Permalänk
Medlem

Problem vid uppstart av min dator

Hej!

Har ett problem med min dator. Det är så att väldigt ofta, efter att jag stängt av datorn och ska sätta igång den igen, så kommer den visserligen igång men jag får ingen bild och en röd lampa börjar lysa konstant på moderkortet. När det inträffar måste jag bryta strömmen på nätaggregatet och slå på den igen. Efter kanske 4-5 försök så brukar datorn till slut gå igång. Den röda lampan lyser alltid i början av uppstart men slocknar ung. när pipet kommer, som då kommer när datorn startar korrekt. Men när datorn inte startar som den ska så lyser alltså den röda lampan konstant.

När jag väl kommit in i Windows så funkar datorn utan minsta problem, det är bara vid uppstarten som jag kan få problem.

Vet att Laxpudding skrev en insändare i någon tråd, kommer inte ihåg vilken, där han skrev att Displayport kan orsaka problem att datorn inte startar ordentligt.

Kan detta vara orsaken till felet? Eller är det kanske fel på moderkortet? Eller något helt annat?

Vore tacksam för hjälp.

Här är mina specifikationer:

Moderkort: ASUS P8Z77-V, Bios version 2104
Processor: Intel Core i7 3770K
Minne: Corsair 16gb DDR3 1666 MHz
Grafikkort: EVGA Geforce GTX 980 Ti
PSU: Corsair RM1000 (första versionen, alltså ej "i" eller "x")
Hårddisk: Samsung 830 SSD, 512 Gb
Skärm: Acer Predator XB270HU, kopplad via Displayport

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem en gång, ungefär varannan uppstart lyste DRAM-led och datorn bootade inte, till skillnad från din så bluescreenade den även ibland i Windows. I det fallet så var det processorn som var sönder och allt löste sig när den byttes ut.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

I manualen står det att moderkortet har lampor för CPU, DRAM, VGA och HDD. Lyser en av dessa lampor rött indikerar den fel på den enheten.

Har du testat något krävande spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Jag hade ett liknande problem en gång, ungefär varannan uppstart lyste DRAM-led och datorn bootade inte, till skillnad från din så bluescreenade den även ibland i Windows. I det fallet så var det processorn som var sönder och allt löste sig när den byttes ut.

Ok! Ja, processorn kan det ju såklart vara. Precis som du skriver har jag inga problem med bluescreens. Det finns en röd LED uppe vid minnena men den som lyser i mitt fall är den närmast grafikkortet, vad det ser ut som i alla fall. Ska kolla manualen.

Skrivet av dunis90:

I manualen står det att moderkortet har lampor för CPU, DRAM, VGA och HDD. Lyser en av dessa lampor rött indikerar den fel på den enheten.

Har du testat något krävande spel?

Aha, ska kolla manualen samt öppna dörren på chassit och se vilken lampa det är som lyser.

På senare tid har jag i princip bara kört gamla Doom 2 från -94, fast med hög upplösning, och då har det inte varit några problem. Ska testa Battlefield 1 ikväll.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

I manualen står det att moderkortet har lampor för CPU, DRAM, VGA och HDD. Lyser en av dessa lampor rött indikerar den fel på den enheten.

Har du testat något krävande spel?

Nu har jag hunnit kolla manualen, och det är utan tvekan lampan vid grafikkortet som lyser.

Har testat Battlefield 1 i lite över en timme, men utan att något problem dök upp.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW