13-14" För linux, surf, kodning. Best bang for the buck <4k

Permalänk
Medlem

13-14" För linux, surf, kodning. Best bang for the buck <4k

Hejsan,

Jag letar efter en dator att använda för framför allt surf och kodning. Kommer att köra linux för att få ut mer prestanda. Har följande krav:

- FullHD skärm
- Minst 128gb SSD, helst uppgraderingsbar (ej eMMC)
- Tyst
- Bra batteritid är ett plus
- Touchpad som ej är skräp

Går det att hitta något som är vettigt för det här priset? Har letat en del och ett alternativ verkar vara Lenovo Ideapad 120s, Tankar, idéer?

//Moe

Permalänk
Medlem

Du ber om kvalitetsattribut men vill betala budget? Kan du prioriterar dina krav så kan vi nog hjälpa dig men tror nåt måste bort. Vad är viktigast för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Köp en laptop med linux förinstallerat. Min Dell XPS 13 kom med windows förinstallerat men vissa säljs med ubuntu. Jag skulle tro att batteritiden etc är ganska liknande på ubuntu som windows.

Andra distributioner av linux, e.g. debian (gnome), har visat sig förkorta batteritiden avsevärt för mig iallafall (har en Dell XPS (9343) 13" skärm i ett 11" chassi. Har inte provat ubuntu men skulle gissa på att allt generellt fungerar bättre med det operativsystemet.

Tänk på att trackpaden inte kommer fungera lika bra på linux som i windows också. Beror dock på valet av distribution.

Visa signatur

Asus Z370-A | 850 evo | i5 8600K 5GHz | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Corsair vengeance 16GB 2666Mhz | 2x GTX 980 SLI

Permalänk
Medlem

ThinkPad X1C2
ThinkPad T440s 8GB RAM
ThinkPad T440s 4GB RAM (köp mer själv)
Välj skick själv.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du ber om kvalitetsattribut men vill betala budget? Kan du prioriterar dina krav så kan vi nog hjälpa dig men tror nåt måste bort. Vad är viktigast för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller delvis med. Men en 120s går ju in för de pengarna, är pentium N4200 något att ha eller är det bara skräp?

Skrivet av LemonIllusion:

Bra alternativ! Tycker de tar lite för bra betalt för en begagnad dator dock..

Idealt hade jag valt den här; 320S men jag kommer hellre undan billigare. Såklart är det här en dator i en helt annan klass.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en bra laptop för Linux ska du definitivt kolla på Thinkpad X och T-serierna. It-auktion.se kan ha riktiga kap ibland, kan vara värt att kolla där lite. Sök på Thinkpad helt enkelt.

https://www.it-auktion.se/

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Permalänk
Medlem

Intressanta förslag! Jag ska hålla koll på it-auktion och övriga begagnadsiter. Känns som man får mest för pengarna där.

Permalänk
Medlem

FYI! Köpte en T440s klass B från billigteknik. Funkar klockrent, batterierna var fräscha och datorn ser knappt använd ut. Tack för tipset!