Laddar bara till 13% efter datorladdare i USB-port

Permalänk

Laddar bara till 13% efter datorladdare i USB-port

Hej!
Jag råkade här om dagen stoppa/komma åt med min datorladdare i ena USB-porten varpå datorn dog helt och vägrade starta. Dagen efter startade den ändå helt som vanligt utan att jag hade gjort någonting. Nu laddar batteriet dock bara till 13% även om jag laddar ur den lite och sen sätter i laddaren igen. Datorn hade precis sin 2års födelsedag så garantin slutade nog gälla då om den nu skulle täcka detta. Har vi några idéer på vad som kan vara fel och hur jag skulle kunna lösa detta?

Datorn är en Lenovo Yoga 500. Jag kan tillägga att skärmen flimrar lite när man startar upp datorn från viloläge sedan ett par dagar innan (konstigt?) olyckan!

Permalänk
Medlem

@Marcstrumpan: Skruva upp burken och se hur det ser ut. Sitter några sladdar löst? Är något böjt? Osv

Edit, läste nog lite snabbt, du lyckades alltså kortsluta datorn genom att stoppa in din laddsladd i en usb port?

Permalänk
Medlem

ajdå, det låter som att batteriet är ganska kört alternativt någon annan del i datorn. Det blev förmodligen en kortslutning. Batteriet i min laptop blev väldigt dåligt efter cirka 1.5 år men då fick jag informationen att garantin på batteriet endast var 1 år, men resten av datorn 2 år. Så jag tror tyvärr inte du kan göra speciellt mycket förutom att använda den som den är, eller lämna in den för felsökning/reparation

Permalänk

Det är nog tyvärr bara en fråga innan moderkortet ger upp helt och batteriet verkar ha tagit skada, har du tur kan du använda den nätansluten

Funkar kan porten?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk

Skulle säga att moderkortet i datorn tagit stryk, kan eventuellt vara batteriet också men flimringen vid start pekar åt moderkortet. Billigaste lösningen i ditt fall blir nog att ta det på hemförsäkringen och se vad du får för datorn. Eventuellt byta batteriet bara och se om det gör någon skillnad.

Permalänk

Tack för så snabba svar! Ja jag är lite rädd att moderkortet är det som har fått en liten smäll av kortslutningen. När den var död betedde den sig precis som den gjorde när mitt förra moderkort dog på den här datorn (samma laddningslampa lös annars ingen respons och efter ett tag dog den sista lampan också). Undrar om garantin börjar om för en specifik del börjar om om man får den utbytt? då kanske det finns garanti på det här moderkortet också.

USB porten var faktiskt trasig sedan tidigare, och jag börjar misstänka att något liknande var orsaken till förra moderkortets död.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har alltså dödat två moderkort i samma dator, stämmer det?

Det är alltid den ursprungliga garantitiden som gäller. Det blir ingen förlängning vid byte av delar.

Garantier eller reklamationsrätten gäller inte vid handhavandefel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcstrumpan:

Tack för så snabba svar! Ja jag är lite rädd att moderkortet är det som har fått en liten smäll av kortslutningen. När den var död betedde den sig precis som den gjorde när mitt förra moderkort dog på den här datorn (samma laddningslampa lös annars ingen respons och efter ett tag dog den sista lampan också). Undrar om garantin börjar om för en specifik del börjar om om man får den utbytt? då kanske det finns garanti på det här moderkortet också.

USB porten var faktiskt trasig sedan tidigare, och jag börjar misstänka att något liknande var orsaken till förra moderkortets död.

Nej, garantin börjar inte om för att du byter ut en komponent under garantitiden. Men du får väl höra dig för med Lenovo och se vad de säger.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Yes två stycken moderkort dödade om det här nu är skadat, tråkigt. :/ Det är så sjukt lätt att komma åt USB-porten istället för laddarporten på den här datorn, de har samma form och sitter precis bredvid varandra. Om det är så med garantin att den inte har börjat om så är det nog bara att köra tills datorn ger upp och köpa sig en ny dator sen!
Tack för alla svar!

Permalänk

@Marcstrumpan: Har du ingen garanti med Lenovo alls? Tänkte dem borde ändå ha 3 år eller liknande

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...