Touch fungerar i program men inte i Windows?

Permalänk
Medlem

Touch fungerar i program men inte i Windows?

Tja

Sitter med ett litet problem på jobbet som jag inte lyckas lösa.

Vi har en info-skärm ståendes på kontoret där vi rullar ett kartprogram som heter ”Urban Explorer”. Man styr det interaktiva programmet med touch på skärmen och kan flytta kartan och zooma och få mer info om intressepunkter. Detta fungerar jättebra!

Problemet är att jag inte får touch-funktionen att fungera i Windows. Windows registrerar inte touchen på skärmen när man är i windowsmiljön, men som infon över så fungerar det i programmet som ligger som helskärm.

Skärmen är en Philips BDT5530EM/32
Touchkontrollern är en PQ-Labs G4 (Gen 4)

Datorn är en färdigbyggd pc från Dustin (i7 920, GTX 780), kom med Win7, uppdaterad till win 10 home.

Skärmen är köpt genom samarbete med universitetet och vi har inte kvar någon kontaktperson där för den projektgruppen som tog fram detta är upplöst, alltså kan jag inte höra med dom som satte upp allt.

Tittar man i enhetshanteraren är skärmen angiven som en Touchkompatibel skärm, Rätt drivrutin från PQ är installerad och känns igen enhetshanteraren.
Om man använder tillverkarens kalibreringsverktyg så kan man kalibrera skärmen för touch och den registrerar trycken med fingrarna. Om vi försöker kalibrera i Windows så registreras inte trycken.

Nu börjar vi få slut på idéer, det hade varit smidigt om touchen fungerade i Windows med för att underlätta för kunder och personal att använda lite andra funktioner än bara kartan.

Finns det någon som råkat ut för detta eller som har något förslag på lösning?

Mvh Rikard med Medarbetare

Förtydligade rubriken från "Problem med extern touchskärm"/Thomas
Permalänk
Bildexpert 📺

Ingen idé om vad som är fel. Förtydligade rubriken där så kanske någon annan har svar.

Är du säker på att detta är ett skärmproblem och inte ett Windows-problem? För skärmen fungerar ju uppenbarligen och det verkar snarare som du söker rätt väg i Windows. Frågan kanske hör hemma i en annan forumdel och jag kan flytta den.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hej, tack för det, du får gärna flytta den om du tror det kan hjälpa.

mvh R

Permalänk
Bildexpert 📺