Permalänk
Medlem

28000 i brutto, IT tekniker. Jobbat här snart i 9 månader och är ganska nöjd. Hoppas på en löneökning i år.

Permalänk
Medlem

Snitt 58kkr/mån förra året, inom järnväg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz @ 4,4 GHz | Sapphire r9 290 tri-x 4gb @1100 mhz | Corsair 16GB | Corsair Cooling Hydro H70 Core, 2 stycken Noctua NF-P12 1300 | Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara riktlinje för den som är intresserad av arbete utomlands.
28 år med arbete i Sydney, mid-level/senior roll inom utländskt IT-bolag

Brutto ca 90 000 sek/månad i dagens växelkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gladde:

Kanske kan vara riktlinje för den som är intresserad av arbete utomlands.
28 år med arbete i Sydney, mid-level/senior roll inom utländskt IT-bolag

Brutto ca 90 000 sek/månad i dagens växelkurs.

Sånt här är ju väldigt intressant! Hur ser övriga levnadskostnader ut? Boendekostnader (och nivå på boende), försäkringar, skatt o.s.v?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Sånt här är ju väldigt intressant! Hur ser övriga levnadskostnader ut? Boendekostnader (och nivå på boende), försäkringar, skatt o.s.v?

En etta här kostar cirka 5-6 miljoner att köpa. Att hyra runt 15-18000 om man ska ha Svensk standard.
Lägre skatter, billigare nöjesliv (än Stockholm). Efter räkningar skatt har jag cirka 40k att disponera till privat sparande/nöje.

Sociala skyddnät finns inte på samma sätt, blir man sjuk och ej arbetsför går det fort utför.

Men för en ung, frisk och hungrig person finns det såklart bättre förutsättningar i andra länder än i Svedala.
Sen är vädret en rätt ovärderlig förmån (även om jag gillar skidåkning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Tar examen (civ. ingenjör) nu till sommaren och skrev mitt första heltidskontrakt igår. Kommer jobba som konsult inom IT/management. 35 000 SEK/mån + de vanliga förmånerna.

Det var ingen dålig ingångslön Grattis.

Skrivet av gladde:

Kanske kan vara riktlinje för den som är intresserad av arbete utomlands.
28 år med arbete i Sydney, mid-level/senior roll inom utländskt IT-bolag

Brutto ca 90 000 sek/månad i dagens växelkurs.

Vad jobbar du med? Oftast så får man mycket mer pengar per månad, mindre skatt, men om man inte har en bra avtal och förmåner via bolaget, så sitter man kvar med nästan lika mycket netto som i Sverige.
Vi tittade på att flytta till Malta, fortfarande EU, trevligare klimat, men när man räknar allt ihop, själv om vi skulle dubbla våra bruttointäkt, så hade vi haft lika mycket kvar netto, efter alla räkningar, mindre fritid, sämre förutsättningar för semester, etc. Så Sverige blir det

Och du kan jo alltid åka till Nya Zealand för skidåkning

Anyway fick en liten slant på årets löneförhandling, 57000/mnd blir det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeleni:

Det var ingen dålig ingångslön Grattis.

Vad jobbar du med? Oftast så får man mycket mer pengar per månad, mindre skatt, men om man inte har en bra avtal och förmåner via bolaget, så sitter man kvar med nästan lika mycket netto som i Sverige.
Vi tittade på att flytta till Malta, fortfarande EU, trevligare klimat, men när man räknar allt ihop, själv om vi skulle dubbla våra bruttointäkt, så hade vi haft lika mycket kvar netto, efter alla räkningar, mindre fritid, sämre förutsättningar för semester, etc. Så Sverige blir det

Och du kan jo alltid åka till Nya Zealand för skidåkning

Anyway fick en liten slant på årets löneförhandling, 57000/mnd blir det.

Förutom att vi i sverige har progressiv skatt och på välfärden finns det tak, hur sjukt är inte det. Så jag ska betala mer och få ut midndre. För det är ju jävligt rättvist.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Förutom att vi i sverige har progressiv skatt och på välfärden finns det tak, hur sjukt är inte det. Så jag ska betala mer och få ut midndre. För det är ju jävligt rättvist.

Är det inte bättre att skapa en ny tråd om det istället för att skriva bittra kommentarer som inte tillför nåt varannan sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Är du missnöjd med din arbetssituation och lön klaga inte på mig utan byt jobb

Deltidsbrandman blir man nog inte för pengarnas skulle utan för att det behövs om nån alls ska försöka släcka bränderna. Är iaf vad jag fått för mig, kan ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Är det inte bättre att skapa en ny tråd om det istället för att skriva bittra kommentarer som inte tillför nåt varannan sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, kan rekommendera denna tråd, där INGENTING längre kan klassas som off topic

#17315737

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Det var ingen dålig ingångslön Grattis.

Vad jobbar du med? Oftast så får man mycket mer pengar per månad, mindre skatt, men om man inte har en bra avtal och förmåner via bolaget, så sitter man kvar med nästan lika mycket netto som i Sverige.

Har dålig koll på Australien men i många fall måste man väl nästan räkna med de svenska arbetsgivaravgifterna för att få jämförbara löner med utlandet, dvs avsättningar till pension och annat som görs. Även om det väl i ärlighetens namn ska sägas att det är främst andras pension man betalar än sin egen

Permalänk
Avstängd

@improwise: haha avsätting till pension. Du får se det som en bonus om du får ut något på den allmänna pensionen öht. Soc är en skatt som alla andra skatter,det går till skit

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@improwise: haha avsätting till pension. Du får se det som en bonus om du får ut något på den allmänna pensionen öht. Soc är en skatt som alla andra skatter,det går till skit

Skulle nog inte kalla pengar till sjuka och fattiga pensionärer för skit men var och en får väl ha sin egen åsikt. Däremot finns det nog anledning att tvivla på om de pengar man själv betalar in till allmänna pensionen finns kvar när man själv når den åldern (vilken den nu är vid det laget).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Skulle nog inte kalla pengar till sjuka och fattiga pensionärer för skit men var och en får väl ha sin egen åsikt. Däremot finns det nog anledning att tvivla på om de pengar man själv betalar in till allmänna pensionen finns kvar när man själv når den åldern (vilken den nu är vid det laget).

problemet är ju att det mesta inte går dit utan till skit som offentlig upphandling och annat roligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

problemet är ju att det mesta inte går dit utan till skit som offentlig upphandling och annat roligt

Det stämmer inte. Däremot är ca 1/3 av arbetsgivaravgiften en slags allmän skatt.

Permalänk
Avstängd

@improwise: ah, trodde vi pratade skatt i allmänhet nu, men hur som, 43% är allmän skatt på soc. Sedan så vette fan om det andra är så vettigt det heller Jag had hellre tagit de pengarna och lagt på min privata TGL osv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

17 000 brutto jobbar som programmerare på ett startup spelföretag. Behöver en stor hit så jag kan få lite mer ordentlig lön.

Permalänk
Avstängd

@Zaltrip: jag jobbar gratis för mitt spelbolag, men då äger jag också bolaget

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gladde:

En etta här kostar cirka 5-6 miljoner att köpa. Att hyra runt 15-18000 om man ska ha Svensk standard.
Lägre skatter, billigare nöjesliv (än Stockholm). Efter räkningar skatt har jag cirka 40k att disponera till privat sparande/nöje.

Sociala skyddnät finns inte på samma sätt, blir man sjuk och ej arbetsför går det fort utför.

Men för en ung, frisk och hungrig person finns det såklart bättre förutsättningar i andra länder än i Svedala.
Sen är vädret en rätt ovärderlig förmån (även om jag gillar skidåkning)

Ett annat internationellt perspektiv för att belysa svårigheterna att jämföra över landsgränser. Funderar över ett erbjudande som ser riktigt fett ut, men tvekar ändå av nedanstående skäl. Nu från Schweiz: global, strategisk roll på ett stooort företag. Strax under 200 000 SEK/månad brutto. Cirka 135 000 netto. Förskola knappt 30 000 per månad (1300 kr/månad här hemma). Så småningom skola (om man inte vill att barnet ska prata helt obegripligt). Boende cirka 30 000 kr/mån för runt 100 kvm med rimlig standard. Sjukförsäkring runt 10 000 kr/månad.

Summa summarum: inte uppenbart. Har idag runt 60 000 brutto och 40 000 netto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Lönen är lite olika 30-35tkr innan skatt, vissa veckor är det mycket traktamente och övertid.
Jobbar som servicetekniker (ABB robotar)

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

En riktig pisslön. Får ut c:a 14.000 kr efter skatt. Jobbar på outsourcat callcenter support.
Slå det om ni kan...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solemn:

En riktig pisslön. Får ut c:a 14.000 kr efter skatt. Jobbar på outsourcat callcenter support.
Slå det om ni kan...

Efter skatt är iofs jävligt ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Ett annat internationellt perspektiv för att belysa svårigheterna att jämföra över landsgränser. Funderar över ett erbjudande som ser riktigt fett ut, men tvekar ändå av nedanstående skäl. Nu från Schweiz: global, strategisk roll på ett stooort företag. Strax under 200 000 SEK/månad brutto. Cirka 135 000 netto. Förskola knappt 30 000 per månad (1300 kr/månad här hemma). Så småningom skola (om man inte vill att barnet ska prata helt obegripligt). Boende cirka 30 000 kr/mån för runt 100 kvm med rimlig standard. Sjukförsäkring runt 10 000 kr/månad.

Summa summarum: inte uppenbart. Har idag runt 60 000 brutto och 40 000 netto.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket skulle du spara på att bo i Tyskland istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Efter skatt är iofs jävligt ointressant.

Det är ju före skatt som är totalt helvetes ointressant.
Nettolönen är vad du och jag kan spendera, bruttolönen är bara siffror på en skärm (eller ett papper om du är old school...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Det är ju före skatt som är totalt helvetes ointressant.
Nettolönen är vad du och jag kan spendera, bruttolönen är bara siffror på en skärm (eller ett papper om du är old school...).

Om man skall jämföra två löner så är nettolönen ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Det är ju före skatt som är totalt helvetes ointressant.
Nettolönen är vad du och jag kan spendera, bruttolönen är bara siffror på en skärm (eller ett papper om du är old school...).

Om man ska jämföra två löner är brutto mer intressant. Om du har 30 000 kr och bor i Stockholm VS har 30 000 kr och bor i Jokkmokk...helt olika skatt som dras.

Edit: Åter till topic

Fick nyss reda på att min nya lön är på 27 250 kr/mån brutto. Ganska nöjd med 900 kr ökning.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Skapliga löner folk tjänar. Jag har 23k/mån brutto. Har 937kr kvar efter hyra/mat/bil att "lyxa till livet".
Semestern ser rätt så körd ut just nu

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

En riktig pisslön. Får ut c:a 14.000 kr efter skatt. Jobbar på outsourcat callcenter support.
Slå det om ni kan...

Har tråden bytt riktning till att tävla om lägst lön nu?

I sådana fall har jag ett bidrag, likt dig jobbade jag i ett callcenter förra året och månadslönen låg på ca 16800 brutto för heltid. Blir ca 13500 netto. Vissa dagar kändes det knappt värt att gå upp ur sängen för den lönen. Sedan hade man så klart provision och OB men fortfarande en riktigt kass lön som knappt går att leva drägligt på detta årtionde, inte långsiktigt iallafall. Men antar att det är så det blir när Unionen förhandlar fram ett kasst kollektivavtal och alla ska ha lika lön för olika hårt arbete. Inga löneförhandlingar på den arbetsplatsen inte, de som försökte förhandla fick kalla handen med motiveringen att "men då vill ju alla andra ha högre lön också". Gjorde mig själv en tjänst och sa upp mig på semestern.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

@Bakgrund: Du menar att kollektivavtal inte är bra? Jag blir chockad!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har tråden bytt riktning till att tävla om lägst lön nu?

I sådana fall har jag ett bidrag, likt dig jobbade jag i ett callcenter förra året och månadslönen låg på ca 16800 brutto för heltid. Blir ca 13500 netto. Vissa dagar kändes det knappt värt att gå upp ur sängen för den lönen. Sedan hade man så klart provision och OB men fortfarande en riktigt kass lön som knappt går att leva drägligt på detta årtionde, inte långsiktigt iallafall. Men antar att det är så det blir när Unionen förhandlar fram ett kasst kollektivavtal och alla ska ha lika lön för olika hårt arbete. Inga löneförhandlingar på den arbetsplatsen inte, de som försökte förhandla fick kalla handen med motiveringen att "men då vill ju alla andra ha högre lön också". Gjorde mig själv en tjänst och sa upp mig på semestern.

Jag försörjer en familj på två vuxna och fyra barn på den lönen.

Jag vann.