag hört, den bilen skulle gå till historien isåfall.

Har verkligen försökt att få sladd och tappa kontrollen, men det har inte gått... Vilket är astråkigt, då jag gillar att sladda runt lite ibland.
Visst kommer man i 200km/t och ska ta en skarp 90-graders kurva, så spelar det ju ingen roll vad man har för bil. Men denna har jag verkligen pressat till den gräns där det borde släppa för länge sedan..

Är ju kanske en anledning till varför det har varit en populär bil hos blåljuspersonal...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ja grattis den dagen du ska byta in Subaru. då lär man gråta floder.

Märkligt, tror det var tidningen Vi Bilägare som skrev att Subaru var bland det sämsta andrahandsköp man kunde göra eftersom man får en betydligt nyare bil för samma peng. Höga andrahandspriser med andra ord, i så fall är det handlarna som ger väldiga skambud för högre marginaler?

Permalänk
Skrivet av difi:

@RasmusAlb: Ingen info om vilken typ av miljözoner som kommer gälla var dock. Vill dom så kan dom utkalla hela sthlm samt gbg till miljözon klass 3 1jan 2020 vilket skulle innebära att bara elbilar, bränslecellbilar samt några gasbilar får köras i dessa städer.

Sämsta argumentet är dock att pga många taxibilar körs på gas idag måste det tillåtas i den hårdaste kravbilden om ca 2år. Hur tänker den skogstokiga miljöpartisten här är frågan? Extremt få taxibilar som idag nyttjas kommer vara i drift som taxibilar om 2 år.

Ja det har du helt rätt i. Jag syftade mer på debatten mellan ny bensin eller ny diesel.

Permalänk
Skrivet av Efta:

Skulle föreslå att du åker in och provkör några tyskar oavsett, om inte annat för att bekräfta dina fördomar. Det finns en anledning till att tyskarna är kungar i premiumsegmentet och alla andra försöker komma ikapp.

Var in på Mercedes och tittade runt lite.
Visst, det är fina bilar men det drar iväg en del över min budget så fort man lägger på lite extra utrustning så jag lämnar det där.
Interiören i BMW är nog bland det omodernaste jag sett på en ny bil så jag skippar det, samma gäller för Audi.

Skrivet av helgonet:

Köpte en bättre beggad Bmw 520d - 2013 för två månader sen. So far so good. Mycket tyst och komfortabel långfärdsbil. Snygg både in och utvändigt samt mycket bränslesnål. Kör ca 120 mil på en tank (70). Den är lika snål som en liten bil. Tycker jag är otroligt för en sån stor bil! Hade en S80 D5 - 08 innan som också är en skön bil att färdas i men inte lika bränslesnål och inte lika tyst i sin gg som Bmw'n. Ca 1300 kronor billigare per år i skatt och försäkring än Volvo'n också.

Har också fått tips om 520d men som jag skrev tidigare, interiören är alldeles för omodern för min smak

Skrivet av RasmusAlb:

Nu har beslutet kommit vad det gäller miljözoner. En ny diesel kommer inte vara några som helst problem.
http://teknikensvarld.se/nya-miljozoner-i-sverige-forbud-mot-...

Bra att veta, dock besöker jag inte huvudstaden mer än 1-2 ggr/år så för mig kvittar det, tänkte mer på det allmänna bruket i landet så det bör ju inte vara några problem, den dagen de förbjuder diesel den dagen slutar Sverige fungera.

Skrivet av Dimman:

Passat Alltrack GTS? 240hk/500Nm diesel, fyrhjulsdrift, fullsmetad utrustning för ca 400 lax.

Jag provsatt ett antal V90 och V90 Cross Country, blev inte alls imponerad. Gillade de maxade varianerna helt okej, men då pratar vi 600k+ och det är dom inte värda. Jag kör en V70 Summum -10 idag, och jag tycker Volvo gjort en rejäl miss med att snika så in i h*lvete (i mitt tycke) på motsvarande Momentum-varianterna. Kändes inte alls premium om man inte gick upp i Inscription och finare läder etc.

Tyckte dessutom att V90:n var kass att både ta sig in i och ur. Som ett litet hål att hoppa in i. Har släktingar som har V90 CC och de är av samma åsikt gällande att ta sig i och ur bilen. Lite synd för jag ville verkligen tycka om bilen och beställa den istället för Passaten, men helt omöjligt att motivera 200k prisskillnad. Fullsmetad Passat Alltrack med vassare motor än Volvo, trevlig interiör, mycket bra utrymme i baksätet (stort kliv upp från V70), kameror åt alla håll, DynAudio ljudsystem etc etc.

Tycker faktiskt tvärt om, V90n var det skönaste jag kört hittills, modern och stilig interiör och bra körglädje.
Vi var också iväg och kikade på en Passat Alltrack 18 med det mesta tillbehören för ca 377kkr men tyckte den såg väldigt gubbig ut som frugan uttryckte det, och jag instämmer. Visst, den hade i princip allt utom navigation i den modellen och provade att bygge en på deras hemsida men det drog iväg alldeles för mycket.

Skrivet av sirfalk:

Titta på Ladd-hybrid om du vill vara miljömedveten men ändå kunna åka långt utan att behöva stanna och ladda hela tiden. Laddar du hemma kan du åka kortare sträckor för 1.5-2kr/mil bara på el beroende på bil.

Blev faktiskt avrådd att köpa hybrid för tillfället av många olika anledningar, segmentet är inte riktigt utvecklat för den breda massan, vill inte vara ett testobjekt tills det är helt 100.

Skrivet av sesese:

ja grattis den dagen du ska byta in Subaru. då lär man gråta floder.

Säljaren menade precis tvärt om, Subaru håller ett bra andrahandsvärde med tanke på utbudet, men det är vad han sa, han hade jobbat med Subaru i över 25 år

Skrivet av SuperNova:

Till trådskaparen:

Jag får väl anses vara väl övet snittet nör det gäller mecka och röra mig kring mekaniska saker (lång historia men vi kortar ner till att hela släkten har samma intresse/arbeten/kunskaper). Här är några ord från mig gällande hur man bör tänka om man vill ha så mycket för pengarna som möjligt:

1. Lägg ner alla idéer i stil med "inte X, Y eller Z" på förhand. Om så en VASsssss skulle uppfylla dina krav till ett bra pris så varför inte?

2. Skall du mecka själv? Ja - välj en bil där de jobbigare delarna håller men där lättare delar kannbehlva bytas. Tråkigt att riva motorn för att byta toploclspackning den 19e dec tex. Att byta någon bussning eller bärarm är snabbt gjort. Kort sagt prioritera hållbarhet kring "jobbigare" delar. Bakhjulsdrivet gör livet lättare. Lättarr att byta koppling, du slipper problem med främre drivknutar mm.

3. Skall du mecka själv? Nej - alla bilar kommer gå sönder och behöver repareras. Småfel blir ofta dyrt om du har exklusivarr bilar. Dels så utbudet av delar är mindre mem framförallt för att verkstäderna "kan" ta breda mariginaler. Nyare bilar har ju garanti på de större sakerna. De mindre kommer de få till slitageskador.

4. Välj väg - nytt eller begagnat - MEN var väl medveten om för resp nackdelar ÄVEN PSYKISKA (mer om det nedan). Det klassiska "köp nytt så slipper du oroa dig" är en sanning med modifikation. Visst du slipper en del problem men det är nästan alltid en fråga om tid INTE pengar. Bear with me now... En del exempel följer...

Köper du en ny (och blir närmare halvmiljonen fattigare) bil och åker på ett stenskott på ex yttre bakre hjulhuset (oftast inte en utbytbar panel) så måste du åtgärda det ASAP! Annars kommer du ha en rin lute rostskada på din annars perfekta bil. Stenskotten kommer hagla in första månaderna och du kommer må skitdåligt.

Servicen kommer bli svindyr efter de är dags att börja betala för den. Mycket oga dig sjäkv då du troligen resonerar som så att "bilen kostade ju halvmillen lika bra att serva på en ordentlig verkstad". Alt att drlarna du byter till själv alltid komme vara original oavsett kvalitet. Varför chansa?

Hur är det då med säg en begagnad v70 för 20.000 annat än att manni ditt fall spar typ 400.000? Ja du du kommer ha lite smårost, du kommer få ha den på verkstad då och då eller mecka med den själv men gör de något? Du kan lika gärna köpa en till bil för säg 5000-10.000 som du bara har avställd och bara stället på om din "huvudbil" hamnar i garaget en vecka i dec.

Visst det kan låta krångligt men du spar så brutalt stora pengar så det är absolut värt det tycker jag!

Vill du sen ha en dyrare/nyare bil så absolut men ha ett ordentligt argument för det bara. Vill du ha en skitblank sommarbil som sitter som klistrad i kurvorna och ger ett härligt kittel i magen när du trycker på gasen så KÖR! Men motivera det inte med fel anledningar.

Sist men inte minst kan jag dela med mig av de psykiska aspekterna...

Nät man kör "finbilarna"/"sommarbilarna" blir man skit-sne när man får ett stenskott. Man parkerar längst bort på parkeringen för att dörruppslag suget i allmänhet. Ungar i bilen? Jaa du där ungarna sitter kommer bilen se 10år äldre ut. Ungar är fantastiska och de skall vara barn och slipa bry sig om vuxenskit men faktum kvarstår.

När man meckar med dem har man oftast kul. Inte fan kör man på delar från skriten på pääärlan. Nej ska man byta bromsar så uppgraderar man ju hela skiten för det förtjänar bilen. Lite som att man tycker att det är ok att EN öl på krogen kostar 65:- men man kroknar när mjölken går upp 2:- på ica. Det är skygglapparna på och "reparationerna" blir dyra.

"Den risiga bilen", hur är det med den då?
Jo i denna är det avspänt och härligt. Visst man vänder sig inte om efter att ha parkerat den för att få den där "fan vad jag gillar dig feelingen".

Parkera? Japp så länge backspeglarna inte tar i så får man plats, närmst in/utgången så klart! Tomma läskburkar i bagaget, kan hända.

Reparationer? Ja om man känner för det... Nya bromsbelägg från nätet. Man kan ta de billigaste (innom rimliga gränser och tillverkare).

Stenskott då? Man blir lite sur på att folk skall ligga i väggrenen å dra upp skit men ett till stenskott kommer inte märkas.

Listan kan göras hur lång som helst.

Men för att summera lite (trött nu):

*Mest bil för pengarna oavsett märke!

*Köp nytt om du vill, men gör det för att du VILL ha just nytt - principskäl typ.

Ny bil = dyrare - Sant!
Ny bil = färre besök på verkstaden - Sant!
Ny bil = dyrare reparationer (av skälen ovan) - Sant!
Ny bil = mer ångest - Sant!
Ny bil = finare finnish - Sant!

Begagnad bil = billigare, inte lika orolig för den, användas som bruksfordon, mycket mer ekonomiskt = Sant!

Sen finns det ju grader av det hela men du hajar nog.
Sist men inte minst så kanske du tycker idén med en reservbil är knasig och vid första anblick kanske det är det. Samtidigt är ju kostnaderna minimala. Besikning en gång per år samt att du bara betalar skatt och försäkring för den tiden bilen är påställt.

Jag hade inte kört på de upplägget om det inte varit så effektivt, både kostnadsmessigt och tidsmessigt. Nu skiljer det sig lute på att jag sällan har alla bilar utom en avställt men att ställa på en bil görs ju på sekunder via TS app och försäkringen går (oftast) automatiskt igång när man gör detta.

Du kommer ut och ser att parkeringsgrannen kör igenom en fyrtum-fyra genom din bilruta... Ring försäkringsbolaget, tejpa för rutan, ställ på reserven och dra till jobbet. Gjort på 20-30min!

Någon har dragit samma planka i din splitter nya och enda bil? Ja först ska man bli rasande/gråta en skvätt. Sen ska man ringa försäkringsbolaget och dividera om varför man måste hämta hyrbilen (som man har rabbat på på FB) 5mil från där man bor. Sen kommer man på att man inte vill lämna bilen obevakad då någon kan ta sig in i den... Frugan får fan ta ledigt och vakta den samt köra den till cerkstaden medans du drar iväg efter hyrbilen.

Nu målar jag verklugen fan på väggen men det är inte ett helt orimligt scenario!

TL:DR
Köp en bätte begagnad bil med kamkedja, bakhjulsdrivt och "vanlig modell" så minimerar du riskerna för allvarliga fel samt har säker tillgång på delar/serviceverkstäder.

Släng in en "parkera närmast ingången på ikea den 25e"-bil som du köper nybesiktigad med sjusta sommar och vinterdäck. Gärna samma "fördelar" som ovan.

En bättre beggnad bmw 520 eller MB i samma klass. Du får även en väldigt trevlig v70 billigt.

Som reserv en volvo 9xx/8xx alt saab 9x/9xxx. Billiga att försäkra och delar/instruktioner för rep finns överallt.

Fan det här blev långt!
Hoppas det hjälper dig i ditt val! Du skall framförallt välja de du känner dig bekväm med, det är dina pengar!

Edit:
Till alla som snackar om trim på nya bilar; det finns ju en del som tyder på att försäkringsbolag, i större utsträckning, tar reda på om något gjorts med bilen. Det står ju uttryckligen i (stort sätt alla) försäkringar att trimmning inte är ok.

Klart som fan att bolagen är intresserade om ni chippat 400.000 bilen när ni glidit av vägen i halkan. Perfekt för dem att slippa betala då de kan aktivera denna klansul. Att de där extra-ponnysarna inte hade med saken att göra lär ni ju få svårt att övertala dem till.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för din input, många tankar och bra funderingar samt vettiga argument.
Tanken med köpet är också att man har en helt ny bil, fräsch som ingen annan har suttit ner, spytt eller rökt (listan kan göras lång) och att den fortfarande har en nybilskänsla, lukten och tanken är också att det blir en investering i 10+ år framöver såvida det inte händer något drastiskt på marknaden som ändrar utsikterna.

Värdet går ner snabbt, det är jag fullt medveten om och villig att offra om jag för en gång skull får någonting nytt att leka med

Skrivet av serverfel:

@TommyTS:

Subaru (och de flesta japanska bilar) är väldigt bra. Jag har haft flera japanare och ser hur ofta mina vänner besöker verkstaden jämfört med mig.

Men det är skillnad på verklig kvalité och upplevd sådan. Japanare är ofta rätt så tråkiga.

Jag hade valt subarun i alla fall. V90 är snyggare, men det är alfa romeo med så....

I hear you, Subarun är fin men utseendemässigt är Volvon helt klart minst 10ggr snyggare, iaf med R-Design.
Måste ju ligga något i att Subaru har Sveriges nöjdaste kunder.

Skrivet av Reckie:

Märkligt, tror det var tidningen Vi Bilägare som skrev att Subaru var bland det sämsta andrahandsköp man kunde göra eftersom man får en betydligt nyare bil för samma peng. Höga andrahandspriser med andra ord, i så fall är det handlarna som ger väldiga skambud för högre marginaler?

Hört tvärt om, helt tvärt om så man vet ju inte vad man ska tro riktigt.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Som det ser ut nu funderar jag på följande, för och emot på dessa två bilar:

Volvos fördel: Bra mycket snyggare, snyggare interiör och exteriör, större körglädje och mer premium.
Subarus fördel: AWD, högre bashöjd över vägen, ljusramp, dragkrok och fri service i 3 år och ett bra pris för en totalt fullutrustad bil.

Nackdelar Volvo: Rätt låg tack vare R-Design, inget drag, ingen LED-ramp, den är vit (skitig på dirren) och framhjulsdriven (drygt i vintertid med mycket snö).
Nackdelar Subaru: Inte samma körkänsla, avsaknaden av modern interiör.

Subarun lägger sig på ca 430kkr och Volvon 425kkr.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Var in på Mercedes och tittade runt lite.
Visst, det är fina bilar men det drar iväg en del över min budget så fort man lägger på lite extra utrustning så jag lämnar det där.
Interiören i BMW är nog bland det omodernaste jag sett på en ny bil så jag skippar det, samma gäller för Audi.

Har också fått tips om 520d men som jag skrev tidigare, interiören är alldeles för omodern för min smak

Bra att veta, dock besöker jag inte huvudstaden mer än 1-2 ggr/år så för mig kvittar det, tänkte mer på det allmänna bruket i landet så det bör ju inte vara några problem, den dagen de förbjuder diesel den dagen slutar Sverige fungera.

Tycker faktiskt tvärt om, V90n var det skönaste jag kört hittills, modern och stilig interiör och bra körglädje.
Vi var också iväg och kikade på en Passat Alltrack 18 med det mesta tillbehören för ca 377kkr men tyckte den såg väldigt gubbig ut som frugan uttryckte det, och jag instämmer. Visst, den hade i princip allt utom navigation i den modellen och provade att bygge en på deras hemsida men det drog iväg alldeles för mycket.

Blev faktiskt avrådd att köpa hybrid för tillfället av många olika anledningar, segmentet är inte riktigt utvecklat för den breda massan, vill inte vara ett testobjekt tills det är helt 100.

Säljaren menade precis tvärt om, Subaru håller ett bra andrahandsvärde med tanke på utbudet, men det är vad han sa, han hade jobbat med Subaru i över 25 år

Tack för din input, många tankar och bra funderingar samt vettiga argument.
Tanken med köpet är också att man har en helt ny bil, fräsch som ingen annan har suttit ner, spytt eller rökt (listan kan göras lång) och att den fortfarande har en nybilskänsla, lukten och tanken är också att det blir en investering i 10+ år framöver såvida det inte händer något drastiskt på marknaden som ändrar utsikterna.

Värdet går ner snabbt, det är jag fullt medveten om och villig att offra om jag för en gång skull får någonting nytt att leka med

I hear you, Subarun är fin men utseendemässigt är Volvon helt klart minst 10ggr snyggare, iaf med R-Design.
Måste ju ligga något i att Subaru har Sveriges nöjdaste kunder.

Hört tvärt om, helt tvärt om så man vet ju inte vad man ska tro riktigt.

Med tanke på att grundpriset på en C180 kombi ligger på 335 tusen finns det ganska bra med utrymme för lullull upp till priset för Volvon, men vill du inte köpa tyskt ska du såklart inte köpa tyskt. Ganska förvånad att du inte tyckte om BMWs inredning dock. Värt att nämna är att Mercedes lämnar samma nybilsgaranti på begagnade bilar som säljs genom dom som på nya bilar, vilket kan vara trevligt om du nu skulle kika på "nybegagnat" också.

Subaru är riktigt vassa i segmentet, den är dock mer "bruksbil" än premium i mina ögon, vilket såklart inte behöver vara något negativt. Däremot gissar jag att både inredningen och exteriören lägger ett antal pinnar på volvohögen. Volvokombis har ju också generellt hållt sitt andrahandsvärde utomordentligt bra på den svenska marknaden.

Subarus 12-åriga rostgaranti (måste kontrolleras utan kostnad 1 gång om året hos Subaru) är bra, men tänk på att Subaru-verkstäder inte finns överallt.

Permalänk
Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Det fanns inte backkamera installerad så det skulle jag också få, detta för 419.000, de la alltså inte på något.
Dock utan dragkrok.

Subarun kostar ca 393.000 helt full utrustad med AWD vilket Volvon inte hade.
Subaru har ju tydligen Sveriges nöjdaste kunder men känns samtidigt inte lika premium som V90.

Jag tycker inte att det är premium när en ny bil kommer utan backkamera.
Det är sniket, i min ringa mening.

Gör en kalkyl och kan du inte bestämma dig är det nog bättre att ta den billigare.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Som det ser ut nu funderar jag på följande, för och emot på dessa två bilar:

Volvos fördel: Bra mycket snyggare, snyggare interiör och exteriör, större körglädje och mer premium.
Subarus fördel: AWD, högre bashöjd över vägen, ljusramp, dragkrok och fri service i 3 år och ett bra pris för en totalt fullutrustad bil.

Nackdelar Volvo: Rätt låg tack vare R-Design, inget drag, ingen LED-ramp, den är vit (skitig på dirren) och framhjulsdriven (drygt i vintertid med mycket snö).
Nackdelar Subaru: Inte samma körkänsla, avsaknaden av modern interiör.

Subarun lägger sig på ca 430kkr och Volvon 425kkr.

Men tanke hur du resonerar så ska du ha en V90 Cross Country.

Permalänk
Skrivet av Krimsarn:

Jag tycker inte att det är premium när en ny bil kommer utan backkamera.
Det är sniket, i min ringa mening.

Gör en kalkyl och kan du inte bestämma dig är det nog bättre att ta den billigare.

Saken är ju den att den byggdes från fabrik från förra kundens önskemål, ingenting den ville ha uppenbarligen.
Jag hade dock lagt till det samt andra viktiga aspekter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Men tanke hur du resonerar så ska du ha en V90 Cross Country.

Sant, dock ligger de en hundring till utan samma utrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Sant, dock ligger de en hundring till utan samma utrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men det är ju sant att det sticker iväg när man vill ha mycket utrustning. Jag är lika hopplös jag när det kommer till den biten, det ska vara allt. Helst... Men faktiskt är det så att det är ett väldigt kort nöje, man använder inte skiten sen ändå. Beställde min bil med allt som går att välja till, det är inte mycket man har jätteglädje av förutom att det sitter där.

De har ju erbjudande på CC Advanced edition, en sådan plus lilla teknikpaketet så har du en hel del utrustning för drygt 420k. Något bör även säljaren kunna runda av. Då har du backkamera, adaptiv farthållare och navigator. Då har man typ all "Premium måste ha" utrustning".