Permalänk
Medlem

Musmatta med sydda kanter?

Hej!

Har skänkt bort min Fnatic Gear Focus musmatta (länk nedan) och är nu på jakt efter en ny:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3470455

Detta måste ha varit den bästa musmattan jag ägt - det enda problemet jag haft var att kanterna var väldigt vassa vilket gjorde det obekvämt att använda musmattan då och då. Men glidunderlaget, ytan på toppen och storleken var nästintill perfekt!

Nu är jag på jakt efter en ny musmatta med sydda kanter. Har dessvärre inte möjlighet att springa iväg till någon butik för att testa olika under den senaste tiden utan tänkte beställa idag från t.ex. Inet för att få hem den redan imorgon. Corsair MM300 verkar vara ett populärt alternativ men har läst om att folk tycker att ytan ovanpå inte är perfekt - den glider inte lika bra vertikalt som horisontellt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3386016

Finns även Kingston HyperX Fury S som har sydda kanter men har läst på vissa ställen att dessa löses upp ganska fort:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4349161

Innan min Fnatic Gear Focus musmatta hade jag en väldigt tunn World of Warcraft (kan det ha varit SteelSeries?) musmatta som jag gillade enormt, men dess yta var inte lika blank och fin som Fnatic Gear Focus. Hade annars inga problem med att kanterna skav in i handleden, men musmattan gick sönder ganska fort.

Vad har ni för tips? Är det Kingston HyperX Fury S eller Corsair MM300 som gäller om man vill undvika musmattor som skaver in i bl.a. handleden samt har ett väldigt bra glid á la Fnatic Gear Focus?

Tack för era svar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte:

Jag använder en Glorious PC Gaming Race XL, 41x46cm. Har sydda kanter och riktigt bra kvalitet, funkar att maskintvätta.
pcgamingrace.com
Den bästa jag testat.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

@Icte:

Jag använder en Glorious PC Gaming Race XL, 41x46cm. Har sydda kanter och riktigt bra kvalitet, funkar att maskintvätta.
pcgamingrace.com
Den bästa jag testat.

Detta såg ju väldigt trevligt ut! Verkar ju även säljas i Sverige! Har du jämfört detta mot t.ex. Fnatic Gear Focus?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Tyvärr inte, men för mig så har den tunna versionen väldigt bra glid. Och den tjocka är väldigt bekväm och mjuk.
Har jämfört med en Steelseries QcK och GPCGR är mil framför, enligt mig.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

@Icte: Tyvärr inte, men för mig så har den tunna versionen väldigt bra glid. Och den tjocka är väldigt bekväm och mjuk.
Har jämfört med en Steelseries QcK och GPCGR är mil framför, enligt mig.

Tack, ska avvakta och läsa på lite mer om den!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Använder en från Zowie. Sydda kanter, bra precision. Hel nöjd

https://www.inet.se/produkt/6607857/zowie-g-sr-mousepad

Permalänk
Medlem

@Icte: Inga problem, skönt jag kunde hjälpa till!

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Använder en från Zowie. Sydda kanter, bra precision. Hel nöjd

https://www.inet.se/produkt/6607857/zowie-g-sr-mousepad

Den vart trevlig också! Lite på den dyra sidan dock (siktar efter en Medium-Large musmatta runt ca 150 kr), men ska kika på den! Har du någon annan musmatta att jämföra den mot?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte
Rekommenderar xtrfy, kör deras m1 och xpg1-l4 matta den klarar också maskintvätt.
Är supernöjd

https://www.inet.se/produkt/6607552/xtrfy-xgp1-l4-large

Permalänk
Inaktiv

@Icte: Finns en storlek mindre för 249:-, dock även det också över din budget men en väldigt fin matta
Har ingen direkt jämförelse men kan nämna att jag tidigare hade en Corsair M200, skulle inte rekommendera den.

Permalänk
Medlem

Xtrfy XGP1-L4 är bästa mattan jag någonsin ägt, används än idag trots sina 5 år på nacken.

https://new.webhallen.com/se/product/200756-Xtrfy-XGP1-L4-Mus...

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

@anon276229: Ja jag såg det! Priset är lite högre än vad jag var redo att betala, men verkar som att många gillar denna. Ska fundera över det!

@krijoh @Asssor: Ser ut som ett fint alternativ det också! Har ni jämfört denna modell mot några andra musmattor, t.ex. Fnatic Gear Focus?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har en corsair mm300 extended. Gör sitt jobb utmärkt, lite litet djup bara

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@Icte
Hade en steelserie QcK innan och föredrar xtrfy helt klart.
Kan lova dig att du inte blir missnöjd med xtrfy

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Har en corsair mm300 extended. Gör sitt jobb utmärkt, lite litet djup bara

Lite djupt på vilket sätt?
Har du problem med ojämnheter i vertikalt och horisontellt glid?

Skrivet av krijoh:

@Icte
Hade en steelserie QcK innan och föredrar xtrfy helt klart.
Kan lova dig att du inte blir missnöjd med xtrfy

Låter ju definitivt som en uppgradering då, speciellt då QcK är ju en väldigt bra musmatta det också!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om QcK Limited? Verkar ju vara väldigt trevlig med sin "higher-thread count", kanske ett bra val det också?

https://steelseries.com/gaming-mousepads/qck-limited

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Någon som vet om sydda kanter hjälper mot det här att mattan "reser sig upp" ?
Vet inte om andra har samma problem, men alla tygmattor jag äger sväller liksom upp vid kanterna och till sist så blir musmattan som en skål xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet om sydda kanter hjälper mot det här att mattan "reser sig upp" ?
Vet inte om andra har samma problem, men alla tygmattor jag äger sväller liksom upp vid kanterna och till sist så blir musmattan som en skål xD

Menar du när limmet lossnar mellan tyg och gummi? För då händer det inte på mattor med sydda kanter.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Lite djupt på vilket sätt?
Har du problem med ojämnheter i vertikalt och horisontellt glid?

Låter ju definitivt som en uppgradering då, speciellt då QcK är ju en väldigt bra musmatta det också!

har tidigare haft en musmatta med ca 40cm djup, så är van med större yta, men bredden är bra och har inga problem med glidet. detta med en rival 700

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Menar du när limmet lossnar mellan tyg och gummi? För då händer det inte på mattor med sydda kanter.

Njae, det är som att själva gummimattan "sväller upp" vid kanterna, där min vrist vilar... kanske är värt att nämna att jag enbart använder fingrarna för att förflytta musen, och jag kanske bara har väldigt feta händer eller något? Så det påverkar mattan?

Händer alltid mig iaf, och väldigt irriterande :X

Permalänk

tycker xtrfy musmattorna är klockrena!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Njae, det är som att själva gummimattan "sväller upp" vid kanterna, där min vrist vilar... kanske är värt att nämna att jag enbart använder fingrarna för att förflytta musen, och jag kanske bara har väldigt feta händer eller något? Så det påverkar mattan?

Händer alltid mig iaf, och väldigt irriterande :X

https://i.imgur.com/HdnMBoO.jpg

Tror det bara är vanligt slitage, har inte haft det hända på några av mina med sydda kanter, men min QcK började.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Har suttit på en Razer Speed ett par år nu och är inget annat än nöjd.
Underdelen har hängt ca 1 cm utanför skrivbordet och jag har regelbundet dammsugat den, men när jag vände på den var den inte deform så den verkar inte bry sig hur du behandlar den.

Control versionen är ett rent helvete dock.

Permalänk

vilket rekommenderas som är stort asså så

Permalänk

musmatta

@Sevenreapz: Asså så stort så det täcker det o tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevenreapz:

vilket rekommenderas som är stort asså så

ASUS ROG Scabbard. Riktigt nice! 900 x 400 mm https://www.komplett.se/product/959835/gaming/gamingmoss-tangentbord/musmatta/asus-rog-scabbard-gaming-musmatta#

Visa signatur

i7-7700K | Asus Z270E | 2x16GB Corsair LPX 3000 | Asus 1060 OC 6GB | Sound BlasterX AE5 | Samsung 960 250GB | Samsung 850 1TB | Toshiba HDWN180 8TB | Silverstone GD09 | BQ Dark Rock TF | Thermaltake RGB 850W | Corsair K70 LUX RGB | Razer Mamba

Permalänk

Jag hade en ASUS med sydda kanter, det jag störde mig på var att sömmen skavde..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag köpte en Corsair MM300 idag och den verkar väldigt lovande. Dessutom nedsatt pris på Teknikmagasinet till 195kr

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Medlem

Har själv kört med Corsair MM300 och var absolut INTE nöjd, den var inte så hög som jag önskar.

Nu kör jag Arrogant Bastard som är 40cm hög istället för 30 samt sydda kanter, rekommenderas varmt!

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Har kört med QcK (den tunna och den tjocka) så länge jag kan minnas. För några månader sen hittade jag en så därna stor rackare som räcker för tangentbordet (K95 RGB) på wish för en spottstyver. En världskarta är motivet, köpte två storlekar (haha den andra har jag och sambon som tallriksunderlägg när vi äter framför tvn) och är supernöjd, lite "halare" än QcK men vande mig snabbt. Om jag minns rätt så har den sydda kanter.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP