Permalänk

Hjälp med skärm till spel!

Hej alla!

Jag tänkte köpa en bildskärm till min son i födelsedagspresent. Han har en sånt här dator: https://new.webhallen.com/se/product/242039-Webhallen-Config-...

På vilken han mest spelar några olika historiska strategispel men även Balltefield. Sällan CS vad jag ser.

Vilkan kombination av upplösning/responstid/framerate/storlek ska jag sikta på? Budget MAX 10, men helst under 8 och gärna billigare än så.

Tack!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik_AW:

Hej alla!

Jag tänkte köpa en bildskärm till min son i födelsedagspresent. Han har en sånt här dator: https://new.webhallen.com/se/product/242039-Webhallen-Config-...

På vilken han mest spelar några olika historiska strategispel men även Balltefield. Sällan CS vad jag ser.

Vilkan kombination av upplösning/responstid/framerate/storlek ska jag sikta på? Budget MAX 10, men helst under 8 och gärna billigare än så.

Tack!!!

Du har HDMI-utgång på din sons grafikkort så denna nedan räcker gott och väl för spel:

https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h-1...

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med budgeten? 10.000 kr? Olika personer brukar föredra olika kvaliteter i bildskärmar; vet du om din son föredrar hög upplösning, hög uppdateringsfrekvens, eller annat? Om möjligt så skulle en bildskärm med upplösningen 2560x1440, en uppdateringsfrekvens på 100+ Hz, och G-Sync (ty sonen din har ett GTX 980?) kunna sitta fint!

Min erfarenhet är att en bra bildskärm verkligen gör ALL skillnad när det kommer till hela upplevelsen av datorn i allmänhet.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Skrivet av CarlosBananos:

Vad menar du med budgeten? 10.000 kr? Olika personer brukar föredra olika kvaliteter i bildskärmar; vet du om din son föredrar hög upplösning, hög uppdateringsfrekvens, eller annat? Om möjligt så skulle en bildskärm med upplösningen 2560x1440, en uppdateringsfrekvens på 100+ Hz, och G-Sync (ty sonen din har ett GTX 980?) kunna sitta fint!

Min erfarenhet är att en bra bildskärm verkligen gör ALL skillnad när det kommer till hela upplevelsen av datorn i allmänhet.

Hej!

ja, 10 000, ursäkta otydligheten

Han splar ju mer strategi-spel så jag tror att han skulle gilla 4K, men det verkar inte gå att få tag på till något vettigt pris över 60hz? Jag vet tyvärr inte alls vad han "föredrar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik_AW:

Hej!

ja, 10 000, ursäkta otydligheten

Han splar ju mer strategi-spel så jag tror att han skulle gilla 4K, men det verkar inte gå att få tag på till något vettigt pris över 60hz? Jag vet tyvärr inte alls vad han "föredrar".

Måste bara fråga, hur gammal är din son?

10 000 kr för en skärm när datorn i sig kostar 10 000 kr. Detta enbart för spel?

Jag köper in skärmar för 8000-10 000 kr för de som använder 3D-modellering och CAD-verktyg.

Frågar du mig så skulle jag aldrig lägga ner den summan för en skärm enbart för spel. låter vansinnigt onödigt.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Skrivet av edroon:

Måste bara fråga, hur gammal är din son?

10 000 kr för en skärm när datorn i sig kostar 10 000 kr. Detta enbart för spel?

Jag köper in skärmar för 8000-10 000 kr för de som använder 3D-modellering och CAD-verktyg.

Frågar du mig så skulle jag aldrig lägga ner den summan för en skärm enbart för spel. låter vansinnigt onödigt.

Som sagt, den får gärna vara billigare! Jag vill få någon slags förståelse för hur jag ska vikta parametrar.

EDIT: Men den ska vara stor och ha högre upplösning än 1080.

EDIT2: Alltså OM man "nöjer" sig med 4 msek och 60 fps så finns det ju hur mycket som helst, men det är ju det jag inte riktigt förstår om man kan göra...

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat denna: http://cdon.se/hemelektronik/asus-27-led-mg279q-freesync-p358...
2560x1440, 144hz, IPS-panel, 27" och ett riktigt bra pris nu när den är på rea. Definitivt värd att kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik_AW:

Som sagt, den får gärna vara billigare! Jag vill få någon slags förståelse för hur jag ska vikta parametrar.

EDIT: Men den ska vara stor och ha högre upplösning än 1080.

EDIT2: Alltså OM man "nöjer" sig med 4 msek och 60 fps så finns det ju hur mycket som helst, men det är ju det jag inte riktigt förstår om man kan göra...

Då skulle jag rekommendera en skärm med 1440p upplösning och 144 hz uppdateringskfrekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@FireRed: TACK!!! Kanon-tips verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik_AW:

Hej!

ja, 10 000, ursäkta otydligheten

Han splar ju mer strategi-spel så jag tror att han skulle gilla 4K, men det verkar inte gå att få tag på till något vettigt pris över 60hz? Jag vet tyvärr inte alls vad han "föredrar".

Jag skulle inte rekommendera 4K. I dagsläget kan du inte få tag på sådana bildskärmar över 60 Hz, och då måste du ju dessutom kunna driva spel över 60 fps i 4K! Jag gav upp på 4K och gick över till 1440p, och det ångrar jag inte. Spelar förresten mycket strategispel.

Men som sagt, kika på G-Sync! Om budgeten finns så kan det verkligen vara en bra uppgradering. Då gäller det ju också att ni fortsätter använda grafikkort från NVIDIA, annars är det givetvis onödigt. G-Sync är skönt i alla typer av spel.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk

@CarlosBananos: Tack!

Men G-sync, är det samma sak som freesync, eller är det inte det..? Skulle du alltså också rekommendera skärmen ovan..?

EDIT: Googlade ...

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@Henrik_AW: Med den budgeten kommer du åt kvalitetsskärmar som fungerar för egentligen alla former av spel och generell användning. Har gått igenom kategorin här:

https://www.sweclockers.com/artikel/25129-guide-till-premiums...

Permalänk

@Laxpudding: Tack för länken!

Permalänk
Medlem

Slänger in ett tips från en personlig favorit: https://new.webhallen.com/se/product/232853-Dell-S2716DG-27-1...

- 27"
- 2560 x 1440
- 144Hz
- 1ms
- G-SYNC
- Höj- & sänkbar

Vet inte hur insatt du är men passar på att upplysa om att du/ni behöver använda en Displayportkabel för att köra skärmar i 144hz+ i högre upplösning än 1080p. Lycka till med köpet!

Permalänk
Medlem

Om han bara har ett GTX 980 så skulle jag inte rekommendera någon upplösning över 1080p

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Bildexpert 📺

Ett GTX980 fungerar ändå rätt bra ihop med en skärm som har G-Sync för den typen av spel där det är svårt att hålla frekvensen uppe. Det var trots allt den här hårdvaran med 980 eller 980Ti som räknades till toppklass när de första 2560x1440/144 Hz-skärmarna började dyka upp för ett par år sedan.

Är man ute efter att enbart prioritera hög frekvens finns det förstås lämpligare val. Med tanke TS beskrivning av spel verkar det dock inte vara målet här.

Permalänk

Jag fick tag i den sista AOC Agon AG271QG på Elgiganten (för 6300 c:a), jag hade precis lika gärna kunnar råka köpa en freesync-skärm med 4K om det inte hade varit för råden jag har fått här

Blir det segt så har ju elgiganten faktiskt en väldigt generös bytesrätt där man kan lämna tillbaka produkter som man har använt, men jag hoppas att det blir bra.

Tack så otroligt mycket för all hjälp!

Permalänk

Nu är det också slut med att köra Lightroom på min Surface pro

Permalänk

@NewMork: Tack för både tips och råd! Jag hade lyckats missa den där skärmen?! Trots att jag till och med chattat med Webhallen... Nu fanns den ju inte inne så jag hade nog ändå landat i den jag köpte.

Jag hoppas att kortet har en sån utgång..? Det där löser han (han fyller 18).