Permalänk
Medlem

@magma86: nej det är verkligen inga bra frågor trams och utan substans men så fungerar trollen på nätet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@magma86: nej det är verkligen inga bra frågor trams och utan substans men så fungerar trollen på nätet....

Inget svar, kan inte svara eller ens våga ta frågorna i åtanke plus trollanklagan på den som framför frågor som inte alls bara är trams. Detta, om något, är definitionen av troll på nätet. Ditt inlägg är +/- 0 i substans eller relevans. Ifall du verkligen anser att det är trams och substanslösa frågor så vore det trivialt för din öppenbara upplevda brillians att upplysa varför för oss andra dödliga kanske?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur många bönder använder samma grödor nu som man odlade för 100 år sedan? Jag skulle tro att det är väldigt svårt att dra några slutsatser baserade på att jämföra avkastning idag och för hundra år sedan.

Fast det är ju ganska ointressant. Man KAN däremot kontrollera när det var dags att så, och skörda, och därifrån bedöma hur lång säsongen var. Om den blivit längre eller kortare är inte så svårt att lista ut. Att olika grödor ställer olika krav på näring, vatten och sol blir helt ointressant.

Skrivet av joakim99:

Att några bönder i Skåne har fått lite längre säsong sista åren innebär ju inte heller att alla bönder i hela världen har fått bättre förutsättningar.

Fast det har ju varit mitt argument hela tiden. Klimatförändringen innebär förbättringar och försämringar, beroende på vem, eller snarare, var, man är.

Skrivet av Happen:

Här ser vi ett tydligt exempel på bristande journalistik. Två uppenbara frågor som missades:

Det är valbevakning. Reportern som varit på plats är garanterat inte ett dugg klimatintresserad.

Skrivet av Happen:

Sen verkar meteorologen ha missat landhöjningen, som överstiger effekten av ökande havsnivå i större delen av Sverige.

Tar man någonsin hänsyn till det? Stranderosion har större inverkan än issmältningen i Sverige, vilket antagligen är varför det syns mer i media.

Skrivet av Happen:

Varför framställs det som att uppvärmningen är negativ för Sverige när det tveklöst är en positiv nettoeffekt?

Jag vet inte om det är tveklöst netto positivt, men det är ju där problemet är. Man är villig att bränna alla pengar i världen utan att var riktigt säker på vad förändringen innebär, mer än att den innebär "det blir inte exakt som nu" och det är till att vara lite väl extremt rädd för förändringar.

Skrivet av Pfefe:

Växthuseffekten är århundradets största bluff.
En ursäkt för att ständigt kunna höja skatterna inget annat.

Jag vet inte om jag köper att det är en bluff, men det är definitivt så det används av politikerna.

Skrivet av magma86:

Det är bra frågor. Någon annan som är mer insatt än mig kanske kan svara på detta?

Jag tror att klimatalarmistens svar blir att man inte kan dra slutsatser från enskilda perioder, och att det finns mer än CO2 halten i luften som bidrar med ökade temperaturer, vilket ju förnekaren tolkar som att alla temperaturförändring kommer från samma källa som den okänd källan till den toppen. Men jag har egentligen ingen aning, jag gissar baserat på tidigare erfarenheter. De flesta är överens om att det finns en pågående klimatförändring, och det man egentligen bråkar om är huruvida det är människans fel, och i så fall hur mycket.
Jag bryr mig egentligen inte om vems fel det är, eller varför det händer, men tycker det är lite märkligt att man inte tittar på förväntade effekter, när man bestämmer sig för att hiva ut alla pengar i världen för att göra något åt det. Det är ett i det närmaste självklart faktum att om Sverige stänger av alla industrier, och begår kollektivt självmord, så påverkar det inte CO2 målet globalt överhuvudtaget. Det finns ingen anledning till att vi ska ha de hårdaste begränsningarna i världen, vara "längst fram" vilket med andra ord beskrivs som dyrast i världen, osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Just nu känns det inte som vi har något klimathot här i Sverige, JAG VILL HA VÅR.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Stockholmsinitiativet är deniers, använd inte dem som källa.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Stockholmsinitiativet är deniers, använd inte dem som källa.

Så du menar att om nån har fakta som pekar åt fel håll så får man inte hänvisa till den ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så du menar att om nån har fakta som pekar åt fel håll så får man inte hänvisa till den ?

Absolut inte, gör gärna det. Det är bra för diskussionen. Problemet är att Stockholmsinitiativet är erkända pseudovetenskapare. De utsågs (välförtjänt) till årets förvillare 2010 för att nämna något.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Absolut inte, gör gärna det. Det är bra för diskussionen. Problemet är att Stockholmsinitiativet är erkända pseudovetenskapare. De utsågs (välförtjänt) till årets förvillare 2010 för att nämna något.

Jag har inte speciellt bra koll på Stockholmsinitiativet, men att en organisation med en annan uppfattning utmålar motståndaren som förvillare är inte speciellt förvånande. Notera att dom inte refererar till något konkret exempel. Argumentationen verkar byggd på halmgubbar. Inte speciellt trovärdigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Här ser vi ett tydligt exempel på bristande journalistik. Två uppenbara frågor som missades:

1. Vad orsakade det ovanligt varma 30- och 40-talet? (Människan hade minimal påverkan då)
2. Varför sjönk temperaturen stadigt från ca 1950-1985 trots kraftigt ökande CO2 halt i atmosfären?

Sen verkar meteorologen ha missat landhöjningen, som överstiger effekten av ökande havsnivå i större delen av Sverige.

Varför framställs det som att uppvärmningen är negativ för Sverige när det tveklöst är en positiv nettoeffekt?

1) ww2
2) hela europa var sönderbombad och industrin död

(Killgissning)

Du arbetstes i hela tråden är ju att alla forskare som säger att människan påverkar klimatet har fel, så jag vet inte riktigt vilket svar du söker på din fråga?

Har "klimatskeptiker" grupperingen någon konspiratorisk teori?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

1) ww2
2) hela europa var sönderbombad och industrin död

(Killgissning)

Du arbetstes i hela tråden är ju att alla forskare som säger att människan påverkar klimatet har fel, så jag vet inte riktigt vilket svar du söker på din fråga?

Har "klimatskeptiker" grupperingen någon konspiratorisk teori?

Nej, det är en halmgubbe från din sida, vilket visar att antingen inte förstått debatten eller trollar. Att människan påverkar klimatet är det få skeptiker som ifrågasätter. Det jag påstår är att forskningen som visar på klimatkatastrof pågrund av människan är mindre övertygande än forskningen som visar på att människans påverkan är måttlig, och eventuellt positiv.

Att debatten är så skev beror mycket på politiska skäl och aktivism. Rapport hade ett inslag om klimatet nyss där man förfasades över att nederbörden har ökat med 20% på hundra år. Några år sedan larmade man om hur vi skulle få problem med vattenförsörjningen pga klimatet, sen när nederbörden ökar och fyller på grundvattnet så ett problem! Detta är tydligt tecken på politisk agenda och propaganda. Visst kan det medföra problem på vissa håll med dåligt byggda hus i översvämmningsområden, men det är som att bonden skulle föredra torka framför regn för att skorna blir leriga när det regnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfefe:

Växthuseffekten är århundradets största bluff.
En ursäkt för att ständigt kunna höja skatterna inget annat.

Århundradets största bluff är det sannerligen mig inte när hotet är sant. Däremot har politikerna mjölkat den kossan väl.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Jag förstår dock inte riktigt vad "bluffen" skulle syfta till? Att hävda att det är för att höja skatterna är ju inte ett rimligt argument, staten plöjer ju ned mycket mer pengar i sitt miljöarbete så det skulle ju bli en förlustaffär.

Vad är "vinsten" för politiker eller för "klimatalarmister" menar ni?

Fundera sen på det omvända, vem vinner på att motverka dessa insatser för miljön?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Fundera sen på det omvända, vem vinner på att motverka dessa insatser för miljön?

Vanliga människor.

Permalänk
Avstängd

Jag tror på den ursprungliga teorin om global uppvärmning som styrs av naturliga processer, däremot saknar jag mycket *seriösa diskussioner kring de exakta följderna av människans påverkan, som det är nu är det riktigt svårt att bilda sig en objektiv uppfattning som verkligen är baserad på *fakta och inte känslor och tyckande när man läser om saken i media och liknande.

Oavsett om någon är "för" eller "emot" inom citationstecken så påverkar tyckande inte vetenskapliga fakta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag förstår dock inte riktigt vad "bluffen" skulle syfta till? Att hävda att det är för att höja skatterna är ju inte ett rimligt argument, staten plöjer ju ned mycket mer pengar i sitt miljöarbete så det skulle ju bli en förlustaffär.

Vad är "vinsten" för politiker eller för "klimatalarmister" menar ni?

Fundera sen på det omvända, vem vinner på att motverka dessa insatser för miljön?

Du har nog svaret i det nya begreppet, klimatångest, de allra flesta har nog inte ekonomiska motiv, utan man är rädd att jorden ska förstöras. Lägg till valfläsk på det. Sedan finns det personer som Al Gore som blivit miljardär på klimathotet. Han investerade bland annat i green-tech företag som sedermera erhöll stora subventioner från Obama administrationen pga av klimathotet. Han sitter nog och skrattar gott i sitt 1000 kvm mansion som förbrukar 20 ggr mer energi än medelhushållet.

Klimatfrågan är av naturen än överstatlig fråga, den kan inte lösas av individuellt. Överstatlighet brukar vara förknippat med dålig insyn och icke-demokratiskt valda ledare. I det här fallet är det främst FN som axlar rollen. FN ska öka sin budget med 800% från 2030 enbart pga av klimathotet.( källor i tråden). Därtill har du alla snorrika företag och personer som älskar överstatlighet, det är lättare att enbart lobba mot en liten grupp, därefter skriva världsomspännande avtal. Svårt att säga hur mycket det har påverkat dock. Men klart är i alla fall att FNs klimatpanel är den mest drivande faktorn i debatten, besluten grundas på vad dom kommer fram till och föreslår.

För några decennier sedan hade vi hotet om skogsdöden, vilket skapade liknande panik, skogen skulle dö och man behövde agera snabbt, trots dåligt vetenskapligt underlag. Åren gick, skogen dog inte och man insåg att det fanns inget hot. Jag tror att detta är vad som kommer hända med klimatfrågan. Den katastrofala uppvärmningen kommer utebli och frågan kommer dö ut. Problemet är väl att det kan ta ett par decennier innan man inser felet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ibland påstås det att skeptiker är okunniga och outbildade, men det är tvärtom visar en studie. Ju högre kunskap desto mindre oro för klimathot.

As respondents’ science-literacy scores increased,
concern with climate change decreased

https://www.nature.com/articles/nclimate1547

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så du menar att om nån har fakta som pekar åt fel håll så får man inte hänvisa till den ?

Det går absolut däremot ska man använda källkritik.

Skrivet av Happen:

Nej, det är en halmgubbe från din sida, vilket visar att antingen inte förstått debatten eller trollar. Att människan påverkar klimatet är det få skeptiker som ifrågasätter. Det jag påstår är att forskningen som visar på klimatkatastrof pågrund av människan är mindre övertygande än forskningen som visar på att människans påverkan är måttlig, och eventuellt positiv.

Att debatten är så skev beror mycket på politiska skäl och aktivism. Rapport hade ett inslag om klimatet nyss där man förfasades över att nederbörden har ökat med 20% på hundra år. Några år sedan larmade man om hur vi skulle få problem med vattenförsörjningen pga klimatet, sen när nederbörden ökar och fyller på grundvattnet så ett problem! Detta är tydligt tecken på politisk agenda och propaganda. Visst kan det medföra problem på vissa håll med dåligt byggda hus i översvämmningsområden, men det är som att bonden skulle föredra torka framför regn för att skorna blir leriga när det regnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ganska intressant hur du är snabb att ignorera andras argument som "Halmgubbar" eller "trollning" när du sekunden senare förklarar saker som propaganda och "Politiska agenda" utan belägg.

http://theconversation.com/lets-call-it-30-years-of-above-ave...

Skrivet av Happen:

Ibland påstås det att skeptiker är okunniga och outbildade, men det är tvärtom visar en studie. Ju högre kunskap desto mindre oro för klimathot.

As respondents’ science-literacy scores increased,
concern with climate change decreased

https://www.nature.com/articles/nclimate1547

Skickades från m.sweclockers.com

Hög utbildning behöver inte betyda att man har koll. Ett par exempel kan tas från 1800 och 1900-talet.

Dessutom är detta högst intressant..

This result suggests that public divisions over climate change stem not from the public’s incomprehension of science but from a distinctive conflict of interest: between the personal interest individuals have in forming beliefs in line with those held by others with whom they share close ties and the collective one they all share in making use of the best available science to promote common welfare.

Varför tror du det flesta som är skeptiska till klimathotet är de som oftast har ett finansiellt intresse av det? Däribland har vi oljeföretag och skogsföretag.

https://climate.nasa.gov/evidence/

https://www.scientificamerican.com/article/u-s-government-rep...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Vanliga människor.

Nä.

Skrivet av Happen:

Du har nog svaret i det nya begreppet, klimatångest, de allra flesta har nog inte ekonomiska motiv, utan man är rädd att jorden ska förstöras. Lägg till valfläsk på det. Sedan finns det personer som Al Gore som blivit miljardär på klimathotet. Han investerade bland annat i green-tech företag som sedermera erhöll stora subventioner från Obama administrationen pga av klimathotet. Han sitter nog och skrattar gott i sitt 1000 kvm mansion som förbrukar 20 ggr mer energi än medelhushållet.

Klimatfrågan är av naturen än överstatlig fråga, den kan inte lösas av individuellt. Överstatlighet brukar vara förknippat med dålig insyn och icke-demokratiskt valda ledare. I det här fallet är det främst FN som axlar rollen. FN ska öka sin budget med 800% från 2030 enbart pga av klimathotet.( källor i tråden). Därtill har du alla snorrika företag och personer som älskar överstatlighet, det är lättare att enbart lobba mot en liten grupp, därefter skriva världsomspännande avtal. Svårt att säga hur mycket det har påverkat dock. Men klart är i alla fall att FNs klimatpanel är den mest drivande faktorn i debatten, besluten grundas på vad dom kommer fram till och föreslår.

För några decennier sedan hade vi hotet om skogsdöden, vilket skapade liknande panik, skogen skulle dö och man behövde agera snabbt, trots dåligt vetenskapligt underlag. Åren gick, skogen dog inte och man insåg att det fanns inget hot. Jag tror att detta är vad som kommer hända med klimatfrågan. Den katastrofala uppvärmningen kommer utebli och frågan kommer dö ut. Problemet är väl att det kan ta ett par decennier innan man inser felet.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att det är en konspiration för att en grupp människor som vill ha ångest ska kunna få mer ångest? Det och att Al Gore ska bli rik? Det och att FN skulle driva det här utifrån att de skulle få en större budget om 12 år? Intressant är väl då att se var FN etc får sina medel:

https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2018/01/09/wh...

Så USA eller alternativt Norge, som då blir stora finansiärer, de har ett intresse av att driva klimatfrågan utifrån överstatlighet?

Du mumlar också något om "snorrika företag och personer som älskar överstatlighet", kan du ge några faktiska exempel på detta? Att det här faktiskt sker? Eller är det en spekulation från din sida?

Det blir också ett konstigt argument att hävda ekonomi då det finns extremt starka intressen MOT att jobba för miljön i alla koncerner som för ökade kostnader i omställning och begränsningar utifrån utsläppslagar etc, de har ju rimligtvis en stark önskan om att man inte inför dessa lagar. Då har vi inte ens talat om de företag som exploaterar utvecklingsländer och förpestar miljön där.

Men du kanske har faktiska konkreta exempel på starka ekonomiska krafter som lobbar för "klimatångest" som jag missat? Utöver Al Gore då, vilken i sammanhanget känns som en piss i Nilen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

@Yorg: Jo. Vi drabbas hårt av det ökade skattetrycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Yorg: Jo. Vi drabbas hårt av det ökade skattetrycket.

Hur mycket har skatten för vanliga människor ökat på grund av detta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Du har nog svaret i det nya begreppet, klimatångest, de allra flesta har nog inte ekonomiska motiv, utan man är rädd att jorden ska förstöras. Lägg till valfläsk på det. Sedan finns det personer som Al Gore som blivit miljardär på klimathotet. Han investerade bland annat i green-tech företag som sedermera erhöll stora subventioner från Obama administrationen pga av klimathotet. Han sitter nog och skrattar gott i sitt 1000 kvm mansion som förbrukar 20 ggr mer energi än medelhushållet.

Klimatfrågan är av naturen än överstatlig fråga, den kan inte lösas av individuellt. Överstatlighet brukar vara förknippat med dålig insyn och icke-demokratiskt valda ledare. I det här fallet är det främst FN som axlar rollen. FN ska öka sin budget med 800% från 2030 enbart pga av klimathotet.( källor i tråden). Därtill har du alla snorrika företag och personer som älskar överstatlighet, det är lättare att enbart lobba mot en liten grupp, därefter skriva världsomspännande avtal. Svårt att säga hur mycket det har påverkat dock. Men klart är i alla fall att FNs klimatpanel är den mest drivande faktorn i debatten, besluten grundas på vad dom kommer fram till och föreslår.

För några decennier sedan hade vi hotet om skogsdöden, vilket skapade liknande panik, skogen skulle dö och man behövde agera snabbt, trots dåligt vetenskapligt underlag. Åren gick, skogen dog inte och man insåg att det fanns inget hot. Jag tror att detta är vad som kommer hända med klimatfrågan. Den katastrofala uppvärmningen kommer utebli och frågan kommer dö ut. Problemet är väl att det kan ta ett par decennier innan man inser felet.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag förstår dig rätt menar du alltså att det är mer troligt att konspiratoriker som vill främja överstatlighet står för de största osanningarna i ämnet och får betydligt större påverkan än de som verkligen tjänar de stora pengarna på att förneka människans påverkan på klimatet (Olje-, fordonsindustrin m.m)? I samma veva lyckas överstatlighetskonspiratorikerna få med sig en förkrossande majoritet av forskarna i den stora bluffen?

Tolkar jag dig riktigt?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Yorg: Jo. Vi drabbas hårt av det ökade skattetrycket.

Nä.

Det finns liksom inte så mycket mer att säga, kom med ett underbyggt argument så får du ett mer utförligt svar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

@Yorg: Haha så du menar att skatter inte påverkar människor? Eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Vanliga människor.

Ja vi förlorar jävligt mycket på att t.ex elektrifiera bilflottan och eliminera fossila kraftverk. Det är ju inte bevisat alls att partiklar från dessa källor påverkar livslängden/hälsa i städer osv. Fy fan om vi skulle få höjd livskvalitet i våra städer, då vill jag inte längre bo där. /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Du har nog svaret i det nya begreppet, klimatångest, de allra flesta har nog inte ekonomiska motiv, utan man är rädd att jorden ska förstöras. Lägg till valfläsk på det. Sedan finns det personer som Al Gore som blivit miljardär på klimathotet. Han investerade bland annat i green-tech företag som sedermera erhöll stora subventioner från Obama administrationen pga av klimathotet. Han sitter nog och skrattar gott i sitt 1000 kvm mansion som förbrukar 20 ggr mer energi än medelhushållet.

Klimatfrågan är av naturen än överstatlig fråga, den kan inte lösas av individuellt. Överstatlighet brukar vara förknippat med dålig insyn och icke-demokratiskt valda ledare. I det här fallet är det främst FN som axlar rollen. FN ska öka sin budget med 800% från 2030 enbart pga av klimathotet.( källor i tråden). Därtill har du alla snorrika företag och personer som älskar överstatlighet, det är lättare att enbart lobba mot en liten grupp, därefter skriva världsomspännande avtal. Svårt att säga hur mycket det har påverkat dock. Men klart är i alla fall att FNs klimatpanel är den mest drivande faktorn i debatten, besluten grundas på vad dom kommer fram till och föreslår.

För några decennier sedan hade vi hotet om skogsdöden, vilket skapade liknande panik, skogen skulle dö och man behövde agera snabbt, trots dåligt vetenskapligt underlag. Åren gick, skogen dog inte och man insåg att det fanns inget hot. Jag tror att detta är vad som kommer hända med klimatfrågan. Den katastrofala uppvärmningen kommer utebli och frågan kommer dö ut. Problemet är väl att det kan ta ett par decennier innan man inser felet.

Skickades från m.sweclockers.com

Så många påståenden med få belägg. Snorrika företag? Du menar som Oljeindustrin och kolindustrin?

Skrivet av KalBumling:

Ja vi förlorar jävligt mycket på att t.ex elektrifiera bilflottan och eliminera fossila kraftverk. Det är ju inte bevisat alls att partiklar från dessa källor påverkar livslängden/hälsa i städer osv. Fy fan om vi skulle få höjd livskvalitet i våra städer, då vill jag inte längre bo där. /s

Smogen i t.ex. Beijing går ju nästan att skära med kniv. Ändå ska dessa konspirationsteoretiker påstå att det bara är bluff och båg. Samtidigt sitter Kina och forskar nu varför cancern ökat markant de senaste åren. Man börjar dessutom se samband mellan utsläpp och vissa sorters cancer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Yorg: Haha så du menar att skatter inte påverkar människor? Eller vad?

Det skrev han väl inte?

Jag kan tycka att det börjar bli lite tröttsamt med alla misstolkningar som görs med vilja (jag hoppas att du misstolkade med vilja i detta fallet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur mycket har skatten för vanliga människor ökat på grund av detta då?

Det mest uppenbara svaret där är väl skatt på drivmedel, som i dag är något över 60%. Drygt 2.75:- litern är ren koldioxidskatt, det får ses som en helt dedikerad skatteökning för folk, och energiskatt på runt 3,75:- är åtminstone delvis miljö & klimatmotiverad. Och på båda tillkommer moms. Siffrorna gäller lite ungefärligt så där, för en liter 95 oktan vid pumpen i dag. Vi har även infört en automatisk skattehöjning år för år, som gör drivmedel dyrare, så om 5 år pratar vi om väl över 20kr litern, om inget ändras, och då fortfarande bara runt 5 kr i faktisk kostnad för bensinen. Ändras priset på bensin, finns det inga gränser...

Skrivet av KalBumling:

Ja vi förlorar jävligt mycket på att t.ex elektrifiera bilflottan och eliminera fossila kraftverk.

Um... Va? Har vi stängt ned fossila kraftverk i större utsträckning än vi startat dem? Så vitt jag vet ersätter vi Barsebäck med kol och olja, eftersom Vindkraft inte riktigt klarar av att hålla takten med hur förbrukningen vandrar upp och ned över dygnet, och vattenkraften är lite svår att bygga ut här i Sverige...

Skrivet av Xinpei:

Smogen i t.ex. Beijing går ju nästan att skära med kniv. Ändå ska dessa konspirationsteoretiker påstå att det bara är bluff och båg.

Hur blev smog en klimatfråga? Att det har hälsoaspekter känns som en annan fråga, och en som antagligen i stor utsträckning hade kunnat lösas med moderniserad fordonsflotta, fjärrvärme, och vattenkraft till el-leveransen.

Skrivet av joakim99:

Jag kan tycka att det börjar bli lite tröttsamt med alla misstolkningar som görs med vilja (jag hoppas att du misstolkade med vilja i detta fallet).

Fast i sak har ju killen rätt. Det är inte så länge sedan man här i tråden skrev om hur staten gör stora satsningar på miljöinsatser, och allt staten gör, kommer ur skattsedeln. Själv hade jag nog hellre sett att staten använda en del av pengarna på skola, vård och omsorg, vilket inte lett till lägre skattetryck, men om man väljer att se varje krona som inte spenderas på miljö, som en krona som inte ska drivas in via skattsedeln, så hade det blivit ganska omfattande skatteminskningar. Vi spenderar väldigt stora summor på "miljö", som ger tvivelaktig nytta. Om man nu tänker driva in "koldioxidskatt" på drivmedel, vore det kanske lämpligt att den gick till att bygga infrastruktur för koldioxidfri transport, men den går i stället rakt in i statsbudgeten, och används till.... vad man nu känner för i sin budget.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Ja vi förlorar jävligt mycket på att t.ex elektrifiera bilflottan och eliminera fossila kraftverk. Det är ju inte bevisat alls att partiklar från dessa källor påverkar livslängden/hälsa i städer osv. Fy fan om vi skulle få höjd livskvalitet i våra städer, då vill jag inte längre bo där. /s

Ju fler elbilar destå mer beroende blir vi av fossila kraftverk.
Men med det sagt så håller jag med om att det finns fördelar med klimatrörelsen, men det är bara löjligt att hävda att vi inte drabbas av skatterna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.