ÅÄÖ med "alt-genväagar" på engelskt tangentbordslayout i Windows?

Permalänk
Medlem

ÅÄÖ med "alt-genväagar" på engelskt tangentbordslayout i Windows?

På Mac OS använder jag engelsk tangentbordslayout för att behöva göra mindre fingergymnastik när jag programmerar. Jag skriver alt+a för å, alt+u a för ä och alt+u o för ö.

Men de sätten att skriva å, ä, ö på fungerar inte när jag kör på Windows i Bootcamp. Finns det någon inställning i Windows eller tredjepartsmjukvara som kan få Windows att bete sig som Mac.

Permalänk
Medlem

@anter: Du kan skapa en helt egen layout med Microsoft Keyboard Layout Creator . Då kan du själv välja hur du vill mappa, sjukt smidigt, jag har tex gjort en engelsk layout som låter mig skriva å,ä och ö genom att trycka altgr + [ , altgr + ' och altgr + ;
Annars har du ju alltid win + space som snabbt växlar mellan olika layouter(om du har confat flera språk i windows vill säga)

Permalänk
Medlem

Stort tack för tipset! Jag ska testa imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anter:

På Mac OS använder jag engelsk tangentbordslayout för att behöva göra mindre fingergymnastik när jag programmerar. Jag skriver alt+a för å, alt+u a för ä och alt+u o för ö.

Men de sätten att skriva å, ä, ö på fungerar inte när jag kör på Windows i Bootcamp. Finns det någon inställning i Windows eller tredjepartsmjukvara som kan få Windows att bete sig som Mac.

Klokt! Jag försöker övertyga mina kollegor om att det är ett vettigt sätt. Som programmerare skriver jag oändligt fler "specialtecken" än åäö (det märks ju tydligen vilken layout det har gåtts efter när programspråken har skapats).

Sätt tangentbordet till US International. Då blir: Alt Gr + w = å, shift+ä a = ä, shift+ä o = ö.

Detta är det jag funnit som mest universiellt, kör så på mina Linuxmaskiner, Windowsmaskinen på jobbet och jag har för mig att min gamla Air beter sig på samma sätt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anter:

På Mac OS använder jag engelsk tangentbordslayout för att behöva göra mindre fingergymnastik när jag programmerar. Jag skriver alt+a för å, alt+u a för ä och alt+u o för ö.

Men de sätten att skriva å, ä, ö på fungerar inte när jag kör på Windows i Bootcamp. Finns det någon inställning i Windows eller tredjepartsmjukvara som kan få Windows att bete sig som Mac.

I Windows så kan du skifta mellan engelska och svenska tangentbordslayout. Klicka Alt+Shift så ändras den till Engelskan och sen Alt+Shift igen så ändras det tillbaka till svenskan. Skulle du välja att lägga till fler språk så fungerar Alt+Shift som taskbaren (nämligen scrollar vidare i listan).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Klokt! Jag försöker övertyga mina kollegor om att det är ett vettigt sätt. Som programmerare skriver jag oändligt fler "specialtecken" än åäö (det märks ju tydligen vilken layout det har gåtts efter när programspråken har skapats).

Sätt tangentbordet till US International. Då blir: Alt Gr + w = å, shift+ä a = ä, shift+ä o = ö.

Detta är det jag funnit som mest universiellt, kör så på mina Linuxmaskiner, Windowsmaskinen på jobbet och jag har för mig att min gamla Air beter sig på samma sätt.

ett par månader senare... tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

På de fleste tastatur burde du ha et spesial tegn "¨"(to punkter der "henger" i toppen av tegnet). Kombinere dette med "a" eller "o" etter "¨", så vil du få "ä" og "ö" uten å bruke noen <alt gr> eller lignende kombinasjon. Når du bruker "¨", så vil du ikke se tegnet for du trykker mellomslag eller disse tegn etter "¨" der legger til dette i de tegn som har slike kombinasjoner. Det samme gjelder for andre tegn som "è", en kombinasjon av først "`" og siden "e".

Plasseringen kan av disse spesial tegn varierer med original tastatur (fysisk), men burde være et sted rundt backspace, retur og rundt nordiske "åäö". De lettere å finne enn å huske visse kombinasjoner dersom du må skrive på et av de nordiske språk eller andre språk som fransk med accent eller diakritiske symboler.