Ångerrätt hos Greattech?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag citerar inlägget jag besvarade, och som du opponerade dig mot svaret på, i sin helhet nedan. Det framstår för mig HELT uppenbart att det inte gäller just digitala licenser som blivit levererade. Någon luddighet framkommer inte i inlägget.

Jag står fast vid att det är rätt luddigt, eftersom det i första meningen står att man har ångerrätt på digitala nycklar som inte aktiverats.

Vad gäller andra meningen så bör det nog någonstans i processen i sådana fall stå att man tänker leverera en digital licens? Det gör det inte, istället anges på flera ställen att datorn levereras med operativsystemet färdiginstallerat, "körklart". Att då snabbt slänga iväg licensen innan datorn är färdigställd, enligt egen utsago för att låsa upp kreditprövningen, är ju oerhört oseriöst.

Återigen, Greattech kan mycket väl ha rätten på sin sida, men speciellt snyggt hanterar de ju inte saker. Omdömena på prisjakt är för mig nog för att jag inte skulle köpa något av dem.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Deras standardleverans på byggda datorer ser ju ut att vara 5-15 arbetsdagar. Så det känns orimligt att det skulle ta ett par dagar.

Deras leveranstid var 5 arbetsdagar när TS gjorde sin beställning och inget annat.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Greattech
Skrivet av muSashi:

Fast kunden fick ju information att han skulle få datorn efter några dagar, men när han ringde deras kundsupport så sa dom att dom inte vet när kunden kan få sin dator, att det kan ta flera veckor. Rätt så normalt att man ska kunna avbeställa i sådana situationer, tycker du inte?

Skrivet av muSashi:

Du kan inte ha läst hela tråden, annars skulle du förmodligen haft en annan åsikt. TS ringer GTs support, får meddelanden att dom inte vet när dom kan leverera hans dator, fast han tidigare fått information att det bara skulle ta några dagar. Rätt självklart att man ska kunna avbeställa då utan en massa konsekvenser.

Skrivet av muSashi:

Deras leveranstid var 5 arbetsdagar när TS gjorde sin beställning och inget annat.

Intressant, vart stod det 5 arbetsdagar och hur kom du fram till vad som sagts till ts? TS hävdar själv i tråden att han ringt efter köpet till kundtjänsten och inte fått reda på leveranstiden än att han blivit hänvisad till supporten.
Du har trots inte 6 sidor av tråden inte insett att TS inte tog kontakt med oss gällande leveranstiden innan han slutförde sin beställning?

Det har inte varit några samtal eller mejl om leveranstider innan kunden slutförde sitt köp efter att han fått offerten om M.2 disken, först efter en några dagar tog TS kontakt med kundtjänsten om leveransen som vi tydligt skrivit upp till 15 arbetsdagar på hemsidan och villkoren.

Du kommer med påståenden som TS själv inte påstår?

- GT

Permalänk
Medlem

Uppdatering i ärendet!
Jag skrev ett mail i godwill att jag kan betala deras fraktkostnader på HDD men inte Windows då jag beställt en komplett dator med Windows installerat men får inget svar så här kommer nästa mail jag skickat till Greartech.

Hej igen,

Då jag inte får några svar så har jag vart i kontakt med konsumenträtten i min kommun och där fick jag råd att anmäla detta till ARN och att jag även skulle skriva till er att jag vill att ni lägger denna faktura vilande enligt "god affärs ed" då jag kommer driva detta vidare till ARN som sagt och ni måste svara på om ni godkänner det innan sista faktura datumet har gått ut och det är med andra ord ganska omgående då ni satt betalningsvilkor 7 dagar.

/MVH Marco

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Intressant, vart stod det 5 arbetsdagar och hur kom du fram till vad som sagts till ts? TS hävdar själv i tråden att han ringt efter köpet till kundtjänsten och inte fått reda på leveranstiden än att han blivit hänvisad till supporten.
Du har trots inte 6 sidor av tråden inte insett att TS inte tog kontakt med oss gällande leveranstiden innan han slutförde sin beställning?

Det har inte varit några samtal eller mejl om leveranstider innan kunden slutförde sitt köp efter att han fått offerten om M.2 disken, först efter en några dagar tog TS kontakt med kundtjänsten om leveransen som vi tydligt skrivit upp till 15 arbetsdagar på hemsidan och villkoren.

Du kommer med påståenden som TS själv inte påstår?

- GT

Ljuga inför alla är populärt då jag ringde eran butik och dom kunde inte säga leveransdatum, jag frågade specifikt om det kommer ta 1 vecka eller om det kan ta 4 veckor och jag fick svar om att ni kan svara på det och att jag kan avbeställa om det känns orimligt.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag citerar inlägget jag besvarade, och som du opponerade dig mot svaret på, i sin helhet nedan. Det framstår för mig HELT uppenbart att det inte gäller just digitala licenser som blivit levererade. Någon luddighet framkommer inte i inlägget.

Så du vill alltså helt och hållet begränsa frågan till de ofullständiga villkor och fakta som presenterats i ett tidigare inlägg? Jag svarade dig och lyfte in mer fakta som styrker att avtalen är luddiga/otydliga/ogiltiga. Vill du vidhålla att du har rätt och GT inte gjort något fel baserat på en delmängd av informationen, eller tänker du ta till dig annan information som presenteras och eventuellt korrigera din ståndpunkt? För min del får du göra som du vill, men det hjälper ju knappast TS eller diskussionen framåt om man är totalt oemottaglig för ny information.

Permalänk
Greattech
Skrivet av Mystah:

Ljuga inför alla är populärt då jag ringde eran butik och dom kunde inte säga leveransdatum, jag frågade specifikt om det kommer ta 1 vecka eller om det kan ta 4 veckor och jag fick svar om att ni kan svara på det och att jag kan avbeställa om det känns orimligt.

Vart kan du läsa där jag skrivit motsatsen? Ja, du har ringt kundtjänsten flera dagar EFTER att du lagt ditt köp och då valt att avbeställa när vi redan beställt din M.2 disk. Du blev hänvisad till supporten för fler frågor då man inte har mer info kring ordern. Det är endast supporten som hanterar dessa ärenden och inte telefon kundtjänsten.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Alla måste veta att leveranstiden på deras sida var inom en arbetsvecka men när jag sedan får svar om att dom inte har en aning om när den kan levereras så ska jag nöja mig med det tycker ni?

Skrivet av Greattech:

Intressant, vart stod det 5 arbetsdagar och hur kom du fram till vad som sagts till ts? TS hävdar själv i tråden att han ringt efter köpet till kundtjänsten och inte fått reda på leveranstiden än att han blivit hänvisad till supporten.
Du har trots inte 6 sidor av tråden inte insett att TS inte tog kontakt med oss gällande leveranstiden innan han slutförde sin beställning?

Det har inte varit några samtal eller mejl om leveranstider innan kunden slutförde sitt köp efter att han fått offerten om M.2 disken, först efter en några dagar tog TS kontakt med kundtjänsten om leveransen som vi tydligt skrivit upp till 15 arbetsdagar på hemsidan och villkoren.

Du kommer med påståenden som TS själv inte påstår?

- GT

Om du läst hela tråden så hade du sett när TS nämnt det ett par gånger, men jag förstår att din kundsupport är bristfällig om du missar en sån enkel uppgift, och självklart utgår jag från det TS skrivit i tråden stämmer, och nej Serhat detta är ingenting som jag bara hittar på, detta är fakta.

För att underlätta för dig så citerar jag det trådskaparen har skrivit.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Greattech
Skrivet av Blomman90:

Så du vill alltså helt och hållet begränsa frågan till de ofullständiga villkor och fakta som presenterats i ett tidigare inlägg? Jag svarade dig och lyfte in mer fakta som styrker att avtalen är luddiga/otydliga/ogiltiga. Vill du vidhålla att du har rätt och GT inte gjort något fel baserat på en delmängd av informationen, eller tänker du ta till dig annan information som presenteras och eventuellt korrigera din ståndpunkt? För min del får du göra som du vill, men det hjälper ju knappast TS eller diskussionen framåt om man är totalt oemottaglig för ny information.

Villkoren finns att läsa innan köp i kundvagnen. Man kan inte slutföra köpet innan man markerat att man tagit del av villkoren och godkänt det. Ser du inte villkoren så har du inte kommit fram till sista steget i kassan. Du behöver vara inloggad, du kan inte komma till sista steget innan du skapat ett konto.

- GT

Permalänk
Greattech
Skrivet av muSashi:

Om du läst hela tråden så hade du sett när TS nämnt det ett par gånger, men jag förstår att din kundsupport är bristfällig om du missar en sån enkel uppgift, och självklart utgår jag från det TS skrivit i tråden stämmer, och nej Serhat detta är ingenting som jag bara hittar på, detta är fakta.

För att underlätta för dig så citerar jag det trådskaparen har skrivit.

Du citerar det TS har skrivit men förstår själv inte vad TS syftar med inlägget och kallar det för fakta? Fakta är det som står på hemsidan där man beställt sin produkt, dvs villkoren som finns att läsa som du bör ta en titt på och ta reda på fakta.

Normal leveranstid för Infinity-PC är ca 2 - 7 arbetsdagar, upp till 15 arbetsdagar vid högsäsong/belastning.
https://www.greattech.se/kopvillkor.html

Här har du fakta. Eller hävdar du nu att TS har ringt till kundtjänsten innan köpet som sagt att man inte vet om det kan ta 1 vecka eller 4 veckor och sedan beställt datorn med operativsystemet + M.2 disken per mejl trots att han är medveten om leveranstiden? Detta är precis det jag får ut av dina inlägg.

- gT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du vill alltså helt och hållet begränsa frågan till de ofullständiga villkor och fakta som presenterats i ett tidigare inlägg?

Jag har sedan länge konstaterat att det inte är speciellt lönt att diskutera med dig i frågan, så, nä, jag tänker inte ägna någon dag åt att slå i mig hela deras avtal, för att sedan nagelfara det i minsta detalj. Diskussionen började med ett citat. Citatet är inte det minsta otydligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Vart kan du läsa där jag skrivit motsatsen? Ja, du har ringt kundtjänsten flera dagar EFTER att du lagt ditt köp och då valt att avbeställa när vi redan beställt din M.2 disk. Du blev hänvisad till supporten för fler frågor då man inte har mer info kring ordern. Det är endast supporten som hanterar dessa ärenden och inte telefon kundtjänsten.

- GT

Så du tar alltså för givet att era kunder ska veta vad som är skillnad på eran "support" och eran "telefon kundtjänst"? Förstår du inte hur illa det här låter? Du gräver bara din grop ännu djupare med det här uttalandet..

För mig är "support" och "telefon kundtjänst" samma sak.

Om jag får svar från eran support vare sig det är telefon eller inte, så tar jag för givet att det stämmer som kund. Kan knappast vara kundens uppgift att veta vad som är skillnaden mellan eran "support" och "telefon kundtjänst".

Men då vet vi, om man kommer i kontakt med eran egna "telefon kundtjänst" så gäller ingenting av vad dom säger till kund, detta låter så illa att jag inte vet vad jag ska säga..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Du citerar det TS har skrivit men förstår själv inte vad TS syftar med inlägget och kallar det för fakta? Fakta är det som står på hemsidan där man beställt sin produkt, dvs villkoren som finns att läsa som du bör ta en titt på och ta reda på fakta.

Normal leveranstid för Infinity-PC är ca 2 - 7 arbetsdagar, upp till 15 arbetsdagar vid högsäsong/belastning.
https://www.greattech.se/kopvillkor.html

Här har du fakta. Eller hävdar du nu att TS har ringt till kundtjänsten innan köpet som sagt att man inte vet om det kan ta 1 vecka eller 4 veckor och sedan beställt datorn med operativsystemet + M.2 disken per mejl trots att han är medveten om leveranstiden? Detta är precis det jag får ut av dina inlägg.

- gT

Du förstår fortfarande inte vad jag skriver, det är FAKTA att TS har skrivit om just detta i tråden, men på något konstigt vis har du missat när TS har nämnt det i tråden.

Sen om det är sant i verkligheten eller inte, har jag som sagt ingen aning om, jag utgår att det som TS berättar för oss här i tråden stämmer, sen är det din uppgift att överbevisa TS, alternativ vara mer tillmötesgående mot honom och sluta tjafsa emot.

Det är tydligt att du missuppfattar mina inlägg grovt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Känns som man får ha bandspelaren igång när man har med detta företag att göra.

Undrar om det känns värt med denna värdelösa PR för några hundringar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:
här är ett svar från @Greattech angående ångerrätten på windowslicensen

Skrivet av Greattech:

Ärendet handlar dock om avbeställning och inte ångerrätt. Vi har ej nekat ångerrätten vilket framgår i mitt svar ovan.

Se svar nedan.

Läser du hela tråden som du precis delat så kan du läsa att operativsystemet har blivit levererad redan vid köpdatumet digitalt till kunden som han även hittar genom din kundprofil.
I övrigt måste du jobbat med en riktigt unik datorbutik som tar tillbaka licenser kunden mottagit. Inget någon känd butik gör.

https://www.hallakonsument.se/angerratt

Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Företaget behöver i dessa fall informera dig om att ångerrätten inte gäller ditt köp.
Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (USB-minne, CD, DVD etc.), till exempel appar, musik och datorprogram som du streamar eller laddar ned. Du ska uttryckligen ha gått med på att det inte finns någon ångerrätt om du väljer att få innehållet levererat digitalt.

- GT

Om man då tittar på hur köpscenariot ser ut (beskrivet av en annan användare tidigare i tråden) framgår det inte att

Citat:

Du ska uttryckligen ha gått med på att det inte finns någon ångerrätt om du väljer att få innehållet levererat digitalt.

gäller för windowslicenserna

(Köpte själv en dator från Greattech runt 2011 som kom levererad med windows installerat)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du förstår fortfarande inte vad jag skriver, det är FAKTA att TS har skrivit om just detta i tråden, men på något konstigt vis har du missat när TS har nämnt det i tråden.

Sen om det är sant i verkligheten eller inte, har jag som sagt ingen aning om, jag utgår att det som TS berättar för oss här i tråden stämmer, sen är det din uppgift att överbevisa TS, alternativ vara mer tillmötesgående mot honom och sluta tjafsa emot.

Det är tydligt att du missuppfattar mina inlägg grovt.

Rent tekniskt sett så verkar det vara en fråga om misskommunikation. Om jag uppfattat det som skrivits i tråden på ett korrekt sätt så ringde trådskaparen till kundtjänst och frågade om leveranstiden och fick då svaret att de (kundtjänst i telefon) inte har någon aning och att sådan frågor ska ställas till supporten via mail. Vilket trådskaparen då uppfattat som att greattech inte har någon aning om leveranstiden snarare än att han ställt frågan till fel ställe. Vem som sagt och gjort vad för att detta missförstånd skulle inträffa är omöjligt att veta, men det är inte på något sätt problematiskt att sätta ihop trådskaparens och greattechs inlägg och inse att det är där som det blivit fel. Skulle tro att ingen ljuger utan det bara är en fråga om misskommunikation. Olyckligt, men sådant inträffar lite då och då. Möjligen kan man se det som en fingervisning om att det finns marginal för förbättring i tydlighet i hur kundtjänsten kommunicerar via telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Rent tekniskt sett så verkar det vara en fråga om misskommunikation. Om jag uppfattat det som skrivits i tråden på ett korrekt sätt så ringde trådskaparen till kundtjänst och frågade om leveranstiden och fick då svaret att de (kundtjänst i telefon) inte har någon aning och att sådan frågor ska ställas till supporten via mail. Vilket trådskaparen då uppfattat som att greattech inte har någon aning om leveranstiden snarare än att han ställt frågan till fel ställe. Vem som sagt och gjort vad för att detta missförstånd skulle inträffa är omöjligt att veta, men det är inte på något sätt problematiskt att sätta ihop trådskaparens och greattechs inlägg och inse att det är där som det blivit fel. Skulle tro att ingen ljuger utan det bara är en fråga om misskommunikation. Olyckligt, men sådant inträffar lite då och då. Möjligen kan man se det som en fingervisning om att det finns marginal för förbättring i tydlighet i hur kundtjänsten kommunicerar via telefon

Som jag uppfattar det hela är att TS ringt kundsupporten och fått svar att dom inte har någon aning när dom kan tänkas få in datorn/bygga ihop den, och att han får avbeställa den om han vill.
Tycker det har varit tydligt, men vi kan ju låta TS förtydliga det än en gång, så inga missuppfattningar uppstår.

Ja GT har ju själva visat prov på här i tråden att misskommunikation uppstår lätt, varav jag verkligen rekommenderar dom att använda sig av sin frivilliga goodwill gentemot TS.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Som jag uppfattar det hela är att TS ringt kundsupporten och fått svar att dom inte har någon aning när dom kan tänkas få in datorn/bygga ihop den, och att han får avbeställa den om han vill.
Tycker det har varit tydligt, men vi kan ju låta TS förtydliga det än en gång, så inga missuppfattningar uppstår.

Ja GT har ju själva visat prov på här i tråden att misskommunikation uppstår lätt, varav jag verkligen rekommenderar dom att använda sig av sin frivilliga goodwill gentemot TS.

Jo, och om jag förstått det rätt så säger greattech själva att leveranstid inte är något som kundtjänst på telefon inte har någon möjlighet att kolla och att de då ska hänvisa till supporten via mail. Jag tycker att det låter som ett ypperligt tillfälle för missförstånd vilket förklarar en hel del av de olika bilder som ges om vad som har hänt.

Sedan tycker jag generellt att det blir lite skevt i dessa trådar där kunden ofta uppmanas att stå på sig för sin rätt medan företagen uppmanas att avstå sin rätt för att generera goodwill. Men det är min egna helt personliga reflektion och lär knappast ha någon som helst inverkan på något öht

Permalänk
Avstängd

Haha, desto fler inlägg man läser av GT desto mindre vill man någonsin använda dom i framtiden. Skärpning, hoppas du inte är anställd, för din chef skulle nog inte godkänna hur barnsligt du beter dig på ett publikt forum.

Permalänk
Medlem

Tvärtom så blir man mörkrädd över hur många puckade kunder det finns. "Kunden har alltid rätt"-mentaliteten har verkligen tagits bortom alla rimliga gränser på många håll, och företag väntas avsäga sig rättigheter till höger och vänster för att folk själva inte har någon koll.

Visst svarar Greattech med mindre grace än man kanske skulle önska i trådarna, men nog fan visar det sig nästintill alltid att det är kunden som är helt ute och cyklar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jo, och om jag förstått det rätt så säger greattech själva att leveranstid inte är något som kundtjänst på telefon inte har någon möjlighet att kolla och att de då ska hänvisa till supporten via mail. Jag tycker att det låter som ett ypperligt tillfälle för missförstånd vilket förklarar en hel del av de olika bilder som ges om vad som har hänt.

Sedan tycker jag generellt att det blir lite skevt i dessa trådar där kunden ofta uppmanas att stå på sig för sin rätt medan företagen uppmanas att avstå sin rätt för att generera goodwill. Men det är min egna helt personliga reflektion och lär knappast ha någon som helst inverkan på något öht

Är väl så i verkliga livet också att det allt som oftast uppstår två sidor som argumenterar för sin sak, ena sidan tycker dom har rätt, och andra sidan tycker att dom har det. Om man verkligen vill veta vad som är rätt så får man väl använda sig av våra domstolar, men diskussionen brukar även fortgå långt efter domstolen sagt sitt. Men jag tycker det är bra att Sweclockers har ett diskussionsforum så folk får lämna sin synpunkt, vare sig om det är rätt eller fel. Är väldigt lärofullt om inte annat.

Jo GT kanske har sagt så till kund som du säger, men det är ändå konstigt om man har en telefon kundtjänst som inte kan/får uttala sig om rätt så självklara saker som leveranstider och avbeställningar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Tvärtom så blir man mörkrädd över hur många puckade kunder det finns. "Kunden har alltid rätt"-mentaliteten har verkligen tagits bortom alla rimliga gränser på många håll, och företag väntas avsäga sig rättigheter till höger och vänster för att folk själva inte har någon koll.

Visst svarar Greattech med mindre grace än man kanske skulle önska i trådarna, men nog fan visar det sig nästintill alltid att det är kunden som är helt ute och cyklar.

Så är det säkerligen, många kunder som drar en rövare. MEN med tanke på hur dålig PR detta har betytt för GreatTech så kan man inte sätta något värde på detta och GT borde definitivt ta mer ärenden på ren goodwill. De har en enormt lång väg kvar av lärande tills de kommer ifatt de lite större bolagen - eller bara ta billigteknik i Lund som exempel, litet bolag men som ändå håller grym kundtjänst och goodwill.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Villkoren finns att läsa innan köp i kundvagnen. Man kan inte slutföra köpet innan man markerat att man tagit del av villkoren och godkänt det. Ser du inte villkoren så har du inte kommit fram till sista steget i kassan. Du behöver vara inloggad, du kan inte komma till sista steget innan du skapat ett konto.

- GT

Okej, jag backar på den punkten. Jag gick inte så långt att jag skapade ett konto, utan var övertygad om att denna information åtminstone skulle kommit i samband med att man väljer frakt/betalmetod. Ett förbättringstips är ju att göra villkoren synliga redan innan man skapar ett konto hos er. Annars krävs det ju att man skriver in sig i ert kundregister innan man får se villkoren för köpet.

Men jag medger att detta var ett fel av mig, det går inte att hävda att villkoren är svårtillgängliga.

Den största frågan är dock hur ni ställer er till att konsumenten aldrig informeras om att tillvalet av operativsystem innebär en omedelbar digital leverans av nycklar, där då ingen ångerrätt föreligger. Hur menar ni att jag som konsument ska veta detta när jag konfigurerar denna dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har sedan länge konstaterat att det inte är speciellt lönt att diskutera med dig i frågan, så, nä, jag tänker inte ägna någon dag åt att slå i mig hela deras avtal, för att sedan nagelfara det i minsta detalj. Diskussionen började med ett citat. Citatet är inte det minsta otydligt.

Om du inte tål att någon säger emot dig och presenterar annan fakta än den du redan besitter, så kanske du inte har så mycket på ett diskussionsforum att göra?

Om det vidare tar dig någon dag att ta dig igenom GT's 10 meningar om ångerrätt, så ber jag om ursäkt för att jag avkrävt dig en oöverkomlig uppgift. Men då kanske du inte heller borde uttala dig i vad som är rätt och fel heller? Om du endast var intresserad av att diskutera meningen från det första citatet, och inte alls är öppen för att någon annan på detta diskussionsforum lägger in ytterligare relevant fakta i diskussionen (eftersom du inte bara uttalar dig om ett citat, utan även uttrycker din ståndpunkt i skuldfrågan), så står det dig helt fritt i att låta bli att svara på det. Men nu verkar du inte heller kunna avstå från att svara, även om du nu "konstaterat att det inte är speciellt lönt att diskutera med mig", att du med en dåres envishet på något sätt måste få sista ordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Haha, desto fler inlägg man läser av GT desto mindre vill man någonsin använda dom i framtiden. Skärpning, hoppas du inte är anställd, för din chef skulle nog inte godkänna hur barnsligt du beter dig på ett publikt forum.

De flesta företag har nog missnöjda kunder, även de som allmänt brukar rankas högst som Inet, Kompett osv. För egen del skulle jag dock vara klart mer oroad över bolaget finansiella och juridiska status i kombination med företagens historik. För övrigt gissar jag att det är bolagets VD som skriver inläggen i GreatTechs namn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

För övrigt gissar jag att det är bolagets VD som skriver inläggen i GreatTechs namn.

Det är iallafall uttalat att ägaren skriver. Sedan om ägaren är VD framgår inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Tvärtom så blir man mörkrädd över hur många puckade kunder det finns. "Kunden har alltid rätt"-mentaliteten har verkligen tagits bortom alla rimliga gränser på många håll, och företag väntas avsäga sig rättigheter till höger och vänster för att folk själva inte har någon koll.

Visst svarar Greattech med mindre grace än man kanske skulle önska i trådarna, men nog fan visar det sig nästintill alltid att det är kunden som är helt ute och cyklar.

Hehe håller med. Nu bor vi i de lättkränktas land där allt alltid är någon annans fel så de som säljer produkter till privatpersoner får väl räkna med sånt här.
Personligen skulle inte jag ha skrivit på ett offentligt forum om jag ägde ett företag men GT gör väl som de vill, de ska väl ändå ha lite cred för att stå upp mot alla Google-jurister.

Tråkigt när de strular såklart för alla inblandade men shit happens, var glad att det bara handlar om pengar.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv

Världen styrs ju idag av kapital och ekonomiskt välmående var du än vänder dig. Att "vara glad att det bara handlar om pengar" kan jag inte se hur man bara kan vara glad.
Det kan ju vara ekonomiskt förödande för någon om man behandlas felaktigt på grund av bolag som kan bete sig lite hur som helst.

Dom flesta som även investerar sina pengar gör ju inga lättvindiga beslut utan utöver investering av pengar så investeras det även tid för att hitta rätt köpkanaler.

Så när man väl blir bränd så blir man jävligt förbannad på sig själv samtidigt som man känner sig maktlös som konsument. Forumet här agerar ju bollplank för konsumenter som hamnar i kläm och vi "Google-jurister" är här för att tolka och hjälpa folk.

Skitbra att kategorin finns och ännu bättre att den används av både befintliga användare samt nyregistrerade enbart för kategorins skull.

Permalänk
Medlem

@bardbard:

Det finns också gott om folk som tror dom är något för dom påstår saker om andra fast dom inte är en smack själva

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Skulle ju då fortfarande vilja se e-post konversationen. Bara för se svart på vitt vad som sagts om m.2 disken är klassad som specialbeställning eller inte. GT hävdar ju att denna information har sagts via e-post medans konsumenten hävdar motsatsen. Framgår det att det är specialbeställning så är det ju helt rimligt att debitera konsumenten för täcka avgifterna man har gentemot sin leverantör.

Det som är nackdel för mindre företag är ju att alla större företag har kapital och resurser för att göra konsumenten glad oavsett. Även om konsumenten är helt ute och cyklar så väljer man att kompensera och gå med förlust. Detta medför ju att konsumenterna får en helt skev bild i vad lagen faktiskt säger. Bara man vinner ett ärende i ARN så tror man per automatik det är korrekt och att resultatet blir den samma om det tas upp i domstol.

Skulle alla företag, oavsett storlek ha som praxis att följa lagen till pricka och stå på sig. Samt sluta dalta med kunder där man faktiskt vet man agerar helt korrekt. Så skulle det va mindre missförstånd och oklarheter enligt mig. Som konsument förväntar man sig att företaget ska följa vår lagstiftning. Sen när då företaget väljer att följa lagstiftningen som resulterar i nackdel för konsumenten, ja då ska det bli häxjakt på företaget och vinkla allt till egen fördel.

Så jag tycker då iaf det är intressant att se vad som faktiskt sagts. Kan TS inte redovisa e-post dialogen så skulle jag klassa GT mer trovärdig och att TS försöker undanhålla information. Kan du posta konversationen @mystah ?