Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefka88:

CPU ligger på ca 40 vid vilande och 55-57 vid spelande. Grafik ligger på runt 37 vilande och 75-77 vid spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget alarmerande där då.
Kolla status på hdd, med tex crystaldiscinfo.
Finns det något rött?

Permalänk
Medlem

Hmm känns som många går på bred uppgradering och många nämnt bra saker här, och en del saker som är lite längre från det aktuella problemet.
Ren dator ska ju alltid hållas, men att hålla på och byta pasta och grejer när tempen inte är horibel känns overkill i första steg.

Min lista hade varit:
1. Uppgradera till 16gb ram, detta är prio 1 inga undanflykter.
2. Uppgradera GPU. ( minst 980-1070 för nämnda spel! )
3. Överklocka CPU. (Tror dock inte du får direkt mega boost här, jag menar på att nämnda spel är ram och gpu flaskhals i första steg.)
4. Köp ny dator om detta inte duger

Förslagsvis gör detta i steg för att se skillnaden i FPS.

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

klocka cpu + grafikkortet, gör stor skillnad.

om du har ett stock 290 så har dem 940mhz på core har jag för mig, man brukar kunna dra dem till 1080mhz på core utan voltökning. kunde det på mitt iallafall

Tror inte grafikkortet är några problem i detta fallet. troligen mer att spelen är ooptimerade. Jag hade ett 290 4gb innan och hade då inga problem i spelen jag testade.

Titanfall 2, Fortnite, Bf1, Diablo 3, Path of exile, Dock inte dem mest krävande spelen men helt utan lagg bara för att dra några olika spel.

så mer minne och eventuellt en bättre kylare till cpu + en ominstallation hade jag börjat med. sen kan det hjälpa med SSD för spelen också!

Får nog göra det! Får läsa på lite om klockning här på forumet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefka88:

Får nog göra det! Får läsa på lite om klockning här på forumet

Skickades från m.sweclockers.com

Undvik att klocka när du kör med stockkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Undvik att klocka när du kör med stockkylare.

Roger!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du sitter i en drömsits! Massa roliga saker att pyssla med som inte kostar så mycket!

Enligt mig är prio 1 att blåsa rent allt och smälla i fler fläktar (självklart som lyser för att få högre p12-känsla)
Fronten av datorn ska ha fläktar på alla platser den kan, och de ska vara så stora som möjligt!

Den billigaste tornkylaren för cpu kostar ~150:- så sådan borde du kosta på dig, hjälper med både temp och att styra värmen ut ur chassit.

Spara sedan allt du vill ha kvar på en usb och smäll i en clean installation av Windows och uppgradera från 7 till 10, kostar inget. Försök undvika att lägga in massa program som inte behövs!

Sen ska CPU klockas! Jag gjorde en snabb oc på en 4690k igår, höjde multipeln till 42 (4,2 GHz) utan att röra volt eller nått, tog 5 min bara. Vill man kan man nog rätt enkelt komma upp i 4,4-4,5.

Gpu har jag ingen direkt erfarenhet av att klocka men borde inte vara hjärtkirurgi det heller

Ram är alltid bra att ha mer av, har du tur hittar du 2x4 GB du kan komplettera med, men enligt vad jag läst ska man vara noggrann så timing och volt stämmer med dem som du redan har. Annars måste du hitta ett komplett 16 GB kit.

Många som redan gett samma tips men så kan det vara!

Din dator är inte dålig, nu ska du bara få den så bra du kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Du sitter i en drömsits! Massa roliga saker att pyssla med som inte kostar så mycket!

Enligt mig är prio 1 att blåsa rent allt och smälla i fler fläktar (självklart som lyser för att få högre p12-känsla)
Fronten av datorn ska ha fläktar på alla platser den kan, och de ska vara så stora som möjligt!

Den billigaste tornkylaren för cpu kostar ~150:- så sådan borde du kosta på dig, hjälper med både temp och att styra värmen ut ur chassit.

Spara sedan allt du vill ha kvar på en usb och smäll i en clean installation av Windows och uppgradera från 7 till 10, kostar inget. Försök undvika att lägga in massa program som inte behövs!

Sen ska CPU klockas! Jag gjorde en snabb oc på en 4690k igår, höjde multipeln till 42 (4,2 GHz) utan att röra volt eller nått, tog 5 min bara. Vill man kan man nog rätt enkelt komma upp i 4,4-4,5.

Gpu har jag ingen direkt erfarenhet av att klocka men borde inte vara hjärtkirurgi det heller

Ram är alltid bra att ha mer av, har du tur hittar du 2x4 GB du kan komplettera med, men enligt vad jag läst ska man vara noggrann så timing och volt stämmer med dem som du redan har. Annars måste du hitta ett komplett 16 GB kit.

Många som redan gett samma tips men så kan det vara!

Din dator är inte dålig, nu ska du bara få den så bra du kan!

Tack för svaret! Många bra tips, blir att börja projekta lite ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kompabilitet ramminen?

Hej! Har två st 4gb ddr3 ballistix pc3 - 12800 cl9 1,5v och har hittat två st 4gb Samsung pc3 -12800 1,5v för ett bra pris och undrar bara om dem funkar ihop? //mvh Micke

Permalänk
Hedersmedlem

@Kefka88 *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Trådar sammanfogade då vi inte tillåter korspostning/flera trådar om samma ämne. Det går alldeles utmärkt att fortsätta diskussionen i denna tråden

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Kefka88 *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Trådar sammanfogade då vi inte tillåter korspostning/flera trådar om samma ämne. Det går alldeles utmärkt att fortsätta diskussionen i denna tråden

okej

Permalänk
Medlem

Jag har samma GPU, nästan samma CPU 4670k, men 16GB ram och SSD-diskar (vet inte om du hade det) samt en viss OC, och känner att jag har svårt att motivera uppgradering, trots att jag haft den i 4 år och normalt köper nytt vart tredje år. Om du inte är väldigt kräsen så borde prestandan vara nog

Har aldrig testat PUBG eller EFT dock.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag har samma GPU, nästan samma CPU 4670k, men 16GB ram och SSD-diskar (vet inte om du hade det) samt en viss OC, och känner att jag har svårt att motivera uppgradering, trots att jag haft den i 4 år och normalt köper nytt vart tredje år. Om du inte är väldigt kräsen så borde prestandan vara nog

Har aldrig testat PUBG eller EFT dock.

Okej! Har mer minne på gång och kör ssd, jo den funkar bra till just allt utom den två spelen 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefka88:

Hej! Har två st 4gb ddr3 ballistix pc3 - 12800 cl9 1,5v och har hittat två st 4gb Samsung pc3 -12800 1,5v för ett bra pris och undrar bara om dem funkar ihop? //mvh Micke

Priset är 450kr för dem, vad tror ni? Tacksam för snabbt svar 😀

Skickades från m.sweclockers.com