Test av Omen X laptop - best of the best

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 120hz:

LJUDVOLYM/fi fan så förbannat högt! idle/load samma sak! oljud
Värme? varm som satan!
Omen serien förbannad flopp! jag starta upp monstret trodde det var ett skämt faktiskt! surfade och fläktarna gick upp i varv direkt! dsedan slog fläktarna mot chassit också! Jag lämnade tillbaka skiten direkt! läste om just Omen serien och folk var/är galna på hp's fläktar som låter som reaplan!

Det behövs ingen test av denna dator utan lämna tillbaka och försök testa en Asus/Msi istället.

Jag skulle definitivt inte behållit min om den var högljudd oavsett surf eller hög belastning, finns en kille på forumet som köpte likadan som min och han var lika nöjd med den låga ljudnivån, annars har det varit många klagomål på just ljudet från HPs bärbara speldatorer. Givetvis skall han testa den.

Permalänk
Medlem

När jag spelar är det från soffan med frun bredvid kollandes på skräp-tv, så jag kollar efter: ljudnivå, "knävärme", om luften tas in från undersida eller sida/ovan (den jag har tar in bl.a. mellan tangenterna tror jag), hur enkelt det är att göra rent fläktar samt throttling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

LJUDVOLYM/fi fan så förbannat högt! idle/load samma sak! oljud
Värme? varm som satan!
Omen serien förbannad flopp! jag starta upp monstret trodde det var ett skämt faktiskt! surfade och fläktarna gick upp i varv direkt! dsedan slog fläktarna mot chassit också! Jag lämnade tillbaka skiten direkt! läste om just Omen serien och folk var/är galna på hp's fläktar som låter som reaplan!

Det behövs ingen test av denna dator utan lämna tillbaka och försök testa en Asus/Msi istället.

Då rekommenderar jag xtreme laptop config 174 P

Permalänk
Medlem

Skärm, uppgraderingsmöjligheter och responsen och känslan av touchpaden, min touchpad är totalt värdelös på min laptop och orkar inte alltid plugga in en mus om jag bara ska kolla på nån serie eller liknande men blir grovt irriterad av touchpaden och skulle aldrig köpt laptopen om jag visste hur sunkig touchpaden var vilket inte nämns i någon recension jag läste innan köpet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tangentbordets kvalité och key-travel-time.

Permalänk
Medlem

Så som notebookcheck gör tycker jag fungerar bra för laptops.
https://www.notebookcheck.net/Asus-ROG-Chimera-G703-i7-7820HK...

De mäter mer eller mindre allt, inkl. bilder från värmekamera under belastning, roligt nog var det just Witcher 3 dom körde med som någon undrade om tidigare i tråden.

notebookcheck går även igenom färg och responstid på skärmar, ljudnivå, prestandatester för SD/kort läsare, diverse spel och syntetiska test, batteritid, skärmens ljusstyrka och eventuell bleeding, test av högtalarna, batteritid osv.

Mycket så klart som kanske är lite svårt utan att ha till gång till verktyg mm. Men det är ett bra exempel på hur det ska göras.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Fläktar

När det kommer till HP är det fläktar (throttling) man behöver vara extra noggrann med.

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

ska man resa så kan det vara bra att veta om man kan dra ned prestandan för enklare spel så batteritiden hålls lång

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Så som notebookcheck gör tycker jag fungerar bra för laptops.
https://www.notebookcheck.net/Asus-ROG-Chimera-G703-i7-7820HK...

De mäter mer eller mindre allt, inkl. bilder från värmekamera under belastning, roligt nog var det just Witcher 3 dom körde med som någon undrade om tidigare i tråden.

notebookcheck går även igenom färg och responstid på skärmar, ljudnivå, prestandatester för SD/kort läsare, diverse spel och syntetiska test, batteritid, skärmens ljusstyrka och eventuell bleeding, test av högtalarna, batteritid osv.

Mycket så klart som kanske är lite svårt utan att ha till gång till verktyg mm. Men det är ett bra exempel på hur det ska göras.

Roligt inlägg med tanke på att ts nämnde att han inte hade tillgång till resurser som ex Sweclockers redaktion har.

Permalänk
Medlem

Ljudnivå, vikt, byggkvalitet och prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Roligt inlägg med tanke på att ts nämnde att han inte hade tillgång till resurser som ex Sweclockers redaktion har.

Roligt inlägg med tanke på vad jag skrev i slutet av mitt första inlägg. Läs igen så kanske du förstår.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Varför göra en recension/test av en utgående produkt?

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Proffsmobbare

Temperaturtester på utsidan av skalet kan genomföras med temperaturprober och värmekamera för flera hundra tusentals kronor, eller bara känna med handen att här var det varmt. Liknande är det med ljudnivå.

Passa därför gärna på att nämna hur ni önskar att testet ska genomföras också! Räcker det med att recensenten gör en värdering utifrån egna erfarenheter och tycken, eller vill ni ha faktiska mätvärden? Hur stor roll spelar noggrannheten och omfattningen av testet? Vad kan eller ska det jämföras mot?

Permalänk

Temperatur och ljudnivå.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det viktigaste först. Har den RGB?

Tror faktiskt alla har färgerna rött, grönt och blått

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Roligt inlägg med tanke på vad jag skrev i slutet av mitt första inlägg. Läs igen så kanske du förstår.

Rabbla upp utförligt test där inget lämnas åt sidan, för att då i slutet hinta att ts möjligtvis inte har tillgång till samma resurser som Notebookcheck men det är så riktigt test skall göras. Det är roligt inlägg av dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dazing:

Varför göra en recension/test av en utgående produkt?

Jag tänkte lite samma sak, men samtidigt en test av denna HP omen är lite test av flera olika modeller.
Laptops har blivit lite som tvapparater, varenda butik har egna modeller och det är svårt att jämföra dem.
Det jag tolkar med HP är ju lägre an nummer ju bättre dator, vilket innebär att an003no, an009no är enklare än an002no som nu testas.

Jag trodde först såklart det skulle vara tvärtom, så an002no kaske ej är så gammal. Men en laptop i denna prisklass för spel skulle jag köpa precis efter den fick Nvida ampere gpu. Fast då är man först och får testa att kylningen etc fungerar, så det finns fördelar med att också köpa nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Rabbla upp utförligt test där inget lämnas åt sidan, för att då i slutet hinta att ts möjligtvis inte har tillgång till samma resurser som Notebookcheck men det är så riktigt test skall göras. Det är roligt inlägg av dig.

Du hänger inte riktigt med va?
TS frågade om vad man skulle vilja se i ett test, vad det är folk vill läsa i ett test.
Jag skrev att så som notebookcheck gör tycker jag är riktigt bra.

Jag har ingen aning om vad han har tillgång för resurser hemma, inte det blekaste. Men du vet kanske? Bor du granne med han? Kan du berätta vad han har tillgång till hemma om något? Du som uppenbarligen vet?

Där av att jag skrev att notebookchecks tester är ett bra ställe att kolla på för inspiration till vad man kan göra själv, upp till vad man har möjlighet att göra då dvs. Jag har ingen aning om vad han har tillgång till hemma.

Hänger du med nu, eller måste jag fixa en översättning åt dig så du förstår?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Som flera innan temp ljud. hur är tempen på t.ex tangentbordet och plattan. Sen om det ska vara lite flyttbart alla lan så är den praktiskt för ryggsäck. Några år sedan men min med 18,4" gick ner i en stor ryggsäck. men de idag som har en massa bling i designen hade det inte.

Sen borde det delas in i två delar. Flyttbara speldatorer och portabla. De som får klassas som speldatorer ska först och främst gå att spela på sedan design portabilitet. Razer har ett gäng som inte går att spela på men är det ändå. För om man går upp i de dyrare varianterna så går det att spela. 30FPS dota 2 är ingen speldator.

Nu är det ju så att rubriken i forumet är inte den som är på nyhetsidan. Så kan bli missvisande. Jag kör t.ex gärna med en extern rotta och tangetbort till och med i vissa fall. En gaming måste t.ex ha minst 3st USB tangentbord mus och extra. kan vara en disk eller för trådlösa kontrollers. Men aldrig under 3usb. Vi pratar gaming inte uldtabook.

Så gaming. Storleken ska baseras på skärm och grafikkort. Anslutningar. Temp där man har händerna. Dydlighet om att vetelationen tar in lift här eller där. ACER, var inte tydliga, MSI var det inte och inte heller ASUS med första Ferarin. Den går inte att spela på idag. Men efter ja. Om datorn då den blir gammal klarar av vanlig surf och film. Inte fel. ASUS första Lamb och 4GB ram intel 2core och ett nv 7000 något går inte att spela på men efter rengjorda fläktar och en ssd disk så kan den vanligt arbete. Så vanliga frågorna ska till. Hur länge ska du ha den? Kan du tänka dig att låta den ta en annan funktion då den inte är speldator och köpa en ny speldator? Hur ser den ut i lägenheten osv. Så många frågor. Flera svar en man vill veta.

Kanske göra ett urval och sedan en ny quis.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tycker att https://www.notebookcheck.net är skitbra på att testa laptops. Du kanske kan gå in där och få inspiration.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hej igen!

Tusen tack för all respons, jag har en diger lista av önskemål och kan tyvärr redan nu meddela att jag kommer göra några av er besvikna men jag ska göra mitt bästa och uppskattar verkligen all input. Jag ska göra mitt bästa med de verktyg som står till buds.

Angående att det är en utgående modell så är det enbart den konfigurationen som jag råka ha som inte finns tillgänglig för tillfället. I övrigt är den laptopen som sitter här hos mig deras senaste design.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna höra hur de inbyggda högtalarna låter. Om du vill kan du spela denna låt på max volym https://open.spotify.com/track/5dOjkTXbcIa9mw9322Jl1d?si=Bu12... filma gärna om du kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tror faktiskt alla har färgerna rött, grönt och blått

Kanskje det, men det er ganske stor variasjon på denne type av tastatur (på portable) i hvor god kontroll en vil ha gjennom drivrutinene for å bestemme farver individuelt pr tast eller bare gjennom å definere zoner.

Skulle ville se nevnt noe om hvor bra er programvaren maskinen vil bli levert med for en novis opp til en "profesjonell" gamer. Hvilken versjon nummer av Windows (pga alle oppdatering), hvilken versjon av Nvidia's drivrutiner og alt annet i SW. Dette er viktig ettersom det er mulig å legge til eller fjerne visse funksjoner gjennom oppdatering av drivrutiner.

Når det gjelder styr platten: har den like god respons ut i hjørnene som i sentrum, hvor lett er det å bruke klikk funksjonen på platten (både gjennom å bruke dobbel tap og gjennom de fysiske tastene ved styr platten). Kan en slå av platten ved spill, slik en kan hvile handen i området og bruke mus i stedet? På min Lenovo kan en gjøre dette med funksjonstast kombo og også styre belysningen på tastene. Har Omen X også like lett styring av disse tingen?

Tilkobling av eksterne enheter er blitt nevnt her i tråden som mus, ekstra skjerm etc, men det kan også være en vits å sjekke hvordan maskinen funker når en ville bruke en ekstern SSD for lagring. Vil en få en god nok overføringshastighet når en kobler denne typen av enhet til port? Hvor god en hurtig oppladning fra USB til en mobil? Når en er ute med maskinen, så vil en jo også gjerne kunne bruke mobilen for Internet (deling av mobil data). Er det noen forskjell på USB resp deling gjennom Wifi av mobil telefonens Internet? Kanskje en enkel test mot spill server (traceroute - slik du kan følge hvilken vei pingen gikk og få å sikre at resultatet kan jenvføres) for de mest alminnelige MMO for å få et inntrykk av responstiden?

På en nesten tom SSD vil opplevelsen være en veldig hurtig respons, men når SSD vil bli full så kan opplevelsen bli veldig annerledes. Du kunne kanskje fylle opp SSD:n med spill fra Steam, Origin etc for å se hvordan maskinen ville oppføre seg når det er mindre plass for SSD:ns rutiner? Den mekaniske harddisken er jo ok som ekstra lagring, men en vil jo helst ha de fleste spill på et hurtig medium og kanskje også mer arbeidsrelaterte apper der tiden for starte opp disse kan være av mer vekt.

Permalänk
Medlem

Medföljande komponenter, och generell unboxing.
Estetisk genomgång från olika vinklar inklusive mått.
Ljudvolym av fläktar vid hög load.
Hur varm den blir, har den punkter där den blir extra varm? Obehagligt varmt där man normalt har handen? Vart är fläktarna riktade, går det något ut åt sidorna där jag kanske har musen som höger/vänsterhänt.
Samma testade speltitlar som övriga grafikkort, eller i alla fall dom fem vanligaste.
Hur bra skärmen är, bleeding, reflekterande, eftersläp etc
Batteritider vid olika typer av användning, samt laddtider från 0% (död) till 100%
Hur komplicerad framtida rengöring blir, när man vill tömma på eventuellt damm.
Slutsats med jämförelse mot andra produkter i samma prisklass.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Huruvida den faktiskt är VR Ready. Många modeller med Optimus eller annan lösning för switchable graphics fungerar skitdåligt eller inte alls med VR-headsets då de behöver en HDMI/DP-port som är direktansluten till den GPU som faktiskt utför arbetet, vilket inte alltid är fallet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Håller med om die temperaturer på GPU och CPU under full load (HWINFO) samt hölje temperaturer samt från utblås och vart det tas in luft och blåser ut någonstans så läsaren förstår hur den måste vara ickeblockerad för gaming.

Xmr-stak belastar GPU och CPU samtidigt stenhårt och kan gå under flera timmar. Kolla throttling på klockkurvorna då.

Permalänk
Medlem

* Värmen på komponenter samt utsidan av chassit vid belastning och vila.

* Ljudnivå med belastning och vila.

* Smidighet, är anslutningarna logiskt placerade?

* Hur är tangentbordet? Behöver man ett extra tangentbord eller räcker det med extra mus?

* Hur ser uppgraderings möjligheter ut? Är det lätt att komma åt ram och lagring? Rengöra fläkt till CPU, lätt åtkomlig?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Temps, överhettning, prestanda, skärm, tangentbord, kvalite, tyngd, flyttbarhet. Och framförallt pris i jämfört men liknande laptops med samma specs.

Permalänk
Avstängd

Måste finnas Thunderbolt-3 för inkoppling av extern BreakOutBox med riktigt bra GPU, därmed inte absolut nödvändigt med kraftfull intern grafik. Testa alltså gärna med ett bra grafikkort i en TB3-anslutning.
EDIT: Såg nu att detta finns på denna dator, men som sagt, bör finnas på en bärbar speldator!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ljudnivå och temperatur vid belastning. Samt om utblåset är så varmt att dess placering är lute vådlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.