Hur skaffar man vänner nya vänner igen

Permalänk

Hur skaffar man vänner nya vänner igen

Hej allihopa.

Min frågeställning är som ovan, hur skaffar man vänner?

Lite om mig, hade svårt med vänner när jag var barn men fick en större bekantskapskrets när jag kom över 18år ålder.
Är nu snart 30 år och har länge levt i festsvängen som jag nu är väldigt trött på och är mer ute efter ett vanligt umgänge man kan hänga med på vardagar och bara vara.
Har alltid haft och har ännu en ganska lagom vänskapskrets men som jag nu börjar bryta mer och mer ifrån nu då vi alla har riktigt dålig inverkan på varandra.

Med denna vänskapskrets så har vi hållt på med dumheter som jag nu jobbar på att lösa, men är ju även så då att jag måste hålla mig ifrån mina gamla kära vänner för det är stor tid för förändring.

Så nu står jag här som en idiot som jag inte trodde någonsin skulle hända för jag inte tänkte längre än näsan räcker.

Spelar fotboll och är väldigt social av mig som människa men just nu känns det bara som att man jobbar, kommer hem, städar och lagar lite mat och hänger med frugan. Vilket för mig blir väldigt monotont.
(Är otroligt lycklig i min relation och klagar inte på att bli vuxen. Saknar vänskapen till en eller fler människor)

Så vad har ni för tips för att förändra sin framtid och göra den fylld av mer sol och glädje?

Permalänk
Medlem

Hitta par som både du och frugan gillar, så blir det mycket lättare att umgås två och två om ens respektive också är iväg på annat. Och har man riktig tur så gillar ni att umgås alla fyra. Har din fru några vänner vars respektive som du skulle kunna tänka dig lära känna lite lättare?

Permalänk
Medlem

Genom jobb, gemensamma vänner, det finns även appar för detta tydligen (som Tinder, fast skaffa polare istället?), gemensamma instressen.

Har enbart några nära vänner som jag umgås med och det är inte speciellt ofta vi träffas, har många jag känner men som jag aldrig skulle få för mig att ringa upp och fråga om de vill hitta på något.

Det var annorlunda för några år sen, men efter 30 så försvann många iväg med familj och annat, tror det är såhär att bli "vuxen"..

Permalänk
Moderator
Moderator

Utöka hobbyintressena, hitta likasinnade är en vanlig metod. Vare sig det är dataspel, brädspel, sport, fotografering, bonsaiodling, knyppling, mc meckande eller whatnot så brukar gemensamma intressen vara en mycket bra väg till vänner.

Det finns många som precis som du söker nya vänner, gäller bara att hitta rätt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av snarlik:

Hitta par som både du och frugan gillar, så blir det mycket lättare att umgås två och två om ens respektive också är iväg på annat. Och har man riktig tur så gillar ni att umgås alla fyra. Har din fru några vänner vars respektive som du skulle kunna tänka dig lära känna lite lättare?

Du har helt rätt i detta och umgås oftast allihopa mina vänner och hon.
Att börja umgås med hennes vänner är svårt då hon är helt ny i staden, men kanske även skall se detta som en möjlighet för oss att båda kan hitta nya vänner tillsammans.

Skrivet av Belsebull:

Genom jobb, gemensamma vänner, det finns även appar för detta tydligen (som Tinder, fast skaffa polare istället?), gemensamma instressen.

Har enbart några nära vänner som jag umgås med och det är inte speciellt ofta vi träffas, har många jag känner men som jag aldrig skulle få för mig att ringa upp och fråga om de vill hitta på något.

Det var annorlunda för några år sen, men efter 30 så försvann många iväg med familj och annat, tror det är såhär att bli "vuxen"..

Jobbet blir svårt, har jobbat på samma ställe i 7 år och trivs bra med kollegor och alla runt omkring detta, men inte riktigt någon jag är speciellt förtjust att dela min fritid med.
Visste inte att det fanns en app för detta ända mål men är väl lite små frågande till det, men har man inte testat så vet man inte heller.
Du har säkert rätt till att det är så att bli vuxen, men har timmar på dagarna som bara går åt till att inte göra någonting alls och hade gärna delat den tiden med andra människor och njuta av livet.

Skrivet av Lan:

Utöka hobbyintressena, hitta likasinnade är en vanlig metod. Vare sig det är dataspel, brädspel, sport, fotografering, bonsaiodling, knyppling, mc meckande eller whatnot så brukar gemensamma intressen vara en mycket bra väg till vänner.

Det finns många som precis som du söker nya vänner, gäller bara att hitta rätt.

Ja alltså mer hobbys hade väl egentligen varit en bra ide har ju tappat bort mina gamla som jag hade och precis kommit tillbaka till dator-modningen och cad vilket jag finner otroligt roligt igen.
Så får väl ta tag i lite gamla hobbys och hitta några nya och testa mig fram.

Tack tack för svaren skall nu ta och försöka tänka över lite saker och se vad jag tycker är roligt att göra på dagarna.

Permalänk

Det finns grupper på FB om man använder det förståss för att skaffa sig lite nya kontakter. "skaffa nya vänner göteborg"

alternativt, så kan du/ni hänga på o spela lite badminton eller ta ngn öl en dag?

Permalänk
Medlem

Vi kan la ta med våra respektive och grilla vid rådasjön när det blir lite varmare

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av The_smiley:

Det finns grupper på FB om man använder det förståss för att skaffa sig lite nya kontakter. "skaffa nya vänner göteborg"

alternativt, så kan du/ni hänga på o spela lite badminton eller ta ngn öl en dag?

Jag skall kolla fb men är sällan inne på mer än messenger där.
Hänger gärna med på en öl eller två och badminton är ju inte fel heller.

Skrivet av Fenix:

Vi kan la ta med våra respektive och grilla vid rådasjön när det blir lite varmare

Det tycker jag som ett trevligt förslag, kanske man skall ta sig tiden göra ett litet get together för människor på sweclockers.com då alla iallafall har datorer som lika intresse

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gramps-Makarov:

Det tycker jag som ett trevligt förslag, kanske man skall ta sig tiden göra ett litet get together för människor på sweclockers.com då alla iallafall har datorer som lika intresse

Det är en mycket bra idé, det görs SweClockers träffar lite varstans i landet. Senast var jag med på en sådan i Göteborg på Kappa bar och spelade brädspel (Jenka, cards of humanity med mera) vilket var fantastiskt kul. Det är bara att hitta ett roligt ställe och hojta till i forumet med lite förplanering.

Kan vara värt att kolla in Geeks Discord (se signatur), i praktiken en förlängning av forumet med textchat och röstkanaler för spelare som vill hitta likasinnade om det intresserar.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Det är en mycket bra idé, det görs SweClockers träffar lite varstans i landet. Senast var jag med på en sådan i Göteborg på Kappa bar och spelade brädspel (Jenka, cards of humanity med mera) vilket var fantastiskt kul. Det är bara att hitta ett roligt ställe och hojta till i forumet med lite förplanering.

Kan vara värt att kolla in Geeks Discord (se signatur), i praktiken en förlängning av forumet med textchat och röstkanaler för spelare som vill hitta likasinnade om det intresserar.

Tack har nu skaffat discord, var ju roligt på tiden man var ung och körde mirc.

Permalänk
Avstängd

På meetup kan du hitta grupper för folk med gemensamma intressen:
https://www.meetup.com/find/?allMeetups=true&radius=50&userFr...

Permalänk
Medlem

Är lite i samma sits som ts, tycker det är väldigt svårt att få nya vänner. Kan det bero på vår kultur i Sverige? Om man ens tittar på en främlig så blir man ju direkt klassad som kriminell eller något.

Permalänk
Medlem

Gå med i forum/facebookgrupper osv som handlar om saker du gillar. Gå på events, gillar du brädspel leta upp närmsta brädspelskväll och gå dit o träffa nytt folk, gillar du att träna finns tränings/löpargrupper där du lätt träffar likasinnade. Testa och gör något ihop med din fru, typ en danskurs eller vad ni nu gillar, där träffar ni säkert andra par i er ålder. osv osv.

finns många sätt o träffa nytt folk på

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Gå med i en frivilligorganisation. Som hemvärnet, sjövärnskåren, flygvapenfrivlliga eller något sånt. Gör 2 veckors GU-F och du lär känna trevliga människor som du svetsas samman med under roliga och krävande dagar.
www.frivilligutbildning.se
www.forsvarsutbildarna.se

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10